Jump to content

Ny Norma elite express


Linduvarri

Recommended Posts

Kritikken mot den GAMLE "Forbedret Elite" var etter det eg forstår at ekspandering og fragmentering var alt for sterk.

 

Etter det eg forstår skal NYE "Elite Express" ha retta på dette. Spørsmålet er berre: Har den nye patrona FOR LITE ekspandering?

 

Erfaring frå eit ettersøk kan tyda på det. No skal ein ikkje dra konklusjonar etter berre EIN OBSERVASJON.

 

Så: Kva er andre jegerars erfaring med "Norma Elite Express" ?

 

(Personleg såg eg aldri den påståtte kjøtøydelegginga med "Forbedret Elite" som noko problem.)

Link to comment
Share on other sites

Er samd med Eies i at ei kule som gjev god ekspansjon truleg er det mest effektive. Eg vil heller ha ei slik kule enn ei "treg" superkule osm gjev gjennomskyting, men liten sårkanal og dårleg effekt. Har skote stor bukk med 300 win mag og Barnes X, det gjer eg aldri meir. 2 skot rett gjennom bøgene gav fluktstrekning på nær 100 meter og dårleg skotreaksjon.

 

Har så vidt testa Ballistic Tip i ca 950 m/sek (270 wsm) på ein spissbukk, denne gav knall og fall og eit diger inngangshol, utan gjennomskyting. Skote på skrå inn bak bogen på dyret. Truleg ikkje utan grunn at mange her eg jaktar brukar Forbetra elite (og no: Elite express). Det er klart den ammoen vi sel mest av på skytebana til oppskyting og jakt.

 

Mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

Men sjølv er eg framleis på jakt etter "Forbedret Elite", som var ei god patron for oss som ynskjer at hjorten skal liggja relativt nær skotplassen. (Kor får eg kjøpt patrona...?)

 

Så vidt jeg husker ble forberdret elite ladd med Hornady interlock kuler. Disse selges de fleste steder som selger ladekomponenter. Bare å fyre opp pressa og lage sjøl.

Link to comment
Share on other sites

Virker som det eneste de har beholdt er Elite-navnet. Hvis det stemmer forstår jeg ikke helt hvorfor. Når de har bytta ut kula, er det jo ikke noe Elite igjen.

Elite navnet er eldre enn den patronen med interlock kula. Fram til for ca 10-15 år siden så var det en jaktpatron som het "Norma ELITE". Det var en patron med vanlig norma blyspisskule, som hadde vært i sortimentet så lenge jeg kan huske, også den ble endret innimellom med tanke på hastighet og kulevekt i takt med endrede anslagsenergikrav på elg. Men nok om det. Denne patronen var utskjelt av mange, men hadde endel tilhengere og, akkurat som "forbedret Elite" som kom for 10-15 år siden hadde. Det var enkelt og greit navnet på den billigste patronen i sortimentet.

Jeg personlig mener derfor at "Elite" navnet ikke har mer med hornady kula å gjøre enn med den gamle blyspissen. "Elite" navnet hører til Normas "EL CHEAPO" patron.

Link to comment
Share on other sites

Sånn og forstå ja. :) Jeg så forresten en som hadde kuttet en Hornady Interlock kule i to. Splittet den på midten fra bunn til topp. Den ene var denne "forbedrede" og den andre var, skal vi kalle den "uforbedret".. Dvs den gamle. :wink:

 

Forskjellen var den randen som vi kan se i forbedret elite men den går bare en millimeter eller noe sånt inn. Kan aldri tenke meg at den har noen praktisk betydning ved treff. Men det er ikke så lenge siden den randen kom, er det denne du snakker om Høggern?

Link to comment
Share on other sites

Sånn og forstå ja. :) Jeg så forresten en som hadde kuttet en Hornady Interlock kule i to. Splittet den på midten fra bunn til topp. Den ene var denne "forbedrede" og den andre var, skal vi kalle den "uforbedret".. Dvs den gamle. :wink:

 

Forskjellen var den randen som vi kan se i forbedret elite men den går bare en millimeter eller noe sånt inn. Kan aldri tenke meg at den har noen praktisk betydning ved treff. Men det er ikke så lenge siden den randen kom, er det denne du snakker om Høggern?

