Jump to content

ADVARSEL-BRUK VÆRNEUTSTYR VED LADING


stille 6,5x55

Recommended Posts

:shock::shock::shock:

Bra at det ikke gikk værre!

Har heldigvis ikke en sån hetteisetter, bruker den som er på pressa med knallmaterrør (Rcbs rock chucker, den eldre modellen)

På den kan det ikke gå av mer enn en knall, hvis uhellet er ute... (har aldri opplevd noe lignende)

 

Har du noen teori om hvorfor dette hendte?

Link to comment
Share on other sites

Var på veg for å kjøpe meg ein slik hetteisetter, men nå vart det uaktuelt. Lader ikkje meir enn at eg kan setje i hettene med pressa. Går det galt så er det kunn 1 hette som smeller.

 

Stygge bilder, men godt det ikkje gjekk verre. Flott at du legg ut bilder som advarsel til oss andre.

Link to comment
Share on other sites

, bruker den som er på pressa med knallmaterrør (Rcbs rock chucker, den eldre modellen)

På den kan det ikke gå av mer enn en knall, hvis uhellet er ute... (har aldri opplevd noe lignende)

 

Det har skjedd at hele magasinrøret har gått av, nokså vanlig å lage til et skjermrør for å styre føyka opp og bort fra operatøren.

 

Hvilket fabriakt hetter brukte trådstarter? Federal?

Link to comment
Share on other sites

Har 3 sånne rigget til for små patroner, standard og magnum, bruker også Dillon 550 og en eldre RCBS presse til å sette tennhetter. Har sikkert satt 25000 Federal hetter fra 100-215 uten at en har gått av, samme med CCI som jeg brukte før. Så her er feil prosenten lav, men de koster lite å være berett på feil.

Link to comment
Share on other sites

:shock: Huff! Enda godt det gikk bra med øynene dine! Har en slik isetter selv, og dette var jo lite betryggende når den liksom skal sperre for at hetter i magasinet skal kunne gå av. :evil: Kan du ha satt stangen som presser inn hetten feil vei? Bruker vernebriller, men nå tror jeg nesten jeg skal putte på meg hørselsvern også! :?
Link to comment
Share on other sites

ja detta var ikke pent,bruker den rcbs n selv og har ikke vært borti noe tull,klemte du hetta fort inn? og jeg holder den skrått bort fra meg når jeg setter hetter.ellers så lader jeg mye på dillen 550 og det er nok enda tryggere slikt sett. Bra du ikke ødla synet ditt.

Link to comment
Share on other sites

Det har gått noen tusen knall igjennom min RCBS tennhetteisetter uten noen form for feil. Jeg bruker winchester og cci tennhetter.... Skulle gjerne likt å vite hva som var årsaken til dette, hvilken tennhette det var som startet kjedereaksjonen osv.....

 

Det første som slår meg, er feil vei på støtstanga, deretter feil på selve knallet...

 

Bra det ikke gikk værre med deg!

Link to comment
Share on other sites

Det jeg spør om er om det var hetta som var på vei inn i hylsa som utløste eksplosjonen eller om eksplosjonen oppstod i selve hetteholderen.

Siden hetta som var på vei inn i hylsa er satt langt inn at det tetter rundt den, er det vanskelig å forestille seg at den har satt av de andre. Den kan likevel være satt av.

 

Hetta i hylsa sitter jo også rett, brukte du makt Stille?, eller kjente du noe unormalt?

 

Stålbåndet mellom magasin og skal jo iflg. RCBS hindre at hetta som blir satt setter av de andre. Kan en av de andre i magasinet ha havnet i klem?

 

Bruker en slik rimelig ofte, så jeg fryser litt på ryggen.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har samme utstyret (to faktisk av nyere modell satt opp for små henholdsvis store hetter) og to eldre versjon av RCBS. Jeg er forholdsvis uvøren og det har aldri gått galt. Men jeg er nøye på å blåse bort støv som lett blir liggende igjen i både magasin og mekanisme ellers med trykkluft på sprayflaske. Dette er veldig viktig, for varierende på produsent så blir det liggende igjen noe støv som er relativt lettantennelig... Bruker vernebriller konsekvent etter en berdanhette tok av for en mannsalder siden.

Link to comment
Share on other sites

Har heldigvis aldri meir ein 10-20 hetter i magasinet. Har vel med eit par untak kun brukt federal hetter, og det har jo altid gått bra. Einaste gangen eg har klart å sette av ei hette var når eg lada 12ga messingpatroner der eg dunka inn hettene med tredor :/

 

Greit å få bekrefta at det faktisk skjer av og til. Heldigvis uten større skader.

