Jump to content

Sako Vixen-klubben


gordon setter

Recommended Posts

Min Vixen forlot meg 2. mars... :-(

 

Dessverre ble det slik da vi hadde forskjellig syn på hvor sluttstykket skulle sitte. Jeg ville hatt det på venstre, mens hun hadde det på høyre. Etter ikke å ha hatt helt trua på forholdet siden jeg tok i mot henne, ble det ikke bedre etter at hun hadde en skikkelig utblåsning der jeg fikk en varm dusj i ansiktet etter hylseseparasjon. Da bestemte jeg meg for å gjøre noe med det. Uansett var det en tung avgjørelse.

 

Ja, det er ei rifle jeg skriver om... ;-)

 

Rifla ble solgt til en hyggelig kar her på Kammeret, og jeg håper og tror hun får et godt hjem!

 

Rifla jeg har bestilt meg har ikke heeelt den samme sjarmen, og neppe samme kvalitet. Det er en enkeltskudds Bergara med synstokk og stainless stål. Er ikke mange år siden jeg ALDRI skulle ha med svart synt og stainless. Styggest i væl'n, men nja, den ser litt morsom ut, og det er en .222 som kan brukes på begge sider. Eldstefrøkna og jeg er links, minstemor og yppersteprestinnen er høyrevridde. Da kan alle fire leke litt på banen ved behov. Blir nok mest meg og eldstefrøkna som kommer til å bruke den, så jeg kunne jo kjøpt en Tikka T3, som vel omtrent er den eneste .222 boltrifla i links, men det er jo en elgbørse med lite sluttstykkehode. Noe slikt havner aldri i mitt hjem... Totalt feil feeling for min del, selv om børsa sikkert er topp. Er jo nettopp derfor Vixen er så fin. Den har jo riktige proporsjoner, enkelt og greit. Samme sak med Brno Fox (har hatt det og), men den gir ikke samme kvalitetsfølelse.

 

Med dette melder jeg meg jo ut av denne "klubben", men jeg kommer nok til å følge med... :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen anelse om hvilken riflestiging eller hva det nå skulle gjøre. Jeg finner nok ut av hva som fungerer best.

Var å testa noen skudd og grovinnstilte på allmenninga i dag. Veldig behagelig kaliber å skyte med. Og jeg skyter jo med .308, 8x57 og .416rem.mag ellers :P

Kjennes litt ut som ei salongrifle med vibrator når det smeller.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

>Ko-Stens.

 

Det er trist når våre medlemmer faller fra, jeg ønsker derfor å lyse fred over 222`n minne.

 

Men Vixen-brødre:

Jeg skal ha en 7x33 når muligheten byr seg. Kunne noen spre budskapet til andre brødre?

Jeg har en 222 som kan benyttes som kompensasjon, selvfølgelig fra samme familie.

Hvis noen skulle kjenne til noen som ønsker en "laser" vixen har mine mentale plager gitt en åpning for dette.

Riksdaler kan selvfølgelig kompensere "tapet" av en yndet klassiker.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

>Thos

Hvis du trykker selv, kan Sierra MK 52 gr. være en god kule.

21 gr. N130 eller 21,5 gr. N130 gir 6mm samling i min Vixen.

En annen kar i laget får også super samling med denne "resepten"

Begge har Orginale piper, men 21,5 gr. er over max så den må brukes i - grader.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Hehe, takk for omtanken Jonas L. :-) Dypt savnet, men snart rusler en ny .222 inn døra, så det går nok over etter hvert.

 

Thos, når det gjelder kuler, fikk jeg bra samlinger med fabrikkladede Norma Jaktmatch 55 grs i min med 50 cm løp. Går an å prøve en eske med dem. Ta vare på hylsene! Greit å ta vare på i tilfelle man får lyst å prøve å lade, evt er det nok av folk som har lyst å kjøpe dem. Nye, uskutte, Normahylser koster faktisk omkring en tier pr stk.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Takk for tips og innspill.

