Jump to content

Vinterkamuflasje - Dresser


JanDman

Recommended Posts

Fikk mail av jaktfall og de sa at det kunn var storfangs som hadde den nye 3d drakten, ka som er forskjell var vist noen med fargen, det kan dere lese på siden deras.

Jaktfall får inn den nye til uken, pris 990..

 

Da er prisene justert så de er like hos Bjørnar i Jaktfall og hos oss i Storfangst :)

Angående at løvcamo skal henge seg opp så har jeg hvertfall aldri opplevd dette med X3M1 drakta. Jeg har jakta MYE i denne drakta både lokkejakt på rev, bukkejakt på rådyr, duejakt, rådyrjakt med hund, lokkejakt på kråke, toppjakt på tiur og gaupejakt, og så lenge en ikke går inn i tornebusker eller piggtråd så er det problemfritt å bevege seg i vegetasjon.

På toppjakt opplevde jeg heller ikke problemet med frysing som man ofte gjør med forsvarets overtrekksdrakt feks. Drakta var like fri fra snø og is på slutten av dagen som ved jaktstart.

Det er riktig at jeg har vært med på å komme med forbedringer på årets modell i forhold til fjorårets. Det som var grått på dressen i fjor, er nå erstattet med hvitt. Dette gjør at dressen passer bedre til skikkelige norsk hvit vinter.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 121
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Imponerende.....

Det blir som å si at min Härkila bukse lekker, og den er laget i Goretex, derfor er den nye Fjellreven buksa ubrukelig også, fordi den er i Goretex....

 

Ser for meg at disse "løvvintercamoene" må klabbe til seg veldig mye snø? Har en grønn dress, og er etter min mening ubrukelig til bevegelig jakt. "Alt" henger seg fast!

 

EDIT:

Er ikke dress av dette fabrikatet jeg har erfaring med, men er laget på samme måte, om mulig av annet stoff.

Link to comment
Share on other sites

Har nå nettopp hentet en Bergans Venabu i vintercamo (1600,-). Dette er en dress i ren bomull/polyester, uten for og membran. Er det under -5, så ser jeg ingen problemer å bruke tøy uten membran. Blir som gammel fjellbekledning :wink: Stoffet er godt og tett vevet, så det er godt vindtett, og holder nok de værste sluddbygene også delvis ute. Var ikke mye jeg fikk blåst igjennom ved blåsetesten :D (putt stoffet tett inntil munnen, og blås. Da kjenner du hvor mye luft / vind som slipper ut). Viktig at vinterbekledning holder vind ute. Har brukt mye forsvarets feltuniform opp igjennom årene i tjeneste, og på vinterstid, så må jeg vel med hånden på hjertet si at jeg ikke har savnet goretex en gang. Det lille du blir bløt tørker forholdsvis fort, og det puster bra. Er det -20 og kaldere, så risikerer du også at kondensen fryser i goretex. Alt til sitt bruk. Jomfruturen for dressen blir neste fredag :D

Link to comment
Share on other sites

Imponerende.....

Det blir som å si at min Härkila bukse lekker, og den er laget i Goretex, derfor er den nye Fjellreven buksa ubrukelig også, fordi den er i Goretex....

 

Ser for meg at disse "løvvintercamoene" må klabbe til seg veldig mye snø? Har en grønn dress, og er etter min mening ubrukelig til bevegelig jakt. "Alt" henger seg fast!

 

EDIT:

Er ikke dress av dette fabrikatet jeg har erfaring med, men er laget på samme måte, om mulig av annet stoff.

 

 

Om du vil dra meg så langt på jordet, så har du misforstått noe, eller er livredd for mulig kritikk mot egne produkter. Første spørsmålet ser jeg absolutt som relevant. Jeg har i alle fall jeg har erfart at ru tekstiler holder bedre på snøen enn glatte, og med ned ei blanding av netting og påsydd ekstra mange krinker og kroker skulle dette teoretisk sett bli et salig problem. Derfor stiller jeg et spørsmål for å avklare om dette er realiteten.

 

Så til min grønne dress. Denne er sydde på samme måte (netting og "løvstoff"), men er av ukjent fabrikat. Det er måten det er sydd på som er problemet, nettingen og krinkene og krokene, som samler på alt som finnes av tørrkvist på bakken, som igjen begynner å dra med seg alt man går forbi. Problemet er størst fra kneet og ned, men har også hengt fast jakka noen ganger.

