Jump to content

Langhold Sørlandet/SBSK


sakotrg

Recommended Posts

Jeg tror det kan bli morro,

men ser helst at dette isåfall foregår parallelt med normal skyting for de som ikke er med.

Er ikke så veldig lange dager lysmessig,

og fint om ikke 1+ time går med til konkurranse hvis noen ikke er med.

Og hvis alle er med, blir det uten tvil mye venting på tur.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 994
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg tror det kan bli morro,

men ser helst at dette isåfall foregår parallelt med normal skyting for de som ikke er med.

Er ikke så veldig lange dager lysmessig,

og fint om ikke 1+ time går med til konkurranse hvis noen ikke er med.

Og hvis alle er med, blir det uten tvil mye venting på tur.

 

Ja sakotrg får ta en avgjørelse på evt.hvordan det skal gjennomføres..

 

 

 

Guffen

Link to comment
Share on other sites

Catrine: kan vi sette opp det rådyret på 300m??? 8)

 

Er det noen som har et lass med gamle telefonkataloger liggende?

Jeg kunne tenke meg å ekspansjonsteste noen kuler på 300m.

 

Konkurranse går vel an, men synes ikke det skal gå utover de som ønsker å skyte for seg selv.

Kanskje noe vi kan ta på slutten av dagen når gongene svarte av treff likevel.. Lyd lager de uansett farge.

Hva mener de påmeldte?? Vinneren må opp og spraye gongene etter dagens skyting.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hmmmmff... er det ikke uetisk å skyte rådyr på 300m da? hehe :wink:

 

Det der med at vinnern sprayer gongen stemmer jeg for, da går jeg klar gitt... hehe

 

Er det noen som har en verifisert snødybde der oppe i gjøvdal`?

 

Og er det noen som tar med noen sekker med ved?

sikkert fiint å fyre i peisen i bua der for de som vil ha pause

 

Ps 1: nå synes jeg at Sakotrg har bytta avatar litt ofte i det siste gitt...hehe

PS 2: Jeg vurdere å hedre nylig avdøde Derrick med min gamle avatar... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke uetisk hvis poenget er å vise hvor vanskelig det er å treffe godt!.. 8)

Dessuten blir ikke blinken så ødelagt i 5ern ;)

 

Jeg tar med et par sekker med ved..

Sikkert ikke verre med snø enn at en klarer å komme seg opp lia der.

 

 

 

avatar? ..jeg savna TRGen! Guttungen kan ha det så godt...

Link to comment
Share on other sites

Men Poacher da :shock: Skal ikke du raske frem noe high tec greier og skyte fletta av alle? Men ta med din .22. Jeg var ute og testet min nyinnkjøpte .22 karusell tirsdag. Jeg handlet den på julesalg hos Jaktdepotet. Dritmoro! Setter den på 50 meter, det er tre "gonger" på hver side, og den som først får skutt alle over på motstanderens side har vunnet. Kanskje en .22 konkurranse også? Jeg tar den i alle fall med!

Link to comment
Share on other sites

Ser at det nevnes kronerulling...

Hva med å begynne i den andre enden, nemlig å danne et lokallag under NBSF? (Norsk Benkeskytterforbund)

Skal dette gjøres må vi være noen stykker som er interessert i dette og som gidder å ha et verv i klubben.

Da kan det opprettes en konto som kontingent og inntekter går inn på, og det blir litt mer organisert i forhold til dagens situasjon hvor jeg og cesandberg legger ut for ting og tang og tar det inn igjen via "kollekt".

 

Jeg foreslår at vi snakker om dette under lunchen 3. juledag og får avklart hvem som er interessert i å være med.

Jofla skriver i tråden: 500 meter Langholdstevne" i Numedal 2009 at NBSF har søkt POD om godkjenning som skyteforbund.

Går søknaden i boks vil det i praksis si at medlemmer av NBSF kan søke og erverve våpen til BR på lik linje som DFS skyttere kjøper STR.

Link to comment
Share on other sites

For å få folk interessert så kan det jo være lurt å la dem prøve seg.

Jeg synes det greit nok at noen vil skyte på 100-300m og bare se eller prøve noen skudd for å finne ut av det selv.

Noen synes sikkert det er helt topp uten å vite om det selv og andre synes det er sært og ikke noe for dem.

Vi er fortsatt i en oppstartsfase og jeg synes ikke det er sløsing med banen slik som ståa er nå å la mange få prøve dette..

Enkelte har spurt om det er greit at de bare kommer for å se på, og da skal jeg villig la dem prøve et par skudd om det frister.

Vi har helt klart begrenset plass, men jeg tviler sterkt på at det noensinne kommer til å dukke opp 40-50stk som er ihuga "langholdsnazister".

 

 

Angående klubbdannelse så er jeg ikke den raskeste på avtrekkeren selv når det gjelder slike ting, og at dette er noe som skal skje ila 2-3 mnd var ikke min intensjon. Dessuten fordrer dette at NBSF faktisk blir godkjent av POD.