Link to comment
Share on other sites

Uff dette var stygge greier Stille.......som mange sagt, bra dette gikk bra tross alt!!

 

Jeg brukte faktisk vernebriller når jeg satt i hetter sist, med slikt verktøy. Bruker Lee sin.....

Men satt og tenkte på at jeg skulle drite i bruke de.....synes ikke det er det beste å ha på seg, men etter lest denne tråen så blir de verende på!

 

Pleier ikke ha mer en 20-30 hetter i ad gangen.....bruker Rem 9 1/2 jeg da....

 

Blir interessant høre RCBS sitt svar til deg......

Link to comment
Share on other sites

P8300654_%28Small%29.JPG

BRUK BRILLER VED LADING

Ser på "sikkerhetsbøylen" her at du hadde kommet halveis i hetteklemmingen da de i magasinet smalt av. Tydelig avtrykk på den siden i alle fall, hvordan ser det ut på den andre? Det er vel heller enkelt å få to hetter innenfor sikkerhetsbøylen samtidig med RCBS'en? Jeg har ikke klart det ennå med min RCBS. På min Lee hender dette fort ved at man tar et lite omtak under isettingen. Har med Lee sin også opplevd å klemme inn Federalhetter sideveis, og deformert dem skikkelig uten at de har gått av, heldigvis.

Kjøpte gode vernebriller før jeg klemte inn mi første hette - og de er på under "all" hettebehandling når jeg ikke glemmer det... Men det blir det lenge til nå :shock:

God bedring Stille, både med sår, tinnitus og ladeselvtillit :wink: !

Link to comment
Share on other sites

Har ladet en del 10000 skudd med en Lee håndholdt isetter og kun 1 gang hatt en smell. Kunne ikke skjønne hvorfor hetta gikk av så forsket litt på det. Feilen den gangen var HETTENE. Var en lott med Federal som kom uten lakk for å forsgle tennsatsen. Dette førte til støv som la seg i isetteren og gikk av. Ingen skade skjedd men brukte briller ei stund før jeg ble sløv :( Får finne de frem igjen.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke mulig og få 2 hetter inn sammtidig da det ikke er plass, andre siden husker jeg ikke.

Har også klemt federalhetter flate alle veier uten bang, så jeg skjønner NADA samt at jeg ikke tenker på det. Tråden var ment som en VEKKER, for oss ALLE.

 

Må nok dessverre skuffe deg der, det er fult mulig. Jeg bruker RCBS sin isetter og har ved et par håndfulle annledninger fått 2 knall i samtidig. Dersom jeg presser "helt vanlig" da, så smeller det, det er jeg ganske sikker på. MEN, jeg kjenner med en gang det er flere hetter enn 1 og avbryter presset og fjerner den som ikke skal være dær.

 

Dette har jeg forsket litt på og det er faktisk meget "lett" å få flere knall i samtidig. Det som skjer er at den første hetta setter seg litt "fast" oppe i kanalen, enten i selve hylsa eller hylseholderen, og så fullfører man ikke pressinga helt, man legger som regel ikke merke til dette selv, men har testa! Og det skjer! Det som videre skjer er at kanalen ut til magasinet ikke er dekket til av det horisontale båndet, da du ikke får presset inn begge hettene, og dermed kan alle hettene i magasinet også gå av, slik det gjorde for deg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser jo på bildene at hetta som er på vei inn i hylsa her gått av. Men jeg kan ikke begripe og forstå hvordan det skulle sette av hettemagasinet. Jeg har akkurat makan hetteisetter selv, så jeg håper virkelig at man kommer til bunns i dette.

Ett lite spørsmål: Kan høy temperatur ha vært inne i bildet??

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en slik RCBS hetteisetter selv. Merkene på metallplata viser stillingen til metallplata idet smellen kom. Hvis du sjekker hvor langt opp stempelet står i den stillingen så ser du at det ikke er langt nok opp til å dytte hetta halvveis inn i hylsa. Avstanden stemmer derimot hvis det var en ekstra hette i kanalen og sannsynligvis var det denne som gikk av først. Og med en tennhette som dekker hullet i hylsa så vil de varme gassene finne letteste og eneste vei ut, det er sannsynligvis i alle små åpninger rundt metallplata som skal stenge for nettopp disse gassene.

 

Hilsen

Lee303

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...