Jump to content

Ny Norma elite express


Linduvarri

Recommended Posts

Hei, nokon som kjenner til kva kule det her er snakk om? Ser Norma skryt av høg restvekt på desse i sin nye katalog. Vurderer å kjøpe inn eit parti til skyttarlaget ("alle" her kjøper Elite, moderne kulekonstruksjonar er ikkje på moten).

 

Mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

Kan komme med det jeg vet om ammoen/kula da jeg er i bransjen og har god kontakt med norma.

 

Kule er ei "bondet" kule laget av norma. Kula er i .30kal 11,5gram da de ikke fikk presisjon med 11,7gram :mrgreen: Ammoen blir kosten ca 19kr pr stykk i villedende pris. Kula er betydelig bedre enn den som sitter i elite ammoen nå.

 

Men siden gamle kara i laget ikke vil skyte og skru så mye kjøpte jeg opp det jeg kunne for laget våres i år av den gamle typen, så blir det nok ikke nye elite før til nesteår eller noe annet fordi da har de ikke noe valg :wink:

Link to comment
Share on other sites

For meg ser det ut som ei ny kule kostruert av Norma. Vekta på 11,5 gram er jo også ny. Av reklamen ser det ut som ei grei kule i hvertfall og sikkert like god som den gamle.

Undskyld meg, hva var godt med Elite og Forbedret Elite, bortsett fra at det var/er "billig" middelmodig ammo med overprisede blyspisskuler. Det eneste lyspunktet med produktet er tomhylsen. Litt artig er jo at de ikke, det jeg kan se, nevner produktene i sin hjemme side: http://www.norma.cc/content.asp?Typ=2&Lang=1&DocumentID=91&Submeny=2&Rubrik=Jaktkulor&Title=Jaktkulor

 

Litt kynisk kan man si, at en slik knust på bogfjøla til elg lager utmerket, men lang trening for ettersøksekvipasjen.

 

Håper inderlig at noe nytt i hvertfall nærmer seg Mega!

Link to comment
Share on other sites

At en Hornady Interlock 180gr skulle være så dårlig i den hastigheten som 3006 eller 308 gir at den blir knust mot bogfjøla har jeg ingen tro på. Det er skutt over 100 elg i mitt jaktlag med denne kula og aldri har denne kula vært årsak til noe ettersøk og gir i 90% av tilfellene gjennomskyting ved rene sideskudd. Jeg er selv en tilhenger av gode kuler og bruker stort sett Nosler Partition og Barnes X men skulle ikke kvie meg for å bruke Hornadykula. At det blir spett med 140 gr Hornady i 6,5 på elg kan jeg være enig i men det er nå helst pga av at det kaliberet i utgangspunket er marginalt på elg. Det dårlige ryktet "Elite" kula har kommer fra den varianten som var før Hornady og den 12grams varianten Norma leverte . Den "dårlige" kula ble levert på begynnelsen av 80 tallet og veide 11,6 gram

Link to comment
Share on other sites

Ut av bildet eg såg i Norma katalogen der kula var ekspandert så såg den ikkje ut som ei bonded kule. Men viss den likevel er det så kan det tenkast at ddet ikkje er den sterkaste bondingen som er brukt, fordi dette skal vera ei rimeleg kule. Eller eventuellt at den ikkje er bonda i tuppen for å gi lettare ekspansjon.

 

Ellers er eg ikkje enige i at forbedra elite kula er så dårlig som einkelte vil ha det til.

Link to comment
Share on other sites

Slår neppe stiften av prestasjonene til gammel eller forbedret, har vel snart "obdusert" snes i andre med skutt elg og vet at noen få ganger kan også gode kuler lage mye moro, men det er ikke regelen. Det som er litt artiger er, mange jakter ikke elg fordi man liker det spesielt, men det er tradisjon og kjøttet er en høydare, da kaster man ikke bort penger på dyr ammo. Men man skyter gjerne 2-3 skudd mere for å få den ned, enn en med "premium"(da har vinninga gått opp i spinning , slik jeg ser det). Samtidig bæljes det om kjøttødelegelsene etter en enkelt 375 som har barket tvert igjennom.

Men noen ganger er under pari "ålreit".

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
laddet med 9 grams kule i 6.5 så klarer ikke storvilt kravet det nye store eller.

Det sitter 10,1 gram kule i 6,5x55 ammopakkene i butikken. Oppgis til 770 m/s og 2442 joule på 100 meter. Bør normalt sett holde kravet...

