Jump to content

Sako Vixen-klubben


gordon setter

Recommended Posts

Ikke akkurat Vixen, men nesten :)

 

Jeg er ikke 100% komfortabel med sikringen på min S491, og prøver å finne ut om det fins alternative sikringsløsninger. Gjerne med sikret tømming av våpen, samt bryter som er litt bedre mtp. utilsiktet avsikring i tett og ulendt smygjakt hvor tomt kammer ikke er en god løsning. 

 

Jeg har sett i et par tråder at det har blitt referert til M70 type sikring på eldre Sako. Jeg klarer ikke å finne noe på nett. Er det noen som vet om dette er å få tak i, evt. børsemakere som tar denne jobben? Jeg ser Ragnar Hansen produserer sånt for cz/remington, men Sako er ikke listet.

 

Fins det evt. andre løsninger?

Link to comment
Share on other sites

det var ekstremt rar plassering av spor for montasje på basene på bildet over. Men har en handyman kamerat kan spørre da.....

Fin stokk på Vixen din :-)  har du et bilde av hele herligheten ?

AI, den jeg helst vil ha sjøl da, siden har jakta med en AV hele livet, men syns den er litt for stor for lille meg. Tok av rekylkappa på den for å få den kortere og da sparker den litt mye når skyter liggende.

Edited by Sku
Link to comment
Share on other sites

Sporet er vel der fordi det blir veldig kort avstand mellom ringene med standardmontasje på Vixen.
Den AVen hørtes ikke god ut å skyte med. Det er jo en grunn til at man gikk over fra stålkappe til gummi/microcell ;-)
Stokken har jeg laget sjøl. Er stutt og tjukk så da måtte det bli noe som var tilpasset den underlige skapningen. Funker veldig bra, men vakkert er det nå ikke :-)

vixen-02.jpg.e25cb94dc1347983a408ef46a43c63d9.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
jmosbakk skrev (På 1.11.2021 den 15.43):

Jeg har ikke fått prøvd den, men en annen forumbruker har trolig fått gjort det nå. 

Det er en enkeltskudds. 

 

 

Hiver ut noen bilder av rifla i sitt rette element. Den er etter min smak meget pen, den er kanskje den mest presise rifla jeg har eid (har enda ikke skutt ei gruppe som laget mer enn ett hull), skarven bikka pent på 300m, og rekruttene i skytterlaget har kost seg en lørdagsettermiddag.
Ikke mye brukt, men har hatt den på rådyrjakt, uten å se rådyr rett nok, men det er ei veldig anvendelig rifle. Og pen, sa jeg det ;)

IMG_7425.jpeg.78d79bec6c03112686292b27cf8ee24d.jpeg

 

352897063_IMG_7427(1).jpeg.8b5cb16b1ffbb6c575f672a53474ce26.jpeg

 

1118705825_IMG_7428(1).jpeg.6bf6d3108bb01f41db166dc95b869853.jpeg

 

1602977945_IMG_7432(2).jpeg.5f46c28384288a96656791c12285c0f6.jpeg

 

 

Jeg å bare si meg glad for at @jmosbakk ikke rakk å "besudle" den.

 

K

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Er det noen som har en A1/L461 Varmint eller PPC med original tung pipe, som kunne tatt noen mål av pipa? Skulle hatt diameteren i begge ender (over kammeret og munningen). Lurer også på om pipa er kon fra låskasse til munning, eller om det er et sylindrisk parti først?

Edited by David
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Melder meg inn i klubben. Har ikke fått rifla enda, men plukket den ut i butikken i dag. En sliten sak i 222 rem. Men pipa så bra ut innvendig, så det er håp. Avtrekket var jævlig og jeg måtte se om sikringen stod på da jeg testet det. Så en avtrekksjobb og ny kroning ble satt på arb. ordren til børsemakeren i butikken. Så får vi se når den kommer. Om pipa er god, så beholder jeg den og gjennomfører en blånering/brunering av kasse og pipe. Stokken skal jeg gå på selv og lage penere. Gleder meg til å ha en liten patron i huset igjen :D Noen som vet riflestigningen på Vixen i 222? Hører noen sier 1-14 og andre sier 1-12? 

 

Ja, det er en L461 glemte det ;)

Edited by Rugerdud
Link to comment
Share on other sites

Får veldig(!) god presisjon med 40grs v-max, og den gode gamle 50grs Norma Jaktmatch. Dessverre er det bare 55grs nå om dagen. Har kappa pipa en del. Med full pipelengde stabiliserte den 55grs Nosler BT aaaaaakkurat så vidt med maks ladning og varmt vær, men på en kald vinterdag ble det nøkkelhull rundtomkring på hele skiva…

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg tror den der går for 6-7 tusen. Etter min mening så er det litt mye, men virker som det er nivået de har ligget på de siste par årene. Mange vil ha ny pipe i 223, 6x45 eller noe, og gjerne et komposittskjefte. Med 6-7 tusen som utgangspunkt og ny pipe til samme pris så er man så nær prisen på S&L Legacy at man bør tenke seg godt om.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kjøpte en godt brukt vixen for et par år siden og digger den. Den var allerede kappet, gjenget og beddet av forrige eier, skjefte var pusset ned og den kom uten sikter. Tross alt det har den blitt favoritt rifla. Liten og fin i blåneringen men mest fordi den går så voldsomt godt, men nå er dessverre favoritt maten dens 50gr partizan 222rem utsolgt alle steder. Det sitter på en sonic35 demper og s&b kikkert i low s&k polished ringer som sitter i  baser som kiles/dunkes fast på sako svalesporene. Det er så motsatt av en hurtig montasje man kan få det , men sitter bom fast og kikkerten kommer noen millimeter lavere en med de laveste 30mm optilocksene, akkurat så en kikkert med 42mm okkular går fri for hevearmen. Men fikk allikevel ikke kikkerten lavt nok til å få god kinnstøtte , så det ble en sånn jalla hagle kolbeforhøyer man kan ta av og på. 20220802_142519.jpg.ed6604b9c1d2d21cfc63d50534e49f69.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 3 months later...

Melder meg inn også,

 

Har en L461 med en slitt varmint pipe i 223r, tenker å sette en Rafdal muffe på den. Har også en 85 xs m/Rafdal muffe og tre løp i 221fb, 223r og 6x45, alle standard jakt pipe ikke varmint, lurer på om jeg skal skaffe en KKC stokk til Vixen.

 

Når det gjelder 85'en, selve kasse og 223rem er på et våpenkort, mens 221fb og 6x45 er ekstra piper, spørsmålet mitt er om Vixen magasin brønn takler 221 eller 6x45 best, som kanskje avgjører hvilket pipe jeg kommer til å sette på den først.

Edited by joes
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...