Jump to content

Tikkaklubben


222. Nitro

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
Melder meg inn her. Skal prøve meg på langhold og har derfor bestilt:

T3 SV i 6,5x55

A-tec demper

Roedale RCS2 skjefte

Vortex PST 6-24x50 FFP MRAD skal være oppå.

 

Jeg satser på at den liker Lapua scenar frabrikk-ammo, tenker på 8 gram/123 grain eller tyngre.

Er det en urealistisk forventning? noen med erfaring?

 

Hei. Har du fått Roedale stokken? I så fall, kan du poste noen bilder av riggen din?

Link to comment
Share on other sites

Nytt medlem da jeg fikk denne i dag:

 

1379777_411426968983108_1315498202_n.jpg

 

Tikka T3 Lite SS .223 På toppen en Burris FourX 3-12x56

Pris 15070,- Inkl. Frakt og to pakker ammo.

 

Har ikke skutt med den enda, men jeg tror denne vil hjelpe meg med det jeg skal bruke den til. Bever i første omgang.

Syns syntstokken kjennes helt OK ut, men jeg har så godt som bestillt en Bell & Carlson Medalist i vintercamo. Bare fordi jeg har lyst til å prøve.

Link to comment
Share on other sites

Melder meg på jeg også. Kjøpt en brukt m590 i 223 med 1/7" twist LW-pipe.

 

Går som en stråle med 80 grains a-max. Skaut den inn for første gang i formiddag, og i kveld var jeg ut og prøvde meg på en gong på 480 meters hold. Funka jo som bare det :)

tikka223_480m.jpg

Med litt godvilje ser en at det er mørkere i sentrum av plata.

Link to comment
Share on other sites

Har en T3 cal 6.5x55 m zeiss victory 2,5-10x50 ,harris 2 fot og a-tec demper.Men alt bra så langt bortsett fra at jeg er j...... Plaga mæ 5 skudds magasinet som ikke mater skudda ordentlig opp,3 først ok mæn di to neste bli e plaga mæ.Har prøvd å stramme fjæra til ingen nytte.Forslag?

Jeg sliter også med dette på 5-skudds magasinet. Virker som om fjæra er altfor slapp. Har du funnet noen løsning? Andre som har teorier/viten om dette?

Link to comment
Share on other sites

Har en T3 cal 6.5x55 m zeiss victory 2,5-10x50 ,harris 2 fot og a-tec demper.Men alt bra så langt bortsett fra at jeg er j...... Plaga mæ 5 skudds magasinet som ikke mater skudda ordentlig opp,3 først ok mæn di to neste bli e plaga mæ.Har prøvd å stramme fjæra til ingen nytte.Forslag?

Jeg sliter også med dette på 5-skudds magasinet. Virker som om fjæra er altfor slapp. Har du funnet noen løsning? Andre som har teorier/viten om dette?

Fylte magasinet og tok ladegrep. De to første gikk bra, men tredje gang fikk jeg forkiling.

Årsaken er slitasje evt. feilkonstruksjon som tillater patronen å komme opp med fronten først. Den blir da stående å vippe på midten med kula opp og bakenden så langt ned at bolten ikke får tak. Den treffer isteden midt på hylsa, og prøver å klemme patronen inn i kammeret på tvers.

hhkl.jpg

 

Bilde ovenfra som viser at kanten som patronen skal stoppe mot er skrå. Enten slitasje eller en dårlig ide.

u04a.jpg

 

Sannsynligvis slitasje, for denne ser ikke slik ut:

resampler.aspx?type=big&src=27419.jpg

Link to comment
Share on other sites

Får man gratulere med en meget potent rigg, som du kommer til å få mye glede av framover.

Må stelle pent med den.

 

Tikka generelt er nok noe av det bedre en kan kjøpe rett ut av eska.

De flest av de går som en strek med rett for.

