Jump to content

Langhold Sørlandet/SBSK


sakotrg

Recommended Posts

  • Replies 994
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg må vel også innse at formen er skral pga. en stygg betennelse i kroppen som er under behandling..... :cry: Jeg vil derfor ikke blokkere verdifull gong-tid ved å stå på lista, men det kan hende jeg dukker opp som "Hangaround/100m-nisse"

Jeg stiller derved min plass til disp. for evt. reservister :)

Link to comment
Share on other sites

He he... steike ta, jeg hadde også med meg en 597 sistgang, og det blir siste gang også...hehe. makan til rå børse, hehe.

 

Men det var jo bare pga at jeg ikke fikk lov å leke med "skinnflotten" med bjørnefitta sitt duelltre når jeg brukte AR15.... hihi.

 

Jeg har hørt rykter om at de som dukker opp tidlig til sundag får bli med på noe ekstra show... kanskje.

Link to comment
Share on other sites

Det er helt iorden å møte opp kl 9 i morgen, skulle det formodligen ikke være heeeelt klart til skyting så ikke vær sjenerte, ta gjerne i et tak til vi er klare for ild. :wink:

 

ellers: Certina melder pass, det blir dermed en ledig plass sånn i siste liten.

 

Kan faktisk se ut som vi skal ha litt SKISKYTING i morgen... :mrgreen:

 

Vær vennlig å planlegg parkering når dere kommer, det er brøytet EN bilbredde inn til 50m før bommen ved banen, der er det brøytet ekstra plass til parkering, samt at det er brøytet noen parkeringsplasser inne ved standplass.

Link to comment
Share on other sites

Ja gutta, i dag var det en perfekt dag for friluftsaktiviteter, og dagens kommentar kom fra Murphy: For en perfekt dag, tenk på de idiotene som sløser den bort på å gå på ski…hihi.

 

Når jeg starta hjemme i 7tiden var det ca 2minus, i gjøvdal en time etterpå var det 16minus, jeg prøvde å ta bilde av tempmålern i tahoen samtidig som jeg snakke med Makkieboy på tlf og jaggu møtte jeg gjøvdalbussen også, derfor ble ikke bildet heeelt optimalt hehe, men dere skjønner tegninga:

 

16minus.jpg

 

det var skikkelig med frostrøyk de plassene elva var åpen:

 

frosttke.jpg

The road to hell? neida, bare siste innspurt før gjøvdal skytebane, vi retter en stor takk til Aslak som har brøyta veien inn til banen 2 ganger på en uke:

 

veitilbanen.jpg

 

Ble litt snø av det etterhvert:

 

snbanepark.jpg

 

varmebuautv.jpg

 

Jeg kom opp der morgenfrisk og fin kl 0815, men dette var det morratrøtte synet som møtte meg i døra, Sakoen og hans ”paramilitære buddies” hadde hatt en ekstremovernatting i varmebua hehe:

frokost.jpg

 

Ved 16minus ute er vel dette den beste kompisen en stakker kan ha:

 

jtul.jpg

 

Well well, før skytingen kan ta til så er det jo den obligatoriske morgenbønnen:

 

allahbnn.jpg

 

Kreativ ubersuperdupertactical mirage remover:

 

mirageskjerm.jpg

 

MM med sin ”antikke” langholdsrifle, synes jeg hørte noen metallgongelyder fra den kanten innimellom også:

 

MMquigly.jpg

 

Mat må en ha, og ingenting er som en grill påtent med MRP:

 

plselandslaget2.jpg

 

Lunsj i varmebua:

 

varmebua-1.jpg

 

En fryktelig ekkel patron å ligge ved siden av når den fyrer av, 300RUM, ikke ble det bedre av at slyngelen av en eier slang på en hjemmelaga comp, ikke rart Guffen er uten pannelugg med slike kompiser:

300rum.jpg

 

Slike hylser liker vi ikke, gjør vi vel GUFFEN? hehe. Bildet taler vel for seg selv, og mannen mente på at dette var en ”trygg +30graders” ladning…hehe

 

guffensoverlading.jpg

 

Etter slike sprell måtte Guffen inn på skolebenken å finne ladeformen igjen:

 

guffenhjemmelekse.jpg

 

Etter lunsj så bestemte jeg og Sakoen at vi skulle øke vanskelighetsgraden litt, så vi justerte litt på sola… var en del med kikkerter i middelklassen som sleit litt da ja:

