Jump to content

Sako Vixen-klubben


gordon setter

Recommended Posts

Har grubla lenge på optikkvalg og hva slags muligheter jeg har i forhold til å switche kikkert mellom flere rifler. Endte med å gi Sannes Presisjon oppdraget å sette på skinne på Vixen-rifla (.222r) og ei Tikka M55 (.308w). Ser ut til å være ei grei løsning. Hadde ei økt på låven og skjøt mot blinken på 100 m i dag. Testet et par ladninger. Fantastisk moro når kulehullene sitter sammen. Både 40 grs. v-max og Sierra Varminter gikk smekkgodt med rett dose N130 bak.

 

Sjekka også om det var treffpunktsforandring ved å ta av og på kikkert. Det såg ut til å ha liten innvirkning på treffpunkt. Bra.

 

Ellers likte jeg den gummierte hevarmskula jeg har ettermontert. Bedre å få tak.

 

Testet ellers litt "xxl-Leica`n". Klar og fin. Er 1/4 moa-justering. Snodig med dette på tysk optikk. Ellers aner jeg at den er litt mer krevende når det gjelder korrekt øyeplassering enn hva jeg er vant til med Swarovski. Mulig den justerbare kolben skulle litt mer ned, så jeg skal ikke si det bastant. Trolig er det en god kikkert for pengesummen jeg betalte.... :D Brukte Leica og Zeiss Classic i dag.

 

3 sk. på 100m: 40 grs V-max V0 1025 m/s

Bilde0519.jpg

 

3 sk. på 100m: 40 grs Sierra Varminter V0 1014 m/s

Bilde0520.jpg

 

IMGn_1430.jpg

 

IMGn_1432.jpg

 

IMGn_1436.jpg

Link to comment
Share on other sites

IMG_2757.jpg

IMG_2758.jpg

IMG_2759.jpg

IMG_2761.jpg

 

 

Endelig er jeg med i klubben. Hentet min Vixen i 6x45 med douglas 1-10 pipe i dag. En meget hyggelig handel med en hyggelig kar. Nå står den på benken med Meopta Tactical 4-16x44 i Optilock montasjer. Litt tung kikkert, men det gjør da ikke noe når rifla er så lett :oops::)

 

Tror spesielt Roe her inne vil dra kjensel på denne :D

 

Dette er en klubb det er stas å være medlem av. Håper det er en og annen mikkel som stikker hodet frem til helga.

 

Dette er for øvrig en såkalt uslepen diamant. Dvs at jeg ikke er ferdig enda. Men alle hovedkomponentene er omsider på plass.

 

Mvh

 

Fredrik

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 5 weeks later...

Fikk tilbake min Vixen etter og ha blitt bedded og fått justert avtrekk. Avtrekket er etter min mening fortsatt for tungt. Jeg vil anta at det ligger på 1,5 kg ++. (Børsemakeren har vel bare justert skruene antar jeg)

 

Er det mulig og få justert avtrekket til rundt 800 gram på den?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

Fikk tilslag på en pent brukt Vixen L461 i .222 for et par dager siden. Mener den er fra starten av 70 tallet. Nr 12xxxx ihvertfall

Venter den i neste uke og etter en kikk på den skal den nok videre for å få ny stokk og muligens nytt løp. Får se tilstanden på det originale først...Målet er å få en smooooth småviltrifle :D

Fornøyd nå ihvertfall og gleder meg til å fikle fikle på denne damen :lol:

Link to comment
Share on other sites

Må vel søke medlemskap her inne jeg også da det har ankommet en litt sliten Sako Vixen i hus. kal 222rem

Metallet er i helt grei forfatning. Stokken er sliten.

Børsa ble testskutt og samler godt til tross for litt småskader i kroningen. Her blir nok løpet kappet og gjenget. Hvor kort løp kan jeg ha?

Er vel noe slakk rifling i disse riflene, så å kappe løpet veldig kort kan vel bli skummelt mtp hastighetstap?

 

Ellers så har jeg fått beddet stokken og har så vidt begynt å sikle av lakken. Har troa på at dette kan bli en fin børse!

