Jump to content

REVEJAKTA 09/10


jmonsen

Recommended Posts

  • Replies 1.9k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Skjøt min første rev i helga! Var egentlig på kråkejakt. Så plutselig måtte jeg på en flott rev i fjæra. Den var kjempe fin i pelsen. Er usikker på om det var en hann eller en hunn , hvordan ser man forskjell? Frøys den ned . Den kom rett mot meg, akkurat når den så meg , fyrte jeg av at skudd.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er det med å fyre opp bål mens man venter på reven skal komme til åte?

Jeg søkte litt på forumet, og der er det folk som sier at elgen ikke legger merke til røyken, og andre sier at den legger merke til røyken igjen.

Noen som har erfaring?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjøt min første rev i helga.

Er usikker på hva jeg skal gjøre med en den. Har frøset den ned så er kansje ikke så lett og ta vare på skinnet eller?

Er det skudd premie på rev i tromsø ? Hvor kan jeg eventuelt finne det ut ? Har lyst og ta vare på skinnet men har ikke peiling på hvordan, er det noen gode nettsider eller filmer som forklarer?

Link to comment
Share on other sites

Jeg og en kamerat av meg tilbrakte rundt 20 netter på en gård i Oslo-området og skaut 11 rev forrige sesong. Gleder meg til snøen kommer så vi kan fortsette å beskatte dette artige viltet. Tenkte jeg skulle dele noen erfaringer med dere når det gjelder åtejakt i kulturlandskap nær hovedstaden, og kanskje få noen tips tilbake når det gjelder åtejakt inne skogen.

 

Vi begynte fjorårssesongen etter nyttår, og endte som sagt med tosifret antall rever etter at påsken var over. Satt stort sett hver helg, og gjorde noen interessante observasjoner:

 

- Stort sett all rev ble sett mellom 23 og 03

- Pinlig nøyaktig trekkruter på alle sammen. De fulgte de samme rutene over den snøkledde åkeren. En rute gikk fra gammel granskog, en annen langs en dreneringsgrøft i jordekanten, den siste kom rett fra en foringsplass for rådyr, også i gammel granskog.

- Mange ganger gikk revene rett forbi åta, og veldig sjelden ble de stående å spise, selv om vi delte opp i små biter, og prøvde alt fra fisk til rådyrvom, skogsfuglslakt og hundemat. Vi følte etter hvert at åta ble irrelevant, for revene dukket opp på åkeren i løpet av natta nesten uansett. La ut to hele elgboger som NSB hadde fikset til meg. De ble ikke rørt før snøen gikk. Da gikk det virkelig unna. Mistenker spyfluer og grevling. Burde nok ha delt opp dette åtet.

- Snødybde hadde MYE å si for aktiviteten på jordet. Februar og store deler av mars var tomme for rev. Ikke noe action før det dannet seg skare. Da så vi brått 3-4 dyr hver natt igjen.

- Ei natt var det meldt 7,5 m/s vind og snø. Hadde hørt fra erfarne folk at da var det bare å holde seg inne. FEIL! Så syv rev på noen timers postering, og skøyt to av dem.

- Da vi var på ellevte felte rev tenkte vi med oss selv at nå må det snart være tomt i terrenget. Det stemte ikke. Den siste posteringa før jakta var over så vi fire og fikk skutt to. Tydelig at revene som blir tatt ut erstattes av andre.

 

Så over til årets sesong...

 

Jeg tenkte at jeg skulle begynne å jakte mer aktivt på noen rever jeg har kommet i kontakt med i høst i forbindelse med drivjakt på rådyr med strihåret dachs. Området jeg jakter rådyr og fugl i ligger ikke mer enn en 3-4 kilometer fra gården, og jeg antar at det er en viss trekk fra skævven og ned i kulturlandskapet. Allikevel er det flere hi skogsterrenget, og jeg tenkte at jeg skulle sette opp ei lita jakthytte "i felt". Har snakket med noen som har gode erfaringer med skjul laget i asfaltplater, så jeg tenkte jeg skulle lage meg en slik en. Så noen spørsmål til ekspertene her inne:

 

1. Er det mulig å sette bua på bakkeplan, og fortsatt få inn rev på haglehold inne i skogen? Det funka fint i jordekanten, men jeg har hør rykter om at Mikkel er mer sky i skogen. Stemmer dette?

 

2. Kan det kanskje være en idé å sette bua på en liten høyde, og legge åtet nede i f. eks et bekkedrag? Da vil det jo lukte mindre av den som sitter og venter.

 

3. Kommer reven ut på hogstflater og spiser, eller bør jeg legge åte i skogkanten?

 

4. Er det noen som har noen generelle råd og tips angående åtejakt inne i skogen, eller er det slik at de aller fleste her inne jakter på jorder etc?

