Jump to content

Sako Vixen-klubben


gordon setter

Recommended Posts

Angående mating og 222 rem.

Hvordan patronlengder bruker du?

Det kan hjelpe å strekke ut magasin fjæra, det kan jo hende den er blitt litt slapp etter 20-30 år.

Hvis du bruker 55 g kuler, så bør dem ikke ha boat tail. 52-53 grains med BT er i grenseland. Men der kan det ofte hjelpe å speede opp hastigheten noe.

 

Dette er min erfaring med 6 forskjellige korte sako kasser i 222

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

-Får vel melde meg inn her med min nye gammelbørse :)

 

En hjelpsom kar fra øverst i landet har blitt fri sin Sako AI, med Hightech-stokk fra Rafdal, og originalt 222-løp. Den har havnet i skapet mitt, og foreløpig er jeg strålende fornøyd :) -Prøvde med ei eske 55gr jaktmatch først uten særlig hell. -Ventet lenge på dier fra andre sia av sjøen, men nå har jeg endelig kommet igang med ladinga. I tillegg til originalløpet har den også vært nedom Rafdal(bra service, fornøyd!) og fått tilpasset et lite brukt 6x45-løp, som skal testes etterhvert. På toppen står en Kahles CL 3-10x50 med multizero og sidefokus i EAW svingmontasje. Kikkerten er ikke så lett å få tak i lenger, men jeg hadde flaks med en handel fra en kar i USA. Utrolig nett og lita børse, Kahlesen er også veldig slank, lett og fin(bildet lyver litt :)) og står bra til rifla. Rafdal-stokken er superstiv og fin uten at den er for tung. -Helt annen kvalitetsfølelse enn synthstokken på Savage-17hmr'n min, for å si det mildt!

 

Dårlig bilde, får ta et bedre neste gang på banen :)

2gwwcqp.jpg

 

Ladet opp en stige med Sako 50 gr FMJ, og beste serien var på 12mm. N130 rundt max.

344wk05.jpg

 

Det hele startet vel med at jeg fikk klå på og skyte med et annet kammermedlems meget fine enkeltskudds PPC vixen , takk til deg! :D

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha gjort unna vårsesongen og beverjakta så har tankene og ideene flydd litt løpsk med den kommende rådyrjakta i bakhodet. Er blitt begeistret for den lille finske heksa og fant ut at jammen hadde hun gjort seg fortjent til en hurtigmontasje for Doctersight sånn i påkommende tilfelle. Er ikke mer enn passe begeistret for å måtte være avhengig av kikkertsikte til enhver anledning, og slett ikke binde meg opp til kun en kikkert pr våpen. Da ble det innkjøp av diverse remedier, litt filing, fresing, boring, gjenging og vips:

sako-a1-docterqd-01.jpg

Den ble skikkelig hendig nå gitt, FORNØYD :D

For å ha valgmuligheter ble også en Meopta Meostar RD 7x56 satt i Optilock QD montasje.

sako-a1-meoptaqd-01.jpg

Skal ha en hurtigmontasje til den siste kikkerten også, men funderer på å bygge om et sett Ringmounts litt. Det blir lettere enn disse klumpene som sitter under den på bildet.

Link to comment
Share on other sites

1983 !!!

 

Har testet 52 Nosler CC kula sjøl nu, med diverse patronlengder. Får matetrøbbel med to forskjellige rifler.

En sako vixen i 221 og en rem 700 i 221. Merkelig !

Veldig synd, siden kula samler særdeles godt.

Link to comment
Share on other sites

sebek !!

Siden du har ei av mine gamle rifler og sannsynligvis mi gamle 6x45 pipe.

Har jeg ett par tips å komme med.

6x45 redding dier blir stort sett levert med feil seater plunger. Derfor lønner det seg å kjøpe dette diesettet i Norge.

Men kjøper du i utlandet, så sender Redding ny plunger gratis på forespørsel. Det er bestandig irriterende å vente på dings som burde vært med(dette tipset nevnes også i div andre gamle 6x45/6-223 tråder).

Forester dier pleier å være korrekte.

