Jump to content

Sako Vixen-klubben


gordon setter

Recommended Posts

Sako Vixen 22PPC :wink: postet denne under Sako klubben, men den hører jo bedre til her :wink:

 

p1010200a.jpg

 

p1010201g.jpg

 

p1010202.jpg

 

p1010203g.jpg

 

Enkeltskuddslåskasse, rifla kom original i kaliber 222rem, men støtbunn er åpnet og utdrager tilpasset PPC - justerbart trykkpunkts avtrekk! Shilen matchløp fra de tider de leverte kvalitet. Hel og pen rifle - brukt til benkeskyting i gamle dager!

 

Kjøpt inn som nok en prosjektrifle (se 6mmPPC'en min lenger oppe i tråden) og tenker jeg vil forsøke å få den ombygd til 300 Whisper.... med nytt skjefte osv osv men her trenger jeg litt råd i forhold til sluttstykket for støtbunnen er åpnet til å ta PPC patroner og er usikker på om det holder å tilpasse utdrageren til 222rem hylse!? eller må sluttstykkestøtbunnen tilpasses patronen igjen?

Link to comment
Share on other sites

ser ut som jeg går for sako optilock montasje isteden, men er det noen som vet hvilke høyde jeg trenger på ringene? kikkerten som skal på er en Zeiss 3-12x56.

 

har niks og null erfaring med disse montasjene, samtidig har jeg ingenting å måle utvendige diameteren på kikkerten med her jeg er nå.

 

håper på hjelp fra folket

 

Det skal gå med noen få mm klaring med lave montasjer (base og ringer) ellers så er medium ingen problem. Du trenger ihvertfall ikke høy da disse er veldig høye.

Mvh Toby

Link to comment
Share on other sites

Melder meg herved inn i Vixen-klubben.

Var på posten og henta rifla i stad. Det er ei L461 i .222 rem.

Noen som kan si noe om prod.år? Våpen nr begynner på 975XX

Det står Bofors på løpet. Hva er bra/dårlig med det?

Bilde kommer senere.

 

Bofors betegnelsen betyr at pipa er microrifla, dvs flere/tettere mellom bommene i løpet. Nå har jeg ikke mi stånde framfor meg, men lurer på om antallet bommer er nesten det doble i forhold til ei vanlig pipe. Jeg var veldig spent på hvordan presisjonen i denne var, da disse pipene er kjent for å kunne være veldig sære. Dette i følge svenskene på robsoft forumet, de har nok en del mer erfaring med disse børsene enn oss her.

Min frykt viste seg å være helt ubegrunnet hvertfall, går meget godt med det jeg har prøvd ho med så langt, 40,50 grains VMAX og Lapua 55 FMJ, hjemmeladet.

 

Lykke til med rifla, utifra bildene ser den bra ut.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet hvem som kjøpte den....Kremt............ :wink:

 

...og undertegnede kjøpte den Vixen som ble lagt ut på finn noen dager etter den Mork kjøpte.

Har ikke fått prøveskutt den enda, da den er levert inn for litt kapping og montering av Hausken Mini for jaktbruk, kombinert med den gamle Atec TMM5 for åtejakta.

 

Noen som har erfaring med Sierra Blitzsking 40 grs på reven?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har skrudd av kass/løp av rifla nå. Selger hevdet den var beddet, noe den ikke er. Jeg skal bruke god tid på å få denne rifla slik jeg vil. Vurderer å lage justerbar kolbekam på den. I tillegg skal Sannes Presisjon få ta jobben med bedding og muligens gjenging. Jeg regner ikke med å skyte rev denne sesongen med denne rifla. Jeg får komme sterke tilbake over sommeren. Blir ikke bilde før den er ferdig.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Er det noen som kan fortelle meg hvordan man tar av / fjerner baksiktet på Vixen ?

 

Er dette noe man kan gjøre selv, eller bør man overlate jobben til en børsemaker ?

 

 

Den er loddet fast og du må varmebehandle den til den faller av, da blir det et felt med loddetinn som du ikke får av. For å få dette pent er du nødt til å brunere pipa.

Link to comment
Share on other sites

Har skrudd av kass/løp av rifla nå. Selger hevdet den var beddet, noe den ikke er. Jeg skal bruke god tid på å få denne rifla slik jeg vil. Vurderer å lage justerbar kolbekam på den. I tillegg skal Sannes Presisjon få ta jobben med bedding og muligens gjenging. Jeg regner ikke med å skyte rev denne sesongen med denne rifla. Jeg får komme sterke tilbake over sommeren. Blir ikke bilde før den er ferdig.

