Jump to content

hvitløk en forbandelse for viltkjøttet


T3 hunter

Recommended Posts

Æsj. Denne tråden var fornøyelig helt til den kom til å handle om denne fandens såpemarinerte glassmaneten mange insisterer på å spise til jul, og som visst nok er så fantastisk god. Men det er den rett og slett ikke. Jævelskapen ser heslig ut, lukter heslig og smaker heslig.

 

Jeg hører mange tenke det allerede: "Da har du ikke smakt min lutefisk!"

 

Nei, jeg har kanskje ikke det. Men jeg har da smakt en del av lutefisk hos andre som sier akkurat det samme som deg. Og dessverre: Det finnes ingen unntak. Det er like motbydelig alt sammen.

 

(Sånn! Det var godt å få det ut.)

 

PS: Den første som forpester det kjære forumet vårt med skriblerier om om rakfisk, skal få med meg å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 104
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Sako30-06 skreiv :

Jeg mener, skal du snakke om viltkjøtt med lite viltsmak, kan du ta for deg elgen. Den er nær opp mot skinnmagert storfekjøtt i smak. Men rådyr? Å nei, du. Etter min mening har et velhengt rådyr, riktig tillaget, en like utpreget og fin viltsmak som en ung hjort. Dog med litt ulik karakter

 

Eg har bemerka meg at du ikkje er så glad i kvitløk på lammelår heller, men eg er den oppfatning, at dersom eg spiser lammelår og det ikkje er kvitløk, så er det definitivt noko som mangler, med andre ord smakssak.. Eg er heller ikkje veldig bortskjemt med rådyrkjøtt, men fekk for mange år sidan med meg eit kje frå Telemark etter jakta der nede, og eg må sei at skuffelsen var stor første gongen eg laga det til. Det smakte veldig tamt, eg krydra og salta veldig forsiktig, for å få mest mulig viltsmak, men det var jo ingen viltsmak av betydning. Etter konferering med far min ( som er kokk ) så hadde han erfart det samme som meg, han har laga tonnevis med rådyrkjøtt på storkjøkken, og meinte at skulle få smak på det, så må det salt, krydder og kvitøk til.

Men dette er som sagt mange år sidan, iallefall 8-10 år, så klart eg hadde kanskje hatt ein annen erfaring, hvis eg åt dette ofte, og hadde smaken litt meir på tunga. Men det dyret som eg fekk med meg den gongen, var big time skuffelse når det gjaldt viltsmak.

 

 

Elgen er eg einig med deg Sako, det er omtrent som storvilt, men skal me snakke viltsmak, så er favorittene mine reinsdyr og rype, der kødder eg ikkje til med kvitløken.

Link to comment
Share on other sites

Tenkte jeg skule erte på meg hvitløk elskerne!!

men min erlige å oppriktige mening er at hvitløken tar bort den gode spessielle smaken som viltkjøtt har!! har flere ganger blitt innvitert på vilt av div sorter, og gledet meg så, spessielt helstekt rådyrlår som er sååå fantastisk godt. Men hvor skuffet blir jeg ikke når jeg åpner døra og hvitløksdunsten slår mot meg :( vet jo allerede da at måltidet er ødelakt, ikke det at jeg ikke spiser det, men det kunne liksågodt da ha vert storfe eller svinekjøtt, den gode smaken av NORSK natur blir borte i hvitløkssmaken!!!

så min oppfordring er: la viltet slippe dene hvite illeluktende kula!!!

 

da har ikke du smakt min hvitløk/sitron marinerte gåsebiff....men skal være enig om at det er forskjell på lite og mye hvitløksmak....3 timer i marinering er evig nok,da har du en liten smak av marineringen,og mye viltsmak.

men jeg tror sitron/tomat marinerte bryststykker av FUGL blir tingen i huset heretter,for det var fantaaaastisk godt!

