Jump to content

REVEJAKTA 09/10


jmonsen

Recommended Posts

det bildet synes jeg å huske du la ut på gode gamle SL også Castor...fint bilde :wink:

Stemmer det du.

Mye pes og overføre og legge ut disse bildene synes nå jeg da. Derfor en shortcut nå og da.

 

Mange er helt overbevist om at å sykle fra Tronheim til Oslo er vårens vakreste eventyr, men smaken er som baken osv................Jeg synes nå fullpelset mikkel på låveveggen er vintererens vakreste og ikke minst spennende "eventyr"

Ingen ting her i verden får min puls til å virke mer, enn når mikkel viser seg fram under månens glød, på et teppe av snøkrystaller, med himmelhvelvingen som bakgrunn dere. Den siste der var dyp :mrgreen:

 

Legger ut et til, som forhåpenligvis ikke er lagt ut før.

01122009211217TLAfc8f21j66.jpg?52

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.9k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

var ein tur på gluggen i går kveld.. månen lyste som den aldri har lyst før og natten blei til dag :lol: hadde sånn trua på at det skulle komme rev i går satt med sikkert joggetur puls under heile seansen og som alltids når du er på gluggjakt så dukker det rev opp over alt men blir fort konstatert som BUSK :(

satt der fra kl var halv 9 til rundt 12 og når ingen rev hadde vert innom bestemte eg meg for og gå heim igjen.. ett eller annet med denne gluggjakten trur det rette ordet må være trolsk og ikkje minst spennende jakt sjølv om det ikkje kommer noe..

satser på og få den første reven min i år :D eller rettere sagt eg skal få den første reven min i år.. :roll: misunner folk som har fått snø allerede. stå på videre folkens :)

Link to comment
Share on other sites

noe som FUNKER da er å ta en gammel vedsekk å stappe denne med litt slakteavfall, fisk, hundfor og kanskje noe blod, ta med deg sekken dit reven har sin trekkrute ....for så å dra sekken etter deg, sekken drar du helt til åtet, etterpå kaster du alt du hadde i vedsekken neppå åtet, når reven da følger sin naturlige "reks" så vil den kjenne lukta å følge etter sporet ditt, til slutt ender den på åtet ditt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Spennende, utrolig spennende. :twisted:

Gikk en liten snartur med PBGV'en i sta, på en avsideliggende vei som reven veldig ofte må over før han kommer til åta. Og revespor, så og si, over alt. Jeg er 99% sikker på at i nesten alle tilfellene var det reven som hadde etterlatt seg spor. Snøen kom ikke før i forigårs her, men bedre sent enn aldri. Hvis jeg har rett med hensyn til sporene, så kan jeg trygt si at det har vært en 4-5 rever på åtet bare i natt, kanskje også 6 rever. Dette tyder veldig godt i forhold til helga, skal snart ut å fylle på åtet, så jeg får da se sånn cirkus hvor mye rev det har vært der. Petiten var skikkelig ivrig ved enkelte tilfeller, og sporet av veien flere ganger. Nå vet jeg om et tråkk som flere rever bruke rimelig ofte, så det trenger ikke være dumt å slippe hunden ved åta en tidlig lørdagsmorgen og postere ut. Er vi en 2-3 jegere så har vi så og si stengt av alle mulige fluktruter til reven. Gleder meg sinnsykt til fredagskvelden nå og satser stort når mørket setter inn, jeg er ganske så sikker på revefall. De melder også litt snø til fredagen, så dette kan bli en kveld ut av like. Jeg skjøt 15 rever på dette åtet i fjor, men det ser ut til at det er mangt flere rever i strøkene her i år. Huff :lol:

Ps. Kom også borti noen rådyrspor, så det blir også litt rådyrjakt i helga. De har stått høyt nå i det siste, men med snøen kom også rådyra. Dette kan bli ei helg verd jaktjournalen min, for å si det sånn. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Nå er det bare nydelig, og jeg må bare få si at jakt kan være vellykket uten fangst! Har sittet noen timer hver kveld denne uka bare for å være ute i det nydelige månelyset som er om dagen! Bråker som f.. i skaren når jeg går på post, så noe rev har jeg ikke regnet med å se egentlig.. Nå i kveld ble det 20 blå, så da ble det tidlig kveld.. Fikk se to elger på langt hold i månelyset da jeg gikk fram igjen..

 

Vinterens vakreste eventyr er i gang :!:

Link to comment
Share on other sites

I går natt satt'en der dere, dvs den la seg på stedet hvil..................reven altså, etter et kort og hektisk møte med en sinna VMAX cal .224

 

En flott fullpelset hannrev.

Slike opplevelser varmer en enkel jegersjel og lagrer seg på "hardisken" for ever.

 

For ei natt dere, Dønn skyfritt og fullmåne. Kan ikke bli bedre. Muligens ørlite minus for......ja nettopp minus 13 kalde og en liten trekk i lufta.

En får til gjengjeld god til til å filosofere og løse verdensproblemer slik forholdene var i går natt.

