Jump to content

hvitløk en forbandelse for viltkjøttet


T3 hunter

Recommended Posts

Tenkte jeg skule erte på meg hvitløk elskerne!!

men min erlige å oppriktige mening er at hvitløken tar bort den gode spessielle smaken som viltkjøtt har!! har flere ganger blitt innvitert på vilt av div sorter, og gledet meg så, spessielt helstekt rådyrlår som er sååå fantastisk godt. Men hvor skuffet blir jeg ikke når jeg åpner døra og hvitløksdunsten slår mot meg :( vet jo allerede da at måltidet er ødelakt, ikke det at jeg ikke spiser det, men det kunne liksågodt da ha vert storfe eller svinekjøtt, den gode smaken av NORSK natur blir borte i hvitløkssmaken!!!

så min oppfordring er: la viltet slippe dene hvite illeluktende kula!!!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 104
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Til vilt som har god viltsmak, så ville eg ikkje brukt kvitløk, men rådyr er veldig lite smak på, så akkurat på det, så ville eg har brukt samme oppskrift som på lammelår.

 

Men kvitløk til vilt generelt bruker eg lite av, så eg er einig med deg på dette.

Link to comment
Share on other sites

Hvitløk er tingen til gode viltretter. Den forbannede fløtedriten mange ødelegger både saus, gryter og selv steiker med derimot :x Tar bort en hver viltsmak og er kun egnet til noe så ekkelt som Bever eller - grøss - Ryper.

 

Elg, Hjort, Rein etc. bør tilberedes med lite eller mange ganger ingen kroppsvesker fra tamdyr (les: melk og dets avarter)

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

rådyr er veldig lite smak på, så akkurat på det, så ville eg har brukt samme oppskrift som på lammelår
I . beg . your . pardon??? And I beg to differ 8)

 

Jeg mener, skal du snakke om viltkjøtt med lite viltsmak, kan du ta for deg elgen. Den er nær opp mot skinnmagert storfekjøtt i smak. Men rådyr? Å nei, du. Etter min mening har et velhengt rådyr, riktig tillaget, en like utpreget og fin viltsmak som en ung hjort. Dog med litt ulik karakter. Ergo er jeg forsåvidt enig med trådstarter, jeg bruker ikke hvitløk til rådyret. I mitt hode -- og nå skal vi huske at vi diskuterer smak&behag her, så vi blir nok aldri enige -- passer hvitløksmaken og viltsmaken dårlig overens. Det blir litt som en blanding av salte peanøtter og søte rosiner, hver for seg er det godt, men kombinasjonen skurrer. Så etter min smak fremhever ikke hvitløksmaken viltsmaken, den kræsjer med den.

 

Men som sagt: Smak og behag.

 

KROPPSVESKER :shock:

Pss. Siden dette forumet også kan besøkes av personer under 18, skal jeg la være å nevne trivelige aktiviteter der kroppsvæske fra det motsatte (eller samme, igjen avhengig av smak&behag) kjønn inngår som en naturlig ingrediens 8)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

KROPPSVESKER :shock:
Pss. Siden dette forumet også kan besøkes av personer under 18, skal jeg la være å nevne trivelige aktiviteter der kroppsvæske fra det motsatte (eller samme, igjen avhengig av smak&behag) kjønn inngår som en naturlig ingrediens 8)

 

 

Hehehe.... men kansje ikke i halvlitersglass sammen med 4skiver med brunost??? eller???

Link to comment
Share on other sites

Bruker minst mogleg krydder til vilt!

Det er allt for mange som øydelegger viltsmaken med mykje krydder. Universalkrydderet til mange er piffi (Natvig's Krydderblanding) :roll:. Men kvifor bruke noko som kamuflerer viltsmaken? Sjølv så har me hjort,elg,rådyr, rype og orrfugl på menyen regelmessig. Den reine viltsmaken av desse artane fortjener betre enn å verte øydelagd med mykje krydder. Skal alt smake likt så kjøp kylling eller svinekjøtt og drep det med kryddersmaken. Misshandle godt råstoff som viltkjøt er fra naturen si side skulle vere straffbart :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvitløk er ikke krydder. Det er en grønnsak. Og den kamuflerer ikke viltsmaken, den går opp i en høyere enhet med den!

 

Når det gjelder viltsmak er jeg enig i at Rådyr som regel har masse av dette, Så kommer rein og Elg. Hjort opplever jeg ofte som litt mer tam i smaken, selv om den ikke er skutt på bøen. Antar det meste av Hjort beiter en del på innmark, uansett hvor den blir skutt.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Bruka sjeldan kvitløk.

