Jump to content

REVEJAKTA 09/10


jmonsen

Recommended Posts

Blir reven var et knall blått tau mot grønt gras? har hivd ut et rådyrskin festa med et knall blått tau, så jeg måtte bare høre.

 

 

Må vel si meg enig med de andre som mener rødpelsen kan være skeptisk til blått tauverk.

 

For noen år siden fikk jeg over en perjode noen saulam og rådyrskrotter som hadde blitt drept på riksveien og i frykt for at rødpelsen skulle dra dem med seg slo jeg ett jernrør gjennom kroppen på den ene og ned i jorda, de andre tok jeg en streng om bakfoten og ca 1m til jernrøret, de skrotten flyttet seg jevnt rundt jernrøret etter som nettene gikk.

 

Mitt forslag blir altså å skjære ett hull i skinnet å tre det nedover en staur, stang eller rør. Da skal jeg garantere det blir der ei stund :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.9k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Da datt årets første rev for min del klokka. 21.40

holdet var 200 meter, den lå på et jorde. så jeg la meg ned, og siktet mitt i hode på valpen, for jeg så ikke noe annet enn det lille hode hans ! :oops:

skulle ikke ha skutt egentlig, men var fristende selvfølgelig !!

Reven hoppet 2 meter oppi lufta og ble liggende stein dau etter på !!! :lol::D

 

thumbnail_Jaktbilder_2009-2010_008.jpg

thumbnail_Jaktbilder_2009-2010_013.jpg

thumbnail_Jaktbilder_2009-2010_003.jpg

thumbnail_Jaktbilder_2009-2010_004.jpg

Jaktbilder_2009-2010_007.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ikveld kunne jeg ha skutt min første rev noensinne. Men valgte å la den gå, litt usikker på om jeg hadde lov å skyte der. Nå i etterkant når jeg sitter her med kartet, ser jeg at jeg kunne med god samvittighet gjort det.

Var faktisk på vei til den plassen jeg hadde sett for meg, da jeg ser en liten rev på andre siden av en åker stå å se på at jeg kommer kjørende. Stopper bilen, går ut og henter børsa, og labber ivei bortigjennom åkeren. Var en liten høyde midt på åkerlappen, så reven så ikke at jeg kom gående, for jeg kom over kulen og var ca 60-70m ifra.

Den fikk gå for denne gang, men satser på å ta den imorgen! :) Uansett, en arti kveld for en sylfersk jeger.

 

En ting til! På åtejakt, er det f.eks noe reven foretrekker fremfor annet? Kan man bruke en reveskrott som åte? :o

Link to comment
Share on other sites

Satt og kikket etter råbukken nå i skyminga. Kom ei rå med tre kalver og beitet seg over atlega. Plutselig ser jeg en kvit haletipp. Begynner å bli bra skymt. Gjennom riflekikkerten ser jeg en rev som sitter mot meg. Ca 90 m hold. Ei lita glo i korset og bang rett ned. Da jeg skulle opp og hente den aula det med rådyr oppunder skogkanten. Men bukk fikk være bukk i kveld.

 

Rifla var Tikka Sporter med 165 grs Woodleigh. Swarokikkert. Reven er ikke veid, men det var nok en av den yngre garde. Bilde og vekt mulig i morra. Såg forresten en til da jeg skulle kjøre hjem. Men den ble borte da jeg gikk for å se etter den. Åtet er forøvrig foret med slakteavfall fra rådyr. Varsler og lys satt på. Men såpass nytt enda at jeg tviler på om det kommer rev de første dagene.

Link to comment
Share on other sites

Nå har ravna funnet delikatessene på åtet. Lys m/timer har stått på i tre dager. Nytt åte, 112 m fra huset. I skjul for alt og alle og nær skogen. Tror det kan bli en bra vinter visst det kommer noe snø. Må skyte fra loftet og verandadøra. Har bygd et skytebord slik at jeg kommer over rekkverket fra døråpninga. Rifla ligger med sandsekk foran og bak. Jeg må stå, men jeg ser et potensiale i anlegget. Skal sende avgårde et par testskudd slik at jeg er klar om det piper i varsleren.

