Jump to content

Smører du hylsehalsen innvendig?


strafix

Smører du hylsehalsen innvendig før isetting av kule?  

209 members have voted

  1. 1. Smører du hylsehalsen innvendig før isetting av kule?

    • Ja
      69
    • Nei
      142


Recommended Posts

Heisann!

 

Jeg har ladet patroner selv noen år og har alltid smurt hylsehalsen innvendig før isetting av kule (dette er vel også beskrevet i ladeboken). Men har nå snakket med andre som ikke gjør dette i det hele tatt. Jeg har brukt grafittipulver til formålet selv og synes det er enkelt å jobbe med, men hvorfor styre med dette om det går uten....

 

Er dette nødvendig ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg smører alltid hylsehalsen innvendig ved helpressing av hylser, ikke ved setting av kuler.. Bruker ørlite hylsefett på en nylonbørste som får en kort twist i hylsehalsen. Uten hylsefett kan det bli for stor motstand slik at hylsen strekker seg i skulderpartiet når ekspanderknappen skal ut igjen. Da blir det hard kamring i rifla.

 

Når jeg skal sette kula vil jeg ha mest mulig friksjon i hylsehalsen. Har jeg brukt litt for mye fett i hylsehalsen under pressinga så fjernes dette med en q-tips og rødsprit.

 

Helst bruker jeg Lee colletdie så slipper en hele styret med fett og fjerning av dette.

Link to comment
Share on other sites

Jeg og smører jo halsen innvendig, før helpressing. Men jeg fjerner alt fettet etterpå ved å legge hylsene i kokende vann. Jeg vil ikke ha fett innvendig når jeg skal fylle opp med krutt. Jeg har merket meg at kruttkorn har lett for å klebe seg til hylsehalsen da.

Link to comment
Share on other sites

jada, jeg smører hylsene innvendig med bittelitt hylsefett på en flaskebørste. Jeg fjerner det ikke før lading. Har god presisjon, og klarer ikke å merke forskjell med og uten den svært lille mengden det er snakk om, så til mitt bruk er det unødvendig å tørke hylsehalsen innvendig.

Link to comment
Share on other sites

jeg smører alltid hylsehalsen innvendig......og ikke hatt problemer med det ift kruttet eller annet.

 

Men ikveld merket jeg faktisk litt forskjell som kan relateres til dette, og som Kjell Olav nevner i sin post lenger opp i tråden.

 

Jeg bytte børste fra en slik myk sak til en med stivere bust for ikke få for mye smøring innvendig i halsen...jeg følte jeg fikk mindre også, men det gjorde sitt til at patronen ble trangere å kamre....ikke slik jeg brukte makt, men jeg merket det. Og jeg har kontrollert hylser, sjekket friflukt og patronlengde. Alt i orden. Skjøt med de idag og det gikk veldig fint det, men tror det jeg kjente vedr kammringen kan skyldes for lite smøring innvendig??

 

(har forøvrig kjøpt neck-sizere nå så slipper smøring da iallefall)

Link to comment
Share on other sites

Ifølge Ladeboken og hr. Braathen bør hylsehalsen få en eller annen form for smøring innvendig (med mindre du har die med hardmetall i ekspansjonsknappen). Det vanligste er en børste av passende kaliber (nylon/annet kunststoff). Børsten rulles lett på et hjørne av smøreputa (vanligvis pr. 5 hylse), og halsen blir smurt og renset samtidig. Alternativt kan man trykke hylsehals svakt ned i smørepute (da hver hylse for å unngå ujevn friksjon og strekking).

Hvis man ikke liker smøremiddel inni hylsene, kan man bruke grafitt- eller teflonpulver, selv om smøremiddel skal gi best smøring (er ingen grunn til å være redde for at kruttladning skal påvirkes av smøremiddel ifølge Braathen).