 

Tror neppe Norma gjør samme feilen en gang til og setter i ei kule som ikke holder mål. Forbedret Elite har så dårlig rykte at noe måtte gjøres for å konkurrere i Fusion prisklassen. Og hvorfor ikke sette i ei kule man allerede har for å holde utviklingskostnadene nede? Skulle ikke forundre meg om de har brukt Oryx. Ikke helt uvanlig å selge samme vare under forskjellig navn. Bare putte inn litt mindre krutt så de ikke blir helt identiske.

Link to comment
Share on other sites

Hva er feil med Forbedret elite da? Har hørt noe om at den var dårlig men ingen har forklart det til meg enda.

Eg har ikkje erfaring med denne kula sjølv. Men eg trur mykje av kritikken går på at mantel og blykjerne skiller lag ved ekspansjonen. Slik at det blir låg restvekt, mykje fragmenter og liten inntrenging.

Dette vil ofte vere ei fare med kuler som ikkje er lodda, eller kor blykjernen ikkje er festa til mantalen på nokon annan måte.

Særleg i litt høge hastigheiter.

Forbetra Elite / Hornady Interlock kula har ei rille som skal holde blykjerna på plass, men denne rilla er ikkje alltid tilstrekkeleg.

 

For all del, mange har gode erfaringar med forbetra elite. Den er for eksempel populær til rådyr, kor krav til inntrenging ikkje er so stort som feks til elg.

Men ein må nok berre innsjå; Det fins betre kuler enn forbetra elite.

Link to comment
Share on other sites

Fleire eg kjenner har brukt Forbedra Elite på hjortejakt med særs godt resultat. Også i kaliber 6,5 med 9,1 gram kule.

 

Og når det gjeld den tidlegare Elite kula som mange meiner også var "skandaløst dårleg", så kan eg ikkje hugsa ein einaste episode der me hadde bal med at hjorten ikkje datt eller blei skamskoten med desse kulene. Tvert i mot, dei datt som floger!

 

Eg sit med inntrykk av at vi jegrane har lurt oss sjølve til å bruka "superkuler" (kven fann på dette idiotiske utttrykket- ein journalist i Jakt som allstøtt brukar det om dei dyraste kulene?) som kostar mange gonger meir enn vanlege og ofte meir effektive blyspisspatroner.

 

Sjølv heller eg til teorien om at dess meir ekspansjonsvillig kula er, dess meir effektiv er ho. Så får ein heller vurdera trongen for deleveggar, lodding og så bortetter avhengig av kva kaliber og fart ein har på kula. Men restvektdiskusjonar og inntrengin i cm har liten verdi, for meg er det viktigare at dyret dett så fort som råd. Om det er mantelseparasjon eller 40% restvekt- det drit eg i!

 

Med ynskje om ein ekspansjonsvillig sommar og variabel penetrering,

 

Lindu

Link to comment
Share on other sites

Og når det gjeld den tidlegare Elite kula som mange meiner også var "skandaløst dårleg", så kan eg ikkje hugsa ein einaste episode der me hadde bal med at hjorten ikkje datt eller blei skamskoten med desse kulene. Tvert i mot, dei datt som floger!

Eg har sett eit par grelle eksempel på denne kula på eige hjortevald. Dei datt ikkje som floger... Begge resulterte i stygge skadeskytingar. Begge tilfella gjekk heldigvis bra, etter vellukka ettersøk.

 

Ein vil finne både positive og negative tilfeller, og gode og dårlege erfaringar med alle kuler som finns i litt omfang.

Men når det gjelder "gammel-elite'n" so vart det berre litt for mange tilfeller etter mitt syn.

 

Eg må og innrømme at eg sjølv har vore i minst ein situasjon der eg har blitt "redda" av at eg brukte ei kule av god kvalitet som tålte litt ekstra påkjenning :oops:

Link to comment
Share on other sites

Hva er feil med Forbedret elite da? Har hørt noe om at den var dårlig men ingen har forklart det til meg enda.

Forbetra Elite / Hornady Interlock kula har ei rille som skal holde blykjerna på plass, men denne rilla er ikkje alltid tilstrekkeleg.

Men ein må nok berre innsjå; Det fins betre kuler enn forbetra elite.

Da jeg skulle lade mine første elgpatroner sist på 70-tallet, fikk jeg tak i mange forskjellige kuler, og prøveskjøt dem i myrjord! Og Hornady Interlock var den som kom best ut - også foran Nosler P. Så jeg brukte Interlock 165 gr, i frisk fart i 3006-en, på 80-tallet, og den gjorde jevnt over bedre jobb enn kulene til de jeg jaktet sammen med (gammel-Elite, Norma Nosler (!), Remington og Winchester fabrikkammo etc.). Så dersom ikke Norma har gjort noe spesielt galt med den, eller fått et parti "mandagskuler", bør den være brukbar. De elgene jeg har sett som er skutt med Forb. Elite, har da sett bra døde ut. Så det er nok ei bra tradisjonell kule.

