Jump to content

Sako Vixen-klubben


gordon setter

Recommended Posts

Kan vel legge ut et bilde av børsa med nye montasjer og den først tiltenkte kikkerten og.

 

bUZRY0Fh.jpeg

 

 

-76 Sako Vixen L461 .222rem

41,5cm original pipe

Zeiss Victory 2,5-10x50 i Sako ringmontasjer.

 

Må vel prøve å få skutt inn en dag jeg har tid.

Så er det bare å behandle stokken litt mer og vente på startskuddet for revejakta.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Denne, en 1977-modell, snek seg inn døra for litt siden, overtatt etter en kompis, som har opsjon på å få den tilbake når tidene blir bedre:

 

20140614_002532_zps2fea68eb.jpg

 

Den er fin langt fra, men langt fra fin. Har strippet den for olje (siklet, som det så flott heter), tatt av kolbekappa (som er ødelagt og må byttes) og skal bedde den før den blir oljet pen og satt sammen igjen. Den burde også fått seg en real blåneringsrunde, siden det er litt smårust både her og der. Det funderes også på å kappe løpet til 50 cm og få på demper. I tillegg kommer nok siktet til å bli byttet ut. Oxo'en har faktisk ca 30 rev på samvittigheten på åtejakt, så den funker jo, men tanken er å få på et sikte brukendes til jaktfelt (kjedelig med "lysklump" i midten da, som dette siktet har). Har en Leupold VX6 2-12x42 som kanskje kan få den jobben, om jeg ikke heller selger det.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg har for ikke så lenge fått i hus en lett modifisert L461 i 223. (Bare byttet løp fra 222.) Det sitter noen originale Sako tommes ringer med en billig gammel kikkert. Planen er å sette på en ny kikkert i 30mm. Finnes disse originale gamle Sako ringene i 30mm også? Siden jeg er glad i originale eldre varer så har jeg lyst til å få tak i noen 30mm ringer om det finnes. Noen som vet?

 

Kopiert fra tidligere i tråden. På mine står det ikke Finland, men Sako.

Sako_rings_med_oldStyle.jpg

Link to comment
Share on other sites

Liv i tråden, ser jeg. Får legge inn et lite bilde av stokken på børsa i mitt forrige innlegg...

 

vixen_zpsf2516362.jpg

 

vixen2_zps48ff6a10.jpg

 

Strippet den for gammel olje, eller saus er vel kanskje mer riktig. Den var veldig mørk, så mørk at man nesten ikke så strukturen i treverket. I tillegg var noe av nettskjæringen skadet. Kolbekappa var ødelagt. Fant jammen ut at jeg hadde et slikt lite filsett fra Tviltema og røsket litt opp i nettskjræinga, la på noen lag med mørk stokkolje og polerte til slutt med Liberon bison wax. Det ble mye penere, selv om enkelte sikkert ikke hadde vært fornøyd enda. Til slutt beddet jeg stokken og laget en foreløpig kolbekappe av "myk hardplast" fra en skjærefjøl. Hvit, faktisk...

 

Det litt merkelige er at etter at jeg hadde gjort alt og skrudd sulamitten i hop, så trengte jeg knapt å røre justeringene på siktet. Men, uansett, det ser ut som om børsa går litt bedre enn før. Vmax- og Norma Jaktmatch-samlingene (hhv 40 og 55 grs) gikk veldig bra. Tette samlinger og lett å skyte godt. Før beddingen hadde børsa en tendens til å kaste ut et skudd på omtrent hver eneste treskuddsserie. Ser ut som om det er slutt på dette nå.

 

Noe mer har jeg ikke fått gjort med den. Planen har vært å kappe løpet ti cm, få på demper, samt å bytte sikte til noe med mer kvalitet. Men plutselig måtte jeg ha storservice på bilen, og jammen må jeg visst ha storservice på ei tann, og det koster jo like mye som et kvalitetssikte... :? Men, det ser jo ut til at børsa er klar til bruk uansett.

