Jump to content

Felt NM-2010


jalla

Recommended Posts

Ser i tråden for NM 2009 at det er mange pistolskyttere som vet hva som må til for å arrangere et bra NM. Vi i Sandnes Pistolklubb skal arrangere neste års NM og vil i stedet for å få pepper etterpå heller få gode råd tidlig i planleggingen. Jeg synes personlig at de som klager mest bør arrangere et NM for å vise oss hvordan det skal gjøres, men nå får de ihvertfall muligheten til å komme med innspill.

 

Så hva er de viktigste fokusområdene vi bør ha?

 

Mvh

Trygve Fundingsland, leder NM-X

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 127
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

-tydelig merking fra hovedvei og inn til anlegget/skytebanen.

-veibeskrivelse på arrangørklubbens nettside, gjerne gps-koordinater for sekretariat og baneanlegg.

-standplasskommandoer etter forbundets reglement, og drille standplassledere som skal stå i løypa i korrekte kommandoer før stevnestart.

-servering til en fornuftig penge, ikke nødvendigvis skitbillig, men ikke totalt overpriset.

 

-noenlunde fornuftig premiering, en flaske bil-voks er ikke en premie et NM verdig.

Link to comment
Share on other sites

Veldig viktig med god informasjon og en fornuftig dialog med skytterene. Legg opp en ny side på hjemmesiden deres også, og prøv å få lagt ut så mye info som mulig! (Heller for mye enn for lite...) Gps koordinater er yppelig å få.. (Også her gjerne på alt..)

Link to comment
Share on other sites

Dette var et fint initiativ.

 

Jeg benytter med en gang anledningen til å foreslå at blinkene får stor nok kontrast rundt seg. Det vil si at i underkant av blinkene (og mellom blinker som står over hverandre) så er det stor nok avstand til at man kan sikte rullende. Fortrinnsvis med god fargekontrast mellom bakgrunn og blink.

 

Jeg foreslo dette for årets NM, og det ble ikke akkurat mottatt med ovasjoner her på Kammeret hverken av arrangørene eller av andre forståsegpåere. Man skulle trodd at man er forpliktet til å sikte midt i hvis man skal skyte felt. Helt sprengt spør du meg.

 

Noen hadde dog saklige synspunkter, og jeg tar dette opp både på deres og egne vegne.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er veldig greit å kunne få kontrolert våpenet dagen før man skal skyte, hvis det er noe som ikke stemmer så har man litt tid til å rettet på problemet.

 

Premier med gravering, knivene Modum hadde som premie under Spesial NM i 2008 var veldig flotte.

Link to comment
Share on other sites

Resultatservice er viktig. Den bør vises direkte på storskjerm eller via projektor på lerret. Fem minutter etter at laget har avlevert papirene bør det være på veggen. Regner med at dette ikke blir noe problem hos dere som har Øgreid hos dere.

Link to comment
Share on other sites

Uansett, kutt ut den gave dritten som en ser flere skytterlag har tiggd til seg, el-tannbørste, dårlige tremoser ol, her kommer det skyttere (3-400 fra alle steder i landet og betaler store summer ser att topp premien er en termos ol! :roll:

 

Ha litt respekt for sporten, det er tross alt NM og skytere har betalt hundre tusen vis av kroner + forbundet sponser!

 

1-2-3 plass, sølv pokaler med inngravert plass, våpen klasse, år og sted! Som sagt, NM -felt drar inn hundre tusen vis av kroner, så ikke gi ut dritt i gaver!! Skytere får ikke akuratt inntrykk av og ha vunnet noe stort, samme premien som man ville vunnet på den lokale puben, dart i fylla!

 

Da er det bedre att det ikke blir noe NM med den respekten som blir vist!! :idea:

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt tidligere i tråden , skyttercamp er alltid positivt. Blir litt mere sosialt når vi kan sitte og kose oss sammen på kvelden. Kjekt å bli kjent med folk som har samme interesser fra andre steder enn der man selv bor. GPS kordinater og kontakt telefon oppgitt på hjemmesidene er veldig greit. Håper neste år blir en like positiv opplevelse som det vi fikk på Mysen ifjor. Vi ble litt bortskjemt i 2008 :wink:

Link to comment
Share on other sites

Enig med Mountain-man! Synes ikke premieringen ved NM bør bestå av 'gaver' som arrangøren har fått i lokalmiljøet og bruker bare for å få mer penger i klubbkassa.

Noe som derimot burde være en selvfølge er et deltakerdiplom! Det koster ikke mye, men er et fint minne! :wink: (Mysen gjorde MYE bra de!)