Link to comment
Share on other sites

 

PS: Den første som forpester det kjære forumet vårt med skriblerier om om rakfisk, skal få med meg å gjøre.

og jeg som hadde tenkt å fremsi "en ode til rakvisken" skrevet av Mysil Bergsprekken (den synske copiloten til Blodstrupmoen), men ikke pokker om jeg vil ha en struts etter meg

Link to comment
Share on other sites

her nevnes pølse i vaffel med jorbærsyltetøy :lol::lol::lol:
Le forsiktig, du, for her singler det stygt i glasshus. Jeg hadde ei venninne som kom fra en plass -- lurer på om de ikke kaller seg "by" nufortiden -- bare sånn en times kjøring inn fjorden for der du bor, og hun serverte både vafler med spekepølse og vafler med hardkokt egg og kaviar :shock::mrgreen: Ved nærmere ettertanke lurer jeg på om jeg ikke har en kollega fra kystroka der oppe som også er kjent med samme type kulinariske spesialiteter

 

rå fisk er agn å jeg spiser ikke agn
Fisk er godt. Jo ferskere desto bedre. Stort ferskere enn rå får du den vel ikke? ;) Men for å prøve å nærme meg topic igjen: Rå fisk er da helt greit, det, men helst ikke hvitløksmarinert :mrgreen:

 

Var det forresten nå vi skulle begynne å diskutere makrell eller ikke makrell?

Link to comment
Share on other sites

siden denne tråden har gått OT for lenge siden, og er forlystelig å lese, tillater jeg meg enda ett kromspring.

For lenge siden, sånn omtrent for tidenes litt ut på morgenen, var jeg i middagselskap med mine foreldre og brødrene mine. Det ble servert nydelig lammelår (med hvitløk) og blant tilbehøret til dette lammelåret (altså med hvitløk) ble det servert rosenkål. Rosenkål er favorittgrønsaken min og går til alt, selv glassmanetliknende gugge. Dette sa jeg også i nevnte selskap. Min bror trodde at han kunne dra en billig en på min bekostning, og sa at han ikke mente rosenkål går til noe som helst (han er økonom og har ikke peiling). Joda sa jeg bestemt. Nevn hva som helst og jeg skal spise rosenkål til det. Han smile og sa ketsjup, hp saus og vaniljesaus. Jeg hentet nevnte sauser, tok rosenkål og klæsket en høvelig dose over. Altså rosenkål med ketsjup, rosenkål med HPsaus og rosenkål med vaniljesaus. De to første var gode, den siste var ehh ikke så godt, men ned gikk det. Så jeg ser altså vaffel med mye rart, og går all inn med rosenkål med vaniljesaus

Link to comment
Share on other sites

Eg har budd i lag med ein trysling i mesteparten av studietida. Dei luringane har eit festmåltid beståande av kokt aure, kokte poteter og rømmegraut på ein og same tallerken. Det tar kaka for min del...

 

Det særaste eg sjølv gjer er vel kanskje at eg av og til testar hjortekjøtet ved å ete ein bit rå før eg steika det. Og for min eigen del so steika eg det absolutt minst mogeleg. Dette er vel om merke kjøt vi har slakta og behandla sjølv.

Link to comment
Share on other sites

Ser det er mye rare kombinasjoner ute og går her, men ingen har foreløpig nevnt en kombinasjon som i teorien skulle være god som gull i mitt hode. Pepperkaker som nytes med en avkjølt Aass Fatøl. Akk så feil jeg tok. 2 smaker som ikke passet sammen i min munn, men akk så gode hver for seg.

 

Ellers kan man jo også lure på hva de tenkte på de som begynte med gravlaks/ørret, da det jo er litt dodgy og "grave" ned noe. Godt er det også, lager den til og med selv.

Link to comment
Share on other sites

Eg har budd i lag med ein trysling i mesteparten av studietida. Dei luringane har eit festmåltid beståande av kokt aure, kokte poteter og rømmegraut på ein og same tallerken. Det tar kaka for min del...

Det har jeg smakt. Selv om det ikke var noen höydare, var det ikke så ekkelt som det kan høres ut. Jeg kan si at jeg eter det any day framfor lutefisk og den unevnelige andre fisken. :)

Link to comment
Share on other sites

Det særaste eg sjølv gjer er vel kanskje at eg av og til testar hjortekjøtet ved å ete ein bit rå før eg steika det. Og for min eigen del so steika eg det absolutt minst mogeleg. Dette er vel om merke kjøt vi har slakta og behandla sjølv.