 

Trenger også tips til kikkertmontasje til en kikkert med 50mm objektiv.

 

Noen med tips for å sikkert finne stigningen i løpet?

Er vel mest 1-14 eller 1-12 ?

 

 

Liten update!

bilde_zps173bd2d0.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fikk lest litt tidligere i tråden og baksiktet er nå fjernet ved å varme det opp til det løsnet. Gikk greit uten å måtte bruke alt for mye varme...

 

:arrow: Så til det kosmetiske: Har nå et stygt, blankt og litt "bulkete" felt med loddetinn (?) fra området under baksiktet. Hva er beste måten å få fjernet dette og få blånert det på en penest mulig måte. Kan tinnet varmes vekk eller må det pusses med sandpapir, stålull eller hva? Og hva er greieste måten å få blånert området på :?::?: (Dette vil jo være under fremre del av kikkertsiktet, så ikke veldig synlig men greit å ha det noenlunde pent - spesielt siden riflen ellers ser så godt som ubrukt ut :) )

Link to comment
Share on other sites

Har nå fått pusset ned det meste at området under baksiktet. Har også blånert opp med kaldblånering og det ble helt ok. Ikke like mørkt og jevnt som ellers, men som sagt ok. Mulig jeg legger på mer blånering, men uansett ikke veldig synlig område rett under kikkerten.

Kikkerten som står på er en Leupold VX3 4,5-14 x 40 AO med fine duplex retikkel. Originalpipen er kappet til 50 cm og har montert på en A-tec Maxim demper. Ble litt stor, men har uansett mulighet til å redusere med moduler. Får se etterhvert hva jeg ender opp med.

Var på banen i går og skjøt inn. Ikke helt i god skyteform merket jeg men fant ut at S&B 50 grains samlet dårligere enn Norma jaktmatch 55 grains (Kal .222 rem). Beste femskudds samling ble ca 4-5 cm, men det kan likegjerne skyldes skytter samt litt ruskete vind. Får prøve igjen med bedre forhold, bedre skyteform/fokus og med bakstøtte i benken.

Uansett nydelig våpen å skyte med. Mulig jeg letter avtrekket noe mer også.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Får nesten melde meg inn her jeg også. Var en tur til Sverige i helgen for å hente hjem min Vixen. :)

 

Børsa ser fin ut. Stokken er delvis oppusset - fjernet lakk og oljet. Stålet ser greit ut. Har originalsikter fortsatt. Kikkerten er en litt "sliten" Leupold Vari-X II 3-9 og sitter i noe som kan se ut til å være en EAW-svingmontasje. Litt usikker på akkurat hva slags montasje det er. Skal hive ut noen bilder når jeg bare får surret meg til det. :)

 

Blir stas å få luftet den! :)

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye må man ut med for en pent brukt Vixen L461 i .222?

 

I Norge er det ikke så ofte disse er til salgs?

om du kjøper fra Sverige er det bedre utvalg og 222 er vel vanligst. Fra 3000 til 7000sek avhengig av tilstand og tilbehør:

http://www.blocket.se/gavleborg?q=sako+vixen&cg=0&w=3&st=s&ca=5&l=0&md=th

 

Jeg må vel også snart melde meg inn i klubben da jeg skal ta over en Vixen fra en annen kammermedlem - forhåpentligvis ganske snart :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det er nok mulig, om enn en smule sjeldent..

 

Men, hva og hvorfor 6 PPC ?

 

Jeg har 6 mm i min. det er en 6x45 og da blir det samme sluttstykket som .222

 

 

Dette løpet har 1-10" og samler 85 grs sierra meget godt, farten er rundt 800 m/s og gir plenty med punch.

 

Bakdelen er magasinet eller plassen i dette som er i minste laget for .223 necket opp til 6mm.

 

MIn erfaring er at orignalpipa i .222 gir utrulig presisjon med det meste, og jeg må si jeg er meget imponert over 55 grs Lapua SP i rådyr ...jeg lader disse til 860 m/s med 20 grs N-130.

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg har fått med meg så ble vixen også produsert i 6ppc. Regner med at det er en patron som muligens vil fungere bra i den kassa.