Link to comment
Share on other sites

Pen den der, ko-stens. :)

 

Fikk masa til meg en Zeiss Classic 2,5-10x50 m/lys fra xxl som skal monteres på Vixen en dag det passer.

Skal også få montert ny LW pipe i 223 (jeg gidder ikke å lade selv og er lei av å lete etter ammunisjon som koster skjorta) og muligens, bare muligens, kommer det en glassfiberstokk fra statene.

Har ikke helt bestemt meg for om jeg vil legge ut de over 3000kr det koster.

 

Vi får se. :)

Link to comment
Share on other sites

Her er noen bilder av mitt medlemsbevis. Nummer 12xxxx, så mest sannsynlig produsert veldig tidlig på 70 tallet. Veldig original, med unntak av det spiralflutede løpet. Andre med spiralfluting her? Litt usikker på hva jeg synes om det, men det viktigste er at den er dødelig presis. Må være lite brukt for det finnes nesten ikke merker i stokken. Et par bilder av børsa og et der jeg prøver å få frem de originale montasjene. Det sitter en gammel kikkert med 1" rør på i dag. Er i ferd med å få i hus en Zeiss 2,5-10x50 med #60, så om noen har originale ringer i 30mm til overs, så kom med en pris! :mrgreen:

IMGP5171_zpsfdf2b8aa.jpg IMGP5173_zpsd828894b.jpg IMGP5172_zpsba8ee903.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Noen her som vet om det går å bruke 30mm Sako Ringmounts til å sette på en Zeiss 3-12x56 på Vixen? Med original pipe.

 

Skulle gjerne hatt svar av noen som har prøvd, eller som har tilsvarende kikkert med 50 objektiv montert med ringmounts?

 

 

Har et lite håp om at det skal kunne gå akkurat mtp avstand objektiv-pipe med 56`Zeissen.

Link to comment
Share on other sites

Er så vidt liv i tråden, ser jeg. :-)

 

Jeg leverte rifla til børsemaker for en tid tilbake, med ordre om ti cm kortere løp og med gjengedimensjon 14:1. Samtidig skal det på ny kolbekappe. I tillegg har jeg fått tak i en lettere brukt A-tec Maxim (for .30 kaliber, men det funker vel lell, selv om en med mindre hull sikkert demper litt bedre), som skal på. Til slutt, så kan det hende Oxoen blir pensjonert, erstattet av en Zeiss Victory 2,5-10x50 med lys (ret 40) som sitter på elgbørsa. Sistnevnte får kanskje en Nickel 1,5-6x42 på toppen i stedet. Zeissen glir vel rett på børsa. Oxoen er nemlig 4-12x50 og har 30 mm rør. Rimelig lik størrelse som den bittelitt finere kikkerten.

 

Så da får det holde en stund. :-) Bør vel slenge ut et bilde av stasen når den en vakker dag er ferdig. Er ingen bråhast enda, for jeg kjøpte meg jaktbil tidligere i uka, og det gikk stygghardt utover lommeboka! :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ringmounts til 50mm objektiv og 30 rør, men det vil ikke passe til 56mm, da det skiller 2mm til pipe.

Se bildet til JMosbakk i Sako tråden, da det er denne Vixen jeg har.

Jeg kan byttet deisse ringene i ekstra lov optilock 30mm hvis noen har.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da er vel i grunn rifla klar for jakt. Fikk den tilbake fra børsemaker for et par dager siden. Den har fått kappet løpet 10 cm og blitt gjenget 14:1 for demper. I tillegg fikk den ny kolbekappe. Slet veldig med å få på demperen, men ved bruk av ventilslipepasta, ble det bra. Var nok små toleranser fra børsemakeren her.