 

Yessir, det gjer eg også, pleier å legge fram biffen på kjøkkendisken et par timer minst, før den skal tilberedes. Og av og til, så MÅ eg berre sneie ein liten kjøttbit av, strø litt salt og kverne litt pepper på den, og glefse den i meg. Og heilt einig, sånt kjøtt skal ikkje ihelsteikes. Det skal surres på sterk varme litt på begge sider, og rett på tallerken med den. :)

Link to comment
Share on other sites

:mrgreen: Heller det en en mexican standoff. Men jeg skal ikke nevne rakfisk mer. Ikke en eneste gang skal jeg skrive rakfisk på dette fora, siden det du så tydelig ikke liker rakfisk. Jeg respekterer det, selv om jeg jo liker rakfisk, og synes rakfisk er en av årets høydepunkt. Det blir liksom ikke jul uten rakfisk mener nå jeg da. Men som sagt, dette er siste gang jeg skal skrive rakfisk.
Link to comment
Share on other sites

Dette minte meg forøvrig om en rett som jeg mener skal ha en viss tradisjon i dalstroka sørøst for "byen æ bor i", altså at stykke opp Gauldalen:

 

Rømmegraut over fisk, oh yeah! Men ikke over kokt aure. Derimot over rak (eller "unevnelig", som retten kalles av enkelte her) aure! :shock:

 

Og mens vi er inne på spesielle retter, mener jeg at uti Hitratraktene skal det ha oppstått en rett som delvis ligner på klubb (eller komle, raspeball, kompe eller hva nå de vantro kaller denne eminente spise), men med torskelever oppi, dernest formet til baller som klubben og stappa inni kjeften på et torskhau før det hele blir kokt. Også her melder jeg meg stille og diskret ut av middagsselskapet...

 

 

Har vi slått Kammer-rekorden for offtopic nå?

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden følger jeg med argusøyne. Kopierer den hvert andre minutt for å arkivere bevismateriale.

 

:mrgreen: Er ikke redd, for pappen min er nok sterkere enn pappaen til Omega

Pappaer til side. Har han sprengingskursene fra Forsvaret? Og kunnskap om hvor Kammerets servere befinner seg? 8)

Link to comment
Share on other sites

Men saltfiskball Laget av sei som har ligget i lake ett års tid. Nytes med andakt.

 

Det står for meg som et paradoks at vi som bor i et land med så lang kystlinje og tilgang på uante mengder med fersk sjømat har tradisjoner for å spise råtten mat.

 

Min bror har en samboer fra Island. Der oppe har de en eller annen rett som består av råtten pigghå. Rakhai? I likhet med rakfisk skal denne nytes sammen med en eller annen form for legalisert hjemmebrent.

Link to comment
Share on other sites

Her ha det verkele skjedd teng si eg loggæ meg av i går ettermidag! burde karnsje va litt førnærmet sånn som dåkk ha forlatt trådn her, mæn må innrøm at eg ha fliræ så eg ha skreke når eg ha lese det dåkk ha skreve...helt kanon :lol: Mæn må jo innrøm at eg e gla før at eg ha ete middag før eg sætt meg ne å las her, før her va det frøktele mange ækle variantæ a matkombinasjonæ!! å bære før å ha sakt det...Røtn mat det e t eg i kke!!!!!

p.s. ha nettopp ete ei fjellrøyæ hentæ i børgefjell i påsken, vekt 1,6 kg :)

Link to comment
Share on other sites

Fantastisk tråd, den har vært innom mye "rart", men imho. gjenstår det aller værste. Og før jeg starter på den lille anekdoten må jeg bare si at jeg er fantastisk glad i ost, og da helst litt mer smakfulle oster som (upasteurisert) Camembert, Roquefort og Stilton. Gammelost går også helt greit.