Link to comment
Share on other sites

styrtet halve plasttynna-tynna med geitekillinger på åta i går!den har stått i sola,og godgjort seg helt siden i mars :D

det var en skikkelig odør :shock::shock: !vil lukte på laaaang avstand!!har også forstørret hvitsand dungen åta liggeer nedgravd i.går veldig bra og ha en hvitsand dunge og bruke til bakgrund....blir som en snøskavel,og den mørke høsten blir ingen hindring for skytinga sin del....kan legge ut bilder til inspirasjon,hvis noen vil ha :?:

Link to comment
Share on other sites

normal_Bilde363.jpgfra vinduet i huset

normal_Bilde364.jpgfra siden ps(bygningen i bakgrunn er ikke huset mitt :lol: )en gammel garasje :lol:

normal_Bilde365.jpgfronten

 

vil påstå at en normalt god skytter,med 2,5-10x50 kikkertsikte,lett vil kunne skyte rev uten verken kunstig lys eller måneskinn i svarte høstnatta med den hvite bakgrunnen.....

dungen er ca 1m høy,og 4 m lang...

Link to comment
Share on other sites

Spør her om et spørsmål som sikkert har blitt spurt 1000 ganger, men jeg har også søkt og lett lenge og vel om temaet. Har dessverre ikke funnet noe fullgodt svar, men spørsmålet er som følger:

Hva er den beste fabrikk lada ammo til rev i kal. 308. Tenker da på størst mulig ekspansjons effekt.

 

Vet at man kan lade selv og evt. få andre til å lade, men hvis man ser bort fra dette. Har sett at Nosler har en Balistictip på 125 gr. Noen som evt. har prøvd denne? Erfaringer mottas med takk.

 

....................

 

Tikka T3 .308

Link to comment
Share on other sites

Alle normale jaktkuler duger til rev i .308. Tenk heller på hva som går godt i rifla di. Den 125 grs. du nevner høres jo fortreffelig ut.

 

Ellers hadde jeg besøk på åtet mitt kl. 2345 i natt. Hørte det peip fra kjøkkenglaset. Stresset ikke men gikk og kikket med kikkert. Jo, reven var nedpå åtet. På tida det tok fra jeg fikk på klær, henta fram rifle og rigga anlegg hadde reven sannsynligvis fått med seg et skikkelig kjøttstykke og forlatt åstedet. Stod en god halvtime med rifla i anlegg. Såg kun en grevling som kom over atlega. Hadde ikke hjerte til å skyte denne markspiseren da.

 

Satser på å være mer forberedt på revebesøk i natt. :D

Nå er åtejakta i gang. Tusenmeteren funker fint. Kunne sikkert brukt mye rart av kikkertsikter og likevel sett reven. 112 m til åtet, men det er godt opplyst.

Link to comment
Share on other sites

Sjekket opp med Villmarksbutikken på Jessheim idag og de kunne ikke uten vider skaffe denne kula.

(Nosler 125 gr. 308.) Det var visst ingen importører som hadde den på lager.

Er det noen som vet om andre som har denne inne, eller kan skaffe?

Link to comment
Share on other sites

Var ute en tur idag, men ble meget kortvarig grunnet torden og sideveis regn. Dro hjem til kompisen og drakk litt kaffe isteden.

På vei hjem tenkte jeg at jeg skulle kjøre innom området der vi jakter iblant for å se om det var noe liv der.

I skogkanten, på en åker ser jeg det tusler en liten skikkelse, men ser ikke om det er hund/katt/rev etc fra det holdet jeg var på. 2/300m (klokka var ca 20:30, så litt skumring i tillegg)

Parkerte bilen ved åkerkanten og gikk etter reven, den tusla videre og kom bort fra synet. Etter å ha gått i enden av åkeren var det et lite skogholt, og på andre siden av det var det en ny liten åkerlapp.