 

Da BX-en kom, ladet jeg 3006-en med 150 grs kule - og nå var det iallefall ikke noe problem verken med storbeina eller med skrå bogskudd på store dyr. A-framen (165 gr) har overtatt nå, pga. mantelavsetninga fra BX-en.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt forkellig kuler opp gjennom årene, og er av den formening at mange av de såkalte premiumkulene er noe som er framdyrket av jaktjournalister som driver å tester disse i telefonkataloger. Mantlede og homogene premiumkuler har høy restvekt ja. Men kanskje spesielt homogene kuler ekspanderer mindre og gir mindre sårkanal, spesielt ved lave hastigheter.

På kaliber med høye hastigheter er det en fordel med premiumkuler som holder godt sammen, ekspoansjonen blir og større ved høyere hastighet. På standardkaliber (6.5, 30-06, 308) er jeg av den formening at kuler som Hornady interlock gjør en god jobb.

Link to comment
Share on other sites

Norma Elite er for dei som likar det skjulte blykryddertet i kjøtet.

I sårkanalen kan det vera slengt ut blyfragment i opptil 40 cm i diameter.

Det kan liggja att over 200 små deler frå blyet slengt langt ut i kjøtet.

Er erfaringene dine med "gamle" Norma Elite, Forbedret Elite eller Elite Ekspress? Eller er dette noe har hørt fra andre?

Link to comment
Share on other sites

Ta sjølv og gransk kjøtet omkring kuleholet ved å rista nokre små kjøtstykke

under rennande kaldt vatn i ein stålvask.

Kanskje eg legg fram eit bilete for å visa "krydderet"?

 

Alle skjønnar at ein stad blir blyet av når kula mister vekt.

Alle skjønnar at den roterande kula slenger blyet ut til sidene.

Alle skjønnar at desse små blydelene ligg att i kjøtet.

 

Blyet som me et blir lagra i kroppen vår.

 

God informasjon finn ein i denne linken:

http://files.dnr.state.mn.us/fish_wildl ... /index.htm

Link to comment
Share on other sites

Da BX-en kom, ladet jeg 3006-en med 150 grs kule - og nå var det iallefall ikke noe problem verken med storbeina eller med skrå bogskudd på store dyr. A-framen (165 gr) har overtatt nå, pga. mantelavsetninga fra BX-en.
Those where the days, på slutten av forige århundre og så vidt i begynelsen av dette, etter at Barnes brakte fram TSX har mantlingen, sånn jeg ser det, blitt et ikke problem. Egentlig var vel problemet størst for jornalistene som høljet gjennom løpene serie på serie uten nevnverdig puss, eller kanskje jeg har blanke glatte løp og pussing på hjernen.

Noe jeg også har en sterk trang til er å se på innmat mm for å se hvordan kulene har drept dyra, av det kan man lære mye. Klarer man å plassere skuddet rett i maskinrommet(hjerte/lungeområdet) uten å ta mere en et ribein på veien, fungerer vel alle storvilt kuler(det går ofte også greit på mindre dyr med mindre bein). Treffer man derimot bein og bogfjøler på en grov elg, kan man oppleve litt av hvert, fra krevende ettersøk(kula stopper mot fjøla), blir ettersøket misslykket gir det etter mitt det jeg har sett max kjøttødelegelse, store kjøttødelegelser (kula splintrer mot beina den treffer eller før, her er Noslerpartion litt spesiel fordi den ikke stopper her) til knall og fall(uten store kjøttskader, det er vel her vi finner flere av de god solide, men ofte noe dyrere kulene). Ingen regler er uten untak, har da klart å treffe med gode kuler slik at overarmsbeinet har sent mange fine splinter rund omkring, men de gode kulen gir seg ikke før de er nesten eller helt igjennom på andre siden av dyret.

Link to comment
Share on other sites

@sevenr

Det er nok bare en myte at kulerotasjonen slenger ut blyfragmenter. Regner du litt på det ser du fort at rotasjonen ikke har noen effekt når det gjelder spredning av fragmenter. (har heller ikke noen effekt på ekspansjon eller virkning av kulen)

Link to comment
Share on other sites

Har gitt opp eliten for lenge siden. Tok en test på div 3006 180 grains, fabrikk ammo for 2 år siden. Og den kula som kom desidert dårligst ut var forbedret elite. Dybde virkningen var kun 6 våte kataloger. til sammenligning hadde a-frame og rhino 9. Eliten hadde en restvekt på 43 prosent og blyet var nesten borte.

