Jump to content

Recommended Posts

Det er det som er problemet, litt forskjellig lys gjør at veldig mange ser helt like ut.

Vet at man kan bestille sett med fargeprøver i USA, men ikke sett det her i Norge, tenker prøve bestille et sett.

Heller mot matt sort, da det passer best på sykkelen også, samt matcher kikkert, demper etc.

 

Noen testet punktsandblåser på rifle?

Kan like godt plukke med en sånn hvis jeg skal kjøpe en kompressor og airbrush. 

 

Punktsandblåser

 

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Sandblasing/Punktsandblaser-2000028446/

 

Link to comment
Share on other sites

Som sagt, jeg er rimelig sikker på at sniper grey er matt, men du kan jo spørre Durano også. Du kan veldig gjerne bruke sandblåser, men ikke bruk sand. Det er for aggressivt. Cerakote selv anbefaler aluminiumsoksid med 120 korning.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Skryt der skryt fortjener!

 

Under to uker etter bestilling, så var fargeprøvene i postkassen. Og det er ikke noe farger printet på papir, men faktiske cerakote prøver lakket på aluplate. Utrolig bra måte å se om det faktisk er gjenskinn i det eller ikke. Kult å teste hvor mye bøy de tåler også, ganske fleksibelt...

 

Sniper grey står nok høyest på listen, da den er mørkere enn den virker på bildene, og helt matt.

Angrer litt på at jeg ikke bestilte Armor Black.

 

 

60ADCB1A-2F4C-487A-B7C8-54F0DF6F4965.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 7 months later...

noen på sørlandet som har gjort dette og som kunne tenkt seg å gjøre på en til?

Holder selvfølgelig farge og kompensasjon for tid.

Er ei tikka T3 med kikkert og demper som er demontert til småbiter og bør vere relativt grei sak tru eg. Bare redd for finish.

Skal bli vinter camo på ein måte. 

Noen som er intressert så ta kontakt på PM.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
11 timer siden, Mausermekk skrev:

Hei.

 

Noen som har erfaring med mengde cerakote man trenger for å lakke pipe og låskasse? Ser de selges i 120ml fra durano. Hvor mye dekker dette?

Har i utgangspunktet 2 rifler å behandle.

Mener å ha lest på durano sin side att 120ml er nokk til 2 rifler, men send mail til de å spør. Svarer ganske kjapt ;)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hallåi!

Har kjøpt inn starter kit med cerakote c-series "stainless". Skal coate litt forskjellig, men først og fremst løp, magasinbrønn og en picatinny-skinne på en rem 700.

Tenkte kjøpe kompressor på biltema, vil en sånn til 799 m/8 liters tank duge?

Ca. 2 bar trykk har jeg skjønt?

 

Så til "problemstillingen": Det er jo 4 skruer på picatinny skinnen. Vil jeg kunne cerakote skinnen og skruene fra hverandre slik at det også kommer cerakote i gjengene? Eller bør jeg ha skruene i og cerakote slik, men vil jeg da klare å løsne skruene etterpå, eller vil cerakoten feste dem..?

 

Hva tror ekspertpanelet?

Link to comment
Share on other sites

Tankstørrelse er ikke noe problem når du sprayer såpass små deler som det er snakk om her. Skulle du sprayet et bilpanser eller noe sånt hadde det vært et mer relevant tema, så 8 liter bør funke helt fint. Ved kompressor med liten tank, eller om du sprayer intenst:Ta noen sekunders pause når du hører kompressoren starter opp, så du vet du har tilstrekkelig trykk.

 

Husk å kjøpe filter til sprøyta.  Det pleier ikke følge med.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei!

vurderer å teste cerakote C på min remington 700, var innom mekonomen tidligere idag for å handle noe deler til bilen og der såg eg dei blander lakk på sprayboks å dette fikk meg til å tenke!

 

om eg leverer cerakote til dei å får dette på sprayboks, trur dere dette vil fungere og har eventuelt noen testet før?

eller blir eg første🤪

 

eller skal eg gå til innkjøp av sprøyte osv..

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Cerakote C-series (enkomponent, luftherdende)
 

Brukte "Hidden White" med en liten dusj "Graphite Black" etterpå, som ble tørket bort etter ca et minutt med en acetondynka klut, for å skape litt kontraster.
De svarte bitene er ikke sprayet.
 

d60_flames_front.jpg.543e5bbaed9960dcbd2b10785f1b778e.jpgd60_flames_back.jpg.0613870e75a5d36e1290fe497496afde.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kan jo ta med et bilde av den komplette rifla også, så det gir litt mer sammenheng

AR_Stormtrooper_Hotrod.jpg.e66a9ea74f4dc1eb0c0b7784a64d3de7.jpg

De røde detaljene er "Stoplight Red", ellers er det Hidden White og Graphite Black her også.
"Slitasjemerkene" (lettest synlig på den røde stokken) er vanlig modellmaling for drybrushing.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, msteiro skrev:

Noen som vet hvor mye cerakote som trengs per kvadratmeter/centimeter? 

Ikke mye.
To AR'er ble sprayet som som vist på bildet, pluss en del magasiner, og først nå begynner det å se ut til å bli tomt i flaska.

Jeg tipper at vi var mer generøse på mengdene enn hva som strengt talt er nødvendig. Totalt nybegynnere.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Vurderer starterkit hos durano.no

 

Noen erfaringer med det? Tenker spes på sprøyta og utstyret som følger med?

 

Har ikke noe «bakemuligheter», så tenker jeg prøver C varianten. 

 

Hadde tenkt å style et gammelt MDT chassis med fargen «titanium blå» Bør jeg sand eller glassblåse chassiet først? 
 