Link to comment
Share on other sites

For oss "hvermansen" som ikke skal tjene til livets opphold med å skyte div håndvåpen, så er det veldig gøy å ha et minne på hva man har hvert med på. Var så heldig i 2007 å fikk med meg en kopp fra Sandes sitt Felt NM med logo og årstall. :wink: Resultatlister er også viktig at de kommer raskt på plass, og at de er oversiktlige å lese. Gleder meg til å ta turen til Sandnes til neste sommer, men regner ikke å ta med no "premie" hjem. Dere gutta i Sandnes har en flott gjeng som skyter J*vla bra :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Veibeskrivelse inn til Høle alt etter hvilken retning en kommer fra. Husker fra forrige NM der inne at mange hadde stolt litt mye på GPS under kjøringen. Enkelte hadde kjørt Haukeli over til Haugesund, så til Stavanger, ferge til Tau og så til Forsand med ferge over til Høle. En hadde kjørt fra Oslo over fjellet Suleskard - Sirdal- Lysebotn og ferge til Stavanger. Mange mistet en del søvn på grunn av dette, så beskrivelse er bra.

 

Ellers serverte dere fantastiske vårruller som jeg håper blir servert igjen. :D

Link to comment
Share on other sites

Hei Trygve, gjør som dere gjorde forrige gang dere. Det funket veldig bra og det er ingen ting som kunne vært gjort stort bedre.

"Og til de som syns Mysen var så utrolig bra.....er litt uenig der når det kommer til premiering.....skal jeg være veldig ærlig så var den under mål av hva man bør forvente, gavepremiene fra Europris kunne de spart seg for og Termoser for 40 000.- (når man egenlig burde handlet for 120 000) var vel litt dårlig. Men resten var bra syns jeg...rett skal være rett når dere slenger med leppa om alt annet ;-) "

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Enig med bromark.Dere hadde et meget bra arrangement sist så det trengs ikke noe revolusjonerende forandringer.En stor skyttercamp på grusbanen hadde vært flott.Så det var en ballbinge der også så kanskje Støren pk utfordrer bromark og co. til fotballkamp?Sandnes kan jo også få være med men da må Bernhard være keeper :lol:

Link to comment
Share on other sites

Dato for nm husker jeg ikke, men det blir onsdag-lørdag i uke 28 ifølge planen vår nå.

Premiering tror jeg vil bli ganske likt som i 2007, her er det vanskelig å gjøre alle fornøyde. Men gavepremier blir det IKKE. Kanskje tannbørster med NM logo på.

Når det gjelder NM-camp er det noe vi må arbeide med, det kommer litt an på hvilke fasiliteter herskapet forlanger. Her blir det og en balanse mellom camp og parkering. En plass uten grus=fjellet

Resultatservice tror jeg vi skal klare å forbedre siden sist, resultatene trengte litt lang tid på å "rulle rundt" på skjermen.

Når det gjelder kontrast/mellomrom mellom blinkene har jeg forståelse for at det er ønskelig, men der vi har feltløypa er det rimelig værhardt så vi må prøve på få blinkrammene så små som mulig. Så dere kan allerede nå regne med at blinkrammene blir så smale som mulig, blinker som blåser ned er lite artig.

Nettsiden kommer til å bugne av nyttig informasjon, veibeskrivelse = E39!

 

Deltakerdiplom, tja. Det får vi se om det blir tid/kapasitet til. Har deltatt på noen NM etterhvert, men har ikke fått deltakerdiplom fra så mange. Ikke har jeg eller de fleste andre fra klubben min savnet det heller.

 

.

Ha litt respekt for sporten, det er tross alt NM og skytere har betalt hundre tusen vis av kroner + forbundet sponser!

At økonomien i et NM er så god er en sannhet med modifikasjoner, skal vi satse på sølvpokaler vil vi nok ikke gå mye i pluss.

 

Trygve

Link to comment
Share on other sites

At økonomien i et NM er så god er en sannhet med modifikasjoner, skal vi satse på sølvpokaler vil vi nok ikke gå mye i pluss.

Trygve

Så lenge man skal premiere ut fra tabellene i gjeldende reglement, så skal ikke materialet i pokalene ha noe å si for arrangørens økonomiske overskudd. Skal skytteren ha en pokal til kr 200,- så koster den like mye i sølv som i tinn. Den blir bare mindre...

 

For min egen del så syns jeg måten de gjorde det på i årets bane-NM var bra. Alle som skjøt minst 3 øvelser fikk en NM-kopp som minne, eller man kunne kjøpe den for 100,-. I tillegg fikk de/vi som var flinke nok gavekort hos Børselars i premie. Pokaler har jeg nok av. Da har jeg mere nytte av gavekort for noen hundre kroner. Og koppen dekker souvenirbehovet...