 

solasesola.jpg

 

Med så mange mannfolk og så masse testo pumpende rundt i blodet så ble det en del revirmarkering etter hvert hehe:

 

guulekremmerhus.jpg

 

 

Hittegodsavdelingen har etter denne skytinga følgende artefakt på lager:

 

beanbag.jpg

 

JA, det var de bildene jeg hadde, vil takke for vinterens gildeste dag, perfekt vær og mye koselige folk, velkommen igjen, ny dat dukker opp snart, vi må bare forvisse oss om at Makkieboy er på jobb den datoen hihi

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil også hive meg på med takke ønskninger til arangør teamet, på opplæringsenteret for "Skyting på lengre hold enn du normalt behersker" avd sørlandet (Sako, CES og banesjefen).

Må også implementere min store overaskelse over deres kunnskapsevne, og vilje til å lære bort allt dere kan, for å øke kompetansenivået til deres medsammensvorne. Det er meeget bra at dette ikke sklir ut (slik det har gjort andre plasser) med skyting med dertil uegnede våpen, samt skyting på ureglementerte objekter, ikke ment for skyting på langt hold.

Det virker som dere virkelig har fått det til, her i Gjøvdalen. Ingen sure miner å spore, bare smilende instruktører og elever, som alle jobbet hardt mot et felles mål, nemlig treffe plata oppmontert på 630 meter. Ikke lett, men en dag skal jeg klare det, det har jeg bestemt meg for. (Mulig jeg og Mavseren ikke er helt gode venner for tiden)

 

Med andre ord, en stor takk fra Inge, som sterkt ønsker å prøve dette en gang til. Jeg reiser ikke på jobb før 27ende mars, så da vet dere det. Fra 27 mars til 24 april, er jeg på jobb, og da passer det IKKE bra og arangere noe, som jeg ikke vil gå glipp av.

 

(NB! noen som sitter på godladninger til Mavser med spisskule, som funker til langhold)

 

:mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Du og dine lure plasser Derrick..

Nå har vi sett opptil flere tilfeller av ULV og en hel skokk med ØRN på de "veiturene" våre opp til Gjøvdal, så hvor du har gjemt den beanbagen kan du holde for deg selv...

 

IMG_1907.jpg

 

HELT for deg selv... :twisted::mrgreen::lol:;)

 

Fra spøk til revolver....

 

Kan Lørdag 7. Mars være en grei dag å skyte litt igjen?? -Makkieboy? 8)

Da har jeg omsider fått levert ett av to prosjekter og er ferdig med to eksamener så

kunne trenge å få ut noe bly av etellerannet som sier ra-ta-ta-ta-ta når det havner i hendene på ukyndige,

i tillegg til å pine Hardox med noe mer langtrekkende skyts.

 

Jeg trenger å komme meg vekk fra kjerring, sofa og bikkje ei helg så det kan hende jeg forskanser meg i varmebua der oppe og gjør

Gjøvdal utrygt for ei hel helg.

Reclineren.. eeeehh.. feltsenga står jo bare å venter på å bli brukt! :mrgreen:

 

Skal ta en ringerunde i morgen til de rette vedkommende/medsammensvorne for å høre at det ikke er noe som krasjer ift skytebanen.

 

Har forresten oppdatert første innlegg med påmeldingsliste så det er mulig å melde seg på, men endelig dato for skyting kommer først

ila ettermiddagen/kvelden.

Link to comment
Share on other sites

Sakotrg har tydeligvis dukket opp blandt oss dødelige igjen :mrgreen::lol:

 

men jeeeezzes, kunne du ikke ha retusjert vekk de dobbelthakene og pynta liiittttttt på den litt "høyere enn vanlig" grensa mellom ekstra lang blank panne og nakkehår/rumpehår :P

 

Og ulv og sånt er det jo masse av i norge, er ikke noe tvil om det vel? jeg har vel bare litt bedre langsyn enn deg da. :mrgreen:

 

Forresten så har jeg vært å plaga Optiker Jan Brekke, og han har mekka noen nye "Derrick" kikarbriller til meg, så nå skal jeg se forskjell på border collie og ulv ..... tror jeg... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er med hvis det blir på søndag 8.3. :D

Hvis det blir på lørdag 7.3 har jeg desverre ikke tid. :cry:

 

Jeg får hive meg over pressa snarest mulig slik at jeg har nokk .45-70 til en ny runde.