 

I denne jobben hadde jeg kostet på å skru ut pipa for den sitter hardt tilskrudd ,og rettet gjenger i kasse og pipe, samt lappet inn låslakkene.

 

På min var presisjons forbedringen enorm. Min har i tillegg ei Borderpipe i 6x45 med 1:10 riflestigning, denne går også fantastisk bra men pga av lengden på patronene bruker jeg .222 som passer bedre i magasinet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet hvem som kjøpte den....Kremt............ :wink:

 

...og undertegnede kjøpte den Vixen som ble lagt ut på finn noen dager etter den Mork kjøpte.

Har ikke fått prøveskutt den enda, da den er levert inn for litt kapping og montering av Hausken Mini for jaktbruk, kombinert med den gamle Atec TMM5 for åtejakta.

 

Noen som har erfaring med Sierra Blitzsking 40 grs på reven?

 

Jeg har felt rev med 40 grains Sierra varmint, denne var riktignok i redusert hastighet og raserte ikke reven mer enn ei ekspandert kule. I full hastighet vil ei slik kule nærmest eksplodere i en rev med ei SVÆRT høl på andre siden.

29szsn.jpg

 

Her er utgangshullet på den jeg fikk, avstanden var ca 60 meter.

Link to comment
Share on other sites

normal_BaksikteVixen.jpg

 

Er det loddet kun rundt de 2 boltene midt på siktet, eller er loddingen under baksiktet ?

Hva er det vanlig å varme opp baksiktet eller evt. boltene med ?

 

Hvilken montasje / 30 mm ringer må jeg ha med følgende kikkert: Eldre Zeiss Diavari Z 3-12x56 (og med Butler Creek linsebeskytter).

Jeg har lånt en Leopold Sako montasje (lav) og montert en Swarovski 1,25-4x24 kun for å få brukt rifla til jeg får fjernet baksiktet.

Ser ut som den blir for lav.

Sako Optilock Low eller Medium ? eller et annet alternativ ? Leopold Sako Medium tror jeg kanskje passer.

Men kjekt hvis noen kan svare hva de har, kjedelig å bestille på nettet og få for lav montasje!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har skrudd av kass/løp av rifla nå. Selger hevdet den var beddet, noe den ikke er. Jeg skal bruke god tid på å få denne rifla slik jeg vil. Vurderer å lage justerbar kolbekam på den. I tillegg skal Sannes Presisjon få ta jobben med bedding og muligens gjenging. Jeg regner ikke med å skyte rev denne sesongen med denne rifla. Jeg får komme sterke tilbake over sommeren. Blir ikke bilde før den er ferdig.

 

I denne jobben hadde jeg kostet på å skru ut pipa for den sitter hardt tilskrudd ,og rettet gjenger i kasse og pipe, samt lappet inn låslakkene.

 

På min var presisjons forbedringen enorm. Min har i tillegg ei Borderpipe i 6x45 med 1:10 riflestigning, denne går også fantastisk bra men pga av lengden på patronene bruker jeg .222 som passer bedre i magasinet.

 

 

Jeg var innom Sannes i dag. Han fikk ei smørbrødliste med ting han skulle gjøre.

Han mente løpet såg meget bra ut. Ikke tegn på slitasje. Rifla var ment for det amerikanske markedet da den har lakkert stokk.

Han skal lage justerbar kolbekam (litt dyrt, men verdt det), gjenge den opp for demper, justere avtrekk, bedde og montere kikkert. Han skal prøveskyte den. Jeg tror det får holde. Om den samler under 20 mm er jeg egentlig nøgd, da reven måler noe mer.....

Link to comment
Share on other sites

Er det loddet kun rundt de 2 boltene midt på siktet, eller er loddingen under baksiktet ?

Hva er det vanlig å varme opp baksiktet eller evt. boltene med ?

 

Under hele klakken er det loddetinn, du må brike en propanbrenner for å få nok varme (du MÅ ta mekanismen ut av stokken før varming)

 

Hvilken montasje / 30 mm ringer må jeg ha med følgende kikkert: Eldre Zeiss Diavari Z 3-12x56 (og med Butler Creek linsebeskytter).

Jeg har lånt en Leopold Sako montasje (lav) og montert en Swarovski 1,25-4x24 kun for å få brukt rifla til jeg får fjernet baksiktet.

Ser ut som den blir for lav.

Sako Optilock Low eller Medium ? eller et annet alternativ ? Leopold Sako Medium tror jeg kanskje passer.