 

Det beste er å la ting gå seg litt til, men jeg synes det kan være greit å ha det i bakhodet fremover.

Om vi så ikke er mer enn 5-6 stk som gidder å engasjere oss i klubbdannelse så er det greit nok.

Dette er ikke en sport for mengdene uansett, men vi som driver med det kan godt prøve å fremstå som seriøse for utenforstående.

Med et forbund i ryggen er vi nettopp det.

 

Skytterne får si sin mening i romjula og vise sin interesse så vil tiden vise hva som skjer.. :)

 

Folket fra Nidaros og Mosjøen har kanskje noen synspunkter på dette, så kom bare med innspill på dette om dere leser tråden her.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ønsker ikke og ”kuppe” – eller ødelegge denne tråden på noen måte – men jeg føler at jeg bør bidra med noe informasjon som jeg håper ikke blitt oppfattet feil.

 

Jeg registrerer at ”sakotrg” bringer inn tanken om å danne en klubb med tilknytting til NBSF (noe jeg personlig er veldig glad for og høre), men på bakgrunn av at jeg ser at det er en par kommentarer her som jeg som leder i Norges Benkeskytterforbund føler det bør gis noen flere utfyllende opplysninger – eller kommentarer rundt – om jeg får lov?

 

Det er ganske riktig som ”sakotrg” sier her at benkeskytterforbundet har utarbeidet en søknad om godkjenning som selvstendig skytterforbund som er levert politidirektoratet (POD), og vi håper selvfølgelig på at denne søknaden blir godkjent.

Men denne prosessen har vært vanskelig, og det har tatt noe tid - og hovedårsaken til at denne søknaden til POD ikke er levert tidligere - er faktisk det som kommer frem i disse kommentarene jeg bemerket innledningsvis – og det er følgende.

M67. Sier:

Vi har diskutert dette her i Krs., men det kokte bort i og med at en ikke ville oppnå noe somhelst med det.

Sakotrg sier:

Angående klubbdannelse så er jeg ikke den raskeste på avtrekkeren selv når det gjelder slike ting, og at dette er noe som skal skje ila 2-3 mnd var ikke min intensjon. Dessuten fordrer dette at NBSF faktisk blir godkjent av POD.

 

Og det er her problemet ligger begravd.

Nemmelig at det er mange som ”sitter på gjerde” og venter på at NBSF skal bli godkjent av POD som selvstendig forbund - før dem ser det formålstjenelig og melde seg inn i NBSF.

Men jeg vil stille et spørsmål til alle dere som sitter og venter på at NBSF skal bli godkjent – om det da er slik at dere ønsker at forbundet skal bli godkjent - med de skyteprogrammene vi har i dag - eks. ”Langhold” - som det eneste forbund i Norge som administrerer denne skyteformen.

Hvordan kan NBSF bli godkjent som eget forbund når dere eks. ”Langholdsentusiaster” - eller BR50 inntereserte – eller andre - gir uttrykk for at det er liten vilje til selv å bidra for og oppfylle de krav POD setter for godkjenning?

 

Vi kan selvfølgelig stille oss spørsmålet ”hvem kom først – høna – eller egget”?

Men et av kravene fra POD er nemmelig at forbundets organisasjons oppbygning må bestå av klubber og lag med spredning over det ganske land – og ikke ”enkeltmedlemmer” som det har vært frem til nå.

 

Det betyr i klartekst at er ikke forbundets organisasjons tilknytning basert på klubber og lag - vil NBSF vanskelig bli godkjent av POD med de krav som legges til grunn i dag.

Så mitt klare budskap til alle dere som sitter og venter på at NBSF skal bli godkjent.

Sett i gang og dann klubber – eller undergrupper - og meld klubben/gruppa inn i NBSF.

Da er dere selv med på og støtte opp om NBSF`s søknad til POD - og dere er med på å dokumentere eksistensgrunnlaget for at de skyteprogrammene som NBSF administrerer som det eneste forbund i Norge - det være seg ”Langhold” – BR50 – eller de andre programmene - har livets rett.

 

(beklager at mitt innlegg ble noe langt

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg var selv inne på hjemmesiden til NBSF i går for å se om jeg fant noe informasjon om hvordan bli medlem i forbundet.

Nettopp med bakgrunn i litt av det jofla skriver.

Jeg fant ikke noe på nettsiden (eller her på Kammeret) i farta, så neste skritt var å sende jofla en PM.

Men nå kan han kanskje svare på det i denne tråden når vi først er inne på temaet...

Link to comment
Share on other sites

Flott at du kommer med en tilbakemelding i tråden her Jofla!

Det du skriver er helt riktig og om dere er godkjent eller ikke spiller ikke så stor rolle i første omgang.

Men som sagt så må vi få tid til å diskutere over en kaffekopp på banen.

Å skrive side opp og side ned i denne tråden om dette tar for lang tid.

 

Vi kommer tilbake med mer info etter romjulsskytinga..

 

Over til Bergen...

Jeg har ENDELIG fått brent flere plater.. Det tok bare 3 mnd :oops: men unnskylder meg med at jeg har vært

avhengig av maskinoperatør for å få gjort jobben.