 

Jeg hadde også veldig trang hals på 223 Lapua match hylsene jeg formet om til 6x45. Disse er så trange at en skaver bort en liten ring på kula. SÅ... derfor er det lurt å skaffe en innvendig hals brosh.

Jeg sitter på det perfekte verktøy for jobben. En K&M hals fres med karbid pilot som samtidig er invendig hals brosh. Tar meget lite gods. Helt fersk sak med pilot i 6mm :winke1: .

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Da sitter jeg endelig her med en tilnærmet strøken L461 i hus. Denne er prod. nr. 92XXX, dvs den er fra mellom 62 og 73 ifølge Sako sine sider.

Det står nå på en Swaro 4x32 som jeg tenker på å bytte ut. Ellers ønsker jeg å beholde den tilnærmet orginal tilstand foreløpig.

Gleder meg til å begynne å lade opp ammo nå, har fåttbmed diverse hylser fra Sako, federal. Av kuler har jeg kjøpt inn V-max 40 gr, Barnes TTSX og jeg fikk med en pakke Speer blyspissi 50gr.

 

Dette blir spennede ;-)

Link to comment
Share on other sites

Fin tråd :) Min vixen i 222 har 14 i twist og stabiliserer det som jeg har foret den med av 55gr kuler, valget mitt falt på Lapua 55gr sp.(Mega) Denne kula fikser alt som 222Rem er lovlig til her på berget. Jeg ble lei av å ha ørten forskjellige ladninger med forskjellige kuler til forskjellige formål. det er ok med 40gr V-Max til reven men så kommer det et rådyr eller visa versa med for eks ei homogen kule i løpet i bukkejakta og så dukker mikkel opp, det går selfølgelig fint, men dere skjønner tegninga :|8) Lapua kula fungerer aldeles utmerket på rev og fugl, og er absolutt god nok til rådyrene. Jeg har andre rifler og en kombi som også brukes, men det er noe spesielt med disse små riflene :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Venter spent på å få riflen hjem fra doktoren som bytter løp, bedder mm.

 

Ser forresten at det ligger tre Vixen i .222 til salgs på finn.no og minst en til salgs her på forumet. Og jeg som måtte vente lenge før jeg fant en i god stand...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Fikk med en Leupold 3-9x40 i EAW svingmontasje når jeg kjøpte min Vixen i fjor. Dette er en fin montasje, men kanskje litt høy. Har foreløpig ikke fjernet de åpne siktene, men ser for meg å gjøre dette snart.

 

vixen_03.jpg

 

Har en Burris Euro Diamond 3-12x56 som jeg tenkte jeg skulle bruke litt, men må ha ny montasje til denne (30mm). Ble litt usikker på hva som er en god løsning. EAW er jo en enkel løsning, men synes som sagt den blir litt høy.

 

Har tenkt på Sako Optilock, Leupold "standard" Sako-montasjer eller Leupold QR for Sako. Sikkert en haug med andre løsninger også.

 

Hva mener dere Vixen-eiere? :)

 

BTW: Er de åpne siktene skrudd i tillegg til lodding?

Link to comment
Share on other sites

Enig i at den EAW-en der blei litt i meste laget på ei lita Vixen, plagfinn, sjøl om det er ein fin montasje. Det at den er for høg vil muligens rette seg litt hvis du skal ha på ein x56 kikkert? Då må du ha meir plass der framme...

 

Har sjøl både Leupold QR og Optilock til Vixen. Begge funker, men av dei to så er vel Optilock den som er mest "rett". Har du ikkje behov for å bytte kikkert ofte, så er det vel også lite behov for QR. På den andre sida må du ut med +/- 1500 kr. for ein Optilockmontasje, så økonomisk vil nok QR eller Leupold std lønne seg.

 

Har ikkje testa Leupold standard til Vixen, men erfaring frå andre børser er utelukkande positiv.

 

Eit anna alternativ kan vere å få tak i Sako ringmounts eller gamle, originale Sakomontasjar som hist og pist dukker opp for 3-4-500 kr. på bruktmakedet. Dei ser slik ut og er tilpassa spora på kassa:

 

Sako_rings_med_oldStyle.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fikk børsa tilbake fra Rafdal i går med ny bruktpipe uten åpne sikter ferdig gjenget for demper. I tillegg har jeg fjernet EAW-basene, og heller satt på Leupold QR. Blir moro å få alt sammen igjen.