Lader ikke selv enda, så tomhylsene blir tatt godt vare på(av min 2,5år gamle sønn som later som om det er skatten til Sabeltann).

 

Er en eske med jaktmatch jeg skyter på nå. Skal finstille siktet på skytebanen i morgen tenker jeg. Ser ut som om Stange JFF har kommet ut av vinterdvalen :P

Har også bestilt tre esker med S&B FMJ fra Jaktdepoet, så får vi se hvordan de går au. Tomhylser skal det i hvert fall bli nok av ;)

 

Blir nok et ladesett til sommerferien, er dyrt å kjøpe .416 fabrikkladd au :P

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Savner 222, 223 er så stygg i forhold.

Hastigheten med en 222 er også riktigere i hht skuddskade med tanke på hastighet.

Spesielt med litt "tyngre" kuler.

Fikk ett dyr med Vixen i høst, greit slakt med Rem fabrikk 60grs Core Lockt.

Begynner å komme litt annen ammo en Norma med tunge kuler nå.

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

ENDELIG :D

 

Har idag gjort avtale om kjøp av en L461 Vixen i 222 Rem, forter meg derfor å melde meg inn i denne eminente klubben.

 

Børsa er orginal med åpne sikter og sakomontasjer med 30mm ringer.

 

Jeg må få tak i et brukanes sikte til den, så om noen har et godt sikte med 50 objektiv og 30 mellomrør så rop ut.

Tenkte meg å kanskje gå for et med fast forstørrelse 7 eller 8 ca....

 

Hvilken fabrikkammo burde jeg prøve? Bruksområdet blir rev, rådyr og muligens en orre eller tiur på topp om muligheten byr seg.

 

Fyttigrisen så fornøyd jeg er nå :lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med ny snerten rifle.

Jeg har ikke meldt meg i denne klubben,men jeg har også en vixen i 222.Den blir egentlig ikke så mye brukt,men jeg har blitt så glad i den at den er noe av det siste jeg vil kvitte meg med.

Jeg har en zeiss 7x50 m/lys på min.Syntes den passer bra både utseende og bruksmessig.

Vil tro du kan bruke både Norma og Lapua.Selv er jeg ikke så inne i fabrikkammo da jeg lader selv.Vixen skyter bra med det meste av kuler opptil 60grs.Selv bruker jeg 52gr nosler cc til trening.Til rev og rådyr har jeg ladet med V-max og Rhino.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Mitt avtrekk er 530g etter at skruen for justering falt ut jakttur i Sverige 2014.

(den lille justeringsskruen ved avtrekkeren)

Har aldri fått dette til og gå av selv etter mye testing samt hurtig skyting.

tipper den veiledningen er "noe oppjustert iht. sikkerhet etc)

Kommer aldri til og endre dette da avtrekket er helt supert for prikk skyting.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Den gamle Sakoen jeg hadde begynte å tulle rundt 7-800g. Da besto den ikke lengere dunk og slamre testen.

Jeg pleier å justere alle Sako avtrekkene mine til et sted mellom 900 g og 1 kg. Er det et poeng med lavere avtrekksvekt tror jeg på å bytte til en annen fjær eller bare bytte avtrekk. Fjæra skal tross alt dytte noen deler på plass inni der :wink: Jeg ville følt meg utrygg med orginalavtrekk ned mot 500g, og i hvert fall uten fjær. Ikke nødvendigvis bare pga. avtrekket i seg selv, men også fordi man mister kontroll og førlighet om fingrene blir litt kald.

 

Litt OT; Personlig synes jeg det er greit å lære seg og skyte med litt motstand i avtrekket. Man blir mere bevist på hvordan man faktisk tar et avtrekk og avtrekksfeil blir mere synlig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser poenget ditt, og jeg har egentlig vært fornøyd med avtrekket til nå. Men jeg har skutt mye luftpistol det siste året, tror jeg har blitt litt miljøskadd. 500g er nok for lett for min smak, men under kiloen kan det godt være. Vi får se hvordan det oppfører seg, er bare trening som står på menyen nå.

