Jump to content

Langhold Sørlandet/SBSK


sakotrg

Recommended Posts

  • Replies 994
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nå som dere var så godt i gang. Kondolerer..

Med såpass stor interesse burde det vel være muligheter for å finne noe. Det er ikke en eller annen DFSbane med positiv innstilling i nærheten som gjerne tar i mot en gjeng nye medlemmer?

Dere finner sikkert en løsning. Stå på :)

Link to comment
Share on other sites

Men i...

 

Jeg synes ikke vi burde utføre full retrett fullt så raskt.

 

Det er ikke lett å gå i dialog når man kun vet at det er "andre naboer" det er snakk om,

men hvis vi kunne få identifisert disse kunne vi helt sikkert kommet frem til en avtale med rette vedkommende som gjør at de overser noen smell den ene dagen i måneden.

 

Det er ikke akkurat verdens navle vi snakker om og jeg er dønn sikker på at bygdas butikker og bensinstasjon har høyere omsetning den ene dagen vi er der enn tilsvarende dager i måneden.

Det vi må få gjort er å få identifisert disse "andre naboene", få lagt frem i saklige former hvorfor vi bør få holde på,

og de fordelene dette gir for bygda generelt og naboer spesielt.

 

Alt er tilsalgs, alltid, og det er også tillatelsen fra disse "andre naboene" til at vi kan fortsette å holde på.

 

Vi må bare få identifisert dem, finne ut hva de vil ha, og hvordan vi best mulig kan finne en avtale begge parter kan leve med.

Men ingenting av dette kan settes igang før vi vet hvor vi skal henvende oss.

Link to comment
Share on other sites

God skrevet vetlus. Gode baner vokser ikke på trær. Det er snakk om en dag i mnd, så bør være mulig å finne ei løsning om man på en diplomatisk måte går inn for det? Sett at det er det at vi skyter på søndager av og til som er problemet? Hva om vi begrenset oss til lørdager?

Om det er "noen andre naboer" som har problemer med aktiviteten bør vel dialog kunne føre til ei løsning vi alle kan, om ikke være 100% fornøyd med, så i allefall leve med :?:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal prøve å høre med banesjefen om hva, eller hvem, som egentlig er problemet.

Ringte mens jeg satt på jobb i dag og fikk egentlig ikke noe godt svar annet enn naboer som hadde klaget på støy.

Tydeligvis mer enn de er vant til fra skytebanen der oppe.

Håper jo at dette kan ordne seg på et vis, men vet hvordan det er på bygdene.

Har de først snakket seg imellom og bestemt seg for at "dette skal det bli en slutt på", så blir det gjerne slik.

Ikke første gangen jeg opplever dette ifb med skyting.

 

Et annet moment er jo grunnlaget for klubbdannelsen under NBSF her nede på sørlandet.

Banen var jo noe som ble ansett for å være et mer eller mindre fast samlingspunkt for å kunne drive benkeskyting og

trening på lange hold, men om vi ikke har bane blir det på langt nær det samme med klubb.

Å få til noen permanent løsning med andre skytterlag/foreninger er selvfølgelig mulig, men krever gjerne litt

bearbeiding og velvilje.

 

Skal prøve å få lirket noe mer informasjon ut fra de indre bygder og kommer tilbake med mer så snart jeg vet noe.

Link to comment
Share on other sites

Gjøvdal har 167 innbyggere. Jeg gjetter på at grunneieren har irritert seg på at vi har "tatt os til rette". Selv om han nok er blitt spurt, så skjønte han ikke nødvendigvis hva han svarte på.

JEg har vært med på denne galeien et par ggr. før ifbm. flyplasser, og observert den gangen etpar hytteiere fikk stengt Mo Skytterlags bane i Ildgruben, og Røvassdalen skytterlags uvilje (med god grunn, de har vel og kniven på strupen) mot å øke aktiviteten ved å la Mo Skl. skyte på sin bane.

 

 

Løsningen i begge flyplass-sakene var å legge seg skinnflat og ta betydelige kostnader og tap av kapasitet ved å støydempe slepeflyet, og begrense antall avganger med motorfly ellers.

Slepeflyet var godt hørbart (for de som VIL irritere seg) også etterpå, men vi kunne dokumentere at vi hadde dempet så og så mange dB og at vi hadde "gjort vårt beste". Det vsr vanskelig å argumentere mot, for de hvis hensikt var å stenge flyplassen uavhengig av om den var lydløs.