Blir resultatet bra, tror jeg at vision chassiet også blir blått ;)

Link to comment
Share on other sites

Brukte det kitet. 

Min spray pistol lakk så det ble mye gris og haste spraying. 

Usikker om det var defekt pistol eller annet. Fikk ny men ikke gjort igjen. 

 

Sandblås om du kan. Eller puss ned med fint sandpapir. Fulgte vel med fra durano. 

 

I ettertid har jeg heller brukt spray. Slipper mye arbeid. Men så er det begrenset med farger og det holder ikke så bra...

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Premium2006 said:

Tenker spes på sprøyta

Jeg har ikke prøvd den sprøyta, men jula har en billig minipistol med 0,8 mm dyse. 
https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/trykkluft/trykkluftsverktoy/malingssproyter/malingsproyte-082211/

Den fungerer veldig godt til Cerakote hvis du ikke skal spraye veldig små deler og inn trange hulrom. Jeg har lakket mye med denne, og for pengene er den usannsynlig god. Det som er dårlig på sprøyta er pakningen som holder/tetter viftekoppen. 
 

Til sammenligning har jeg nå en IWATA LPH80 (proffsprøyte), den Cerakote anbefaler. Forskjellen er kvaliteten på delene og justerbarheten til sprøyta. Finishen på det jeg lakkere blir ikke synlig bedre. 
 

NB! Du må alltid huske å filtrere lakken, ellers blir det tull...

Edited by Bly
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Just now, Premium2006 said:

Har du noen bilder av det du har lakka?

Hvis du ser i bloggen min og søker på lak/prosjekt tråder finner du sikkert bilder av mye som jeg har lakket. Alle karbonstokker som jeg lager lakker jeg nå med Cerakote. Før brukte jeg duracote. 

Jeg har brukt både c og h serien. Det er liten forskjell med tanke på lakkeringen de flyter ca. helt  likt i sprøyta. C serien er utrolig brukervennlig. Slump litt lakk i sprøyta og spray and pray. Når du er ferdig heller du overskuddet tilbake på flaska. 
Metall sandblåseren jeg alltid! Har ingen erfaring med noe annet når det gjelder Cerakote. Karbonstokkene pusser/matter jeg med 400 papir.

Link to comment
Share on other sites

Kan fint bytte medium. Hvilken sand har dere brukt med godt resultat. Ser det er anbefalt kornstørrelse 100-120, men finner lite av det. I Norge er det stort sett oppgitt i mm. 0,2-07mm står det hos biltema.. sier meg ingenting i forhold til kornstørrelse 100-120. 
 

Går fint å sandblåse plast stokken også(ar-15)? 
 

hva bruker dere?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Premium2006 said:

I Norge er det stort sett oppgitt i mm. 0,2-07mm står det hos biltema.. sier meg ingenting i forhold til kornstørrelse 100-120. 

Jeg bruker denne; https://gasolin.no/rod-garnet-25-kg.html

Den er grovere enn anbefalt, så jeg har skrudd ned trykket for å ikke lage for store «hakk» i overflata.

 

Det finnes tabeller på kornstørrelse hvis du googler litt.

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 3/23/2021 at 10:48 PM, Olesøn said:

Sandblåst, C-Serie. Lakket med sprøyte kjøpt hos Durano. 

20201023_232430.jpg

Sikkert dumt spørsmål. Hvordan monterte du plast silen og den hvite plastringen som ligger i posen? Synes manualen/arket som fulgte med var ganske lite informativ.. sånn er det med billig. Finner heller ingen «how to» filmer på nettet med denne sprøyta..

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville droppa det filteret som skal ned i sprøyta. Det er bare ekstra arbeid å vaske. Du filtrerer jo lakken når du slår den på sprøyta. Det holder om du ikke har tenkte somle noe sinnsykt. 
 

Se en YouTube om hvordan du setter opp lakksprøyter. Det er nokså universelt, og Cerakote har f.eks noen videoer.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Bly said:

Jeg ville droppa det filteret som skal ned i sprøyta. Det er bare ekstra arbeid å vaske. Du filtrerer jo lakken når du slår den på sprøyta. Det holder om du ikke har tenkte somle noe sinnsykt. 
 

Se en YouTube om hvordan du setter opp lakksprøyter. Det er nokså universelt, og Cerakote har f.eks noen videoer.

Jepp! Tenkte det samme! Takk for tips!

Link to comment
Share on other sites

Skal lakke et gammelt mdt chassis som en prøve. Blir det bra skal jeg prøve meg på vision stokken også. Spent på om det er vanskelig å få strøkent resultat. Hater ujevnheter og «renninger» i lakk.  Da får jeg heller sende det til noen som kan dette.. 

uansett artig å prøve! Ser ut som dere får gode resultat! 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Premium2006 said:

Spent på om det er vanskelig å få strøkent resultat.

Det som er vanskelig er hulrom og kanter. Det er fort gjort å spraye for mye lakk på slike områder som resulterer i sig. Om lakksprøyta er vanskelig å regulere kan det sikkert være lurt å ha en liten airbrush til vanskelige områder. 
Et godt tips er å spraye alle områder som er vanskelig først med sprøyta innstilt slik at det kommer lite lakk ut av den. Deretter sprayer du over det hele med «riktig» innstilt sprøyte. Sjekk ut YouTube, det er mange som er gode til å forklare teknikkene.

Link to comment
Share on other sites

Hva bruker dere til tynner? Kan jeg blåse aceton gjennom sprøyte for rengjøring etter bruk. Bare ha litt i koppen å spraye? Sprøyta virker så billig, at jeg tviler den tåler å bli demontert mange ganger for rens. 
jobber ennå med å få tak i sand til blåseren. Skal hive meg rundt å teste cerakote etter påske, når alt av remedier er på plass. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...