 

En får også tak i mye gadgets til Tikka........ikke like mye som til Remington, men det begynner hjelpe. Ute i den store verden begynner nok Tikka, særlig T3 å bli veldig utbredt.

 

En ørliten minus for plastikkstokken og rekylklakken på T3, men dette går det an og justere på, om man ikke er fornøyd med originaldelene.

 

Siktet som sitter på toppen er top notch, bortsett fra prisen som også er "top notch"

 

Lykke til videre.

Link to comment
Share on other sites

Må vel melde meg inn her ettersom jeg nettopp har anskaffet meg Tikka nr 2 til våpenskapet:

 

1. Tikka M55 i 308win med Seeadler Jägermeister 1,5-6 x 42, som jeg arvet av min farfar. Den har ikke skutt mange skuddene da den ble kjøpt sent i hans elgjaktkarriere. Nydelig våpen, men har et stort forbedringspotensial hvis man bytter ut til en smekrere kikkert.

 

2. Tikka T3 Lite i .223rem med Burris FourX 3-12 x 50 som har fått en del gode tilbakemeldinger her på Kammeret. Har enda ikke fått testet geværet på vilt enda, men fornøyd etter første runde med treningsskudd. Vil nok antakeligvis kappe løpet og montere demper etterhvert.. Kan også bli et tema på 308'n også.

 

 

238880-9-1384279067245.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Liten oppdatering her da jeg har fått montert demper og ny kikkert siden sist:)

 

normal_tikkat3sslitesonic35demper.JPG

 

Tikka T3 SS lite

6,5x55 SE

4x tikka-plater påmontert kolben mellom kolbe og original recoil pad

Tikka optilock ringmontasje av typen lav

Kahles Helia C 2,5-10x50 ret. 4A medforstørrende

Butler creek linsebeskyttere

Beartooth kolbeforhøyer

Neverlost reim

Gjenger til demper er i 14x1

 

 

 

Har fått gjenget opp og satt på en Nielsen Sonic 35 max 7mm. Pipa er ikke kappet og er fortsatt 57 cm. For de som lurer så er våpenet med demper nå ganske langt, men vekt og balanse er fortsatt finfin om ikke bedre. Lettere å holde i ro på et i utgangspunktet veldig lett våpen. Ble rett og slett dritbra!

Link to comment
Share on other sites

Heisan sveisan på deisan

 

Ihelg da jeg tok ladegrep på min Tikka T3 light, fikk jeg plutselig sluttdtykke i kinnet og det viste seg at den klakken som hindrer sluttstykke å komme et knakk of forsvnt, klarte utrolignokk å finne delene og lurer på om noen andre har opplevde det samme? Skal uannsett ta børsa til butikken å reklamere da den er litt over et år gammel og kun gådd noen 4-600 men er det produksjonsfeil? Slitasje?

 

Sent fra lomma

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

?image=632491680&size=medium

Ny på kammeret, så da må jeg vel melde meg inn i Tikka klubbe :smile: Har vært eier av denne Tikka T3 308win med KKC stokk og aimpoint siden høsten 2007. Kjøpte den hos Jakt & Friluft arendal, der jeg fikk kjempe service og gode råd. Anbefaler å kontakte Jakt & friluft om du skal ha nytt våpen, eller ikke minst om du er førstegangs kjøper :smile:

Tikka syns jeg personlig er ett supert våpen, veldig god presisjon, og spiser all ammo(hvertfall min)

KKC stokk er den beste stokken jeg har prøvd, med utrolig godt pistolgrep, og bredt forskjefte, så skal du ha ny stokk, ta en kikk på KKC, også er den norsk :winke1:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ny i klubben her også,med en T3 lite i .223 toppet med en Kahles Helia C 2.5-10x50.

Har også en lyddemper liggendes (S&L TMD 45) som sikkert kommer på en eller anna gang.