Dette virket, og alternativet var reelt nok å bli stengt ned, kommunelegen var klar på at folk fikk helseplager av å irritere seg over støyen.

 

Støy fra en skytebane er reell nok, og i Gjøvdal kan jeg forsikre om at alle de 167 innbyggerne hører oss godt når vi skyter, godt. Gongene høres faktisk langt bedre enn skuddsmellene, for det skytes jo inn i fjellsida, mens gongene står oppe i lia og ringer. JEg var veldig overrasket over hvor høyt det var da jeg befant meg langt fra skytebanen uten hørselvern - enkelte skudd kunne ikke høres, men gongen klang så det ljomet.

Vi skyttere har blitt en forfulgt minoritet som jages lengre og lengre vekk!

Hvis vi ønsker å holde på, så må vi innse at vi er en minoritet - holde lua i hånda og tilpasse oss - for vi må og innse at det bråker noe inni helvete. PÅ søndagsformiddagen.. vet jeg selv har irritert meg over kirkeklokkene mer enn en gang.

 

Et par ting vi kan gjøre, om vi får lov til å prøve, (begrensende, men bedre enn å ikke skyte)..

 

- Vi skyter KUN med lyddempede våpen? Kun! Eller nesten kun? Foreslår kun, for holde kraften i argumentet - så kan vi be om lov til skyte "litt" udempet senere.

- Vi begrenser skyting på stål :roll: .. Vi kan jo prøve å sette opp pappblinker på 300 og 500 (465?)m.

Evt. bruke sk. "reaktive blinker" - plastplater, som svinger ved treff?, de er jo også mye lettere å få på plass - slike kan jeg trolig skaffe rimelig.

"Shoot-n-See" funker greit på 500m.

Molykuler lager synlige hull i hvitt eller lyseblå papp, vanlige kuler også om ikke skiva er i skygge, vi må ha pauser for å gå oppe og skifte skiver.. Igjen, bedre enn å ikke skyte.

- Vi kan tilby oss å skyte sjeldnere, ikke på søndag, gud vet, i ukedager om så er

- Ikke skyte med de virkelig store kalibrene (skal vaske munnen min etterpå)

- støydempe gongene med f.eks. PU smøring (understellsmaling, tar vekk klangen) eller lime på blymatter (biltema)

- OG, det er helt unødvendig å dra til Gjøvdal for å skyte @100m, sist skjøt vi sikkert like mye epå 100m som pa alt annet - som jeg har sagt før, sløsing med en ressurs. La oss bruke langholdsbanen til det den er. Er bråk et problem, så innstiller vi skyting (iallefall hørbar skyting, dvs. gong og alt supersonisk udempet) på 100m

 

 

Arbeide for å finne alternativer, det fins flere, men alle åpner jo samme problemstillinger. To av de jeg kommer på begrenser seg til omtrent 500m, en muliggjør skyting på betydelig lengre hold enn Gjøvdal. JEg tror angrepsvinkelen til et nytt sted bør være at vi som klubb ønsker å leie banen et fast antall ggr. i året, og la oss være villige til å betale litt, det er uansett lite ift. børsene og kikkertene våre :wink: . Og hva med å sirkulere fra bane til bane for å få ned presset på ett sted?

Mange av tiltakene jeg ramser opp over bør vi gjennomføre fra dag 1 på et nytt sted.

 

Så ang. Vegusdal. Hva med et sted for "ekstremskyting"? Kan VEgusdal brukes til det? Bomvei/ ikke brøytet, bla-bla, (:wink: Sako), er ikke dere gutter like "tactical" som børsene deres?

Vi kan, (snakker nok om den harde kjernen) gå inn i fjellet/heia til et sted £@$¤"#§ langt fra folk (med grunneiers tillatelse) og skyte på de virkelig lange holda. Særlig om vi blir begrensa til 500 på bane - børsa på ryggen og feltmessig skyting, med et minimum av forberedelser, noen få gonger på et lurt sted og skyting fra varierende standplasser.

 

Alternative er vel tilbake til "snikskyting", :?