 

Dette var ikke ment som en koknlusjon på at den dressen er ubrukelig, men at den jeg har prøvd var det, og dermed forklaringen på at jeg stiller meg kritisk til alle produkter laget på samme måte.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dressen var bra :D Fungerer som et godt vindtett / skall lag, og med bra kamo. Mye gode lommeløsninger. Litt stiv i stoffet i starten, men den har myknet opp etter bruk. Regner med at den blir enda bedre etter vask. God tett vev, og dermed god tetthet mot vind. Stoffet er tynt, og kan virke kaldt uten noe under. Har bilde, men vet ikke helt hvordan det legges inn :oops: Er godt fornøyd med dressen, og ser frem til mange gode turer. Synes ikke prisen heller er avskrekkende.

Link to comment
Share on other sites

Venabu dressen min har ikke borrelås, men 10 mm nylonreim med metallspenne :idea: Ser det står borrelås i katalogen, men det stemmer ikke i mitt tilfelle :D

 

Men ang. borrelås på anklene og snø, så har jeg aldri hatt nevneverdige problemer med finnskogen dressen min heller. Mulig det kan bli problemer etter flere dager sammenhengende i felt, men ikke når jeg drar inn hver kveld. Hvis det er eneste argumernt for ikke å kjøpe en knalldress, så ville jeg vel bare bruke gamasjer utenpå. Forsvarets med lærremer er så korte at de ikke går høyere enn støvelskaftet.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

E dette et dårlig kjøp? http://brunst.mystore.no/ds_product_inf ... cts_id=499

Det er bomull, og leser at det ikkje er bra med mindre det er skikkelig kaldt.

Ka vil kaldt si for at bomull skal være bra om vinteren?

No har vi som regel ikkje så veldig stabilt kaldt vær her på vestlandet om vinteren, med mindre du ser bortfra de 2 siste vinterene.

Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt ett Predator Lynx sett hos ABC fritd og fått testet dette litt mot noen av de andre setta jeg har

Har prøvd Rocky prohunter, Jahti Jakt vintercamo, overtrekksdress fra forsvaret og x3m1.

Lynx er en klar favoritt, enten jeg skal postere etter litt gange, eller en hel dag med trasking i snøen.

 

http://www.abcfritid.no/produkt/lynx-ja ... c=bearskin" target="_blank" target="_blank

jackafram.jpg

 

Har prøvd settet nå under flere forhold. Fungerer utmerket på postering i mange minus og kuling samt trasking i flere timer på null føre.

Det beste med dressen kommer fram når man er i bevegelse enten man driver eller er hundefører.

Den er helt vindtett med membran, har lufting i begge sidene på jakken og på begge lårerne i buksa. Passformen er bedre enn alle andre vinter camo sett jeg har prøvd og man merker den er laget for bevelighet. Den blir heller ikke like klam som andre dresser, JJ dressen blir fort klam på innsiden. Og Rocky dressen blir rett og slett tung å gå i, med mindre gradestokken har bikket under -20.

Den har dessuten flere lommer enn mange andre dresser, noe jeg synes er kjekt når man skal ha med seg mye "ræl" ut på jakt.

Har lenge sett etter ett vintercamo sett som ikke er en overtrekks dress og heller ikke en full fôret posterings dress, men en enkelt dress med fullverdige egenskaper på lik linje med en høst dress som man kan gå i uten å bli klissblaut av svette og postere i uten å fryse i hjel.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes vinterkamoene det er linket til her er så "lite hvite".

 

Når jeg har vært på vinterjakt, er det toppjakt jeg har vært på. Da er det gjerne å gå i mer åpent lende. Og i åpent lende er det mye mer hvitt. Kamoene i tråden passer bedre der det er tettere i hvert fall.

 

Har selv en fra Pinewood. Denne er også i overkant "lite hvit", og jeg føler meg litt vel synlig på toppjakta. Kvaliteten virker da grei i det minste.

 

Tror det er denne jeg har: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=31472138. Ga den nette sum av drøyt 700,- for halvannet år siden, midt i juli, i Orsa i Sverige. Veldig fornøyd med den jeg i hvert fall.

 

Den ligner jo ganske mye på denne, fra XXL (billig i grunn!): http://www.xxl.no/ProductPage.aspx?ProductId=23000&utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=MacKenzie%20Vintercamo%20dress

 

Har også forsvarets hvite dynetrekk liggende, men det orker jeg bare ikke bruke lenger.

Link to comment
Share on other sites

Personlig så bruker jeg forsvarets. Den gjør jobben, men heller ikke noe mer. Den er ikke akkurat topp på passform, materialbruk eller kvalitet.