Link to comment
Share on other sites

Hei Biffen.

Jeg jakter ikke på jorder men i skog. Skal du ha jaktbu i skogen for å jakte rev vil jeg anbefale at du plasserer den litt høyere i forhold til der åta ligger. Rev i skogen, (mitt inntrykk/erfaring), er mere sky og mere var for lyder og lukt. Åta burde du legge noen meter fra en skogskant, da vil reven føle seg tryggere der det er naturlig skjul i nærheten av åta. Også ved bekkedrag skal være fine plasser. Reven trekker ofte i slike bekkedrag,elver osv. Det er de som legger åte på jorder, tror nok det går det også men jeg tror rødpelsen vil være mere forsiktig med å gå ut på et åpent jordet, spesielt ute i skogen. Har også samme erfaring som dere når det gjelder vind og nedbør. Har hatt rev på åta i liten kuling og kraftige snøbyger og regn. Har også hørt det samme som dere men jeg tror ikke det er fasit. I fjor hadde jeg faktisk oftere rev på å åta når det snødde, akkurat som reven føler seg tryggere når det snør, kanskje den føler seg mere skjult/trygg :!: . Har filming på åta og dermed kunne jeg gjøre denne registreringen. Ved fullmåne var det faktisk veldig sjelden besøk av rev på åta. Har samme erfaring når det gjelder at den spiser av åta, den bare sjekker/snuser og graver litt, men jeg bruker en del hundefor og det går den å plukker men er veldig skeptisk til det også, skvetter til å stikker når den snuser på det, for så å komme tilbake. De revene jeg har skutt ved åta har ikke spist noe. Lykke til med jakta :D .

Link to comment
Share on other sites

har hatt åte både i ødemark,og kulturlandskap.og fasiten er enkel og grei; legg åte så LANGT unna deg,som mulig....riflehold på 100-150 meter er optimale....økende avstand=mer skutte rev.

 

når det gjelder været,så er som nevnt,kuling og snøbyger best....klarvær og fullmåne gjør reven(spesielt voksen reven) var....

Link to comment
Share on other sites

Takk skal dere ha for fine svar. Som leder av et ungdomsutvalg i en jeger og fiskerforening har jeg mange forespørsler fra juniorer som er interessert i gratis revejakt. Ikke noe er bedre enn at ungdommen vil beskatte rovvilt! At de kan sitte komfortabelt i et skjul med ei hagle hadde derfor vært fint. Få ungdom her har egen rifle, men mange er i besittelse av ei hagle, så jeg tenkte å legge åtet på haglehold i første omgang, men ser at det er en fare for at reven får hetta. Tenkte jeg skulle legge igjen noe klær i bua for å sette igjen litt lukt som reven etter hvert blir vant til. Aner ikke hvordan dette kommer til å funke.

 

For å avlive en annen myte jeg har hørt om reven... Jeg og kompisen min ser utover hvert vårt jorde når vi jakter på gården. Da dekker vi et stort område. Ser jeg en rev som er på vei til "hans" jorde, hvisker jeg til han selv om holdet til reven kun er 40-50 m. Det skremmer ikke reven i det hele tatt, antakeligvis fordi den er vant med at det er folk på gården. Har også hatt en nabo med tidenes hostekule bare sekunder før en rev kom ruslende på jordet. Så det med at reven raser av gårde ved den minste lyd er ikke min erfaring. Det samme gjelder bevegelse. Vi flytter på verdandastoler (vi sitter på en veranda) hvis reven dukker opp uventede plasser. Bevegelsen fra verandaen bryr de seg ikke om i det hele tatt. MEN! Jeg tipper saken blir en annen i tjukke skauen!

 

Og når det gjelder viltstell, så er jeg rimelig sikker på at jeg ser mer fugl i terrenget vårt denne sesongen enn i fjor etter at vi tok ut 11 rev. Selvfølgelig er dette en subjektiv vurdering som ikke har snev av vitenskap i seg :)

Link to comment
Share on other sites

Har så jæææv.... mye åtet for tiden. Har en som driver viltslakteri, og det kommer stadig meldinger om kasser med avskjær og slakteavfall jeg kan hente. Nå frykter jeg at rotta kommer til å innta låven. Det har riktignok ikke blitt sett rotte på gården på 40 år, men man vet jo aldri. Har katt her da.....Jeg vil ikke ha alt på åtet med en gang, ser det som mer hensiktsfullt å ha noe utover senhøsten/vinteren. Men jeg må nok grave et par groper til og fylle de opp. Kjørte nedpå tre søppelsekker i stad. 20-30 kg i hver. Tror kråke, ravn og rev lever godt ei stund framover.......

