Jump to content

ADVARSEL-BRUK VÆRNEUTSTYR VED LADING


stille 6,5x55

Recommended Posts

Har vert oppmerksom på at ambolten (stjerna i hetta) har sittet igjen i hettelomma etter pressing en del ganger, og denne har vert i veien for den nye hetta som skal på plass, og dette skjer når jeg presser og skifter knall i samme operasjon på rcbs'n.

Vet ikke om den henger seg opp i hettelomma eller på utstøterstiften, men har aldri hatt antenning for det.

Sjekka du om det var "noe" der når du tok ut hetta på hylsa?

Når dette hender kommer knallen bare halvegs opp i hetta, og når jeg presser på nytt kommer hel knall pluss ei ekstra stjerne ut.

Var ute for dette en del ganger på federal knall, men etter jeg starta med cci er det yderst sjeldent.

Link to comment
Share on other sites

Sitat Xprez: Må nok dessverre skuffe deg der, det er fult mulig. Jeg bruker RCBS sin isetter og har ved et par håndfulle annledninger fått 2 knall i samtidig. Dersom jeg presser "helt vanlig" da, så smeller det, det er jeg ganske sikker på. MEN, jeg kjenner med en gang det er flere hetter enn 1 og avbryter presset og fjerner den som ikke skal være dær.

 

Mulig det vil smelle hos deg, men har nettopp gjort det du beskriver og provosert med 2 federal hetter samtidig og har satt hetter i 120 3006 patroner bare for og se om det var mulig hos meg men ikke en gikk av.

Har brukt slik hetteisetter i 5 år nå og ladet small og large hetter , tilogmed satt 23 hetter feil vei uten et smell..

Lader og svartkruttpartoner med hammer og banker tennhetter på plass uten at det har skjedd noe (Federal magnum)

 

Men noe har forårsaket dette og det burde man finne ut av, men det skal mye til at hetter går av bare med press.

 

Spørsmål til trådstarter: er du sikker på at der ikke var noe objekt i hettelommen på den hylsa du prøvde og sette hette i?

Link to comment
Share on other sites

SHIT...nå kommer jeg til å være som ett aspeløv neste gang jeg skal sette i hetter... :D

Har brukt samme hetteisetter på flere tusen skudd og har opplevd at to hetter (CCI) har vært på tur opp i røret, men du kjenner når noe er galt, og avbryter å sjekker.

 

Hjemmelading er ekstremsport, og briller er obligatorisk. Aller helst også skinnhansker.

Link to comment
Share on other sites

 

Mulig det vil smelle hos deg, men har nettopp gjort det du beskriver og provosert med 2 federal hetter samtidig og har satt hetter i 120 3006 patroner bare for og se om det var mulig hos meg men ikke en gikk av.

Har brukt slik hetteisetter i 5 år nå og ladet small og large hetter , tilogmed satt 23 hetter feil vei uten et smell..

Lader og svartkruttpartoner med hammer og banker tennhetter på plass uten at det har skjedd noe (Federal magnum)

 

Men noe har forårsaket dette og det burde man finne ut av, men det skal mye til at hetter går av bare med press.

 

Spørsmål til trådstarter: er du sikker på at der ikke var noe objekt i hettelommen på den hylsa du prøvde og sette hette i?

 

:lol:

 

Vell, jeg har min helse for god til å forsøke å presse på med 2 hetter i. Har en kompis som har hatt det tilfellet og han brukte ikke engang makt. Poenget var og er, hvorfor friste skjebnen dersom det kan unngås?

Link to comment
Share on other sites

Jeg må si denne tråden er en advarsel til noen og enhver av oss, jeg vet ikke hvor mange hylser jeg har primet med RCBS og Lee håndprimer foran TVen uten noen som helst form for beskyttelse, men det er ikke få.

 

Jeg vil gjerne legge til at de som bruker karusell eller progressiv med hettemater skal ikke føle seg for trygge de heller, jeg har sett flere enn ett Dillon oppsett med svart rose i taket rett over pressa ...

Link to comment
Share on other sites

Huff det så ikke bra ut. Er betenkt selv når jeg fyller røret på Dillon 550 pressa. Er ikke så bekymret for at det skal gå av en under isetting for da er den langt borte fra de andre men når jeg slipper nesten 100 hetter i på en gang ser jeg alltid bort men at man burde bruke briller og hørselvern under fylling er jeg ikke i tvil om og briller under hele ladeprosessen. Egentlig under skyting også forresten. Hadde prestert å sette en hette feil vei og da smalt den når jeg dro i avtrekkeren men sprut i ansiktet som resultat

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Takker for artikkel Stille!

 

Som regel når jeg lader med min håndholdte følger jeg med på at det bare er en om gangen som går inn i kanalen, samt bikker de andre hettene til motsatt side i tilfelle det blir kluss med settingen. Buker og bare en rad (10 stk?) om gangen i magasinet.

Hvordan gjør dere andre dette på en sikker måte?

Har nettopp handla en Dillon 550. må en ikke fylle røret så mye som mulig for å gjøre det på en tryggest mulig måte?

Om en bare tar 10 om gangen risikerer en vel kiling eller at de snur seg på vei ned?

Andres erfaringer?

 

Klumsen

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden gikk meg hus forbi i fjor.. Den bør alle vi udødlige hjemmeladerene få med oss :wink:

 

Nå skal jeg kjøpe meg vernebriller, og de skal jeg også ta med på skytebanen når jeg skyter med Tikkaen. En kamerat i New Zealand fikk den lille plaststussen på bolten i ansiktet etter noe som viste seg var en overtrykkspatron fra UMC fabrikkpatron... Jeg ble ennå mer glad i plast etter den episoden...

 

Den pipinga i øra bør du ta skikkelig på alvor. Jeg har hatt den i nærmere 15 år nå, og skulle gjerne vært foruten. Den er der "alltid". Du lærer deg imidlertid psykisk å "koble den ut". Dvs flytte fokus. Jeg bruker ALLTID hørselven på jakt, og det holder situasjonen noenlunde stabil tror jeg. Jeg er ikke mer plaget i dag enn for 5 år siden, men skulle som sagt gjerne vært lyden foruten... så løp og kjøp deg gode hørselvern!!! Jeg har et par Com-Tac som erstattet det gamle paret jeg brukte opp, og de digitale typene er faktisk gode på lydgjengivelse uten vesentlig susing.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...