Drømmedressen for meg ville være en bomullsdress av den gamle norrøna-typen (arktis?). Jeg er overhodet ikke enig i at bomull er ubrukbart vinterstid. Tvert imot så mener jeg at en bomullsdress av høy kvalitet av tettvevd bomull er noe av det beste en kan bruke vinterstid. Selvsagt forutsatt at det ikke pissregner og at den er vedlikeholdt (impregnert). Jeg angrer fortsatt på at jeg ga bort en slik (riktignok ikke hvit) i studietida etter å ha investert i ny gore-tex. Oppdaget fort at gore-texen ikke erstattet bomullsdressen, men med skrale studiefinanser ble det aldri prioritert å kjøpe en ny. Desverre forsvant den fra markedet.

Link to comment
Share on other sites

I tilfelle noen som leser denne tråden vurderer Härkila Kiruna, så vil jeg etter et par uker med denne feilinvesteringen ikke anbefale den. Sømmene har allerede begynt å rakne og ytterstoffet har utvilklet en slags lang pels som samler snøklabb på en særdeles effektiv måte. Man blir dermed relativt våt selv om det er tørt ute. Synd, for dressen har god passform og er behagelig å bevege seg i.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaringer med denne??

 

http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=10&prodid=1" target="_blank

 

Jeg kjøpte den til bruk forrige helg. Aldri hatt vinter-camo før. Satt i kraftig måneskinn midt på en stor åpen hogstflate uten at dyrene merket meg. Var behagelig å gå med og ha på også. Spesielt med tanke på pris. Ikke testet den i skikkelig ruskevær.

Link to comment
Share on other sites

Til "jeyhey": Har hatt denne dressen i 3 år nå og er kjempefornøyd. Bruker den både til rådyrjakt og skogsfugljakt.

Har egentlig ingenting å utsette på denne dressen og tatt prisen i betraktning så sier jeg bare; "løp og kjøp".

 

 

Da er den bestilt, til toppjakt i Sverige den 7-8. Januar. Det gledes!! Min første toppjakttur! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 8 months later...

Lafsen;; Jeg har Bergans Grotli som det står på min, ser meget lik ut som Tynset. Jeg vet ikke om det er den samme. Jeg er meget fornøyd med min dress var på en del jakt i vinter og det som var viktigst var og kle av seg ved lang mars da ble det varmt i jakka.

Snø avvisende ikke noe som festet seg, kjørte oså noe skuter i dressen, av og på men ikke bløt. Masse vis av lommer, radio lomme med hull for antenne. og det viktigste jeg var ikke kald på vinterjakta.

 

http://www.bergans.no/produkter/default ... d%20Jacket" target="_blank

 

http://www.bergans.no/produkter/default ... ed%20Pants

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Lafsen;; Jeg har Bergans Grotli som det står på min, ser meget lik ut som Tynset. Jeg vet ikke om det er den samme. Jeg er meget fornøyd med min dress var på en del jakt i vinter og det som var viktigst var og kle av seg ved lang mars da ble det varmt i jakka.

Snø avvisende ikke noe som festet seg, kjørte oså noe skuter i dressen, av og på men ikke bløt. Masse vis av lommer, radio lomme med hull for antenne. og det viktigste jeg var ikke kald på vinterjakt

 

Er denne dressen støysvak? Eller vekker du hele skogen hvist du kommer i kontakt med ei gran?

Link to comment
Share on other sites

Har som nevnt tidligere i tråden Bergans Venabu. Denne er nå utgått, desverre, men stoffet er det samme som i Tynset. Det er litt stivt i starten, men mykner opp etterhvert. Det er bomull, og blir vel omtrent som forsvarets feltunifor (M75) i forhold til grener. Det er ikke børstet, men heller ikke "papp". Jeg er i allefall veldig fornøyd :wink:

Link to comment
Share on other sites

Bruker Norrøna sin anorakk og tilhørende bukse i hvitt. Jakter mye på fjellet og i svenske skoger fra snøen kommer og ut januar. Er meget godt fornøyd. Vet ikke om denne produsers lengere, men passform, stoff og tykkelse/ tettvevdhet på stoffet gjør etter mitt syn dressen bedre en Bergansmodellene.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er Norrøna Arktis, så produseres denne desverre ikke i hvit lenger :( Har en gammel Arktis (ca 1990) "Anojakke", rød, som brukes på skiturer, knallplagg. De begynte å bruke et tynnere stoff etterhvert, som nikkersen min er laget av. Liker det gode tykke bomulsstoffet bedre. Hatt den i hvit ville vært optimalt ja....