Men kjekt hvis noen kan svare hva de har, kjedelig å bestille på nettet og få for lav montasje!

 

Leupold Medium passer på Kus...ret med 56 mm objektiv Khales, du får ikke på buttler creek !

 

Leuplold QR derimot passer utmerket og gir akkurat det som skal til for å få linsebeskyttere på plass.

 

Redfield har en veldig fin montasje til Sako, veldig lik ordinær Leupold med sving på fremste base.

 

Sako optilock blir heller ikke feil !

Link to comment
Share on other sites

Melder meg herved også inn i Vixen-klubbe.

Har en L461 i .222 rem. Nummeret er 98xxx og ettersom jeg forstår skal den være produsert i tidsrommet 62-73. ref Sako Har mye rart som en gang skal selges, men denne skal jeg ha med meg når jeg skal hauglegges. :wink:

 

ravn.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har ikke Vixen nå, men skal ha en igjen. Alle burde det. Det er ikke mange i "boltriflehistorien" som har giddet tatt seg bryet å lage en låskasse for småpatronene. Og Vixen er det nydeligste eksempet på det!

 

For noen år tilbake drev jeg å skisset på en maksimal villkatt for Vixen, kikket litt på hylser fra 6,5 Carcano/30 remington o.l.. Men så kom Remington med 6,8 SPC. Hvis denne kan brukes uten å stresse låskassens sikerhetsmarginer for mye, burde den og hylsa være ideell? Noen som vet?

Link to comment
Share on other sites

Så var revebørsa endelig klar for bruk.

Helt strøken Sako Vixen .222 nr. 108.xxx prod.år ca. 1970 (dvs 40 år +). - Kjøpt på finn.no

Pipa ble kappet til 47 cm, og påmontet Hausken Mini demper (frontmontert demper, lengde 12 cm) - Jaktpartner Elverum

Uten demper lende 97 cm, med demper 108 cm.

 

normal_15012011269.jpg

 

Her på Kammeret fikk jeg tak i en gammel Zeiss Diavari Z 3-12x56 T * ret. 44 ? med hele det tynne korset opplyset (ny i ca 1996).

Hadde egentlig tenkt å kjøpe en Zeiss Victory 2,5-10x50 ret. 60, men har prøvd å holde kostnadene nede.

 

Prøvde meg med div. montasjer. Men endte opp med en telefon til Jakt og Friluft i går kl.14.

Jeg sa at montasjen måtte ha plass til Butler Creek linsebeskytter.

I dag kom montasjen i posten, 21 timer etter at jeg ringte ! Leopold stål (for Sako) Superhigh.

Etter montering målte jeg 1 mm klaring under linsebeskytteren. Masse ros til Jakt og Friluft for god ekspertise og god service.

 

normal_15012011270.jpg

 

Totalt kom revebørsa på 16.000,- (inkl. diesett, 100 nye lapuahylser, 100 jaktmatch kuler 55grs, 100 Sierra Bliztking 40 grs, 100 Sierra HPBT 55 grs, Rem hetter, + noe spåtteri)

Link to comment
Share on other sites

Min Vixen skal til Moi en tur på tirsdag. Der vil jeg få Børsemaker Alm til å skifte ut 222 løpet som er på den nå , med ett 223 løp med 1-8 riflestigning. Jeg vil få litt større valgmulighter med kuler da...

 

 

Har du tatt magasinlengde/begrensning i beregningen ? Eller tenker du å lade enkeltskudd ?

 

Med tunge kuler i .223 blir COL litt lang.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke Vixen nå, men skal ha en igjen. Alle burde det. Det er ikke mange i "boltriflehistorien" som har giddet tatt seg bryet å lage en låskasse for småpatronene. Og Vixen er det nydeligste eksempet på det!

 

For noen år tilbake drev jeg å skisset på en maksimal villkatt for Vixen, kikket litt på hylser fra 6,5 Carcano/30 remington o.l.. Men så kom Remington med 6,8 SPC. Hvis denne kan brukes uten å stresse låskassens sikerhetsmarginer for mye, burde den og hylsa være ideell? Noen som vet?

 

Vixen har jo kommet originalt i kaliber 7.62x39 og 6mm PPC-USA, selv har jeg hatt en i 6,5 Grendel kjøpt av 6x47 her på forumet, og tenker han kan nok si endel mer om dette en jeg. Holder på nå og skal lage ett .30 kaliber for min Vixen basert på Grendel hylsa, samt ett nytt løp i .264LBC-AR (les 6,5 Grendel klone) :wink: Mulig 6,8 SPC er lettere å få til å mate fra magasinet! Selv er dette ubetydelig for meg da jeg har kun enkeltskuddslåskasser....