Og grunnen till ppc`n i steden for 6*45 er rett å slett hva den leverer i utgangshastighet. Bør ligge til rette for god presisjon hvis børsemakeren gjør en god jobb. Og om lite, noe flatere kulebane.

Men *45`n har blitt vurdert og lar ikke pcc seg gjøre så ender det nok opp med det.

 

Har forresten ikke noen presisjon å skryte av i 222 pipa.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm... det var rart at du ikke hadde presisjon i orginalpipa..har du kappet den ned og satt på demper ?

 

Og, er stokken beddet ? Mye henger på dette, jeg fikk nok mye bedre presisjon med å motere demper.

 

Det høres kanskje rart ut, men jeg foretrekker .222 kalibret forran 6mm - har skutt noen rådyr og rev med begge og må bare ta av meg hatten for både Oryx og Lapua kulene.

 

Men du skal kansje bruke den til fugl ? Jeg har hatt 6mm BR og den er nok vel hissig til å kunne bruke på matvilt, nå hadde jeg 1.14" stigning i pipa og måtte bruke 70 grs kuler, dette ga utrolig bra fart og sendte kråkene i bakken på 200+ med hodeskudd :D

Link to comment
Share on other sites

Den er ikke kappet og gjenget nei. Den sitter i orginale helstokken.

Stokken er beddet og det er tatt ut av av ringen som dekker til skjøten på stokken, så løpet ligger fritt fra låskassa til munningen.

Planen er å bruke den til alt smått opp til rådyr. Selvfølgelig det å prøve noe nytt er artig!

Link to comment
Share on other sites

Tipper du kommer til å slite med å finne ekstra sluttstykke til Vixen rifla. Men det er ikke store greia å frese ut av sluttstykket! Du kan alltids få satt i en foring igjen.

 

Vixen kom vel både i 6mm og 22 PPC og 7.62x39

 

Har selv en original 6mm PPC i enkeltskuddskasse. Tipper du får problemer med mating fra magasin.

Link to comment
Share on other sites

Har nå montert dempar på mi Vixen. Kappa ikkje løpet meir enn 3-4 cm., så løpet er litt over 50 cm. langt. Det blei ein S&L TMD55-dempar. Angrer litt, den er jo stor... Til gjengjeld demper den veldig bra og skal hovedsaklig brukast på åtejakt, så det er ikkje så viktig om den er litt stor og tung.

 

Har kun testa børsa med 50grs Norma Jaktmatch:

 

normal_DSC0088882.jpg

 

Syns ho viser bra presisjonspotensiale. Med heimeladd 35 eller 40 grs V-Max burde det bli godkjent. Ei bedding hadde sikkert også gjort susen, men prioriterer nok ikkje det før vinteren.

Link to comment
Share on other sites

Tipper du kommer til å slite med å finne ekstra sluttstykke til Vixen rifla. Men det er ikke store greia å frese ut av sluttstykket! Du kan alltids få satt i en foring igjen.

 

Vixen kom vel både i 6mm og 22 PPC og 7.62x39

 

Har selv en original 6mm PPC i enkeltskuddskasse. Tipper du får problemer med mating fra magasin.

 

Hmm... foring til sluttstykkehodet, sier du... Hvem lager slikt, og hvor mye? Kan en slik en gjøres avtagbar, f.eks dersom en vil ha en form for løpsbyttesystem på sako'n?

Link to comment
Share on other sites

Da har en vixen i 222 kommet i hus :) Første rifla til dattera, men satser på å låne den ved anledning :smile: Må ha kikkert montasjer, helst noe som er lett å ta av / på. Er weaver baser og qrw ringer veien å gå? Tar gjerne i mot råd på vilken høyde som må til, kikkerten blir en 40 mm.

Link to comment
Share on other sites

Der var du på plass ja! :wink:

 

Bilde, mann, bilde! Eller, det er ikke så farlig... Blir bare fristet til å skaffe meg en jeg og. Da må jeg i så fall selge prinsessa, Fox'en min!

 

En måte å få på hurtigmontasje på er å kjøpe Leupoldbaser for QR-ringer: http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=14704&prodid=4368. Koster en smule skjorte, men det ser litt mer harmonisk ut (synes jeg da...).