Der satt jammen reven og snuste i gresset (spiste på en frosk viste det seg).

På ca 80m med en s&b 139gr blyspiss gikk den i bakken før kruttrøyken hadde lagt seg.

Mitt første felte vilt noensinne, og heller ikke det siste :)

DSC00450.jpg

Link to comment
Share on other sites

I går kveld ca. kl. 21.00 datt årets første rev. :lol: Den ble skutt på 200 meter.

Har sett to valper der tidligere men da var ikke børsa skutt inn på det holdet. Endelig kom den ene utpå igjen. Nå er det bare å vente på mor å den andre valpen. prøvde å lokke litt her om kvelden, men som vanlig uten hell. Har forøvrig ikke fått ut en eneste rev på lokk selv om jeg har prøvd ca.20-30 ganger. De kommer aldri ut før det er nesten stup mørkt. Når begynner dem å gå oftere rundt? :shock:

Link to comment
Share on other sites

Ankom åtebua klokka 2100, og rigget meg til.

Klokka 2215 viste det seg en rev på åtet. Den virket litt stressa og sto omtrent ikke i ro, så jeg ville ikke skyte på den med en gang.

Etter 4-5 minutter forsvant den, så jeg helte opp en ny kopp kaffe.

Klokka 2240 er det bevegelse på åtet igjen... Frem med kikkerten.

Joda, rev nok engang. Og denne gangen er det roligere, reven snuser stille og rolig rundt og virker som om den har all tid i verden.

Det har den ikke.

En 180 grains Fusion sendes avgårde og reven er død i smellen.

 

1252279744_resized.jpg?width=640&height=480

En hannrev på 6,4 kg.

Tikka T3 Lite .308 Winchester

Link to comment
Share on other sites

Eg har eit spm angående lys på åtejakt... hus vegge ka defineres som husvegg?? altså veggen på huset du bur i? eller kan du sette opp lys fastmontert på eit/ein "hus"(glugg) du har bygget og setter opp i skogen??

 

Tror nok at ett gluggehus i skogen faller utenfor bygninger du kan beregne som lovlige å sette lys på.

Det er vel mere bolighus, fjøs, redskapshus, garasjer og hytter som holdes lovlig innen forskriften.

 

Er vel kanskje noen her inne som kjenner forskriftene så godt at de tørr å svare mere bastandt på dette en meg.

 

Hadde jo vært greit med ei flyttbar bu borti skogen med vindgenerator, solsellepanel og batteribank for å forsyne ett klokke eller skumringsstyrt åtelys :twisted::twisted::twisted:

Link to comment
Share on other sites

Berre monter opp lys. Så lenge det er fastmontert på stolpe, vegg, hus, o.s.v slik att ein ikkje kan bevege på lyset går det fint.

 

Poenget med att det skal vere fastmontert er jo att ein ikkje skal kunne lyse på viltet slik ein vil, men viltet må gå inn i lyskjegla.

 

Du skal jammen ha bra uflaks for og finne ein politimann, nabo eller liknande som ikkje godtar om lyset er fastmontert på eit tårn, stolpe, hytte, hus eller fjøs.

 

Og er uansett lettare og få tilgivelse enn tilatelse.

Link to comment
Share on other sites

Berre monter opp lys. Så lenge det er fastmontert på stolpe, vegg, hus, o.s.v slik att ein ikkje kan bevege på lyset går det fint.

O

 

Beklager dette er feil. Lyset må være montert på vegg.

Håpet er at noen ikke bryr seg, men lovverket er klart på dette.