 

Var i kontakt med J&P Custom Products om å få laget et sett action screws med unbraco-snitt. Det var ikke noe problem, men de trengte noen mål. Skruene mine har gjemt seg litt nå - er det noen som kan hjelpe med mål?

 

De sendte meg et bilde med beskrivelse av måling - dette kan videresendes til eventuelle hjelpere ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hvilke montasjer har folket jevnt over på sine Vixen`er??

 

Skal sette på en zeiss 5-15x42 (1" mellomrør) på min nå, har hatt optilock tidligere på den, da jeg brukte 3-12x56 sikte, men sonderer terrenget ette slankere montasjer.

 

Noen som har erfaring med redfield baser? Disse ser svært slanke og elegante ut, men lite info å finne om disse, eneste jeg hr funnet er vel at de kan brukes med STD leupold ringer, noe som er svært interessant mtp finne rette høyden på ringene.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaring med redfield baser? Disse ser svært slanke og elegante ut,

 

Jeg har Redfield baser med lave 30 mm EAW ringer og en Swaro 2,5-10x42 på min. Svært slanke vil jeg ikke kalle basene med 30 mm ringer akkurat, men blir nok noe smekrere med 1" ringer og kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye klaring har du mellom pipe og kikkert med ringmount`n? hvilken høyde har du på dine?

 

Optilock ringmontasjene er vel noe av det smekreste du kan få, men samtidig svært robuste, og du kan finfint ta dem av børsa og på igjen uten treffpunktforandring! (I større grad så enn optiliock med baser vil jeg tro!)

 

Ringmontasjene fins i bare en høyde, 27mm for 1" og 29mm for 30mm.

Med tjukk matchpipe har jeg fin klaring til min kahles 3-9x42mm, men ikke nok til at jeg kan bruke butler creek lokk, så bruker en sånn "bikini" sak istedet.

 

Med normal/tynn pipe tror jeg faktisk 50mm kikkert går bra også, men 56 må du opp på høyere.

 

Edit: Har faktisk hatt på en Z5 3.5-18x44 på også... Da var det bare akkurat nok klaring:

Vixen-z5_zpsdf234e23.jpg

syns børsa kler 3-9x42'en bedre:

Vixen_zps0672cbbe.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ny første (gammel)Dame i hus

 

https://www.dropbox.com/s/bskwc6sf32bvy ... led-18.jpg" target="_blank" target="_blank

 

https://www.dropbox.com/s/dexxiybi2pfwc ... led-15.jpg" target="_blank" target="_blank

 

https://www.dropbox.com/s/ejqrg6t50x31o ... led-13.jpg" target="_blank" target="_blank

 

Da er første av to L46 børsjer kommet i hus . dette er 222 rem børsja

At børsja er så gammel som den er er ganske så utroligt , men litt jobb blir det

Kjøpt av Abc-fritid for 5 høvdinger . er nesten ikke synlig slitasje på sluttstykke og løpet er speilblankt

Våpennr L46: 334xx

 

Noen som har litt historisk info av innteresse om dette våpenet ?

hva den kosta ny osv

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Våpennr L46: 334xx

 

Noen som har litt historisk info av innteresse om dette våpenet ?

 

Info om produksjonsår her:http://www.sako.fi/pdf/datatables/SakoOldmodelsNumbering.pdf

 

Dersom det er femsifret nummer, og ditt begynner med 334 (antar det er femsifret siden du har lagt på bare to x'er?), er det nok produsert mot slutten av 1950-tallet en gang, siden produksjonsnummer fra 1 - 57000 ble produsert fra 1946 - 1962.

 

Finfin børse som må tas vare på og holdes original! :-)

 

Sånn, så får jeg holde meg unna Vixen-logen, siden jeg ikke er medlem... :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

da er det kommet en sako vixen i hus i cal 223rem

det er byttet ut orginal pipa med en 58cm lothar walther pipe med 1-8 snurr

det ser ut at det er orginal stokken som sitter på

på låskassa står det a1,med våpennr 158xxx

kan noen si meg i vilket år den er produsert

hvilken verdi er det snakk på våpnet

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Har en fin liten vixen i 222rem som jeg har tenkt å bedde.