 

hornady interlock kula har vel alltid hatt randen innvendig. derav navnet "interlock". er du sikker på at det var 2 hornady interlock kuler det er snakk om? om det er fra den gamle norma elite patronen så er det ikke en hornady kule. for den gamle elite hadde ikke hornady interlock kule men en eller annen blyspisskule (sannsynligvis egenprodusert av norma).

Link to comment
Share on other sites

Det var nok den gamle kulen som du snakker om ja. Men jeg hadde den ammoen med de gamle kulene for inntil ikke så mange år siden. Har alltid brukt elite på rådyrjakt, og mener det er 4-5 år siden den randen kom på den ammoen jeg har kjøpt (kan det stemme?). Jeg skøt opp faktisk med noe av den gamle ammoen uten rand i år, noe jeg hadde liggende i jaktjakka.

Link to comment
Share on other sites

forbedret elite kom på markedet for 10-15 år siden. (kansje litt mindre) jeg husker ikke nøyaktig. men tipper en gang på slutten av 90 tallet.

dvs den "gamle eliten" ble produsert fram til en gang på 90 tallet regner jeg med.

 

 

så om du har kjøpt gammel elite for noen år siden, er det nok noen som ahr hatt denne på lager en stund... tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Sånn og forstå ja. :) Jeg så forresten en som hadde kuttet en Hornady Interlock kule i to. Splittet den på midten fra bunn til topp. Den ene var denne "forbedrede" og den andre var, skal vi kalle den "uforbedret".. Dvs den gamle. :wink:

Forskjellen var den randen som vi kan se i forbedret elite men den går bare en millimeter eller noe sånt inn. Kan aldri tenke meg at den har noen praktisk betydning ved treff. Men det er ikke så lenge siden den randen kom, er det denne du snakker om Høggern?

Som "Høggern" sier, før var Norma Elite ladet med Normas egen, temmelig ordinære blyspiss. Pga. daværende energikrav (på 2-300 m?), var 6,5 ladet med en relativt slank 9-grams kule. Den ville nok gjort bedre jobb med en tradisjonell, butt 10-grammer ("Norma selfangst"), men det var altså ikke tillatt i den tida.

 

Hornady Interlock har eksistert i masse år, som nevnt før i tråden:

Da jeg skulle lade mine første elgpatroner sist på 70-tallet, fikk jeg tak i mange forskjellige kuler, og prøveskjøt dem i myrjord! Og Hornady Interlock var den som kom best ut - også foran Nosler P. Så jeg brukte Interlock 165 gr, i frisk fart i 3006-en, på 80-tallet, og den gjorde jevnt over bedre jobb enn kulene til de jeg jaktet sammen med
Den "innvendige låse-ringen" har faktisk en viss effekt, den fører ofte til at ekspansjonen stopper der, og at det blir en bra porsjon bly igjen innenfor mantelen. Jeg sammenlignet ofte disse kulene med tilsvarende (også i høyere vekt) av "gammel-Eliten", disse var ofte ranget, og mantelen var helt tom for bly.

 

Hornady-kuler skulle vel være tilgjengelig, og de kan lades med normale kruttsorter og -mengde for tradisjonelle blykuler.

Link to comment
Share on other sites

Den "innvendige låse-ringen" har faktisk en viss effekt, den fører ofte til at ekspansjonen stopper der, og at det blir en bra porsjon bly igjen innenfor mantelen. Jeg sammenlignet ofte disse kulene med tilsvarende (også i høyere vekt) av "gammel-Eliten", disse var ofte ranget, og mantelen var helt tom for bly.

Ok, så en så liten detalj, har så god effekt - det visste jeg ikke. Fint at noen har gjort sammenlikninger her, som sagt en så liten detalj hadde jeg aldri trodd skulle ha noen stor effekt. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...