Det jeg hadde ble brukt opp på den forige langholdsskytingen.

Link to comment
Share on other sites

Kan Lørdag 7. Mars være en grei dag å skyte litt igjen?? -Makkieboy? 8)

 

Utrolig fin dag å skyte på.............. for dere, jeg er i Finnmark på den tiden, så CES får et ønske oppfyllt, nemlig en Makkieboyfri dag i gjøvdal.

 

Kos dere så mye dere kan, uten mine sarkastiske humorinnslag. Men husk, god humor SKAL gå utover noen

Link to comment
Share on other sites

Vel Makken; I ditt fravæer kan jeg jo ta en tur opp og skyte på chronoen til CES... :mrgreen:

 

Grrr... mumle mumle... aldri er det fred å få... chronoen min er akkurat havner på WWF endangered list skjønner jeg.

 

Heldigvis så er jeg arrangør, så neste samling stille alle ferdig innskutt og kronografert hehehehehe :mrgreen: neida :lol::wink:

 

Og når jeg tenker meg om så er den chronoen allerede på de evige jaktmarker, i klubben vår har vi en hall of shame: er litt intern klubbhumor men dere ser sikkert poenget her:

 

http://www.kammeret.no/bilder/displayimage.php?pos=-4457

Link to comment
Share on other sites

Siden undertegnede ikke kan delta på neste treffning i Gjøvdal, på grunn av jobb, tilbød den erværdige leder av Langhold Sørlandet, SakoTrg og drive litt privat instruksjon på alternativt skytefelt :D

 

Vi dro ut i skjærgården vår på noen holmer der jeg har jaktrett, og rigget oss til.

 

ATT00187.jpg

Her ofrer Sako livet, for å sette opp en gong på "den ydderste nøgne ø", det dro bra i sjøen, men litt må man ofre :wink:

 

ATT00189.jpg

Her har vi rigget oss til på ca 800-830 meters standplassen, Sako prøver og estimere avstanden med milldot systemet. Det var helt umulig og måle avstanden med Laicaen min, sannsynligvis pga lysforrhold, samt dårlig signatur på den lille jernplata vi skulle skyte på.

 

ATT00193.jpg

Gongen står midt på det flate skjæret som toucher bremen til Sako. Sola var litt vrien, men ikke umulig, samt at det var litt skyer som reddet oss når den stod mitt i mot. Det blåste ca en 7-9 m/s 45 grader mot i fra venstre, så vi måtte ratte litt sideveis også.

 

ATT00195.jpg

Utstyret som ble brukt i dag var 1 stk Rem 700 i 300 winmag, lastet med 208gr A-max, påmontert 3-12 S&B PM2 kikkert. Og 1 stk Tikka T3 SV i 6,5x55 lastet med 123gr Scenar, påmontert 10x42 S&B PM2.

Sako valgte og bruke 2 foten, mens jeg trivdes best med "sniper" sekken. Begge brukte lyddemper av hensyn til miljøet.

 

ATT00203.jpg

Etter at vi var godt på plata begge to, flyttet vi oss bakover på holmen, skjæret med gongen på kan skimtes litt opp og til høyre for demperen min. Vinden hadde løyet helt, så vi måtte ratte tilbake til 0, men den varierte litt frem og tilbake, så utfordringen var stor, enten var man til venstre, ellers var man til høyre.

 

ATT00199.jpg

Sako prøver og spotte litt vind på miragen, men det er ikke lett på sjøen.

 

ATT00197.jpg

Her et lite stemningsbilde fra sørlandsskjærgård, det er dette turistene ikke vet.

Men mat, det skal slasken ha :lol:

 

ATT00207.jpg

Nydelig vær var det. NB begge våpenene er visitert og kontrolert.

 

ATT00205.jpg

Prøvde og ta et bilde gjennom kikkerten, gongen er 1 Mil under senter av korset. Vi annslo først holdet til å være i underkant av 1000 meter, kanskje nærmere 950. Men kom frem til at det måtte være nærmere 1020 etter at vi var innskutt.

 

ATT00209.jpg

Her er et bilde av plata, som måler 45x45 cm. Det var skutt ca 45-50 skudd med 300en, og ca 65-70 skudd med 6,5en. Vi fant ca 46 treff i plata, noe som gir en ca treffprosent på 40. Ikke værst med hold på 800 og 1000 meter med varierende vind fra flere retninger ute i havgapet.