 

UC9BN1pF.jpeg

 

Første tur på bana med denne for å skyte inn,var en vindfull dag som gjorde til at skudda landa "overalt" egentlig.....jaja fikk nå prøvd børsa om ikke annet!

 

Neste gang var helt nydelige forhold: sol,blå himmel og ikke et vindpust hele dagen.

Rigget meg til med både Remington UMC,Rhino og Norma.

UFFNQjcz.jpeg

 

Resultatet var følgende:

Remington var nok en gang "overalt på skiva,t.o.m utafor svarten på ene skuddet. Helt håpløst!!

MnpkU1hl.jpeg

 

 

Rhino'en var hakket bedre,men samlet bare på rundt 5 cm.

Norma Oryx var som venta den beste,alle seriene innafor 2,5cm.

amFDNUpi.jpeg

 

 

Liker rifla veldig godt,nå gjenstår det kun å begynne å lade trenings-ammo som går der en sikter :roll:

Skal selge unna all Remington ammoen,så kommer til å legge ut på salgs-forumet snart.

 

Men inntil ladinga tar til: hvordan er erfaringen med Fiocchi treningsammo til Tikka?

Eller er det andre forslag som har vist seg å gå godt? (Veit at det ikke trenger å bety at den går likt i min alså.. :wink: )

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Hei alle

 

Har en t3 light i 6.5x55. Har lyst på et våpen i tillegg i 308 med et større sikte på (56mm). Har sett på t3 med litt tyngre løp (supervarmint og tactical). T3 light'en synes jeg samler bra og går godt. Kan jeg forvente at en supervarmint/tactical går enda litt bedre eller er forskjellen marginal. Kommer til å skyte med lyddemper.

Link to comment
Share on other sites

Har noen tips til billig, ferdigrulla ammunisjon i .223 som går bra i Tikka T3? Har brukt Fiocchi en stund nå, men da har jeg ca 10% klikk på første forsøk. De fleste smeller på andre eller tredje forsøket, men dette er jo ikke optimalt. Kan det være sluttstykket som er fullt av hardt fett fra fabrikken eller er det Fiocchi som produserer crappy ammo? Har skutt 40 skudd med Norma Oryx i samme børse, uten ett eneste klikk. Det optimale ville vært billig helmantla ammo til "koseskyting" på banen, 50 - 100 skudd pr besøk.

Link to comment
Share on other sites

Fylte magasinet og tok ladegrep. De to første gikk bra, men tredje gang fikk jeg forkiling.

Årsaken er slitasje evt. feilkonstruksjon som tillater patronen å komme opp med fronten først. Den blir da stående å vippe på midten med kula opp og bakenden så langt ned at bolten ikke får tak. Den treffer isteden midt på hylsa, og prøver å klemme patronen inn i kammeret på tvers.

 

 

ta ut magasin følger platen og puss alle skarpe kanter med fint sandpapir, da glir platen jevnt, problem løst.

Link to comment
Share on other sites

Har noen tips til billig, ferdigrulla ammunisjon i .223 som går bra i Tikka T3? Har brukt Fiocchi en stund nå, men da har jeg ca 10% klikk på første forsøk. De fleste smeller på andre eller tredje forsøket, men dette er jo ikke optimalt. Kan det være sluttstykket som er fullt av hardt fett fra fabrikken eller er det Fiocchi som produserer crappy ammo? Har skutt 40 skudd med Norma Oryx i samme børse, uten ett eneste klikk. Det optimale ville vært billig helmantla ammo til "koseskyting" på banen, 50 - 100 skudd pr besøk.

 

Eg testa litt diverse ammo i mine .223 børser, henholdsvis Tikka T3 og Mini14.

Av Rem UMC, American Eagle, Fiocchi, S&B og Partizan var det klart Partizan som gikk best i begge riflene.

 

Desse var alle i 55grs, men hadde 2 pakker med Partizan i 75 grs i tillegg, desse gikk virkelig som ei snor!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...