Link to comment
Share on other sites

Har all verdens mengder med åte og all verdens mengder med tid nå. Flyttet hjem etter mange år i utlendighet og om kråkene får litt ekstra for, så er det ingen store problemer for meg. Poenget er å ta ut revene som er i terrenget. Om de bruker hele oktober på å nærme seg åtet og kråkene spiser mye i mens, så gjør det meg ingen ting. Før den 15.april skal jeg nok ha gjort litt ugang i revestammen likevel. :D

Link to comment
Share on other sites

Fyrer inn med et lite spørsmål her. Driver ikke selv med storviltjakt, så har lite tilgang på vom og slakteavfall.

Men tar gjerne imot tips om hvor dette kan skaffes, (trondheimsområdet) Så om enten du har tilgang til det, og gjerne vil bli kvitt litt, eller at du vet om noen slakteri som kan levere ifra seg(kan de det?) så hadde jeg blitt glad og fornøyd :)

Link to comment
Share on other sites

Knutis- Jeg personlig ville lagt det litt utpå jordet. Reven er kanskje noe mer skeptisk, men den kommer etter hvert uansett. Sitter du rolig er mye gjort. Mye mer morsomt og se utover et helt jorde framfor en liten gløppe i skogen. (PERSONLIG MENING :D )

Link to comment
Share on other sites

Ja der sa du også en viktig ting mikkelrev. Flere og kanskje bedre skuddmuligheter :!: Dessuten er det ikke alltid reven detter rett ned selv med et godt treff, og det kan bli veldig vanskelig og finne den hvis den stikker seg inn i tett skog. Med åte utpå jordet er sjansen større for at den detter utpå jordet et sted. Dessuten blir det bedre skytelys på et åpent jorde, enn i skogen :wink: . Veit ikke om du har planer om og bruke lys jeg men..

Link to comment
Share on other sites

Det ligger nok an til å bli jordet. Forutsatt at grunneieren av jordet, som er en annen enn han med tårnet sier det er ok. Tror det blir adskillig flere timer med skytelys på jordet. Et alpinanlegg på andre siden av dalen lyser godt opp om kvelden så lenge det er flombelyst. Mulig reven er skeptisk til å komme fram i slikt lys? Månen bør også lyse bra opp i perioder. Mulig gjenskinn fra bebyggelse og gatelys nedi dalen også kan bidra. Det har vært minst to reveynglinger i området der i år, så det bør være litt rev å ta av!

Link to comment
Share on other sites

Ja der sa du også en viktig ting mikkelrev. Flere og kanskje bedre skuddmuligheter :!: Dessuten er det ikke alltid reven detter rett ned selv med et godt treff, og det kan bli veldig vanskelig og finne den hvis den stikker seg inn i tett skog. Med åte utpå jordet er sjansen større for at den detter utpå jordet et sted. Dessuten blir det bedre skytelys på et åpent jorde, enn i skogen :wink: . Veit ikke om du har planer om og bruke lys jeg men..

 

+ 1 :D det er jeg helt enig i gutten i kruttrøyken :D blir vel bra til hælja vel :D

Link to comment
Share on other sites

i kveld da jeg komm inn fra fuglejakt så satte jeg meg ned ved bilen og prøvde å lokke litt på mikkel, aldri prøvd detta for så forhåpningene var ikke kjmpe store,,,,, men etter 10-15 min kom jaggu mikkel på jorde,,,,, men litt ivrig og stressa førte til bom,,,,,, men jaggu ga detta mersmak :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

I dag falt rev nr. tre på åta denne sesongen. Og akkurat denne ble minneverdig.

Madammen er borte i helga, og jeg er alene hjemme med to små barn. Jentungen på tre sto opp klokka sju og satte seg foran TV`n. Jeg og minstemann lå litt lenger. Jeg prioriterte i utgangspunktet søvn denne natta, så jeg hadde slått av revevarsleren. Klokka åtte blir jeg vekt av jentungen, som sier at det er rev på åtet, og at jeg må skyte den! Hun foteller videre at det er mammaen til den jeg skaut tidligere i uka og at den vil henge sammen med denne under terassen :shock: Vel, jeg haster ned i 1. etg og gir den en v-max i bogen. Jentungen er så glad når jeg kommer opp igjen at hun kaster seg om halsen min og sier jeg var flink :D

Link to comment
Share on other sites

Hei! eg treng nokre tips. er ute etter ein billig, enkel, trygg åtebelysning som er billig i drift og som ikkje koster stort i månaden. nokre tips? svar meg gjerne på melding, men er jo innom forumet innimellom og:)

 

Nokre Revejegarar nær Bø i Telemark her? greitt å ha ein motivasjonskompis:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...