Ifm med det så sitter jeg å ser på avtrekker mekanismen og tenker at jeg bør justere avtrekket litt.

Det er 2 skruer som jeg antar er aktuelle og lurer på om noen vet hvilken som justerer avtrekk vekt.

Det er forresten en mod L461

Prøve å legge med bilde, men får ikke til. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet når siste modell av Vixen ble produsert? Det var vel navneendring fra slutten av 1970-årene fra L461 til A1. Het også A1 Vixen? Var det noen forskjell på de to modellene, annet enn at det var en liten endring bak på sluttstykket?

 

Har ekstremt skremmende lyst å selge god-Fox'en til fordel for en snasen Vixen etter å ha fiklet på nyervervelsen til en kamerat av meg, en L461 fra 1970-tallet. Han tok med seg børsa til meg i dag, slik at vi fikk tatt en grundig puss overalt. I tillegg pusset jeg litt på løpskanalen for å få løpet frittflytende. Tok bare litt, slik at en kvitteringslapp (tynt papir) akkurat går. Stokken er ikke beddet, så det burde man kanskje gjøre. Kan heller pusse litt til etter at det er gjort.

 

Under på løpet står det forresten en B. Betyr det at løpet er fra Bofors?

 

Har også lest at noen har såkalt mikro-rifling. Betyr det at den har flere rifler?

 

Ellers lures det på å skifte til .223-løp med 1:8 eller 1:9 i stigning. Hvor mye kan noe slikt koste med et helt standard løp?

 

Sammenlignet litt denne Vixen-rifla med Brno Fox'en min (som er fra 1989). Begge er snertne småviltrifler, men jeg likte både stokken og låskassa bedre på Vixen'en. Sluttstykket går finere, og hele rifla gir et litt bedre kvalitetsinntrykk. Avtrekket syntes jeg også var knakende godt på Vixen'en. Det kan selvsagt hende det er justert en gang, men det er noen hakk bedre enn det mildt sagt sære avtrekkssystemet til Fox'en.

 

Sammenlignet for øvrig rifla med min omtrent like gamle Sako AII, fra 1980. En kan i grunn si at Vixen'en er kokvasket/krympet i forhold til storebror! Alt er jo klin likt på de to. Bare bakre del av sluttstykket er ulikt. AII'en skråner, mens Vixen'en er rett (på et vis).

 

Konklusjonen på hele seansen er i hvert fall at jeg før eller siden bare må ha en Vixen, til tross for at jeg egentlig er såre fornøyd med Fox'en...

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke forskjellen på A1 og vixen..låskasse lengden er på begge tilpasset 223.

Og liker bolten, bedre på A1, eller den lille detaljen på boltmuffa eller hva det heter, bakerst på bolten.

Avslutningen på den gjør den penere....men da snakker vi pirk altså :lol: og at jeg liker pene detaljer på våpen :P

Link to comment
Share on other sites

Justering av avtrekker gjøres ved å løsne låsemutter på settskruen og så skru settskruen med sola hvis du skal ha et tyngre avtrekk og motsatt hvis et lettere avtrekk er ønskelig, låsemutter skrues selvfølgelig til etter endt justering. Nederste skrue (uten låsemutter) justerer du inngrepet mellom avtrekkersystemet og tenn/slag -stiften, men så fremt du ikke er våpenkyndig bør denne skruen ikke røres. Et for lite inngrep her vil kunne medføre avfyring av skudd ved lukking av bolten eller ved slag/støt mot våpenet.

NB! Du oppnår akkurat det samme ved å stille avtrekkervekta for lav. Du kan teste dette ved å lukke sluttstykket hardt igjen, får du ikke avtrekk er tennstiften utløst og settskruen må skrues mere inn, du kan også teste dette ved å dunke våpenet med kolben ned i gulvet osv. Låsemutteren bør settes fast med locktite eller liknende.

Avtrekksjustering kan gå på sikkerheten løs hvis man ikke holder hodet kaldt og tenker mens man jobber eller mangler respekt for det man holder på med.