 

Skulle egentlig sette på nytt sikte på den, i stedet for Oxo'en som sitter der nå, men jeg tror jammen jeg må vente, siden jeg oppdaget rusthull i gulvet på jaktbilen jeg kjøpte for et par uker siden. Det hullet er nå så stort at jeg kan følge med på alt som skjer ved høyre framhjul, og det koster nok akkurat passe mye å fikse... :evil: Det kan hende en Zeiss Victory 2,5-10x50 med ret 40 havner på toppen. Det er den som sitter på elgbørsa i dag. Tanken er å sette på et mindre sikte på den, men det får en jo se på. Bilen jeg kjøpte viser seg å være så til de grader katta i sekken at det nesten ikke går an. Rart med det. Det sies at førsteinntrykket nesten alltid er rett. Det stemmer ikke med bil... Den kommer til å koste såpass mye i mindre og litt større reparasjoner gjennom vinteren at det meste går i sluket der og ikke til kikkertsikte. :?

 

20141118_190149_zps4cde4aa7.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Sitter akkurat å lurer på om jeg skal få vixen løpet kappet til 50 cm, så leser jeg at du nettopp har gjort det :)

Fornøyd med resultatet ??

Har du fått den beddet? Det står også på lista. .

fikk kjøpt en del 50gr. Speedhead i dag, håper det er en ok kule. Fikk den for 1.70 pr stykk , det er den nok verdt.

Mvh Asbjørn

Link to comment
Share on other sites

Har ikke rukket å prøve den enda, men det ser bra ut i hvert fall. Liker litt kortere løp. Den blir enda litt smekrere da, og den blir ikke særlig lengre med demper enn originallengde uten.

 

Beddingen gjorde jeg selv, med aluminiumssparkel. Dette var noe brodern hadde liggende. Prøvde det på en Brno Fox, og det funket fint, så tok sjansen igjen. Forhåpentligvis funker det bra denne gangen og. :-) Børsemakere tar ikke mange hundrelappene for en slik jobb.

 

Sako Speedhead er en skikkelig gromkule. Har brukt den i Fox'en, og der fikk jeg jevnt over samlinger fra 8 - 15 mm. Når jeg fikk 15 mm ble jeg sur og syntes det var elendig skyting. Det er ellers en fin kule til toppjakt, hevdes det. Det var nå det jeg skulle bruke den til, men fuglen holdt seg unna, så jeg fikk ingen erfaring med den. Har ganske få igjen av den nå, så skal prøve Norma 55 fmj i stedet. Den har funket bra så langt. Men Sakokula er definitivt verdt penga! Og navnet på kula passer jo relativt greit med tanke på navnet på børsa. :-)

Link to comment
Share on other sites

Det spørs vel på hvilken ammunisjon du skal bruke og hvilken tilstand pipa er i.

Lader du selv og pipa er bra så synes jeg en god skytter kan forvente 10-15mm på 100m.

Med god fabrikkammunisjon kanskje 15-20mm.

 

Du må nesten bare teste litt. Det er sjelden børsa det står på.

Link to comment
Share on other sites

.223 med 1:14, eller .222?

 

De gangene jeg har skutt med bt-kuler på 55 grs i .222 med 1:14-stigning, har jeg opplevd elendige samlinger. Dette med en Brno Fox med 50 cm løp, med Hornady fmj og Partizan fmj. Ellers har jeg prøvd Lapua og Norma fmj, som er fb-kuler. Disse har gått langt bedre. Samlingene har variert mellom 15 og 30 mm. Ikke helt fornøyd med 30, men det har vært fabrikkladet, Norma jaktmatch. De andre har vært samme kula, men hjemmeladet.

 

Skal du ikke bruke tyngre enn 55 grs, prøv gjerne noe annet enn bt-kuler. Det er jo mulig de går bedre i en Vixen med originallengde på løpet da.

 

I .222 har jeg opplevd at 40 - 50 grs-kuler går best, både titt og ofte ned mot 7 - 8 mm. Prøvde en kjapp innskytingstur med rifla på søndag og prøvde Vmax 40 og Norma 55 jaktmatch. Ingen tvil om at Vmax'en gikk best, med beste samling på ca 8 mm. Pent trekløver. Hjemmeladet med N-110. Norma-kulene gikk godt de og, men lå mer på mellom 20 og 30 mm. Så å si samme treffpunkt. Nå kan det hende siktet har noe med saken å gjøre og. Det er en rund prikk i midten, og da blir det vanskelig å få et klart siktepunkt. Jeg bruker å legge korset i hjørnet på et kvadrat. Da har jeg sidene på den mot stolpene. Ikke veldig lett med prikk i midten. Ellers har nok også skytteren mye å si og.