 

I det heletatt var det en nydelig dag, med skyting på lange hold, pølsegrilling og god humor. Gjentages med glede.

 

Hilsen Makkieboy og SakoTrg.

 

NB! Sakoen kommer også med bilder tenker jeg. Og jeg må beklage kvaliteten på mobilbildene :oops:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har oppdatert første innlegg med foreløpig påmeldte. Du kommer og med Kid..

 

@Jofla: Det er ikke for å "kuppe" deltagere fra 500m stevnet deres, men jeg er bare en fattig student og i disse trange tider har jeg

ikke råd til å koste på meg turen opp denne gangen. Neste år jobber jeg, og da kommer jeg garantert for å bli listefyll. ;)

 

Som Makkieboy skriver så hadde vi en knallfin tur på sjøen i dag med strålende vær og VANSKELIG vindforhold.

Bikkjer, børser, pølse og alt annet som hører til for en utfordrende dag med "lengre hold enn du normalt behersker". 8)

En liten teaser for andre som gleder seg til skyting på Kongsberg, Numedal eller neste langholdsskyting i Gjøvdal dette. ;)

 

Rett før jul var jeg opp på Vegårshei og reddet den siste gongen på 45x45 fra å havne under en god meter med snø.

Tanken var enten å henge den opp på druuuugt hold på banen i Gjøvdal eller å ha den for å kunne reise langt ut på sjøen

slik vi gjorde i dag. Er glad jeg sparte den til det siste.

 

Vi dro ut fra Homborsund 10 min i bil vest for Grimstad, og ettersom Makkieboy er lokalkjent visste han om et sted ikke langt fra

båtplassen sin som skulle være godt egnet. Gongen ble plassert på det ytterste skjæret med litt størrelse på, men som første bilde

i Makkieboy sitt innlegg viser så var det alt annet enn lett å komme i land.

Vi var litt i tvil om hvilken av øyene vi skulle gå i land på for å rigge oss til med standplass, men valgte tilslutt den øya som lå lengst vekk, men likevel hadde god oversikt over kulebanen i tilfelle det kom båter kjørende.

 

Standplasser800mog1000m-Mapsource.jpg

 

Oversiktsbilde av området hentet fra Mapsource. Nederst står total distanse (1.8km) fra standplass 1 (800m) til gongen og tilbake til standplass 2 (1000m).

 

IMG_1966.jpg

 

Når bikkjene var sluppet løs, gongen hengt opp og første standplass var funnet var det på tide med en kaffekopp.

Makkieboy er ikke vrang å be.

 

IMG_1967-1.jpg

 

"Dette er livet!!"

 

IMG_1968.jpg

 

Dagens arbeidsredskap er Tikka og Remington.

Begge rifler til rundt 12-13.000,- som definitivt gjør jobben som både jaktrifler og langhold.

 

IMG_1974.jpg

 

Ferdig rigget for avstandsbedømming med Mil-dot retikkelet ettersom Leicaen ikke likte motlys og tilnærmet sort svaberg noe særlig.

 

Etter å ha forsøkt oss litt begge to ble vi først enige om at avstanden måtte være rundt 900m eller litt under, men et par testskudd avslørte fort at vi overskjøt gongen så det holdt begge to. Etter en liten runde latskapsregning på telefonen konkluderte vi med at 10x og 12x forstørrelse og måleobjekt på 450mm gjorde det meget vanskelig å si om gongen målte 0.5 eller 0.6 MIL.

Dette utgjør 150m i avstandsdifferanse. (Hhv 900m eller 750m)

Mao. meget avgjørende på 800m. For å kunne bruke Mildot retikkelet effektivt på slike avstander og på så små mål er en avhengig av enten:

-Mer forstørrelse på kikkerten for å kunne dele opp målet med større nøyaktighet.

-Større mål

 

Å dele opp gongen tilogmed i et S&B P4 retikkel (12x) som har 0.2Mil målestreker utfordrer jeg hvem som helst til.

En kasse med pils får den som treffer en mål på sjøen mellom 750 og 1000m kun ved bruk av retikkelet!!

 

Konklusjon: (ikke noe nytt og revolusjonerende over dette, og vi visste det fra før, men måtte prøve selv når vi første hadde muligheten)

Mildot systemet har definitivt sin begrensning på hold over 600-650m og mål på 500mm eller mindre.