 

Om du skal ha på sikte med 40 mm objektiv, vær obs på at en 40 mm med justerbart objektiv har større diameter på dette enn en uten. Dette om du har funnet en slik da. Ytre diameter blir gjerne ala en 50 mm. Det oppdaget jeg da jeg skaffet meg en Sightron SII 4-16x42AO. Måtte ha høyere montasjer på salongrifla, og den forrige som satt der var en "ren" 40. Dette var for øvrig ikke Leupoldmontasjer.

 

I utgangspunktet vil jeg tro du trenger lave ringer, siden basene gjør hele greia høyere, men dette vet andre sikkert bedre enn meg. Det skal eksistere en nettside som sier hva slags Leupoldmontasjer du trenger, men jeg finner den ikke.

Link to comment
Share on other sites

Har lurt på leupold qr baser og ringer, sammen med en redfield revolution i 4-12x40. Dette kommer på ca 2900 fra usa. Velger jeg en conquest 3-9x40 ryker det en liten tusing til. Redfielden kommer med retikkel som kan brukes til kulebane kompensator, har et lignende på en Meopta og liker dette. Disse kikkertene har ikke ao justering så mulig det går med lave ringer?

Link to comment
Share on other sites

Det ble lave optilock ringmontasjer. Har bare et gammelt BSA sikte liggende, men det tok i baksikte "fundamentet". For å få prøve vidunderet må nok heldemperen ofre meopta`n en stund. Ser at montasjen trenger vere så høy for å ha ok klaring til hevearmen. Var innom børsemakeren i dag for en kontroll av løpet, det så meget bra ut :)

Link to comment
Share on other sites

Har funnet en feil... Hylsa blir ikke kastet ut da det mangler noe på "knappen" som føres bak når bolten skal tas ut. "the missing link" skal treffe inne i sporet på bolten og vippe ut hylsa. Er det fortsatt deler å få kjøpt og ev. hvor?

Link to comment
Share on other sites

Vurderer å selge min sako vixen i 6 mm ppc. Følger med et orginal løp, som kun har gått noen hundre skudd, og et jaktløp som har gått endel mer. Orginal løpet har en stigning (tror jeg) på 1-14, noe som gjorde at kuler på over 70 gr kantret. Jaktløpet er på 1-10, og tok kuler på 85 gr. Selges uten kikkert, men med kikkertfester for 30mm rør.

RCBS die sett, og hylser 100+ følger med.....

Dette våpnet har blitt brukt til åtejakt på rev, pluss noe bukkejakt. Selvom det har blitt brukt endel så er våpnet pent. Eneste som ødelegger litt er at jeg i ungdommelig iver slo inn en messingnagle på høyre siden av kolden langs rekylkappa for hver rev jeg skjøt, og en ny rekke på venstre side for hver bukk. Den gang jeg begynnte med det var jeg vel ikke klar over at det kom til å være 96 nagler på revesiden og en del nagler på bukkesiden :trist:

Spørsmålet er ganske enkelt, hva kan jeg forlange for dette våpnet?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Blir visst nytt medlem i klubben, da det ligger en AI helstokk cal. .222 Rem og venter på meg nede på postkontoret. Hadde Posten bare evnet å oppgi riktig åpningstid på nettsiden sin, så hadde den vært i hus allerede. Kvalitetssikte er innhandlet på billigsalg litt lengre øst og ekstra stokk, beregnet for rasp og fil, litt lengre vest. Ammo for testing er allerede i våpenskapet og har selskap av en snerten demper tilpasset dertil egnet kaliber. At jeg gleder meg til å pakke opp herligheten skal ikke underslås.

 

Min gave til meg kom altså noen dager for sent til at jeg kunne benytte meg av "den store byttedagen", men jeg tviler på at det alternativet ville blitt benyttet uansett :roll:

Gleder meg som en liten unge og jeg skal nok greie å overbevise meg selv om at den forsinkede julegaven er vel fortjent :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

461 har litt annen boltmuffe utforming. Litt som "åpen hane" a`la mauser.