Link to comment
Share on other sites

Eit lite tips om at ein no igjen får kjøpt kvit anorakk,nemlig Åsnes Topp anorakk. http://www.oslosportslager.no/produkt/a ... 27311.aspx Dei har no kampanje på denne modellen til kr 1379 kr. Dessverre er det berre str M og L igjen i denne fargen til den prisen,men den fås i kvit i XL til ordinær pris 2299kr. Ut oktober månad har Oslo Sportslager 25% avslag på alle varer til ordinær pris bruk rabattkode "oktober2012". Så her kan de gjere eit godt kjøp på ein bra vinteranorakk.

Link to comment
Share on other sites

Basspro har en jakke og bukse som er på salg til 67,49 usd. pr del

 

Hvis e har regnet rett så skal denne koste 1406 nkr levert på døren. (Hvis jeg har regnet rett) Andre kan ta et kontrollregnestykke.

Dressen har fått knallkritikker i følge kommentarene.

 

Lurer sterkt på om eg skal slå til på denne før revejakten og lokkejakten begynner.

 

Denne kan være et alternativ for den som ikke må ha den med en gang.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vurderte denne sjølv. Har nettopp kjøpt ghillie på Biltema, men fra eg kom heim til reveterrenget igår og til idag, har det komt 30cm snø... Så då var det vel på tide med vintercamo. Ghillie er greit å hive på utanpå jahtijakt pro dressen, som forøvrig er ei rå pakke til den prisen den har. På sikt blir det nok ei jahtijakt vintercamo pakke, og så kan eg ha ghillie til å hive utanpå om det blir posting i åpent lende. Heilt kvite kler er vel best på barmark, men stort sett blir ein jo verande i litt kratt og kvist, for å ha mulighet til små bevegelsar utan at det blir for avslørande.

 

Endret:

Glømte jo å legga ved link.... Det er denne eg meiner:

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?fi ... inter+camo

Link to comment
Share on other sites

Har Swedteam overtrekksdress. Det vil si at jeg må kle meg så varmt jeg trenger, også drar jeg overtrekksdressen over. På vinteren pleier jeg bruke en Berghaus windstopper fleecedress. buksa er med seler, og når helt opp på brystet. Så tar jeg overtrekksvintercamodressen utenpå. Det funker. Lydløst og varmt, og med camoen på utsiden. På beina har jeg "Canadastøvler" med tova ullsokker inni. Tar også alltid med noen av de små varmeposene som en åpner, de avgir varme i timesvis i votten eller i lomma.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Bergans Grotli virker kjempebra, den kom nå i høst og jeg vet Clausen reklamerer for den via Bergans og brukte den i "envillmann". Jeg vet dog ikke hvilke erfaringer han har med denne dressen. Dressen er foret og med dermiax-membran + masse praktiske lommer ala Jahti Jakt sin vinterkamo. Mine erfaringer med bl.a. forsvarets kamo (bomull) og Jahti Jakt (med membran) på toppjakt er at de blir våte under innsmygning og stive som en pinne av frost etterhvert. Jeg liker denne også mye bedre enn Härkila Grizzly sin pga bedre kamuflasje, passform og lommemuligheter. Derfor måtte jeg bare handle:) Jeg drar på tiursanking om 3 uker og kan godt dele mine erfaringer da.

 

http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=13005

 

Har du gjort deg noen erfaringer med Bergans Grotli dressen? Blir den for varm å gå på fjellet med vinters tid? Bråker den når det blir kaldt nok? Skulle gjerne hørt om erfaringer hos noen som har testet den:-)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Helt topp! Er selv ganske stor og varm av meg men hadde en topp lang toppjakt tur i 0 grader forrige helg og var meget godt fornøyd. Eneste er borrelås på beina, men det havnet under gamasjene allikevel så det gjorde ikke noe :-)

 

Brukte et tynt superundertøy som eneste under. Veldig praktisk å slippe først jaktdress så overtrekkskamo.

 

Masse dress for penga. Skal lete lenge etter tilsvarende tror jeg.

 

(Jobber ikke på magasinet) :-)

Link to comment
Share on other sites

Bruker arcteryx leaf sin vintercamo, en tynn bukse og jakke som er vindtett og til dels vannavstøtende, man vrenger jakken og buksen inni lommen til plagget og da blir det en liten pose på størrelse med en litt stor lommebok og veier så å si ingen ting, meget fornåyd med denne dresssen når jeg jakter i varierte områder der man både går i snødekte områder og barmark siden den er rask og hive utpå ytterklærne og tar ingen plass.

 

Jakke: http://leaf.arcteryx.com/Product.aspx?E ... th-Jacket#

Bukse: http://leaf.arcteryx.com/Product.aspx?E ... aith-Pant#

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...