 

Men så var det en gang en kammerat og jeg fant ut at vi ikke hadde smakt på denne unevnelige r**fisken. Vel, som sagt så gjort, min gode venn inviterte til r**fisk med tilbehør. Vi kom, så og spiste - og når sant skal sies drakk enda mer. Fisken ble ingen favoritt, men den var "grei". Men så kom det enda en ting ingen av oss hadde spist før på bordet. Jeg skal ikke si noe om kroppsvesker, men der stod det altså pultost i plastpose. Jeg tør minne om at dette var godt ut på kvelden og med akevitt i mer enn tilstrekkelige mengder. Vel, for å kutte noen hjørner: Jeg vemmes fortsatt av smaken av bedrevet skummet melk med karvesmak.

 

Det er en del ting jeg helst ikke spiser, snegler f.eks. men det har jeg spist - og kommer til å spise igjen dersom det passer seg best. Men denne "osten" skal få evig hvile for min del.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke alverdens erfaring med hvitløk til vilt, men jeg pleier å like det meste selv om det lukter litt degos av det.

 

Det jeg blir stressa av einerbær i viltsausen. Jeg bruker det selv, men begrenser det til 2-toppen 3 knuste bær. Det gir et lite hint og setter en spiss på sausen.

MEN

Jeg har deltatt på noen jegermiddager der kjøkkentjensten er dugnadsarbeid og dugnadsarbeiderene har prøvesmakt på alle drikkevarene lenge før noen i det hele tatt har tenkt på sausen. I mange tilfeller er det rene vorspielet rundt sausegryta og ripsgele, tyttebær, brunost og stooore mengder med eierbær havner i sausen. Og da smaker allt einerbær.

 

Det mest ekstreme tilfellet jeg har vært borti er 3 liter fløtesaus med 30 einerbær. Det verste var at dette var en meget god saus i utgangspunktet, men i et ubevoktet øyeblikk kom en "besserwisser" forbi sausegryta og prøvesmakte. "Besserwisseren" tok bokstavlig talt skjeen i egen hånd og kryddret og tillsatte sausen etter eget forgodtbefinnende. Sausen var uspiselig. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Men saltfiskball :D Laget av sei som har ligget i lake ett års tid. Nytes med andakt.

Denne matretten fra Hitratraktene som Sako 30-06 nevner heter kammsball. Fysj!!

Men saltfiskball :D Laget av sei som har ligget i lake ett års tid. Nytes med andakt.

 

Åja! Der har vi favorittmaten min ! Saltfiskball nytes også i ganske store mengder, som gjør at man først stopper spising, når man sitter på den første.

 

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har ikke prøvd rakmakrell, men gravmakrell er faktisk ganske godt.

 

En smakskombinasjon som ikke anbefales er druer med kaviar. Det skar seg fullstendig allerede på tungespissen.

 

(Forøvrig mener jeg at rådyrkjøtt uten hvitløk er som rådyrjakt uten hund)

Link to comment
Share on other sites

Det er utrolig hvor mye god mat som går an å ødelegge på alskens vis.. På fartøyet mitt i marinen var jeg den eneste som åt fisk, og kokken visste dette godt. En dag sa han "I dag blir det uer, UM Stefflus!". Jeg gledet meg hele dagen, og på tross av et snev av sjøsyke var det med stor appetitt jeg gikk for å skaffe. Kokken trodde kanskje det var gledestårer som kom, men synet av lysegrønt krydret uerfilèt viklet i skinke, strødd med knuste nøtter og bakt i ovn gjorde liksom at jeg gikk litt i stykker innvendig.

 

Jeg har også nylig fått hvitløksmarinert stekt ørret, og selv om det var etanes er og blir jeg en purist. Fesken ska va ænest!

 

og den som fant på sitronpepper skulla vært lagt i lut

Link to comment
Share on other sites

Fantastisk tråd, den har vært innom mye "rart", men imho. gjenstår det aller værste. Og før jeg starter på den lille anekdoten må jeg bare si at jeg er fantastisk glad i ost, og da helst litt mer smakfulle oster som (upasteurisert) Camembert, Roquefort og Stilton. Gammelost går også helt greit.