Link to comment
Share on other sites

Meget spesielt at det ikke står noe om det, men prøv selv. Skruv "settskruven" med mutteren helt løs fra avtrekkermekanismen og så ser du hva som skjer (tennstempelet haker seg ikke opp i spent stilling) skruv den så gradvis inn igjen og du vil se at den etterhvert haker tennstempelet opp i spent stilling igjen. Så kan du prøve metoden som jeg beskrev tidligere helt til du er på den sikre siden, jeg har selv oppnådd et godt avtrekk på min rifle uten å gå på akkord med sikkerheten.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg får vel driste meg til å melde meg inn i det gode selskap da.

Og dette uten engang å ha henta børsa.

 

Kom over en Vixen i 222 (produsert 76-77) som jeg skal hente i neste uke.

 

Noen planer har jeg selvsagt.

 

Kamre den originale 1:14-pipa i 223 og teste Fiocchi 40gr V-max samt en eller annen 50gr FMJ.

 

Jeg har Sako Optilock baser og ringer liggende og i tillegg bestilte jeg noen Redfield baser og ringer da jeg synes disse virket mindre klumpete.

Valget faller når jeg sitter med børsa og begge montasjene foran meg. Uansett så kommer vel ikke Redfieldene før til sommeren så jeg har god tid til å betrakte Optilocken først. :roll:

 

Etter mye om og men falt valget av optikk på en Zeiss Victory 2.5-10x50 så får tiden vise om det bli en liten og slank en i tillegg eller om Victoryen får være i fred.

(egentlig så skal jo disse børsene ha 32-36mm objektiv, men en slik Victory blir aldri feil i min verden)

 

Sonic 35 med to ekstra moduler er også bestilt og blir montert på ei 40-45cm lang pipe. (skal vurdere litt balanse og estetikk)

 

Videre så tenker jeg å la børsemakeren polere og justere avtrekk med det samme han monterer demperen og kamrer om pipa, men den avgjørelsen faller ikke før jeg har testet ting som de er.

 

Skjeftet er tiltenkt en renovasjonsjobb så får vi se om det blir vurdert et HT-skjefte etterhvert. (når stormen i huset har avtatt)

 

Det var vel alt hittil. (som om ikke det har kostet nok....)

Bilder kommer selvsagt etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Noen bilder kanskje?

 

x2njok.jpg

 

rlgfhi.jpg

 

egvo68.jpg

 

1977 Sako Vixen .222rem.

Leupold VX2 3-9x40 i originale Sako stålmontasjer. Gammel kikkert, men lå ubrukt i eska si hjemme hos svigerfar.

Kappet løp på 41,5cm, målt fra låsekasse.

Sonic 35 med to ekstra moduler.

Kortet inn skjeftet 4cm i forkant for å passe med demperen, samt estetisk.

Pusset ned og oljet skjefte med Liberon finishing oil. Ikke fornøyd, men skal ta en vurdering etter noen dagers "avdamping" her nå.

Mattet ned og lakkert opp alt stål med silkematt sort. Dette pga sliten blånering.

 

Jaktklar vekt er 3420g + reim.

 

Videre planer er å teste den litt og da spesielt kikkerten.

Som tidligere innlegg sier har jeg en Victory 2,5-10x50 som var tiltenkt denne, men Leupolden passet så godt så vi får se.

Hvis det blir utskifting kommer jeg nok til å gå for Leupold QR el.l.

Da blir det Victory og demper til åtejakta samt uten demper og med en 2-7 eller 3-9x33 til skogs- og fjellturer.

 

Edit: Må jo selvsagt tilføye at en del av planen er hjemmesnekret glassfiberskjefte for å komme meg under 3kg race-ready.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Får melde meg inn jeg også, selv om jeg ennå venter på stemplet søknad i retur fra politiet. Men vixen er "kjøpt" så mangler da bare papirarbeidet (og våpen, betaling, etc, hehe).

 

Uansett, sako vixen i 223. L461.

 

Men et spørsmål, av det jeg har lest kan man se ut ifra våpennummer hvilket år børsa er produsert. Jeg er ikke bevandret nok i våpenverden til å se dette. Noen som vet?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...