Til vilt bruka eg stort sett diverse typar pepper. Sitronpepper, pepperblandingar, etc. Stort sett grovkverna og alle helst frå pepperkvern. Ellers er diverse typar viltkrydder på boks, samt den fantastiske Natvig's Krydderblanding, brukbare til formålet, men i forsiktige mengder.

 

Den paralelle diskusjonen her vil eg helst ikkje kommentere... :shock:

Link to comment
Share on other sites

Hvitløk er ikke krydder. Det er en grønnsak.

 

Som grønnsak så brukar eg den i salatar. I fløytegratinerte poteter så er det sjølvsagt. Til nøden saman med løk og gullrot når eg ein sjeldan gang steiker ei steik i ovnen, vert lit meir smak av sjya da. sjya vert alltid brukt i sausen.

 

Om eg ikkje har missforstått trådstarter, så er det når kjøtet smaker kvitløk han misliker. Men det er med krydder på maten som med god drikke smaken er delt. sjølv så foretrekker eg der det mange andre kaller myrvatn fra Skottland :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde faktis et matkalas med venner hjemme hos meg i helga. På menyen sto helstekt rådyrlår og hjemmelaget saus og det som hører med et slikt herremåltid. Jeg hadde ikke i hvitløk i låret og måltidet ble skikkelig smakfullt og saftig godt. Men i fjor når vi var på en hytte i Fiplingdalen (Plassen kjenner du nok til T3 hunter) tok vi en bit av ryggen på elgkjøttet og helstekte det i ovnen med hvitløkbåter i kjøttet. Og du verden så godt det ble. Ja det var nesten som en ulveflokk som hev seg over kjøttet. Kjøttet ble helt nydelig godt. Så enkelte ganger kan det gjøre seg bra med hvitløk i kjøttet, selv om jeg også så rart det enn høres ut ikke er noe tilhenger av hvitløk i viltkjøtt.

Link to comment
Share on other sites

Ikke? Såvidt jeg veit, skal du ikke reise mange kilometerne fra studiestedet ditt for å oppleve den kulinariske perlen "pølse i vaffel". Er det så mye bedre?
Den byen passera eg kun i stødig driv på firefelten dei få gangane eg vågar med sørover... Sorry off-topic, men kva bruka ein på pølse i vaffel? ketsjup eller jordbærsylte? :shock:
Link to comment
Share on other sites

Pølse i vaffel er best bar - eller med litt sennep! (personlig preferanse selvsagt).

 

Dog skal det legges til at jeg etter et helgelangt opphold på Norgescup i Tynset ble servert KOKTE grillpølser, så har jeg en klar favoritt over hva som er lengst ned på lista - hvitløk eller ikke...

Link to comment
Share on other sites

:lol::lol::lol::lol:

 

For en tråd! Og for en imponerende utglidning fra topic!

Jeg lurte litt på å bruke moderatorblått her, men lo så godt av innleggene deres, at jeg ser overhodet ingen grunn til slikt unødig nonsens :wink:

 

For øvrig enig i at man gjerne kan være forsiktig med både hvitløk og overdreven krydring av viltkjøtt. Men brukt riktig, blir det rett så bra!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått ødelagt viltmiddag med hvitløk, og jeg har fått det til å bli utsøkt med hvitløk. Akkurat som så mange ødelegger lammelåret med uhorvelige mengder rosmarin, kan det meste ødelegges med krydder og grønnsaker som ikke passer sammen.

 

I den æljsuppa jeg har laget en del av i det siste har hvitløk, chili, chilibønner, olivenolje, og det ulitimate krydder over alle andre grønne krydder, timian vært viktige bestanddeler.

 

Kroppsveskepraten minnet meg om da den noe aktive nabogutten bidro til middagen. Han var vel 5 år den gangen. Jeg hørte noen unger som stod og ropte neei og æææsj, og kikka over gjerdet, og det sto den lille rakkeren oppå verandabordet og pissa oppi salaten mens foreldrene var inne for å hendte resten av middagen. Fantastisk syn. Det ble liv i leiren.... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Reinsbukk skutt i brunsten kan man med fordel gni inn med vitløk! :lol::lol: ,Nei jeg holder meg til det tradisjonelle når det gjelder vilt ja!Norsk vilt skal smake nettopp det!Har prøvd kjøttdeig fra hjort på pizza,fysjameg..Vitløk hører hjemme på lammekjøtt!Men hver sin smak..