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Og, finner vi ut hvem som er problemet eller som er mest berørt/plaget av støyen, la oss nå møte opp, de mest diplomatiske av oss. Be pent med lua i hånda, og legge igjen både kjøpekonjakk og ei gild steik eller noe.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Basert på en smule lokalkjennskap sitter vel jeg også igjen med en samme følelse som Sakotrg....

 

Siste samling var vel østavinden velegnet til å blåse lyden oppover mot Askland der en relativt stor andel av innbyggerne nok satt ute på verandaene sine i finværet. Veien er av og til kort fra helt greit til ganske ugreit, og flyplassproblematikken som M67 nevner er noe jeg kjenner godt til sjøl. Tror nok at alternative løsninger er en bedre bruk av energien fremover.

Link to comment
Share on other sites

Hollabanen på Ulefoss er kanskje litt langt unna, men her er det muligheter for å få til noe. Vi har skytetider 6 dager i uka, og har nå ryddet hold til 650 meter(litt dugnadsarbeid gjenstår for å gjøre det helt perfekt). Jeg har diskutert etablering av egen "langholdsgruppe" med styret, og grunneieren...ja, det var han som tilpasset hogsten slik at vi får skyte på 650 m.

 

For de som ikke er kjent, kan det ellers opplyses om elektronikk på 100 og 300 meter, skivestativ for hver 25 m mellom 100 og 300, et lite enkelt skytterhus mm. Hollabanen benyttes i dag også av politiet, der de nesten ekstatisk har fått muligheten til å trene langhold. Politiet er dessuten svært villige til å bidra for å gjøre baneanlegget egnet for "alternativ" skyting.

 

Holla skytterlag er åpent for alle. Medlemskontigenten er 180 kr/år. For å bruke banen må man være medlem. Da kan det imidlertid brukes så mye man vil.

 

Som skrevet innledningsvis...kanskje litt langt unna for noen, men likevel et alternativ. Langholdsaktivitet på Hollabanen er uansett en realitet, og et tilbud til alle som ønsker.

 

Blir det et lite miljø, er det kanskje greit å lage noen terminfestede treninger, slik at dette går inn i lagets aktivitetsplan. Det er helårsvei til banen, og det skytes året rundt. Eneste begrensning er ved stor skogbrannfare.

Link to comment
Share on other sites

Hei langholdsfolk!

 

Ja, da hoppet ''Murfy'' ned fra gjerdet. Ting er for godt til å være sant. Her hadde vi et kjempe anlegg for langholdsskyting, og så dukker noen påståtte klager om støy opp.

 

Jeg mener også at her bør vi gå litt dypere ned i materien og finne ut hva som er den faktiske sannheten rundt klagene.

Er det for mye bråk, eller er det at noen føler seg tråkket på tærne.

Eller er det noen som ser muligheten til å skumme litt av fløten?

Hvis det er det siste, så hvorfor ikke gå i en dialog hvor vi kan betale en leie av banen.

I forbindelse med etablering av klubb, så kan vi prøve å etablere en kontrakt via klubben, og dette burde vise grunneier at vi er seriøse og ansvarsfulle skyttere.

 

Å få til en avtale med andre banen tror jeg ikke så mye på, da DFS skyting er det ''eneste rette'' skytingen for mange. Skytingen vi driver med er uglesett av endel DFS skytterE/skytterlag.

 

Jeg har i en tidligere tråd åpnet for skyting på Evjemoen, her er det 2-3 banen vi kan skyte noe langhold. Jeg kommer til å ta opp denne dialog igjen med forsvaret etter sommerferien. Så får vi se.

 

Inntil da vil jeg ønske dere alle en riktig fin sommerferie.

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

kjedelig dette her.. har ikke vært på nett på noen dager så hadde ikke hørt om dette før Tommy ringte meg nå i dag..

 

får håpe vi kan få til en løsning på dette enten på Gjøvdal hvor vi har hatt det så greit, eller om vi kan få til en avtale men noe annet skytterlag. nå vet jeg ikke hva baner som finnes rundt i agder fylkene hvor det er en gammel 600m bane som kan settes i stand (sikkert rydde litt busk/trær), ett eller annet håper jeg vi får til.

 

 

 

men siden nå skytinga utgår søndag 19 juli, hva med å få til noe annen skyting? normale hold, BR50 eller leirdue? mye mulig jeg har en privat leirduebane vi kan bruke, kan skyte rifle og der men får vel ikke mer enn snaue 100m med rifle.