 

Til og med i 6.5 har det vært så som så. reine side skudd har vært greie, men så fort det har blitt motstand kom problemene. En bukk rett fram en i fra. Da vinkla kula rett til venstre. det var såvidt den var borti lunga. Godt bikkja var i form for den gikk ett stykke.

 

Som andre nevner her har jeg sett elite som ikke har gått i mellom bogbladet på en elg. Men heldigvis så gikk dyret til naboposten som fikk den. Den kula ble pulverisert på vei inn. Kan jo være en dårlig lott, men.

 

Håper det kommer lit mer info om den "nye" kula. Håper den er "lodda" for hvis ikek så tror jeg de mister mer og mer markedsandeler.

 

For når en sammenligner så kan en jo kjøpe sako shh for kun 30 kroner mer for pakken. Og da er ikke jeg i tvil om hva jeg handler i hvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Etter 2 -3 cm inn i kjøtet opnar ei slik blyspiskule seg.

Til samanlikning vil ei homogen kule gå 5 - 6 cm før den opnar seg

og i snitt vil det totalt berre liggja att knapt fire kopparfragment av kula.

ja hvis den åpner seg i særlig grad.

har sett homogene kuler som nesten ikke var ekspandert.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Norma Elite er for dei som likar det skjulte blykryddertet i kjøtet.

I sårkanalen kan det vera slengt ut blyfragment i opptil 40 cm i diameter.

Det kan liggja att over 200 små deler frå blyet slengt langt ut i kjøtet.

Er erfaringene dine med "gamle" Norma Elite, Forbedret Elite eller Elite Ekspress? Eller er dette noe har hørt fra andre?

@sevenr

Du svarte ikke på hvilken generasjon Elite du omtaler.

 

Er det overhodet noen som har foretatt testing av Elite Ekspress som denne tråden egentlig handler om? Mistenker at det er mye gamle erfaringer og fordommer som omtales.

Link to comment
Share on other sites

Treng eg testa Norma elite express?

Tilsvarande ammunisjon har eg kun nytta som øvingsammunisjon under storviltprøva.

Til storviltjakt ladar eg med PBP H-step som er svært presis.

I ei storviltkule med ekspanderande blykjerne, bonded eller ikkje, vil bly bli slengt ut i kjøtet.

Går ut frå at Skarvekongen har sett linken: http://files.dnr.state.mn.us/fish_wildl ... /index.htm

Resultat er for kuler i .308 gjort med røntgenfotografering er:

Softpoint maks 138 blyfragment i ein diameter på 33 cm.

Bonded maks 218 blyfragment i ein diameter på 28 cm.

 

Eg er ikkje ute etter å overtyda deg om at mine argument er rette,

men nokre sanningar og observasjonar kan me alle bli samde om:

Differansen i kulevekta før og etter skotet medfører at tapt tungmetall ligg att i kjøtet på dyret.

Det interessante og sjokkerande er kor langt ut i kjøtet ein kan finne desse blyfragmenta og mengda.

 

Eg er lite glad i få eller gi ein bog frå eit dyr skoten med slike kuler.

Dette kjøtet hamnar ofte som kjøtdeig.

Link to comment
Share on other sites

Eg er lite glad i få eller gi ein bog frå eit dyr skoten med slike kuler.

Dette kjøtet hamnar ofte som kjøtdeig.

Kjøttdeigen skal vel gjøres om til noe som skal spises? Og da får en vel i seg blyfragmentene uansett?

 

Jeg bruker å la alt kjøtt rundt (minst 10 cm) skuddhullet gå til kjøttdeig. Og da skjærer jeg det opp i små skiver, radialt ut fra skuddkanalen. Så skyller jeg disse bitene grundig i kaldt vann, flere ganger. Og som "sevenr" skriver, det blir mange små blyfragmenter på bunnen av baljen!

Link to comment
Share on other sites

Treng eg testa Norma elite express?

Trenger og trenger...

Dersom noen påstår at koreanske biler er noe jævla dritt, men ikke har eid eller kjørt noe annet enn en 1985 modell, vil jeg påstå at vedkommende bør teste ut en 2009 modell før han har uttaler seg.