Link to comment
Share on other sites

Vitløk hører hjemme på lammekjøtt!
I beg to differ (igjen...) 8)

 

For å utdype en smule: Norsk lam er det villest smakende av alle tamme kjøttdyr, og jeg synes lammesmaken er såpass god i seg selv at både hvitløk og røyking tar oppmerksomheten for mye bort fra den gode kjøttsmaken. Forøvrig, og for å dra denne tråden enda mer off topic, er bacon en vederstyggelighet til både vilt og til fisk. Til fisken bruker man salt sideflesk som kompletterer, men ikke overdøver, den gode fiskesmaken, og bacon gjør seg best sammen med speilegget. Såh!

 

Men hver sin smak..
Det kan jeg derimot være enig i :)
Link to comment
Share on other sites

[...]dissende glassmanetliknende gugga[...]
Om du bare vet å tilberde den riktig blir det absolutt ingen slik konsistens. Om du derimot gjør alt feil, skulle man vel få selv lammelår til å bli dissende glassmanetliknende gugge :mrgreen:
Link to comment
Share on other sites

joa, hvis du tørka lammelåret, veta det igjen, la det i lut (som forøvrig ville gitt såpe), kokte det, og serverte det, og attpå til påsto at det var en delikatese, så kunne det blitt en glassmanetliknende gugge :mrgreen:

Nei akkurat lutefisk har jeg spist såpass mange ganger, i såpass mange sammenhenger, at jeg forbeholder meg retten til å klassifisere det som glassmanetliknende gugge. Men øl, akkevitt, ertestuing, poteter og bacon er jo godt :D

Link to comment
Share on other sites

ADVARSEL: OFF TOPIC-LAND FORUT!

 

Jeg har lurt lenge, og lurer fremdeles, på hvem i alle himmelens dager som først satt og tenkte noe à la "altså, nå har jeg noe gjennomtørka fiskerester som lukter gammelt og med konsistens som et vedtre. Skal tro om jeg kan gjøre det enda j...ligere? Den er jo beintørr, hva skal jeg bløyte den opp i? Tran? Silosaft? Nei, nå veit jeg det! lut!!!"

 

Min eneste teori er at vedkommende sannsynligvis var tungt medisinert på hjemmeprodusert ildvann, eventuelt fleinsopprester fra i fjor...

Link to comment
Share on other sites

[...]at jeg forbeholder meg retten til å klassifisere det som glassmanetliknende gugge.[...]

 

Har du virkelig spist så mye glassmanet at du har ett sammenligningsgrunnlag?

 

Hvorfor man endte på lut? Er vel ganske åpenbart, etter først en middag på tranmarinert tørrfisk, så silosaftmarinert tørrfisk (sikkert silo av tang) dagen etter så glir nok lutefisk ned selv uten aquavit og ertestuing...

Link to comment
Share on other sites

ADVARSEL: OFF TOPIC-LAND FORUT!

 

Jeg har lurt lenge, og lurer fremdeles, på hvem i alle himmelens dager som først satt og tenkte noe à la "altså, nå har jeg noe gjennomtørka fiskerester som lukter gammelt og med konsistens som et vedtre. Skal tro om jeg kan gjøre det enda j...ligere? Den er jo beintørr, hva skal jeg bløyte den opp i? Tran? Silosaft? Nei, nå veit jeg det! lut!!!"

 

Min eneste teori er at vedkommende sannsynligvis var tungt medisinert på hjemmeprodusert ildvann, eventuelt fleinsopprester fra i fjor...

 

Ahhhh... ingenting som en god dose med kaustisk soda for å fremheve smaken... :roll: I denne sammenheng er vi helt på nett. Jeg har også grublet på hvorfor noen så det som en god ide å trekke en flott fisk opp av havet, tørke den og så behandle den med et rengjøringsmiddel før man forsøker å få den dinglende klumpen inn i kjeften og ned i halsen. Skikkelig X- files :? !

 

For å ta det helt til downtown Off Topic City, så kan jeg tilføye følgende observasjon. Etter å ha gjort hedmarking av meg har jeg registrert at man nyter ( :?: ) rakfisk i en hver sammenheng i dette fylket. For noen måneder siden spurte jeg noen venner om de ville være med inn til hovedstaden for å spise sushi. Disse trauste hedmarkinger takket nei mens de rynket på nesen. Ikke F... om de ville ha rå fisk.

 

Konklusjon:

:arrow: Rå fersk fisk = fælt.

:arrow: Rå råtten fisk = digg.

 

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...