 

Når det gjelder NM-diplom, kan dere jo bare maile disse til klubbene slik at de som ønsker det kan skrive ut diplomet sitt og ramme det inn. Evt lage en mal der folk sjøl kan skrive inn navnet sitt og ta utskrift.

Link to comment
Share on other sites

I tillegg fikk de/vi som var flinke nok gavekort hos Børselars i premie. Pokaler har jeg nok av. Da har jeg mere nytte av gavekort for noen hundre kroner. Og koppen dekker souvenirbehovet...

 

Enig i at gavekort hos en våpenforhandler er mye bedre enn pokaler og glass. pokaler blir det som domino sier nok av av. jeg er snart fristet til å ta med noen blikkpokaler ut for litt plinking. gavekort hos en forhandler er faktisk nyttig for en skytter, et diplom er nesten gratis for arrangøren, og gjør for meg bedre nytte enn en blikkpokal...

Link to comment
Share on other sites

Ja slikt blir det når man blir vant med att alle pokalene en vinner på div stevner er bare billig plast dritt, att man får lyst til og bruke dem til plinking!

Men når man får inn hundre tusenvis av kroner i avgifter og sponsing og reglemanget sier man skal bruke så mye av pengene til premering og det ikke blir gjort, ikke engang i nærheten engang, alle vet for man hadde fått store sølv pokaler med gravyre for bare noen tusenlapper!

Mysen pistol lag kjøpte elektroniske skiver for NM inntektene fra i fjor, sier vel litt om hvor mye penger som kommer inn på et NM!! :idea:

Kansje NM påmeldings avgiften neste år skulle stått mer til stil til premiene, tatt betraktning premier/gave bord disse siste par år så hadde vel 50 kroner per klasse vært mer en nok!! :!:

Link to comment
Share on other sites

Ser i tråden for NM 2009 at det er mange pistolskyttere som vet hva som må til for å arrangere et bra NM. Vi i Sandnes Pistolklubb skal arrangere neste års NM og vil i stedet for å få pepper etterpå heller få gode råd tidlig i planleggingen. Jeg synes personlig at de som klager mest bør arrangere et NM for å vise oss hvordan det skal gjøres, men nå får de ihvertfall muligheten til å komme med innspill.

 

Så hva er de viktigste fokusområdene vi bør ha?

 

Mvh

Trygve Fundingsland, leder NM-X

En skyte sone, hvor alle kan løsne skudd, og telefon nummer hvor skyttere kunne ta kontakt og en vei beskrivelse eller et GPS kordinat.

Det hadde vi satt pris på :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja slikt blir det når man blir vant med att alle pokalene en vinner på div stevner er bare billig plast dritt, att man får lyst til og bruke dem til plinking!

Men når man får inn hundre tusenvis av kroner i avgifter og sponsing og reglemanget sier man skal bruke så mye av pengene til premering og det ikke blir gjort, ikke engang i nærheten engang, alle vet for man hadde fått store sølv pokaler med gravyre for bare noen tusenlapper!

Mysen pistol lag kjøpte elektroniske skiver for NM inntektene fra i fjor, sier vel litt om hvor mye penger som kommer inn på et NM!!

Kansje NM påmeldings avgiften neste år skulle stått mer til stil til premiene, tatt betraktning premier/gave bord disse siste par år så hadde vel 50 kroner per klasse vært mer en nok!!

 

Jeg vil gjerne komme til deg og skyte NM, skal vi si 2012? Du bør begynne såpass nå hvis du skal hente hundretusner av kroner på sponsing. Klubben sitter igjen med en del penger etter ett NM, men det er ikke lettjente penger, det kreves mye arbeid for å få alt til å fungere. Og klubbene står ikke akkurat i kø for å lov til å arrangere NM og tjene de pengene.

 

Vi brukte i 2007 det vi skulle i premier og har planer om det til neste år og. Jeg liker ideen om å vinne noe MED årstall og logo på, hva det er er ikke så viktig. 1/3 skal ha premie, et minne, den beste 1/3 av dem kan få penger/gavekort for det de har krav på OVER det beløpet som gjenstanden kostet. Er dette en OK måte å gjøre det på? fikk lite klager i 2007.

 

@Fozzy357

Mye av det du ønsker har vi kontrollen på, resten skal vi ta opp til vurdering, f.eks. til ekstra konkurransebane må vi se på både mannskap og plass. Vi får se hva vi kan få til, men lover ingenting.