Link to comment
Share on other sites

Min Vixen skal til Moi en tur på tirsdag. Der vil jeg få Børsemaker Alm til å skifte ut 222 løpet som er på den nå , med ett 223 løp med 1-8 riflestigning. Jeg vil få litt større valgmulighter med kuler da...

 

 

Har du tatt magasinlengde/begrensning i beregningen ? Eller tenker du å lade enkeltskudd ?

 

Med tunge kuler i .223 blir COL litt lang.

 

Jeg har noen 223 patroner i kjelleren min, og de går pent ned i magasinet. Med marginer for enda lengre kuler. Bortsett fra det har jeg selvfølgelig drøftet det med børsemakeren som forklarte at det ikke er noe problem. Men de aller lengste kulene kan nok bli ett problem. Men selv for rifler kamret i 223 kan noen ganger 80 og 90 grains kuler bli for lange og må settes dypt i hylsa. Med de problemene det medfører...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Har skrudd av kass/løp av rifla nå. Selger hevdet den var beddet, noe den ikke er. Jeg skal bruke god tid på å få denne rifla slik jeg vil. Vurderer å lage justerbar kolbekam på den. I tillegg skal Sannes Presisjon få ta jobben med bedding og muligens gjenging. Jeg regner ikke med å skyte rev denne sesongen med denne rifla. Jeg får komme sterke tilbake over sommeren. Blir ikke bilde før den er ferdig.

 

I denne jobben hadde jeg kostet på å skru ut pipa for den sitter hardt tilskrudd ,og rettet gjenger i kasse og pipe, samt lappet inn låslakkene.

 

På min var presisjons forbedringen enorm. Min har i tillegg ei Borderpipe i 6x45 med 1:10 riflestigning, denne går også fantastisk bra men pga av lengden på patronene bruker jeg .222 som passer bedre i magasinet.

 

 

Jeg var innom Sannes i dag. Han fikk ei smørbrødliste med ting han skulle gjøre.

Han mente løpet såg meget bra ut. Ikke tegn på slitasje. Rifla var ment for det amerikanske markedet da den har lakkert stokk.

Han skal lage justerbar kolbekam (litt dyrt, men verdt det), gjenge den opp for demper, justere avtrekk, bedde og montere kikkert. Han skal prøveskyte den. Jeg tror det får holde. Om den samler under 20 mm er jeg egentlig nøgd, da reven måler noe mer.....

 

 

Var innom S P i dag. Han har gjort alt det mekaniske med rifla. Gjenga, bedda, justert avtrekk, rensa løp og montert kikkert. Ble fornøyd med avtrekket. 1,0 kg. Til uka skulle han ta et parti stokker for å lage justerbar kolbekam. Dermed ligger det ann til at jeg kan knipe noe skytbart i mars/april. Gleder meg.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

FIkk melding fra P.S i stad om at han ventet på ei spesiell Pachmayr-kappe. Leverandøren var visst tom. Jeg skal øke kolbelengden på rifla, mulig det er en dimensjon som ikke er helt kurant?

 

Uansett nærmer det seg at jeg kan hente rifla. Ser fram til det. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Uti uka kan jeg hente rifla. Ser fram til det!

Ble lei av å vente på den mjukeste kappa (Ikke nødvendig da rekyl ikke eksisterer i dette kal.), og endret til ei standard Pachmayr-kappe i stedet, noe han hadde inne.

 

PS! Fikk kortet på rifla i dag. Der står det Sako Vixer..... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan vell egentlig delvis melde meg inn her! Pappa har en Sako Vixen 222, denne har en ganske spesiell historie! Han fikk byttet den til seg mot en kombi som absolutt ikke gikk godt på begynnelsen av 80-tallet. da var Sako'n nesten helt ny! Og etter det har den vert brukt til å felle nermere 40 rådyr, og fatters eneste tiur! Det sitter en kikkert av merket Hayes(trur jeg det var) 8x56. Denne bøsja felte jeg også mitt første rådyr med! En pen rådyrbokk:) Holdet var ca. 200m. Denna bøsja skal ALDRI forlate femiliens våpengarderobe! En knallgod bøsje som nesten ser ut som ny! og går helt perfekt! Bøsja er også 100% orginal! Det skal den også få lov til og være! Jeg har selvfølgelig tillatelse til og bruke godbøsja når jeg vill :D Så vår konklusjon av denne bøsja er: rett og slett KNALLGOD :D

Link to comment
Share on other sites

Det er vel på tide at jeg og melder meg inn her.