Link to comment
Share on other sites

Kan jo se et som det kan dra seg til litt vestover.

Vi er i startgropa med å etablere klubb tilsluttet NFBS og har akkurat fått oss bane som kan by på håpløse lange hold.

Til dere som har vært med på de etterhvert så legandariske sixpack stevnene, så vil nok disse bli videreført på vår nye bane i tiden framover.

 

Jeg har akkurat fått registrert nettsiden og håper å få inn litt mer bilder og info om banen og klubben etter hvert.

Hvordan høres skuddhold på 50-1300 meter ut? :D

 

www.lister-bsl.com

 

Mvh

Morten Skisland

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Grunnet forberedelser til LS 09 på Evje, så var det ikke mulighet for skyting 18/19 juli. :(

 

Snakket med skytebaneforvalteren om å få til en avtale om skyting på feltskytebane som har hold opptil 700 m. Dette så han ikke som en umulighet, så lenge det skjedde i ordnede forhold. :D

Her kan vi kanskje få til en avtale i regi av etablering av benchrestklubben her i sør.

Men dette skulle vi snakke mer om etter ferien. Skytingen måtte skje på ukedager eller lørdager, søndagen var det skyteforbud.

 

Ellers er det kjempegreier at Lister har under opparbeidelse skytebane for langhold. Gratulerer så mye til dere. :D

Gi melding når dere skal ha skyting. Jeg møter opp på kort varsel :D

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

Syns jo det høres meget bra ut med en bane på Evje. Temmelig midt i smørøyet.. For alle som holder seg mellom Flekkefjord, Valle og Tvedestrand så er det 1t og 30 min eller mindre i bil... Må jo tenke på milj 8) et. 700m holder lenge for min del.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har ikke hatt noe mer kontakt med banesjefen i Gjøvdal siden sist jeg postet her angående banen.

Ser folk har antydet at dette muligens har bakgrunn i at "noen" vil ha penger eller andre ting for at vi skal få skyte der oppe,

men det kan jeg garantere at det ikke er.

Vi nevnte allerede første gang vi var der oppe i fjor sommer at vi som var mest aktive kunne melde oss inn i skytterlaget og betale kontingene slik at de fikk noe tilbake for lånet av banen.

Beskjeden vi fikk angående dette var at i Gjøvdal Skytterlag så hadde de ikke kontingent.

Hvis du ville være medlem så var du det og ferdig med den saken, så dermed tror jeg definitivt ikke det er snakk om penger.

I tillegg har vi ved flere anledninger tilbydt oss å være med på dugnad på baneanlegget for på den måten å gi noe tilbake, men vi har ikke hørt noe om dette.

 

Det er nok som banesjefen sa til meg, at de som bor nærmest har hørt lyden fra platene ganske godt og sikkert irritert seg over

at dette har foregått hele dagen.

Selv om vi bare har vært der oppe ca en gang i måneden så har det tydeligvis vært nok.

Fra 465m og ut til 630m henger platene ganske høyt, noe de som har vært med å lakket har sett.

Man ser rett over til noen av gårdene, og de har garantert hørt skytingene i store deler av Gjøvdal når vi har holdt på.

Dermed er det kapittelet slutt. Jeg har hverken tid eller mulighet til å gå i dialog med hele naboveldet der oppe, men mener

det er bedre å se seg om etter et nytt sted og nye muligheter.

 

Det er har også vært foreslått og samle krefter med Lister.

Dette er selvfølgelig en mulighet for de som bor i rimelig kjøreavstand.

For meg personlig, og hvertfall fra neste år når jeg flytter fra Arendal og enda lenger øst blir dette for langt for å delta aktivt da det vil innebære 22 mils kjøring hver vei, med tiden og ulempene det fører med seg.

Derimot synes jeg vi skal fortsette med klubben vi allerede har bestemt oss for å stifte og heller se på andre muligheter.

Om vi ikke har de samme fasilitetene som i Gjøvdal så får det heller være.

 

Evje er jo nevnt av TRG-22, og er absolutt en mulighet.

Den største ulempen der oppe er begrensningen mot å skyte på stålplater grunnet Forsvaret nye "miljøprofil" hvor stål og kobber er mye bedre...:roll:

På Evje er det muligheter for å sette opp permanente skivestativer hvor vi kun setter opp papp.