 

Edit: Etter litt tørrtrening justerte jeg det opp til 1000g. Det begynner å bli kjølig ute, greit å føle avtrekket selv om en blir litt kald på lankene.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Vil en Vixen kamret originalt for 222 mate problemfritt med 22 Hornet?

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Nei, patronen blir såpass løs at våpenet nesten må holdes i vater for at patronen skal kamre. Du får ett skudd i magasinet, ved forsøk på å lade med flere vil samtlige patroner sprett opp, dvs den patronen du skal kammre må skyves fram over den ene patronen som er i magasinet samtidig som denn presses ned med en finger eller to. Det å presse ned patronen med en finger (som for meg naturlig ble en tommel) var enklere tenkt enn gjort, har du pianofingre går det nok lettere.

 

Støtbunnen er et annet mulig problem, syntes den var i romsligste laget for horneten og dermed får utdrageren lite hold på flensen.

Utdrageren i en CZ 527 i 223 hadde bedre hold på hylsa, mens en Blaser med 222 hylsehode nærmest hadde perfekt hold på hylsa, men der fungerer ikke matingen i det hele tatt.

 

En vixen i 22H er for mitt bruk en perfekt kombinasjon, men så langt blir det med drømmen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Tusen takk eller? :lol:

Jeg hadde en L461 for drøyt 20 år siden men den gikk med i en dårlig handel. Og jeg har angret på det siden.

Men altså. Nå står det er flott eksemplar i skapet.

 

Jeg har lyst på et par sikter til denne. Et lite og smekkert som for eksempel en liten variabel med 32 til 40 i tuten, men skal banne i kirken også å få på plass en stor en for å kunne bruke den på evt bever og andre farlige skapninger som sniker seg rundt når skyggene blir lange..

Jeg har en Meopta med 56 åpning (30mm rør) som får greie seg til det formålet men....

Siden det er vinter og votter siden jeg var i nærheten av Sako så aner jeg ikke en dritt om hva jeg trenger eller må ha. Jeg tenker da på høyde på montasjen. Regner bare med at den blir grisehøy siden åpningen er i stjernekikkertklasse!

Har også fått med meg at det har dukket opp noen som heter Optilock.

Disse kan taes av og settes på uten nevneverdig forandring?

Eller er det andre smarte løsninger ute og går?

 

Uansett så er jeg kjempeglad for å ha fått slått kloa i ei lita heks igjen. Dette forholdet varer forhåpentligvis livet ut.

Link to comment
Share on other sites

Har både EAW og Optilock til min, begge går rett på festene og kan leveres i forskjellige høyder.

 

EAW er svingmontasje, veldig fint laget og repeterer strålende. Optilock skal også være stabile, og har sfæriske hylser som skal eliminere spenn i kikkerten. Har dog ikke prøvd hvordan de repeterer i praksis.

 

 

PS: Vixen betyr revetispe. Min tispe må du nok brekke ut av mine kalde, stive fingre med brekkjern. Jeg er kanskje ikke verdens smarteste, men tilogmed jeg skjønner at man ikke selger slike børser uten å angre.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Endelig ble det mulig å søke om medlemskap, har lett lenge etter en 7x33, og nå er en litt forsinket julegave fra nissen til far i hus :-D

Produsert i 1946 srn:1xx , så dette er en av de tidlige, må si at etter en tur på banen så er jeg griseimponert av hva børsa leverer.

Kassa er ikke beddet, løpet er kila ned i fortreet med et løpsbånd, det er skutt lynfort mellom vindkasta og slengeren er svært sansynlig

slurvete rekylopptak. Denne børsa selges aldri.

 

bane.jpg

 

blink.jpg

 

Gleder meg usaklig mye til å dra på toppjakt med denne :D

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...