 

Men så var det en gang en kammerat og jeg fant ut at vi ikke hadde smakt på denne unevnelige r**fisken. Vel, som sagt så gjort, min gode venn inviterte til r**fisk med tilbehør. Vi kom, så og spiste - og når sant skal sies drakk enda mer. Fisken ble ingen favoritt, men den var "grei". Men så kom det enda en ting ingen av oss hadde spist før på bordet. Jeg skal ikke si noe om kroppsvesker, men der stod det altså pultost i plastpose. Jeg tør minne om at dette var godt ut på kvelden og med akevitt i mer enn tilstrekkelige mengder. Vel, for å kutte noen hjørner: Jeg vemmes fortsatt av smaken av bedrevet skummet melk med karvesmak.

 

Det er en del ting jeg helst ikke spiser, snegler f.eks. men det har jeg spist - og kommer til å spise igjen dersom det passer seg best. Men denne "osten" skal få evig hvile for min del.

 

Lå pultosten i plastpose :shock:? Skikkelig pultost skal ligge på glass, og det skal være nok å vise frem glasset for brødskiva, så har man nok smak. Husk at dette fra gammelt av er fattigmannskost, som skulle drøyes i det lengste. Plastpose... Pføyh! Ekte pultost løser da opp plast, må vite :wink:.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg mener å huske at vi har vært nedover denne veien tidligere, på et annet forum. Om min hukommelse ikke svikter meg, noe jeg anser å være helt usannsynlig, oppnådde vi følgende enstemmige konklusjoner:

 

-Makrell er ypperlig spise

-Rakfisk er råtten fisk. Mennesker i verdens rikeste land trenger ikke spise slike ting.

-Abbor er ikke mat. Det er bein med skinn på.

-Østlendinger bør ikke uttale seg om mat fra havet

-Reker pilles i følgende rekkefølge: Hode, midtdel, hale. Alt annet er feil og tyder på at man har blitt servert frossenreker i barndommen.

 

Var det mer da? Det som dengang avgjorde diskusjonen var mitt hylningsdikt til makrellen. Etter det var alle argumenter fånyttes. Dessverre forsvant diktet med forumet, men jeg venter fremdeles på telefon fra Gyldendal.

 

 

Hvitløk er tingen til gode viltretter. Den forbannede fløtedriten mange ødelegger både saus, gryter og selv steiker med derimot :x Tar bort en hver viltsmak og er kun egnet til noe så ekkelt som Bever eller - grøss - Ryper.

 

Elg, Hjort, Rein etc. bør tilberedes med lite eller mange ganger ingen kroppsvesker fra tamdyr (les: melk og dets avarter)

 

Tron

Jeg er forbauset over at dette utsagnet har fått stå i fred. Bever er en ting. Det er en sekk med tarmer og smaker ved. Men ryper? Det møreste, mest smakfulle av alt fuglevilt - ekkelt? Kan slikt stå uimotsagt over fem sider?

Link to comment
Share on other sites

Om min hukommelse ikke svikter meg, noe jeg anser å være helt usannsynlig, oppnådde vi følgende enstemmige konklusjoner
Uten å ville gå inn i noen tung diskusjon her og nå tror jeg at jeg vil anbefale en liten tur til legen for utredning mhp. tidlig Alzheimer. Det synes meg som om det er enkelte symptomer som kan tyde på dette.
Link to comment
Share on other sites

Om min hukommelse ikke svikter meg, noe jeg anser å være helt usannsynlig, oppnådde vi følgende enstemmige konklusjoner
Uten å ville gå inn i noen tung diskusjon her og nå tror jeg at jeg vil anbefale en liten tur til legen for utredning mhp. tidlig Alzheimer. Det synes meg som om det er enkelte symptomer som kan tyde på dette.

 

Mneeiii....jeg er temmelig sikker på at det var slik. Det var i samme tråden du betrodde oss at du egentlig mente realfag var unyttig, at NTNU aldri burde fått tittelen "Universitet" og at det var vanskelig å finne dameundertøy i din størrelse. Er det ingen andre som husker dette?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...