Link to comment
Share on other sites

Jeg smører ved å dytte hylsehalsen ned i smøreputen samtidig som jeg vrir den en omdreining. Av og til tar paranoiaen over og jeg får en trang til å tørke bort fettet med en vattpinne, men stort sett bryr jeg meg ikke. Jeg har vondt for å tro at den beskjedne mengden med fett som setter seg i hylsehalsen kan påvirke kruttet i nevneverdig grad.

Link to comment
Share on other sites

Jeg smører innsiden av halsen med en nylonbørste når jeg helpresser. Men jeg vasker hylsene i zalovann og skrubber de innvendig med en nylonbørste for å få bort smørefett og sot før de blir satt til tørk. Deretter setter jeg i tennhette, fyller krutt og setter i kule. Halsen er da helt tørr innvendig.

Men, har det egentlig noen hensikt å smøre halsen for kuleisettingen sin del? (det er vel egentlig det trådstarter spør om...) Skal ikke friksjonen helst være så stor som mulig mellom hals og kule, slik at man får mest mulig hold i kula?

Link to comment
Share on other sites

Vanligvis trykker jeg hylsehalsen såvidt nedi smøreputa, da får du litt olje både utenpå og innvendig, og halspressing går som en drøm. Jeg bruker RCBS Necksizer. Ved helpressing prøvde jeg noe nytt nå sist: Jeg hadde ikke tilgang på smøreputa, så jeg la hylsene utover en papplate og spraya med WD-40. Det funka greit, jeg spruta litt olje opp i dia av og til for å få litt smøring innvendig også. Etterpå vaska jeg hylsene i vaskemaskina (pakket inn i strømper og sammen med arbeidsklær) på 40 grader, og tørket de et par timer i stekeovnen ved 50 grader. Hylsene blir helt blank av en sånn runde, og fri for fett selvsagt. :)

Link to comment
Share on other sites

(...)jeg fjerner alt fettet etterpå ved å legge hylsene i kokende vann.(...)

 

Da har du nok gjort hylsene mykere. Hylsen er det svakeste leddet og man vil for all del ikke gjøre bakre del av hylsa svakere. Det sies vel at man ikke skal utsette hylsa for mer enn 40 grader. I Speer reloading manual skriver de feks at man ikke kan bruke stekeovnen til å tørke hylser da man selv på laveste temeratur kan svekke metallet. (Hvorfor advarer de ikke om dette i Ladeboken?)

På Norma skytterlag sine sider skriver de; "Man bør ikke tørke hylser i temperaturer over 50 - 60 grader. Ved høyere temperaturer vil man kunne forandre strukturen på hylsene, og ødelegge dem."

(http://www.norma-skytterlag.net/ladekur ... andbok.pdf)

Du bør kassere hylsene du har kokt.

 

Man trenger ikke varmt vann for å fjerne vannløselig fett fra hylsene!

Link to comment
Share on other sites

Har aldri sett noe sted at man skal rengjøre hylshalsen innvendig etter smøring. Dette vil vel heller ikke være optimalt i en rotasjonspresse :?:

Smører litt i hylsehalsen med en nylonbørste og lar det bli der. Hva er problemet :?: Det er så lite olje at det kan umulig ha noen innvirkning på kruttet.

 

Dersom man skal ta ut hylsa for å utføre enkelt operasjoner hver gang man har vært på en stasjon i pressa da er det jo ingen vits med rotasjonspresse eller :idea:

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke helt hvem det er som misforstår her, -meg eller alle andre..?

Jeg smører inni hylsehalsen så det skvetter når jeg helpresser, men fjerner det jo etterpå. Avstemningen her trodde jeg var om man smører før man setter kula (ser trådstarter bruker grafitt), og det svarte jeg nei på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg smører alltid hylsehalsen innvendig ved helpressing av hylser, ikke ved setting av kuler.. Bruker ørlite hylsefett på en nylonbørste som får en kort twist i hylsehalsen. Uten hylsefett kan det bli for stor motstand slik at hylsen strekker seg i skulderpartiet når ekspanderknappen skal ut igjen. Da blir det hard kamring i rifla.