På A I er boltmuffa mere lukket.

Begge er enkle identisk demontering/montering, som gjøres uten verktøy om en har litt pudding i fingrene.

Begge riflene kan enkelt kamres om til 223 med det orginale løpet.

Så det er minimalt som skal til.

Stokkene på 461 og A I KAN være av litt forskjellig design.

Nyere AI har gjerne stokker som har runde former på forstokken og kinnstøtte.

Mens eldre stokker har ett mere kantete utforming, selv om det fremdeles er enkle og gode jakt stokker.

Gjerne plast kolbekappe på 461 stokker. Og gummi kolbe kapper på nyere A I stokker.

Låsekassa er identisk på begge.

Avtrekk er identisk.

Underbeslag er veldig lik, kan brukes om hverandre. Det er på nyere AI underbeslag todelt..

Avtrekkerbøylen er festet med to skruer til magasin underbeslaget.

 

Kommer ikke på noe andre ting som er forskjell mellom disse modellene.

Har kun hatt en 461 i hånda, og sluttstykke gangen var svært god på denne. Reagerte på det da jeg samtidig hadde to stk A I rifler. Og alle tre riflene var i svært god stand/veldig lite brukt.

Link to comment
Share on other sites

Her er mitt medlemsbevis...

En enkeltskudds Vixen med 6.5 grendel løp. Har løp i 22ppc også.

På toppen sitter en Kahles Helia CL 3-9x42. Lett kikkert med multizero ballistic-turret og side-fokus.

Lave optilock ringmounts gir fin kinnkontakt og tett klaring mot det tjukke løpet.

Rifla er kort og utrolig artig å skyte med... Grendelløpet har så langt gått 80 skudd og ser ut til å ha fin presisjon... Beste samlingen på banen idag var en 5sk på 12mm!! på 200metern. Skytteren gjør desverre ikke så god jobb hver gang.

Bilde, og skiva fra testing (@100m) av 0.2grain inkrement rundt en tilsynelatende god node.

Vixen_zps0672cbbe.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jaja, så var vi igang igjen...

 

Nettopp fått i hus og blitt kjent med ei Vixen Hunter i 222. Særdeles hyggelig bekjentskap, men så kommer en Deluxe-modell med samme spesifikasjoner og byr seg fram.... Og jeg biter selvsagt på.

 

Deluxe-modellen i tilnærmet nystand med den nydelige reven gravert i sølv på underbeslaget klarte jeg ikke si nei til :roll:

 

Det er den underste av disse tre:

 

6251411708.jpg

Link to comment
Share on other sites

AI-hoyre-01.jpg

AI-venstre-01.jpg

 

Har fått lirket kasse/pipe ut av helstokken og sluppet det ned i erstatningsstokken. Kappa den litt så jeg skulle nå fram til avtrekkeren og satt på ei tynn kappe inntil videre. Skulle hatt fatt i ei av Sakos originale brune med svart plate innerst mot stokken. De er fine (se bildet av jamez sin). Kikkert og montasje er som da den kom ut av pakkeposten. Weaverbaser og en Sava Hakko 3-9x?? med lys. Forsøkte noen skudd i går, men kasse og stokk passa såpass dårlig sammen at her må det bedding til. Da går det en kveld denne uka også :mrgreen:

 

Presisjonen var heller dårlig og snøvær sammen med ettermiddagens dårlige lys har neppe hele skylda for de dårlige samlingene så lenge kassa lå dårlig i stokken. Ammo var Norma Jaktmatch/Fågel og det var kanskje ikke helt vellykket i flg flere brukere her inne. Vi får se. Det kommer snart til å bli hjemmeprodusert ammo bare hylsebeholdningen er tilfredsstillende. Da er forhåpentlig ny kikkert på plass også. Blir en Swaro Z3 3-9x36 på denne i en eller annen montasje. Her er jeg i tvil. Den gamle aluminiumen fra Weaver skal i alle fall byttes ut. Optilock - Leupold - Warne - EAW eller noe annet. Jeg vet rett og slett ikke. Uansett så kan jeg jo ikke komme helt ned mot kassa da hevarmsløftet er såpass langt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...