Jump to content

Langhold Sørlandet/SBSK


sakotrg

Recommended Posts

  • Replies 994
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Var veldig gøy ja, første gang jeg fikk prøvd meg på noe særlig avstand, og det med ny rifle.

Meget bra opplegg og greie folk! Bonus at jeg drar på langholdsskyting første gang og ender opp med tidenes idiotkul i panna.

Frykter sterkt at dette ble dokumentert på kamera :\

 

 

 

Hvis jeg skal klage så må jeg si det var litt kaldt, selv for en jervenmunk :P

(Evt burde jeg kledd meg bedre, flekkerøybunad vurderes.)

Link to comment
Share on other sites

Var veldig gøy ja, første gang jeg fikk prøvd meg på noe særlig avstand, og det med ny rifle.

 

:shock::shock::shock:

Næmenn, kjære deg da!! Du vet da vel at du ikke skal truge ei rifle på lange hold, når den er NY..............neiognei!! :mrgreen:

 

Tsk tsk... her ser jeg virkelig behovet i å dra igang den gode gamle tråden om orming og brekking av nye hagler og rifler for dummies, noen som tar initiativet? hehe

Link to comment
Share on other sites

:shock::shock::shock:

Næmenn, kjære deg da!! Du vet da vel at du ikke skal truge ei rifle på lange hold, når den er NY..............neiognei!! :mrgreen:

 

Vel, nesten ny hvertfall, ca en uke gammel :D

Hadde fått skutt den inn litt grovt med 2 skudd før jeg møtte opp. Skyting i dag kom litt plutselig, så jeg bare hoppa på!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Heisann ja, da er romjulskytinga unnagjort, og det var bra oppmøte og bra skyting i dag.

Nå begynner systemet med valg av gonger å virke bra, men ser ut til at vi trenger gonger lenger ut i terrenget, er flere og flere av skytterne som begynner å bli ugoskli goe opp til 630m.

 

Et lite luskebilde fra siden av standplass, er en del piper som stikker ut her ja:

 

standplasssideveis.jpg

 

Etter at Sakotrg hadde tøta gabet fullt av julens sukkerholdige godsaker fikk han sukkersjokk, men etter at vi tok fra ham riflene til de værste riene ga seg så ble han helt menneskelig å ha med å gjøre igjen… hehe:

 

sakotrgsukkersjokk.jpg

 

I dag tok vi ibruk begge standplasser, både 100m og 300m, og de var fulle begge 2:

 

100mstandpl.jpg

 

300mstandpl2.jpg

 

300mstandplass.jpg

 

Lite snapshot av 500m gongen gjennom en lekker Zeiss spottersak:

 

gong500m.jpg

 

Lille snille og stille meg og den ”ikke alt for” stille 6,5x55 ble forvist til et eget hjørne helt til høyre på 100m standplass, lurer på hvorfor:

 

halvautohj.jpg

 

I dag fikk vi ordnet det greit med innskytingskiver til alle skytterne, og så ser dere duelltårnet til skinnflåtten alias skaubjønn:

 

innskytingskiver100m.jpg

 

For første gang fikk jeg føle på kroppen det sære fenomenet jervenduken munkeorden, disse litt hemmelige og til dels snodige hobbittlignende kreaturene som løper rundt og spjåker seg ut i div jerven produkter på alle de skytestevner de kan skaffe seg innpass på, her er de på 100m standplass:

 

jerven1.jpg

 

 

jerven2.jpg

 

300m standplass:

 

jerven3.jpg

 

 

varmebua:

 

jerven4.jpg

 

 

jerven5.jpg

 

 

jerven6.jpg

 

300m standplass igjen:

 

jerven7.jpg

 

Men i alle slike obskure kultordener så finnes det utskudd, så også her, en av de høyværdige munkene var faktisk en skummel og livsfarlig selvmordsbomber, han snek seg rundt hjørnet og skulle dunke av de 100kg med dundramidt han hadde tapet rundt kroppen, men det han ikke tenkte på var den sinnsyke kvaliteten på jervendukene, jalapenoskrigeren ble formelig skutt ut av duken, som inntullet rundt kroppen fungerte som en munning, og etter smellet var desertøren borte og duken lå igjen helt uskadd, ikke en skramme. Dette fikk M67 til å melde seg frivillig til å stille seg opp inntullet i jerven termo ekstreme på 300m neste langholdskyting til fri test av gjennomskyting, vi gler oss..hehe

 

jerven8.jpg

 

Murphy var innom en tur i dag og med den samme kjøeboksne som alltid, emn i dag var det så jekla kaldt at den funka som en varmeboks…hehe:

 

murphykjoleboks.jpg

 

Hva er vel mer naturlig enn at ”rudolf” tok en tur innom, ferdig flådd:

 

rudolf.jpg

 

Varmebua ble greit fyrt opp av en jøtul ovn som tok inntil 60cm kubber, snadder når det er 10minus ute:

 

varmebua.jpg

 

Well, thats it folks, vet at Kenny tok en del bilder, kanskje han kan legge ut noen?