Link to comment
Share on other sites

Pokker heller. Reven vil ikke komme på åta. Har ikke sett rev på åta siden 8 juni 2009. Begynner å lure på om jeg har skutt det mest av rev i det området jeg har hytta. Så 3 reveunger et stykke unna men ikke sett dem på hytta. Fikk en inn på lokk for en tid tilbake siden, men ingen på åta. Når har ravnen og kråka begynt å våge seg på åta, kansje reven da får med seg at det er mat der igjen. Har faktisk fora stort sett hele sommeren, men reduserte litt med foringa når jeg fikk skutt den siste skabbreven. Men regner med at de kommer når snøen legger seg på bakken. Grattis til alle dere som har skutt rev i det siste. Nå blir det snart elgjakt for første gang. Ble godkjent storviltjeger på Mandag så nå gå jeg i spenning å venter på startskuddet for den jakta.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser det diskuteres endel om lys. Personlig har jeg aldri hatt lys på åta, og kommer ikke til å ha det heller.

For det første, så trenger en det ikke. På snøføre ser en reven godt nok uten lys. De fleste bruker sikkert kikkertsikte, og selv med et vanlig sikte ser en utrolig mye. Legger en penger i et 8x56, så ser en i alle fall nok. Best lys er det i lett overskyet vær, det virker som skylaget reflekterer lys fra bebyggelse, gatelys osv. Måneskinn er naturligvis en opplevelse i seg selv, men da er reven treg med å komme på åta, her i hvert fall. Jeg har knapt nok skutt rev i måneskinn noen gang.

Dessuten, med lys blir en blendet. Øyet vender seg til lyset fra lampa, og utafor lyskjeglen ser en lite. Prøv bare å fikle litt med mobiltelefonen. Lyset fra displayet er nok til å blende slik at øyet trenger tid til å vende seg til mørket igjen.

Uten lys har en full oversikt over hele nabolaget. En ser reven lenge før den er på åta. En har bedre tid til å forberede seg, få børseløpet ut gluggen, og være klar til innsats. Dessuten er det myye mer spennende når en ser reven på langt hold.

Link to comment
Share on other sites

Til LeifR:

 

Ikke enig i dine uttalelser om lys. Dette beror rett og slett på avstanden du har fra glugg til åtet. I tillegg kan enkelte deler av landet være uten snø store deler av vinteren. Da blir det lite effektiv jakt....

 

Har Østerrisk 8x56 på rifla. Ikke sjans i havet å se rev på åtet nå f.eks. 112 m dit. Med lys ser jeg det jeg trenger. Har lyskjegle som sprer bruktbart i tillegg, så om reven er 50 m ene eller andre veien for åtet så har jeg den likevel.

 

Sitter du i en fjøs med åtet et steinkast unna og i nærheten av større tettsted kan jeg være med på din teori.

Link to comment
Share on other sites

Hadde en gyllen mulighet til å felle min aller første rev på lørdag i helga som var. Jeg satt ved en liten treklynge utpå et jorde i kveldinga å lokket rådyr. Lokken jeg brukte var den håndlagede tyske fløyta som har fått så mye skryt. Jeg lokket tidligere i helga inn to rådyrbukker uten å få skuddmulighet. Jeg ble nokså overasket da jeg så en flott rev stirre på meg i utkanten av åkeren, 50 meter unna. Jeg heiv opp rifla, og innså at jeg hadde gjort en GEDIGEN urutinert og irriterende tabbe. Jeg hadde jammen meg glemt å ta av lokkene på kikkertsikte. Jeg fomlet dem av så raskt jeg kunne, men for sent. Reven var over alle hauger.

 

Kjenner det knytter seg i magen hver gang jeg tenker på episoden, makan til uflaks!! Reven var i tillegg den største jeg noen gang har sett, og utrolig vakker i pelsen.

Link to comment
Share on other sites

til elgjeger88; er somregel en mening med alt.....kanskje du får denne reven tilbake til vinteren,med vinterpels(utstoppingsemne).eller tyngste revkonkuransen i jeger(at den blir enda større og tyngre)...slik velger jeg å se på sjanser som går i dass i allefall. :roll:

men så skal nå sant sies at jeg har jaktet på en sølvrev(meget pent eksemplar!) i snart et år(mange sjanser).

tipper jeg får den på kornet til vinteren,slik at jeg kan få den utstoppet :lol: ....hvis ikke v-maxkula sprenger den i filler....noe den med 75% sjangs gjør :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...