Har hatt børsa i ca 1,5 år nå, men har bare fått brukt den mest på bane(det er det ett håp om å gjøre noe med nå :twisted: )

 

dpkfao.jpg

 

5ovw34.jpg

 

2n08xs1.jpg

 

Børsa er en A1 fra 79-81 en gang. Den har orginal stokk, som riktig nok har litt slitase, men det skulle bare mangle.

Kikkerten er en Zeiss Conquest 4.5-14x50 (litt stor til den lille børsa, men den funker godt som snus for min del)

 

Løpet er orginalt, men går godt som gull. Her er 35 grains v-max på 200 meter

 

wv7tq9.jpg

 

2dilf6f.jpg

 

Har ingen konkrete planer om å gjøre noen forandringer på denne frøkna, men de hig tec stokkene begynner å se lovlig fine ut......

Link to comment
Share on other sites

Henta rifla hos Sannes Presisjon i dag. Det var noe jeg hadde sett fram til. Godt arbeid på både stål og ikke minst treverk. Meget fornøyd med den hevbare kolben. Fikk skutt litt også. Og det ser lovende ut. Kom meg inn mot sentrum med Norma jaktmatch. La deretter i egenkomp. 35 grs v-max og fikk treffpunktet dit jeg ville. Fine treskuddsgrupper på alt jeg brukte. Bilder kommer senere.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått rifla tilbake fra Sannes Presisjon. Kjøpte ei Sako Vixen .222 rem brukt i jula. Produsert en gang på 60-tallet. Dette er ei legendarisk småviltrifle fra Finland. Har kultstatus blant enkelte. Låskassa er tilpassa kaliberet, noe jeg har som mantra. Og litt derfor havnet denne i mitt våpenskap. Sendte den direkte til Sannes Presisjon på Åndalsnes for utbedringer. Smørbrødlista såg omtrent slik ut: Gjenging for demper, bedding/frilegge løpet, justere avtrekk til 1,0 kg blank, justerbar kolbekam, montering av kikkert, ny/lengre kolbekappe og overhaling av løp. Dette ble meget godt utført!! Tok rifla med på løa og skjøt noen skudd for å ha muligheten til å knipe rev på slutten av jakta. Rifla samla godt med fabrikk Jaktmatch. Også tidligere hjemmelada v-max for Fox`n kom ned under 20 mm. Potensialet for å få små grupper er til stede! Nå skal jeg kose meg med å finne godladninger til denne heksa. Og jeg tror jeg kommer til å bruke den uten demper. Det har litt med jaktform å gjøre. Samtidig liker jeg rett og slett ei rifle med "rett" løpslengde og dens balanse. Men, om jeg måtte inn i urbane strøk og jakte, har jeg muligheten til å skru på en a-tec...

Kikkerten er en Swaro 8x56, og dermed kom den justerbare kolben til sin rett.

 

IMGn_0479.jpg

 

IMGn_0482.jpg

Link to comment
Share on other sites

Demonterte rifla i dag for å skifte fremre reimbøyle. Den er gjennomgående med mutter på undersiden av løpet. Derfor skrudde jeg løp/kasse av stokken. Alt greit. Så er det det helv.... underbeslaget/magasinbrønnen når jeg skal skru sammen igjen. Ikke lett for å si det mildt. Noen som har vært borti at komponentene ikke smetter i hverandre igjen? Har testet uten magasinbrønnen, og da smetter underbeslaget lett på plass. Hva er trikset?

 

På forhånd takk for tips!

 

mvh

mork

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

2gy2234.jpg

 

Her er min Vixen, i .222 rem med en diger A-tec CMM6 og Kahles 3-12x56 CB.

 

Dnne bukken fikk et skudd bak skulderbladet og all honør til Norma med sin Oryx verson til .222 :D meget bra kule, god presisjon og hastighet, svært små kjøttødeleggelser.

Denne fabrikkpatronen er dyr, men er verdt hver bidige øre og er blitt mitt førstevalg.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ser sånn ut...fekk fyrst ein optilock som passar til tikka, har no sammenlikna med denne og desse er heilt like. Men det står "sako optilock base SHORT" på pakken. Kan nesten sjå ut som at det er feilmerka.

Men er det slik at spora som er på min A1 er like som dei som er på ein ny sako 85?

 

Audun

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...