 

Iflg Norma’s egne tester gir Elite Ekspress en restvekt på over 90%, og vi kan vel være enige om at mange såkalte gode kuler ikke har høyere restvekt enn dette?

Link to comment
Share on other sites

Treng eg testa Norma elite express?

Dersom noen påstår at koreanske biler er noe jævla dritt, men ikke har eid eller kjørt noe annet enn en 1985 modell, vil jeg påstå at vedkommende bør teste ut en 2009 modell før han har uttaler seg.

 

Skulle til og teste en slik en Koreansk bil, men det lukta slik plast at jeg ble uggen i hodet. Så noe kjøretur ble det ikke. :D

Link to comment
Share on other sites

I følgje Norma si heimesida finn eg berre ei blyspisskule og den er softpoint.

Det skulle tilsei ei kule av kvaliteten Norma Elite. Den er ikkje bonded.

90 % restvikt for ei slik kule er overraskande godt. Svært godt.

Så spørs det kva material testen er utført i og hastigheiten på kula.

Med åra skyr eg kjøtdeig med blykrydder.

X-Ray bileta frå linken om Bullet Fragmentation tek eg på alvor.

 

Det er rett Skarvekongen at eg har mykje og mange erfaringar etter å ha prøvd ut ulike kuler.

Link to comment
Share on other sites

Elite Express er sikkert ok. Ser ut som om den har ei kule med mindre fragmentering = høgare restvekt enn Forbedret Elite. Men den går jo berre inn som eit rimeleg alternativ i ei patrongruppe der det er eit stort utval frå før.

 

Men for jegerar som var villige til å godta litt kjøtøydelegging, var Forbedret Elite truleg ei glimrande patron. Hjorten stupte relativt raskt, også etter "halvgode" skot.

 

Skal verkeleg Forbedret Elite ut av produksjon?

 

Finst denne Hornady Interlock-kula eventuelt i andre patroner?

 

Trur ein del jegerar vil sakna Forbedret Elite :(

Link to comment
Share on other sites

I nr. 4 av Jakt har Jørund Lien testet denne kula. Han har kun testet presisjon, og ikke ekspansjon og restvekt.

 

I følge Lien er denne patronen ladet med (Liens ord) "gammeldags blyspisskule, uten samanlodda mantel/blykjerne".

 

Han skriver som konklusjon" Treng me fleire nye, men konvensjonelle blyspisskuler?"

 

Eies, Hornady Interlock er å få kjøpt. Men da må du lade selv. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Etter å ha skummet noe av tråden og finlest resten, ser dette ut som en fin rådyrpatron. Jeg har brukt Norma Elite på rådyr i mange år og fellesnevneren er stort utgangshull, men ikke så mye kjøttødeleggelse når skuddet legges rett bak bogen.

 

Det at kula ekspanderer raskere kombinert med grovt kaliber på rådyr gjør at jeg ser for meg at kula er "passe" ekspandert når den forlater den lille rådyrkroppen. Samtidig med at den ikke går i splætt-hastighet.

Link to comment
Share on other sites

har også vært litt nyskjerrige på denne mest på tanke på at "alle" de eldre elg jegerne her vil ha eliten.

 

HAr nå sett 3 kuler som ahr blitt pelt ut av rådyr nå og jeg må si at den virker endel bedre enn forbedret elite. Alle var intakte og hadde mer eller mindre soppform. den ene hadde blyet løsna, men det var enda på plass. Så langt ser det ut til å være en litt bedre utgave.

Link to comment
Share on other sites

Det er muleg at "Forbedret Elite" gav ein del meir splintar i kjøtet enn dei "dyrare" patronene. Men ikkje alltid.

 

Ein del av oss jegerar ynskjer ei kule der dyret vert liggjande relativt snøgt. "Forbedret Elite" gjorde den jobben best, etter mi erfaring. Kula kan ofte "rota fælt til" i hjorten, men truleg er det det som skal til for å få ein relativt snøgg daude. Viss kula vert plassert i bakkanten av bogen, er det uansett lite kjøt som vert øydelagt.

 

Desse "dyrare" kulene lagar ofte ein mindre sårkanal. (Det kan difor vera ein fordel med ei slik kule viss du skyt i låret... :lol: )

 

Det vert sagt at dei dyrare patronene oftare gir gjennomskyting. Det er forsåvidt eit poeng. Særleg ved eit ettersøk.

 

Men sjølv er eg framleis på jakt etter "Forbedret Elite", som var ei god patron for oss som ynskjer at hjorten skal liggja relativt nær skotplassen. (Kor får eg kjøpt patrona...?)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...