Link to comment
Share on other sites

TAKKER FOR EN SUPER DAG :D , jævelig langt og reise spess hvis man tar feil i krysset på vei hjem :oops:

 

Lille snille og stille meg og den ”ikke alt for” stille 6,5x55 ble forvist til et eget hjørne helt til høyre på 100m standplass, lurer på hvorfor:

 

QUE :roll::roll:

 

Øøøøhh... halvauto .223 og .308 med komp.... 2-3 skudd i sekundet... hehe :mrgreen: derfor.

Link to comment
Share on other sites

Joa, jeg spotta endel for deg jeg, og presisjonen på nato .308 var ikke så dårlig den, med riktig ammo og kikar så er ikke en praktiskbørse så galen på langhold, var litt morro å ligge å dunke kjappe dobbeltskudd på 275-465m på gongene. :lol: de fikk litt rare rykninger kan en si...hehe :mrgreen:

 

Men må bare si det: hadde jeg hatt pannelugg så hadde den blåst av idag, med den kompen din strategisk plassert skrått foran meg...hehe var mye fønvind med krutlukt ja

Link to comment
Share on other sites

gøy og skyte men ett svare strev og rydde :lol::lol:

 

det har du rett i, og det har jeg og Sakotrg også funnet ut, så det er derfor vi ønsker at den gemene hop hjelper til før de forlater den himmelske skytters plass i gjøvdal, vi kan jo rydde for dere men da øker nok den kontigentinnbetalingen litt tror jeg... :mrgreen::wink:

Link to comment
Share on other sites

Men, dere som pøser ut hylser- pell de opp.

 

Men bare deres egne hylser. Jeg opplevde noe som ikke skal skje, regelrett tyveri av en tomhylse. Synderen fikk åpenbart samvittighetskvaler og tilsto sine synder på veien hjem, men det er like fullt en tom plass i ammoboksen min :evil:

Link to comment
Share on other sites

Takk for en glimrende dag på banen i går gutter og jente! Til og med store høvding Morten Vinje og heksedoktor Fulmen kom oppom! For min egen del var høydepunktene:

:arrow: Skrudde meg rett inn i 500 gongen. 43 knepp opp og jeg er inne

:arrow: Jeg fant feilen på drillingen, en av montasjeskruene var løs så det var derfor ejg fikk treffpunktsforandringer. Nå er kikkertsiktet skutt inn = klar for toppjakta i Sverige i januar sammen med Sako 30-06

:arrow: Jeg fikk prøveskyte ti skudd med revolver i 500 S&W. Gud bedre... :shock: Sinnsykt morro!

:arrow: Det ser ut til at mateproblemene mine i min Browning auto 22 er avklart. Håper det i alle fall!

:arrow: De var sol og tilnærmet vindstille. Fin natur rundt skytingen gjør det enda bedre.

 

Og, det var en skikkelig trivelig gjeng som var på tur! Det ble tatt en del bilder, last opp karer :D

Link to comment
Share on other sites

Men, dere som pøser ut hylser- pell de opp.

 

Men bare deres egne hylser. Jeg opplevde noe som ikke skal skje, regelrett tyveri av en tomhylse. Synderen fikk åpenbart samvittighetskvaler og tilsto sine synder på veien hjem, men det er like fullt en tom plass i ammoboksen min :evil:

 

Det kunne jeg tenke meg ja!!! Dette er en av grunnene til at jeg IKKE deltok på dette stevnet. Denne styggdommen har jeg vært borti ved tidligere anledninger, og jeg kan rett og slett ikke holde det ut!!!

Jeg hadde håpet å lese at dette gikk fint for seg, slik at jeg kunne delta neste gang, med hylsene mine. Men denne tilbakemeldingen bekreftet min mistanke.

Jeg er redd for at denne stjelingen av andres hylser, kan totalt ødelegge skytesporten.

Nå må jeg slutte å skrive, for jeg skal innom en kompis å låne metalldetektoren hans. Jeg mistet en 7mm RemMag-hylse oppi skauen, i snøen, når jeg skaut et rådyr for noen dager siden.

Har sovet lite siden......... :wink:

Link to comment
Share on other sites

He he, det er nesten som å være på praktisk pistol/rifle trening/konkurranse, da står alle mann med ræva i været og plukker tomhylser til den stor gullmedalje, ser nesten ut som en gjeng polske bærplukkerer hihi :mrgreen:

 

Men over til noe annet:

 

Det ble funnet følgende under ryddingen heeeelt på slutten:

 

1stk canon fjernkontroll til enten stillbildekamera eller videokamera.

 

1stk gjengebeskytter til tuppen av en rifle for beskyttelse av demper/komp gjenger.

 

Og så ble jeg fortalt at det ble lett iherdig etter en 3006 hylse som var brukt i et våpen med strekklapp, denne ble antagelig funnet.

 

Disse ting er i sakotrg sin besittelse, han komme sikkert innom her og krever en drøy finnerlønn hehe. :wink:

Og selvsagt så må det kunne bevitnes at betalt skytter avgift er utført... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Takk for en flott dag på banen i går!