Altfor unøyaktig for den menige mann for å klare å treffe uten å ha masse trening og erfaring

 

IMG_1971.jpg

 

Her har vi funnet korrekt avstand utifra spotting, korreksjoner i MIL og sammenligning med korrekt tabell for dagens forhold.

Makkieboy leser vind for harde livet for å få plantet kulene innenfor gongen. ..jaggu gikk det inn endel også i vindjagene (5-9m/s, mest stabil rundt 6-7m/s)

 

IMG_1973.jpg

 

Her er standplass 800m og gongen var vanskelig å se med det blotte øyet til tross for at det kom noen skyer drivende

etterhvert.

 

IMG_1970.jpg

 

Fra standplass 800m med Canon S3iS på 12X optisk forstørrelse.

Her synes miragen og vinden ganske godt på horisonten og den opptrer som uklar/ullen på dette bildet.

I kikkerten kunne man se vinden som jaget bortover og til en viss grad guesstimere vindhastigheten ved å telle antall mRad den forflyttet seg pr sekund i det skarpstilte området.

 

Makkie var med sin 6,5x55 var på det verste oppe i 3.5-4.0(?) mRad forlegging på vind og med kastvind som plutselig dabbet av til 5-6m/s havnet det noen skudd både høyre og venstre. Ingen av oss har vindmåler, men det tror jeg er på tide å skaffe seg om en skal skyte mer i slike vindstyrker.

I tillegg endret vindretningen seg mellom standplass 800 med vind fra kl 2-3 til 1000m hvor vi, som Makkieboy også skrev,

måtte helt tilbake til 0-stilling sideveis ettersom den lille vinden akkurat motvirket spinnavdriften.

Utpå ettermiddagen kom den berømmelige solgangsbrisen og vinden ble skikkelig kødden.

Såkalt "fishtail" vind som til stadighet skiftet på å komme fra høyre mot venstre og motsatt.

Enormt vanskelig og det var her treffprosenten falt mest. Nå bidrar jo ikke 1000m skyteavstand akkurat så veldig mye heller.

Ser at Makkie har nevnt rundt 40% treff, noe som under dagens forhold er meget akseptabelt i mine øyne.

Vi har noen teorier om de treffene som er avtegnet som avlange streker enten er rikosjetter fra fjellet rett foran gongen, eller rikosjetter fra 6.5x55en som følge av at kula har truffet plata litt skjevt evt ikke har hatt nok energi til å pulverisere kula i treffet og derfor bare har skjenet av i forskjellige retninger utover i Skagerak. Jeg holder mer på den siste teorien ettersom treff i ruglete fjell nok ville hatt større virkning på kula og mest sannsynlig ført til at den hadde knust/blitt deformert så kraftig at kun små splinter hadde truffet plata og da uten å gi såpass lyd og treffsignatur tilbake til oss som vi opplevde ved direkte treff.

"Gong" lyden er lett å kjenne på 1000m selv med 6.5x55, men i vindhastigheter på over 4-5m/s druknet mesteparten av lyden slik at en måtte konsentrere seg for å høre det.

Her hadde naturlignok 300 Winmagen med 208grs Hornady A-max et vesentlig fortrinn og spesielt treffsignaturen var helt rå med skygge på plata, vind, forstøvning av kule/maling ved treff og i tillegg snøsprut fra bakken ved treff fra midten og ned.

 

En artig dag som varmt anbefales andre som bor nær sjøen og har litt øde områder hvor en kan drive på uten å forstyrre andre.

Dessuten er det myyye gøyere å hoppe i land fra en båt med et gongstativ og kjøre til standplass enn å bære 40-50 kg stål 100 høydemeter ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er med hvis det blir på søndag 8.3. :D

Hvis det blir på lørdag 7.3 har jeg desverre ikke tid. :cry:

 

Jeg får hive meg over pressa snarest mulig slik at jeg har nokk .45-70 til en ny runde.

Det jeg hadde ble brukt opp på den forige langholdsskytingen.

Både jeg og Murphy mangler på listen i første post. :o

Link to comment
Share on other sites

Åå! :o

Jeg viste ikke at det var blitt vedtatt at det skulle være på lørdag. :oops:

Helt typpisk.

Hvis det skjer to ting samtidig så blir en alltid tvunget til å gjøre det en har minst lyst til. :evil:

Jeg må derfor desverre stille min plass i Gjøvdal på lørdag til disposisjon. :cry:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...