I tillegg var det visstnok muligheter for å skyte på blikk/stål som ikke knuste kulene.

Kanskje det i så tilfelle må lages et par selvanvisere med andre løsninger enn Hardox (?).

I tillegg er det veier inn mot og i bakkant av feltskytebanen som må stenges med vaktpost.

Dette kan løses ved rullering. Er folk interessert i å skyte så takler de en times pause med kaffekoppen, nista og en gul refleksvest også, eller?

Her kan jo TRG-22 komme med mer informasjon når han har snakket med rette vedkommende.

 

For å nevne litt om kriterier som jeg, og jeg håper det andre i "styret" er med meg på dette, mener må ligge til grunn for at et område skal kunne egne seg til å drive BR/Langhold.

 

-Minimum 600m skyteavstand. Helst opp mot 800m

-Relativt flatt og åpent lende (myr, hogstflate el.) og med god bakgrunn. Over eller inn i en dal er helt perfekt.

-Brøytet vei frem til standplass, eller hvertfall muligheter for å få brøytet gjennom hele vinteren.

-Stålplatene må kunne henge der permanent om det ikke er vei langs selve skytebanen slik at de enkelt kan rigges opp/ned.

-Det må være LANGT fra folk slik at ingen forstyrres og klager på støy! Helst 3-4 km fra nærmeste hus.

 

Dersom folk er interessert og vet om et slikt sted, kjenner grunneiere som går an å komme utav det med, eller har noe å

bidra med så kom med forslag. Jeg fikk en PM for en tid tilbake fra en i Iveland som muligens hadde et sted vi kunne rigge oss

til, men har ikke fått tid til å reise bort å se enda. Får komme tilbake til det etterhvert.

 

Makkieboy og Tembo: Angående mulighetene for å skyte BR100 og 200 på Imenes.

Er det mulig å få til en avtale med Imenes Skytterlag om dette? I tilfelle med mulighet for å sette opp skivestativ?

 

Nå er det snart jakt for de fleste, men dersom vi får litt hjelp og undersøker litt rundt så kan vi kanskje ha noe på plass nærmere nyttår?

Link to comment
Share on other sites

så takler de en times pause med kaffekoppen, nista og en gul refleksvest også, eller?

En kan jo ta med børsa og pussesakene også, Men var det ikke snakk om 3-4 vaktposter?

 

Ellers så takler vi vel å skyte på papp? Er det slik at en kan skyte med blykuler om de havner i kulefanget og kan spas opp?

Amerikanerne skyter da på papp på 1000yards hele tida, så da kan vel vi? De gode skopene ser kulehuller ut til iallefall 500m i godt lys om skiva har rett farge og ikke for mange lag med lapper og innstikkskiver, så det er jo et alternativ.

 

IMO er det bedre å skyte på papp på 500m enn å ikke skyte på stål på 800m... I mellomtida kunne vi jo møtes på en 300m bane og skyte litt og diskutere.

Vi bør absolutt gjennomføre klubbdannelsen, banen på "Lista" er ikke en realitet ennå, og kan godt bli innhentet av lignende problemer som Gjøvdal.

 

Trenger du forresten hjelp til å hente ned gongene/når skal vi bære dem ned? Det er jo etterhvert ikke få kg som skal ned fra lia. Bilen til Derrick kommer jo til å knele.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer nok til å trenge litt hjelp til å bære ned, og det kan jo kombineres med skyting på papp på f.eks 100 og 300m der oppe.

Der er det ingen begrensning såvidt jeg har hørt.

Vi kan jo finne en lørdag eller søndag som passer for et par-tre av oss så er det vel gjort på en ettermiddag å få det ned.

Alternativet er å vente til vinteren og ta de ned med akebrett.. solid vel å merke ;)

 

Stålet skal nok inn baki Toyotan min og plasseres trygt i boden inntil videre.

 

Angående Evje så er det snakk om et par vaktposter tror jeg, men det holder jo med en mann på hver plass!

Link to comment
Share on other sites

M67, trenger du hjelp til å være med og ta ned gongene får du sifra ....

 

Synd det ble slik der oppe men sliker det på små steder og det er i sørlandet der det skal være "rolig og stille så vi får slappe av og ha det rolig og stille ", men håper det blir flere muligheter i området her rundt snart så vi får flere muligheter å skyte på .