 

 

Bruker Dillon hylsefett spray, påført som Kjell Olav nevner.

Sprayen synest eg er enkel og påføre og fjerne kontra andre ting eg har prøvd.

Den tar og sot av hylsene visst det måtte vere slikt på dem.. :lol:

:lol:

 

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ser det er mange som svarer at de ikke smører ved bruk av neck siezer, jeg bruker Lee Collet Neck Sizer i en progressiv presse, en Dillon 550.

Har ikke smørt en eneste hylse etter at jeg begynte å bruke Lee Collet Neck Sizer, hverken for pressing eller kuleinnsetning.

 

Lee garanterer for at presisjonen skal øke ved bruk av denne dien, hvis ikke får man pengene tilbake. Om dette stemmer helt har jeg ikke forsket så mye på, men den får mye skryt rundt om ser jeg. :)

Link to comment
Share on other sites

Litt OT kanskje, men jeg var på et lade kurs en gang, det var Ola Tore Dokken som holdt dette, og da tok han opp dette med hvor hardt kula skal sitte i hylsehalsen. Jeg husker ikke tallet lenger, men det har jo selvfølgelig en betydning for trykket. Lurer på om det var 5 kg. Noen som vet??

Link to comment
Share on other sites

Jeg smører hylsehalsen innvendig ved helpressing ja!!. Må nesten det for visst ikke så må jeg ta skikkelig i for å få ut patronen fra dien, sjøl om den er godt med fett utenpå. Etterpå vasker jeg patronene i passende varmt vann, zalo og litt sitronsyre. Da får jeg rene og blanke hylser.

 

Men ser ikke vitsen med å smøre hylsehalsen ved i setting av kula. Den bruker å gli inn som kniv i smør, å da skjønner jeg ikke vitsen med å ha fett på der da. Så slipper en å tenke på at noe av kruttet kan sette seg fast i fettet der.

 

Det er sånn jeg gjør det med 6.5 som jeg ladder mest da. Skal ikke uttale meg om andre og grovere kaliber kuler og hylser, mulig det kan være bedre å smøre før kula der?.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har prøvd Rhino sitt hylsefett nå. Jeg legger en 15-20 hylser i en plastskål og spruter på dem, rister litt og spruter litt til, det virker som om hylsene blir godt nok smurt inni halsen også av dette. Skyller hylsene i vann etter sizing og tromler litt. Blir veldig bra, må bare pirke ut litt pussemedia av flashhullet etterpå...

Link to comment
Share on other sites

(...)jeg fjerner alt fettet etterpå ved å legge hylsene i kokende vann.(...)

 

Da har du nok gjort hylsene mykere. Hylsen er det svakeste leddet og man vil for all del ikke gjøre bakre del av hylsa svakere. Det sies vel at man ikke skal utsette hylsa for mer enn 40 grader. I Speer reloading manual skriver de feks at man ikke kan bruke stekeovnen til å tørke hylser da man selv på laveste temeratur kan svekke metallet. (Hvorfor advarer de ikke om dette i Ladeboken?)

På Norma skytterlag sine sider skriver de; "Man bør ikke tørke hylser i temperaturer over 50 - 60 grader. Ved høyere temperaturer vil man kunne forandre strukturen på hylsene, og ødelegge dem."

(http://www.norma-skytterlag.net/ladekur ... andbok.pdf)

Du bør kassere hylsene du har kokt.

 

Man trenger ikke varmt vann for å fjerne vannløselig fett fra hylsene!

 

 

Har i alle år kokt hylsene og tørket på 80 grader i stekeovnen. Hylsene varer lenge nok og har ALDRI hatt en eneste hylse som har tatt skade av det.... :?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg pleier å legge en dråpe fett på siden på smøreputa, og så roterer jeg annenhver hylsemunning borti dråpen, så den fanger opp litt på innsiden av munningen. En 'gammel' mentor i faget som lærte meg det, og det funker bra. Rengjøring lar jeg hylsetrommelen ta seg av..