 

 

 

Ellers, det ser ikke ut til at jeg kommer til å trenge noe mindre hull enn 8 mm i demperen. A-tec'en dempet behagelig. Sikkert bedre med litt mindre hull, men hvor mye vil man egentlig merke? :)

Link to comment
Share on other sites

Øyvind Johansen : kjøpte du den Sako Vixen dom lå på finn.no for ca ei uke siden?

 

Jeg var i kontakt med annonsøren på E-post, og etter som jeg skjønte så var den rifla kamret om / brocha opp til .223 fra .222. Og som du sier så har de orginale Viken pipene i .222 1:14 stigning.

Mens de Vixen riflene som kom fra fabrikk som .223 hadde 1:12.

Nettopp av den grunn at de skulle tåle tyngre kuler !

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode tilbakemeldinger

 

Og til Hunter71..

Ja, det er en som lå på Finn..

Har en Sako 75 fra før, så når jeg skulle ha en 223 måtte det bli en Sako.. Det finnes jo bare 2 typer rifler: Sako og alle de andre :wink::wink::wink: Er jo forsåvidt innstilt på å bytte løp da, ei rifle fra midten av 80 tallet kan jo kanskje være klar for det, men må jo teste litt først.

 

Men surrer jo litt tanker om hva som kan vente meg da. Har liter erfaring med så små kaliber, bortsett fra en gammel Heym drilling jeg har, som er i 5.6x52R.. Den går overraskende bra med det meste..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ser ut som jeg kan få bra presisjon med 1:14 riflestigning bare jeg har rett kule og hastighet. Har vært nede i under 10 mm med 50 grs kule og litt harde ladninger. 35 grs V-max snaue 20 mm.

 

Testa også litt Ficchi fabrikk 55 grs, men det gikk tydeligvis grensen.. Et og annet skudd slenger langt ut og da er hullet litt ovalt..

 

Teste litt mer i morra :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Angående Leupold Ringmounts til Sako, medium høyde passer perfekt til Zeiss med 42mm objektiv. Fikk mine i dag, 5-15x42`n sitter som et skudd, og butlercreek på objektiv gikk på, etter et par omganger med kniven for å slanke den mye i underkant :)

 

 

Slank og fin montasje i passe høyde= endelig klar for rypejakta 2015 :)

Link to comment
Share on other sites

Til de som måtte ønske seg en Vixen.

Det er kommet en inn for salg på J&F i Asker.

Den er i 222, noe mere vet jeg ikke om den.

 

Selv har jeg en DeLuxe i 223 (ville heller hatt 222).

Kappet til 50cm med en A-Teck demper og en Seizz HT 2,5-10x50 på toppen.

Dette er bukkejakt og revebørsa mi :D

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 4 months later...

Da ser det ut til at jeg blir medlem her straks !!

Søknad sendt og riflen ventes i hus neste uke :)

 

Har bytter ut en del ting jeg ikke brukte så mye, til ting jeg ønsker å bruke.

Har nemlig også investert i en ny ladestasjon også.

Så nå skal det kjøpes inn kuler, krutt og dier som passer.

 

Men er det noen her som vet riflestigningen på denne?

Har lyst å bruke denne med tunge lange kuler.

 

Av det internet kan si meg, er dette ei stigning på 1-12, men jeg håper den er vassere enn det...

 

Dette er ei AI/L461(edit, trodde dette var ei S491 kasse..) 223 varmint rifle.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hehe :)

Takk takk, jeg har lett en stund ja.

Skal legge ut noen bilder når den kommer i hus.

Hadde tenkt å slå til på en 6mm ppc enkeltskudd som lå over grensen til 7500sek, men noen kom meg i forkjøpet...