 

 

Synes det er fint at det eksisterer slikt her nede, for jeg tåler ikke å skyte på vinteren lenger med mye snø og kulde , pga sykdom som har plaget meg i mange år så det går bra her nede da .

Link to comment
Share on other sites

OK, jeg er med på 300m skyting og gongbæring, men med forbehold om ØKHs godkjenning. JEg får ta .223 gradvis ut på lenger hold ser det ut som, tenker å teste den @200m uti uka - men gidder ikke å teste presisjon i 11 sekundmeter :roll:

 

Skal vi først labbe opp og ned i lia, kan vi jo prøve etpar skiver på 500m og, lyden er jo fra gongene. Så får vi prøvd det.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ett lite tips............om det funker vet jeg ikke, men bare en tanke.

Poacher og undertegnede var hos broderfolket i øst sist uke for litt gonging :D , de hadde akkurat begynt med skyting på stål og det var endel skeptisme med hensyn til rikosjetter.

Alle gonger var hengt opp inne i bilhjul :!:..........var litt uvant med hensyn til spotting.

 

Ved treff så man tydelig vannspruten fra regnvannet i bunn av hjulet, hvor holdbart dette er i lengden har jeg ingen formening om, men en tanke for ett forsøk på "blyfang"

Link to comment
Share on other sites

Jepp. Noen flere som blir med til Gjøvdal for å skyte papp og bære stål så er det bare å rope ut!

Hva med lørdag 8 august? Kunne det passe?

 

Mildot: Det var kanskje ikke så dumt det forslaget der!

Mulig det kan være nok til å overtale de ansvarlige på Evje til la oss skyte litt på stål likevel? Vi får se..

Link to comment
Share on other sites

"blyfang"

 

Det militære "blyforbudet er nok rent politisk og knyttet til ordet bly, ikke hva som faktisk havner i grunnen. Tror det kan bli vanskelig å bekjempe - men de skyter da selv med bly i 7.62?

At mikroskopiske blyfragmenter er lettere tilgjengelig for miljøet og vanskeligere å samle opp er det dessverre vanskelig å argumentere mot. I praksis er derfor en oppsamlingsmetode - en boks på bakken med sand som kan skiftes, og et "fragmentfang" eller bildekktrikset ikke dumt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

"blyfang"

 

Det militære "blyforbudet er nok rent politisk og knyttet til ordet bly, ikke hva som faktisk havner i grunnen. Tror det kan bli vanskelig å bekjempe - men de skyter da selv med bly i 7.62?

 

Har ikke sett noe annet enn disse heslige miljøpatronene på aldri sålenge, selv ikke i 7,62... :cry:

Link to comment
Share on other sites

Samme kan det være. Forsvarets regelverk skal man ikke tøye mye før man får sitt pass påskrevet.

Er nok best å gjøre som de sier der oppe om vi skal ha noe håp om å få lov til å drive på.

 

Jeg har vært og sett på et annet område som igrunn egner seg meeeget bra for skyting på stålmål, og

hvor grunneieren er veldig grei å komme overens med i forhold til det meste.

Har ikke fått ringt ham ennå for å spørre om lov, men har planer om det ila kvelden.

 

En ulempe er at det er ikke mulig å være mer enn 5-6 skyttere av gangen.

En annen ulempe er at det er langt fra Kristiansand, men hvis folk absolutt vil skyte på 1000m

så spiller det kanskje ingen rolle? M67 var veldig klar hvertfall! 8)

 

Fordelene er skyteavstanden, som greit kan bli opp mot 1050-1100m med litt kvistrydding

og ikke minst at det er langt fra folk.

Det ligger ett hus 1.5km fra der gongene vil henge, i praksis 100 høydemeter lavere.

Utover det er det 3km i luftlinje til neste husklynge, og da er det ei svær hei imellom.

Alt vil være feltmessig på denne eventuelle banen, men det får heller være.

Dessuten må det gås på ski eller truger ut på vinterstid for å få sprayet platene, men om sommeren

går det vei langs vannet slik at gongene og ferdiglagde stativ kan kjøres ut med ATV.

Hvis ikke kan det vi sikkert gjøre som det ble gjort i Gjøvdal at vi bare bruker trær og det som fins fra før.

 

Veien opp er brøytet om vinteren, og grunnen til det er endel hytter lenger oppover og innover.