Formen er på vei tilbake etter å ha gått rett over til bygdefestmodus. :?

 

Alt unntatt fjernkontrollen til kameraet har jeg kontroll på hvem som eier.

 

Kom med flere bilder de som har!

 

 

 

 

 

 

 

edit: ikke slett tråden, det er jo bilder her.. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er det to tråder om langholdsskytingen vår? Jeg skrev dette i den andre tråden:

 

Takk for en glimrende dag på banen i går gutter og jente! Til og med store høvding Morten Vinje og heksedoktor Fulmen kom oppom! For min egen del var høydepunktene:

:arrow: Skrudde meg rett inn i 500 gongen. 43 knepp opp og jeg er inne

:arrow: Jeg fant feilen på drillingen, en av montasjeskruene var løs så det var derfor jeg fikk treffpunktsforandringer. Nå er kikkertsiktet skutt inn = klar for toppjakta i Sverige i januar sammen med Sako 30-06

:arrow: Jeg fikk prøveskyte ti skudd med revolver i 500 S&W. Gud bedre... Sinnsykt morro!

:arrow: Det ser ut til at mateproblemene mine i min Browning auto 22 er avklart. Håper det i alle fall!

:arrow: Det var sol og tilnærmet vindstille. Fin natur rundt skytingen gjør det enda bedre.

:arrow: To stk ble medlem av halvmåneklubben. Det ble noen skikkelige enhjørninger! Fint at dere gutta i jervendukordenen pynter opp

 

Og, det var en skikkelig trivelig gjeng som var på tur! Det ble tatt en del bilder, last opp karer

Link to comment
Share on other sites

Det er nok pga at sakotrg skrev dette i forrige tråden på side 17:

 

"Kommer til å lage en egen infotråd om romjulsskytinga senere slik at alle får infoen vi vil ha ut.. "

 

Og det ble gjort pga at det ble liiitt lang lengde på den originale tråden, 19 sider, var endel som mista endel info da de ikke gadd lese gjennom alt. :)

 

Ellers, er det ingen som fikk tatt bilde av bjønnfitta til skaubjønn, han mente på at den var sjølplukka/vrengt av ei ikke-urban binne i beste brunst tid... :shock::wink::mrgreen: må være ei russisk ei, for den var hårete gitt... :lol:

 

 

Kenny har nok kjørt seg vill på vei hjem, hadde jo probl med gps...hehe

Link to comment
Share on other sites

1stk canon fjernkontroll til enten stillbildekamera eller videokamera.

 

Steike, tok en sjekk nå og jaggu hadde ikke den lusket seg ut av kameravesken. Godt noen følger med, hadde ikke oppdaget det på leeeenge.

 

 

Og så ble jeg fortalt at det ble lett iherdig etter en 3006 hylse som var brukt i et våpen med strekklapp, denne ble antagelig funnet.

 

My precious!!!!

 

 

Neida, den kan jeg leve uten. Tok en tur i Det Store Kaos (aka Furtebua) og fant ut at jeg hadde et par ekstra hylser i den sorteringen. Var bare så irriterende å miste en hylse fra et helt nytt sett med vekt-sorterte Norma-hylser.

Link to comment
Share on other sites

Dette siste bildet viser noe som jeg stusset på, (frost)røyk. Vanligvis har jeg ikke problem med å spotte selv (demper, tung børse, "musekaliber"), men denne gangen var det helt umulig, målet var skjult av røyk til lenge etter treff, og faktisk noenganger til etter gong-lyden.

Flere som opplevde mer kruttrøyk enn vanlig? En funksjon av kulda?

 

K

Link to comment
Share on other sites

@ M67

Når du sier det så, stussa faktisk litt over mengden røyk/damp, men det var nok ett resultat av kulden.......vet ikke om det høye trykket hadde noe innvirkning (1017hpa) eller om det bare var halvautokara :mrgreen:

 

Du får ta godt vare på 300`n din Sakotrg........den går greit :wink:, var det 208Amax?

 

En liten videosnutt som viser heftig trace:

 

Link to comment
Share on other sites

den STORE til venstre da :wink::lol::lol:

 

Spiller ingen rolle hvilken jeg skjøt på vel, jeg så dem ikke uansett.. :lol:

Siktet litt til venstre for midten av stativet de hang på og satset på å treffe den største

 

Har Kenny kommet til rette forresten? Tok ikke han og endel bilder?

 

Mildot: Den pipa skal voktes som gull! Ja, det er 208grs A-max i 870m/s etter hva jeg har skrevet ned i loggen og beregnet i PCB.

Link to comment
Share on other sites

@ Sakotrg

Hadde mine mistanker ja :) ........."lett" å spotte når man tar avstanden i betrakning.

 

@ Rolf

Det er ett modifisert Zeiss stativ som igjen er ett Manfrotto 055 med 128 RC hode.

For at det skal passe i sidelomma på pararangeren har jeg laget meg ett ekstra sett med bein, bruker bare 2 ledd, det kan legges helt flatt og er samtidig høyt nok til bruk sittende.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...