Link to comment
Share on other sites

Dersom du bruker ekspanderknapp under pressing bøør du smøre inne i halsen. Dersom du ikke gjør det vil du kunne trekke hylsen skjev, og du vil dra den ut i lengderetningen. Dette reduserer hylsens levetid, og hylsene må freses ned til riktig lengde mye oftere.

Påstanden om at varmt vann reduserer levetiden ville jeg ta med en stor klype salt.

Det som reduserer levetiden er det motsatte, hylsene blir for harde, og de sprekker. Dersom hylsene varmebehandles jevnlig vil de vare lengre, men det er for mye arbeid til at mange bryr seg.

Link to comment
Share on other sites

Dette som Per-S kan en godt merke visst en har "justert diene" etter børsa og normalt er flink og smørre men plutselig "fusker" med smøringa på noen. Les dårlig tid eller et snev av... latskap.. :lol:

Da kan en godt oppleve at patroner som har vert lett og kamre med samme instillinger kan bli trang og vanskelig.

Dette har vi prøvd... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Smører ikke før isetting av kule, men pleide alltid å smøre halsen innvendig før helpressing helt frem til jeg kjøpte en sprayflaske med Rhino hylsefett.

Setter opp 50 hylser på brettet og holder dette på skrå fra meg og spruter en gang fra hver diagonal, halsen får en perfekt dose smøring og alle hylsene er klare på noen sekunder.

 

Må bare anbefale dere å prøve denne sprayen :D

Link to comment
Share on other sites

(...)jeg fjerner alt fettet etterpå ved å legge hylsene i kokende vann.(...)

 

Da har du nok gjort hylsene mykere. Hylsen er det svakeste leddet og man vil for all del ikke gjøre bakre del av hylsa svakere. Det sies vel at man ikke skal utsette hylsa for mer enn 40 grader. I Speer reloading manual skriver de feks at man ikke kan bruke stekeovnen til å tørke hylser da man selv på laveste temeratur kan svekke metallet. (Hvorfor advarer de ikke om dette i Ladeboken?)

På Norma skytterlag sine sider skriver de; "Man bør ikke tørke hylser i temperaturer over 50 - 60 grader. Ved høyere temperaturer vil man kunne forandre strukturen på hylsene, og ødelegge dem."

(http://www.norma-skytterlag.net/ladekur ... andbok.pdf)

Du bør kassere hylsene du har kokt.

 

Man trenger ikke varmt vann for å fjerne vannløselig fett fra hylsene!

 

Merkelig. i alle år har jeg kokt hylsene i oppløsning med oppvaskmaskinpulver og etterpå tørket i varmluftsovn på 80 grader. Hylsene mine holder i evigheter.....

Link to comment
Share on other sites

Merkelig. i alle år har jeg kokt hylsene i oppløsning med oppvaskmaskinpulver og etterpå tørket i varmluftsovn på 80 grader. Hylsene mine holder i evigheter.....

 

Og dermed har du hold for å si at hylsene overhode ikke har blitt svekket (blitt mykere) av varmebehandlingen din???

Link to comment
Share on other sites

Dette med at koking i varmt vann skal svekke hylsene har jeg ingen tro på, selv om Norma sier det.

Hva med gløding av hylsehals? Vil mene at man da glatt får tilsvarende temp i bånn. Man gløder jo hylsehals til man ikke klarer å holde i hylsa. Da vil jeg tro at varmen er raskt oppimot 80 grader i bånn....

 

I løpet av mine 20 år med hjemmelading har jeg ALDRI opplevd å få gassutblåsning på hylsene, og jeg har ALLTID gjort vaskingen på min måte.....både med 222, 6,5 og 375.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...