Det vil garantert føre til at vinterferie/påskeferie og deler av sommeren vil begrense aktiviteten, men fra

Januar og utover skulle det gå helt fint å skyte masse der oppe.

 

Hva synes dere som er potesielle medlemmer i NBSF avd. Sør og ikke minst styret til dette?

Det er ca 11 mil å kjøre fra Kristiansand, og jeg vet det er langt. I tillegg er det begrenset med antall skyttere og

ikke minst kun feltmessige forhold, men vi har da i det minste (om grunneieren går med på det selvfølgelig) et sted å

skyte på stålplater også. Og det er etter min mening det viktigste.

Det er faktisk ryddet ei lita flate i en skråning ca 500 fra standplass så det vil også være muligheter for å skyte

på papp der oppe, men da kun med to-fot og backrest, om ikke noen har med portabel skytebenk som kan bæres

de 50 meterne fra bilen og ned.

 

Kommer tilbake med mer info så snart jeg vet noe mer om dette.

 

Ole_Netland: Hvordan går det med Herefoss?

Link to comment
Share on other sites

sist jeg var å snakket med de på Herrefoss virket det ikke så altfor lystig, banen ville sånt sett vært perfekt da det er en gammel 600m bane, men det er bare at pr i dag så er sikkerhet sonen slikt at den bare dekker 100 og 300m, og det virket ikke som grundeier var så klar for at der skulle skytes noe mer. har ikke vært med avstand måler der, men der vil nok ikke kunne bli noe hold mellom 300 og 600 mener jeg å huske, dette pga at 600 er over ett vann. der går traktorvei ut til 600m og brukes av grundeier. videre vil jeg nok tro at det skulle vært mulighet for litt lengre hold opp bak 600m, men hva hjelper det når ikke skytterlaget var så veldig klar for dette, og at det virket som at grundeier nok heller ikke var så klar for dette... men satser på å få tatt meg ett par turer opp der å kikket når jeg kommer hjem og kanskje se om skytterlag folka er i litt bedre humør da.

 

ellers hadde jeg vennesla skytebane i tankene da det og er en gammel 600m bane mener jeg, men fikk høre der at de sliter nok med naboer og at det vel pr i dag ikke skytes annet enn 100m, der har jeg ikke vært i kontakt med skytterlaget, det er bare hørt fra andre medlemer i laget der....

 

ellers driver jeg å snuser på ett par andre alternativer og da, men det vil og bli mer feltmessige forhold

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes at dersom vi skiller på det å skyte på stål med papp så spiller det ingen rolle om det kun er feltmessige forhold.

Det er uansett litt av sjarmen å kunne ligge på ei tue og treffe stålplater på 800-1000m med greie samlinger. ;)

Dessuten har vel de fleste våpen som er bygd for å kunne tåle dropp fra 10m høyde og det som verre er, så hvis skytterne

er en brøkdel så robuste som våpnene de har er så burde det gå greit å ligge i lyngen å skyte også eller?

Det går jo an å ta med en Lavvo dersom det skal skytes på vinterstid slik at en har et sted å fyre opp når

vinteren biter som harderst.

Link to comment
Share on other sites

Hvor på Herefoss er det banen ligger?

Er det den på Gauslå?

 

nå er ikke jeg så gode på lokal navnene der siden jeg ikke har bodd så lenge på Birkeland da, men den rett nord for Herrefoss "sentrum", veien svinger til venstre der og så ligger banen rett ved veien ved ett vann...

Link to comment
Share on other sites

Den som ligger her: http://www.gulesider.no/kart/#lat%3D6491075.68171%26lon%3D463766.79338%26zoom%3D15%26layers%3DB0000%26id%3Da_10000366560%26offset%3D0%26userLon%3D463568.15020747704%26userLat%3D6490862.044803607%26tab%3Daddress

 

Dersom det er denne vet jeg at traktorveien blir brukt jevnlig hele året utenom når det er snø. Jaktes jevnt der hele høsten, samt at de hogger tømmer i området etc.

Link to comment
Share on other sites

11 mil å kjøre fra Kristiansand, og jeg vet det er langt

Det er nå kortere enn til Gjøvdal..

 

Jeg synes at dersom vi skiller på det å skyte på stål med papp så spiller det ingen rolle om det kun er feltmessige forhold.
'

Ser ingen problem med feltmessige forhold, 5-6 standplasser kan vi saktens jevne ut med spade og krafse om det er det det står om. Lavvoen krever 4.7m diameter med rimelig flatt...