Link to comment
Share on other sites

Pokaler har jeg nok av. Da har jeg mere nytte av gavekort for noen hundre kroner.Når det gjelder NM-diplom, kan dere jo bare maile disse til klubbene slik at de som ønsker det kan skrive ut diplomet sitt og ramme det inn. Evt lage en mal der folk sjøl kan skrive inn navnet sitt og ta utskrift.

Gavekort OG selvutskrevet diplom! Dette burde være lettvint for arrangør og helt topp for skytterene!! Denne idéen er verdt en +1 synes jeg!

Link to comment
Share on other sites

Hva med å få på plass flere utstillere / våpenbutikker? I Larvik var det bare to.... (Riktignok to meget bra, men..)

Vil jo tro at noen fler herfra ville stille? http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=33&t=13491

 

Jeg er helt enig med woff. Dette er et spark bak til de fleste våpenforhandlere her til lands!!!!!! Jeg vil anbefale ALLE forhandlere å lese siste utgave av VAPENTIDNINGEN.... Der ser du åssen forhandlere stiller opp på SM i pistolskyting.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Det var ikke meningen å legge tråden død, er fortsatt åpen for forslag. Det er og mulig å overtale oss om saker bare argumentene er gode nok.

Bare dere sørger for kontakt telefon og vei beskrivelse, så er dere langt på vei!

Har dere i tillegg en skyte sone(ikke "fomle" sone), så tror jeg dere har kommet veldig langt!

Når det gjelder buss sjåfører så hadde Mysen en hyggelig men lite pen en..

Her er det som å hoppe etter Eddie the eagle!

 

Vi gleder oss stort til NM 2010!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 months later...

Nå begynner ryktene å svirre rundt NM-X løypa, en kreativ løypekomite funderer på mulighetene for lange hold, flere liggende standplasser, liggende i hengekøy, sittende i sacosekk osv. Mye vind og regn er også bestillt. Kan bli gøy dette!

Link to comment
Share on other sites

Nå begynner ryktene å svirre rundt NM-X løypa, en kreativ løypekomite funderer på mulighetene for lange hold, flere liggende standplasser, liggende i hengekøy, sittende i sacosekk osv. Mye vind og regn er også bestillt. Kan bli gøy dette!

Jeg hørte også snakk om stående i myrvann til knes, og liggende på vinden med piskregn i ansiktet. Håper at disse ryktene snart også kan bekreftes? :D

Link to comment
Share on other sites

Planen er liggende i myrvann uten snorkel og dykkermaske, vinden som er bestillt er selvfølgelig kastevind som endrer retning og styrke etter et uberegnelig skjema. I kombinasjon med skråstillte striper på langt hold blir dette toppen!

Link to comment
Share on other sites

Skyting med dårligste hånd er jo desverre historie, så i år innfører vi skyting med "nest beste hånd".

For å ta igjen det tapte med denne hånden så vil vi ha minst 3 standplasser med den.

Hører rykter om flere liggende standplasser, hva mener folket om det?

Link to comment
Share on other sites

Det er da plenty muligheter til variasjoner innenfor eksisterende reglement.

-Knestående.

-Knestående en hand (er ikke nevnt spesielt i regelverket, men det står heller ingenting om at den ikke kan benyttes).

-Knestående begge hender (er vel det de fleste benytter uansett ved knestående).

-Liggende fri.

-Liggende en hand (er ikke nevnt spesielt i regelverket, men det står heller ingenting om at den ikke kan benyttes).

-Liggende begge hender (er vel det de fleste benytter uansett om det skytes liggende fri).

-Stående fri.

-Stående en hand.

-Stående begge hender.

-Sittende (her skal man skyte tohands).

 

I alt har en 10 forskjellige muligheter/variasjoner ved valg av skytestilling, så jeg klarer ikke å mobilisere frustrasjon over at dårligste hand forsvant.

Dersom man finleser reglementet, kan man i tillegg tolke det slik at en kan velge mellom ett eller to knær i bakken på knestående, siden teksten sier: "Ved evt. knestående skyting skal ett eller begge kne være i bakken."

Hva som menes, kan man sikkert diskutere, men teksten gir deg tillatelse til å differensiere her.

Da ender man opp med 11 muligheter.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Påmeldingen for felt nm er ikke lagt ut ennå. Siste påmelding kommer til å være ca midten av juni vil jeg tro. Påmelding blir lagt ut på Sandnes Pistolklubbs hjemmeside. Skal legge ut en melding her og når det er klart.

 

Trygve Fundingsland

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...