 

Men når denne kom ut og jeg hadde penger på bok, kunne jeg ikke si nei :)

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke du skal håpe på noe mer enn 1:12 dersom det er originalpipa som sitter i.

 

Jeg fikk tak i min (i 222) fra en kollega til gammern. Svigerfar hans la inn årene og hadde en del våpen de måtte kvitte seg med. Han lurte på om jeg kunne gi 4000 for den. Det kunne jeg jo :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

For 4000 kunne jeg også ha kjøpt den... :)

Det ser forresten ut til å være prisen på de fleste børser som selges på Blocket, 4-5000.

Har lenge forsøkt å kontakte noen privat for å kjøpe, men det har jeg aldri fått noen respons på.

 

 

På mi børse var stigningen 1-11.

 

Har ikke rukket å teste den enda, men gleder meg som en 10åring på julaften :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Justering av avtrekker gjøres ved å løsne låsemutter på settskruen og så skru settskruen med sola hvis du skal ha et tyngre avtrekk og motsatt hvis et lettere avtrekk er ønskelig, låsemutter skrues selvfølgelig til etter endt justering. Nederste skrue (uten låsemutter) justerer du inngrepet mellom avtrekkersystemet og tenn/slag -stiften, men så fremt du ikke er våpenkyndig bør denne skruen ikke røres. Et for lite inngrep her vil kunne medføre avfyring av skudd ved lukking av bolten eller ved slag/støt mot våpenet.

NB! Du oppnår akkurat det samme ved å stille avtrekkervekta for lav. Du kan teste dette ved å lukke sluttstykket hardt igjen, får du ikke avtrekk er tennstiften utløst og settskruen må skrues mere inn, du kan også teste dette ved å dunke våpenet med kolben ned i gulvet osv. Låsemutteren bør settes fast med locktite eller liknende.

Avtrekksjustering kan gå på sikkerheten løs hvis man ikke holder hodet kaldt og tenker mens man jobber eller mangler respekt for det man holder på med.

 

Hei Har litt problemer med en Vixen model L 461 hvor jeg ikke får tatt avtrekk etter noen skudd. overtok våpenet for en tid tilbake, fulgte med RCBS dier. Har ladet over mange tiår, så jeg har vel noe erfaring innen dette. Skjønt det er en stund siden jeg har ladet til bolt action. Stilte sizedie med liten klaring mellom shelholder og die, oppnådde bare at sluttstykket gikk tregt igjen. Ble så anbefalt å dreie av die litt, og det ble gjort. Nå går sluttstykket fint igjen, men etter at jeg har skutt noen skudd så får jeg ikke tatt avtrekk. På jakt for noen dager siden opplevde jeg at jeg ikke fikk tatt tilbake sluttstykket etter å ha skutt to skudd. Etter å ha kommet hjem fikk jeg nå sluttstykket tilbake, rengjorde våpenet grundig, blåste rent kammer og leie for låseklakker med lufttrykk, for øvrig hele mekanismen, avtrekk også. Da får jeg avtrekk helt greit, kan det være at jeg har presset patronene for mye slik at de strømmer kruttgasser forbi hylsa og lager problemer med avleiringer i leiet for låseklakkene?

 

Leste igjennom din innføring av hvordan justere avtrekk, og det har jeg valgt å ikke røre enda. Burde vel ha kjøpt meg noen fabrikk skudd, for å se om problemet oppstod også med disse. I så tilfelle så må vel avtrekket justeres. Er det mulig å ringe deg er jeg takknemlig. Mvh Thomas Krüger-Monsen

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Mcmillan, f.eks:

 

https://www.mcmillanusa.com/mcmillan-ri ... thumbhole/

"Our Sako Hunter, Sako Classic, Sako Varmint and Sako Thumbhole stock designs can be inletted for most of the older Sako actions from the L461-L579-L61R series thru the AI, AII, AV series and the 491-591-691 series. "

Norsk importør:

http://www.magnumhansen.com/Mcmillan%20hovedside.htm

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...