 

Banen på Herefoss heter Sundtjønn.

 

K

Link to comment
Share on other sites

11 mil er da ingenting. Vi ivrige kjører 11-12 timer for å skyte (jfr meg og Tikas kongsbergtur). :mrgreen:

 

Men fra spøk til revolver,

feltmessige forhold er bare fint.

5-6 skyttere om gangen er noe lite, men er det plass til en spotter like bak skytteren?

Isåfall kan vi organisere oss i makkerpar med skytter/spotter og veksle.

 

Et ja fra dette styremedlemmet.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Etter store dataproblemer, så er jeg endelig på nett igjen :D

 

Ja, det er slik sakotrg nevner at vi ikke kan skyte på stål på Evjemoen, grunnet forsvarets miljøprofil. Nå skal jeg ikke si noe mer enn det at svenskene nå går tilbake på forbud av bly i sin ammo. Regner med at de har skjønt dette. Hvis vi skal få skyte der, så må vi etterfølge regelverket.

 

Banen er brøytet om vinteren, den er ca.700 m lang med en liten grusvei inn til blinkene med ei åpen myr fra standplass til blinkene. Den ligger godt til for vind, da den ligger i et lite dalsøk.

Vi akn sikkert få til en avtale hvor vi setter opp et skivestativ, som kan stå der på permanent basis. Men alt dette vil jeg ta opp når jeg er tilbake på jobb.

 

Når det gjelder sikkerhet, så må det utplasseres 3 vaktposter under skyting, men hvis vi er mange som skyter så vil dette være enkelt å administrere.

 

Bra jobbet, sakotrg, ang. ny mulig langholdsbane. Her må vi kunne se videre på dette også. Vi bør ikke låse oss på et sted. Så du har mitt samtykke til å gå videre her.

 

Så alt i alt, så vil jeg regne med at vi har 3-4 steder vi etterhvert kan drifte litt langholdsskyting fra, og det er bra.

 

Vi snakkes med godtfolk.. :D

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

Er det slik å forstå at vi får skyte med vanlige gammeldagse kuler på Evjemoen sålenge vi ikke skyter på stålplater? Da får vi skyte på papp da, papp på 5-6 og 700m er ikke å forakte, evt. selvanvisere av PU-plast - de burde fungere omtrent som lydløse gonger.

 

3 vakter, da får en vel drukket kaffe og pussa børsa imens... Alt går jo bare en får skyte.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hvis du leser signaturen til makkieboy så tyder alt på at han ønsker seg bort fra skyting på stålplater.. ;)

 

Vi venter i spenning på mer info om Evje, og jeg har ingenting i mot å bare skyte på papp der oppe.

Området jeg har sett på egner seg egentlig best for skyting på stål, så i beste fall kan det hende vi

har to baner til hvert sitt bruk.

 

Litt dumt at det er så mye som tre vaktposter på Evje da det kan gjøre ting litt tungvint om det ikke kommer så mange på skyting.

Vi får ta det som det kommer.

 

Såvidt jeg vet har det vel ikke kommet noen tilbakemelding fra NBSF sentralt angående klubbsøknaden heller?

Cesandberg.. har du noe mer info om dette?

Link to comment
Share on other sites

 

Såvidt jeg vet har det vel ikke kommet noen tilbakemelding fra NBSF sentralt angående klubbsøknaden heller?

Cesandberg.. har du noe mer info om dette?

 

Det siste er infoen som vårt styre har fått på mail fra sentralt hold tidligere rett før ferien, litt flisespikking, men dette har vi jo tatt på internmail, mener på at det skulle tas en beslutning på innmeld rett etter ferien, altså nuh... skal sjekke mailhistorikk på dette.

Link to comment
Share on other sites

Hva ble konklusjonen?

Er det gongriving :twisted: , og pappskyting :| på lørdag 8.8? :?:

 

Stengt pistolbane og tvilsom værmelding har allerede ødelagt lørdagen. :(

Hvis det er noe som skjer i Gjøvdal så blir jeg med.

 

Noen av gongene tilhører APK.

Noen fra APK må derfor uansett reise opp for å berge gongene slik at de kan brukes av fremtidige generasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...