 

Det ble bygget en plasmakutter som hovedprosjekt på universitetet i fjor vår og denne skulle til pers på

hardox 450 i 8 og 10mm..

Dette gikk helt fint, men 15mm hardox 400 ble for mye, så det førte til at vi gikk glipp av 8 plater på 20x20cm i denne omgang :(

 

Her er et par bilder av "fødselen" :mrgreen:

 

DSC00172.jpg

 

DSC00170.jpg

 

Det ble 4 plater på 40x40 og 5 stk på 30x30..

Synd at det ikke ble noen på 20x20 ettersom disse hadde passet utmerket ut til 400m, men det går vel an å få tak en halv kvadrat med 8mm 450 senere også..

 

Nå spørs det bare om ryggen til cesandberg er klar for å bære i morra.. ;)

 

edit: skriveleifer og tull.

Link to comment
Share on other sites

MEN, om vi er en klubb i et godkent forbund, så kan vi faktisk ha egen bane, eller ha ordentlige avtaler med DFS (som har banemonopol)?

 

Egen bane er vel en utopi, men lån/leie av andre baner kan jo være aktuelt.

Tenker mer i retning av BR-50 og evt lange hold med salong, men også muligheten til å ha en dag i uka på banen

for å teste ladninger og trene på mer skytetekniske ferdigheter.

 

Det finnes mange DFS baner rundt om, og et av skytterlagene har sikkert mulighet og vilje til å slippe oss inni varmen, men vi må nok drive litt lobbyvirksomhet med bekjente "skinnguruer".

Link to comment
Share on other sites

Det er .308 kjære Jervenbroder,

men ennsålenge jeg har funnet kremladninga til min børse,

og har ballistikk/PCB på akkurat den ladninga blir det hakket kjipt å møte opp med skytterlagammunisjon

og måtte ratte inn på alle hold pånytt.

Faenmeg helt utrolig at det jævla postvesenet aldri kan klare en enkel oppgave.

Jeg bestilte diesett for 10 dager siden, en kompis rifle for en uke siden.

Han har fått rifla, jeg venter ennå. Satansjævla....

Link to comment
Share on other sites

Trodde du var bare hadde gode tanker om eks-arbeidsgiveren din jeg Vet|us??. ;):mrgreen:

Sikkert noen med et 308 diesett i nærheten som kan låne det bort noen timer i jula vettu...

Hvis ikke så har jeg et til låns, hvis du gidder å kjøre til arendal da.

Kan få det igjen 3 dag.. :)

Skal legge det klart så så kjerringa kan overlevere det. Jeg skal nemlig JAKTE! :)

 

 

Vi har fått hengt opp 7 gonger til i dag..

 

2 stk på 275m, 2 stk på 400m, 2stk på 465m og en singel på 500m.

Tanken er at de som er på 100m standplassen skal kunne skyte på disse, mens på 300m standplassen skyter vi

på de andre 10.

Neste gang blir det flere gonger på rundt 550 og 600m slik at vi er bedre dekket opp på de lengste holdene også.

Det kommer nok bilder og kommentarer fra Cesandberg også er jeg redd.. 8)

 

Kommer til å lage en egen infotråd om romjulsskytinga senere slik at alle får infoen vi vil ha ut..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jau

 

Da har vi hatt dugnad og hengt opp endel nye gonger.

 

siden Sakotrg hadde den tyngste sekken idag så fikk han lov å gå på max manus på kino med den bedre halvdel mens jeg tegner gongplassering etc.

 

Sakotrg rappa maleboksen til kjerringa med Lady interiør og heiv seg på med stor lyst, eneste var at det blåste så ufattelig mye der idag at malinga blåste av kosten før vi fikk kostet den på gongen hehe, vanskelig å forklare hvordan det ble med spraymalingen med nordavind fra alle kanter:

 

gongmaling.jpg

 

Her er gonger som skal skytes fra venstre standplass:

gongervside.jpg

 

Her er gongene fra høyre standplass:

gongerhside.jpg

 

 

3. joledag skjer det. Vel møtt.

Link to comment
Share on other sites

Pysetut er jo sikkert greit det. men måtehold er også greit, jeg skremte jo vannet av alle 15 sistgang da det var avliving av spylervæskekanner og jeg klemte avgårde et 30skudd mag med Henning Thor komp på tuppen på ca 7-8 sekunder, ble litt mange rare blikk da... :oops::wink: Skaubjønn ble litt satt ut tror jeg, stod rett ved siden og litt bak meg :mrgreen:

 

http://s90.photobucket.com/albums/k240/ ... nnbtta.flv

Link to comment
Share on other sites

Håper alle som tar med diverse morro-lurium som AR10/AR15 o.l at jeg kommer til å henge over dere som en siklende hund til dere lar meg prøve! :oops:

 

Når jeg tenker meg om skal jeg faktisk ta med en Mini-14 med Leupold 1-4x på,

så får vi se hvor langt den faktisk duger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...