Nesten for ideelt. Mikkel liker nok overskyet vær noe bedere. Har lettere for å eksponere seg mer på åpne flater i litt rufsete vær, for det var ikke den reveaktiviteten det pleier å være, men altså nok aktivitet, til at norges revebestand nå teller -1 rev

 

Vel vel, nok om det

Legger ut et bilde av en annen rev - et annet sted - et annet år

Rever er ganske så like da. Uansatt om de er i live, eller har endt sitt liv som pels i en eller annen variant, så dere får greie dere med bilde av denne reven

0312200910529835200dd04c473bad.jpg?11

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Og rev ble det :mrgreen:

 

Kom hjem fra skolen i går, spiste middag, og gikk å la meg i noen timer. Jeg våknet igjen når klokken var 19.45. Gikk ut og matet dyrene, når jeg var ferdig gikk jeg inn og satte på tv2 og x-faktor, så ferdig det, og når det var ferdig ordnet jeg meg på revejakt. :twisted:

 

Klokka var 22.15 da jeg dro hjemmefra, med nytt hørselvern, godt mot og STORE forventninger. Forholdene var nesten opptimale, ute var det 2 røde og litt vind, og sporsnø. Alt var tilrettelagt til en fin kveld i gluggen. Jeg ankom gluggen ca. fem min. senere, gikk inn og laddet hagla. Ute var det månelyst, så lyset var nesten unødvendig, og jeg kunne konstatere at mikkel har hatt skikkelig storfest på åta de to siste nettene, spor overalt. Dette kommer til å bli spennende tenkte jeg.

 

Minuttene gikk, uten at Mikkel viste seg. Klokka tolv, den kommer klokka tolv, tenkte jeg. I fjor på denne tiden husker jeg at reven kom sånn cirka i tolvtiden. 1. reven jeg skjøt i fjor skjøt jeg den femte, og da var klokka 00.35, 2. reven skjøt jeg den ellevte kl. 23.55. Nei, bare vent å se, den kommer ikke før tolv, sa jeg. Flere minutter gikk, men hjertet sluttet aldri å banke(kanskje bra det også :lol: ), pulsen var høy, spennende er det bare å sitte der, men det hadde vært moro om jeg fikk sett en rev. Jeg sitter på bordet inne i gluggen i år, da får jeg til å se mesteparten av jordet hele tiden, men ikke åtet, så da må jeg reise meg.

Klokken begynte, faretruende, å nærme seg tolv, nå må det skje noe snart. Jeg reiser meg og kikker rundt på hele jordet, ingen rev. Jeg skulle se over en gang til før jeg satte meg igjen, men når jeg kommer halvveis skjer det noe, dunk dunk dunk dunk dunk dunk dunk dunkdunkdunk(hjertet), rev. Den svarte streken på ekra tripper av gårde helt uforstyrret, men den snur og drar feil vei. Jaja, ingen fare, den kommer vel tilbake, sier jeg til meg selv. Hagla ligger klar i armene på meg, og jeg skjelver. Jeg står og ser på åtet da jeg bøyer med litt ned, der, femten meter unna åtet nå, helt åpent og uviten om hva som venter. Den tar en runde bak et tre før den kommer på skrå opp mot glugga der jeg sitter, tar en liten sving, stopper opp og ser mot åtet. Nå tar jeg sjansen. Jeg har bredsiden mot meg og legger hagla opp til skuldra, reven begynner sakte å gå mot åtet, men blir stoppet av haglsvermen. Den danser noen runder og prøver å dra seg unna med framlabbene, jeg følger kjapt opp med skudd nr. 2, reven legger hodet på ryggen og blir liggende helt stille. Yesssss :D , det var moro, og årets første rev var sikret. Jeg ser på klokka, 23.50(stemte ganske bra det). Like etterpå ringer naboen :lol: , han hadde hørt skuddene og regnet med at jeg hadde skutt rev. Etter en liten samtale er det igjen stille på åtet.

 

Klokka tikker og tikker. Jeg sitter på bordet og ser utover, for en magisk kveld :roll: . Nok en halvtime går uten aktivitet. Næmmen, jeg får øye på enda en rev, men den holder god fart ned mot skogen. Jeg reiser meg og tar opp hagla, men neida, jeg står enda tre kvarter etter dette, men reven kom ikke tilbake :| . Da er det på tide å komme seg hjemover, jeg knekker hagla og tar med meg alt pikkpakket ut, og går ivrig ned for å plukke opp reven. Et prakteksemplar med knallfin pels. Denne veies, og vekta stoppet på 6,5 kg, ei real tispe. Jeg henger den på veggen og rusler glad og, veldig, fornøyd hjem igjen. :mrgreen:

 

Den andre reven skal jeg prøve meg på igjen i kveld, gleder meg. :twisted:

2s631ix.jpg

9rrrl1.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

jeg har hatt en veldig opplevelsesrik uke siste uka;D

det begynte fredan for ei uke siden da vi fikk ordna med brakke ved jerv/ revåta vår:)

skulle sitte fredagsnatta og var veldig spent da de hadde vert meeeget med aktivitet der.

klokka 01.00 ca kom reven. det var ikke skikkelig måne å lite snø akkurat på åta så jeg måtte vente til jeg fikk den bort fra åta å dit det var snø.. klokka01.30 smalt det og reven datt i smellen.

satt til ca halv 5 men kom ikke mere da. natt til søndag var det en kamerat som satt der å han skjøt en kråke om morgenen. kameraten min har ikke førerkort så jeg skulle hente han. når jeg kom til åteplassen så jeg e rev rett sør for åta å den var slik til at han i brakka ikke såg den så jeg smøg meg ut av bilen og fikk lada børsa og fikk skutt den.. det var foresten største reven jeg har skutt. det var en hannrev på 11,5 kilo som jeg sente til utstopping.

om tirsdagen skjøt han andre en rev på åta så nummer 3 var et faktum. det var ei vaksen tispe.

men i går var det min tur til å sitte og jeg reiste nordover ved 20.30 tia.. ved 02.00 tia kom det en rev, men dessverre så stressa jeg litt vel mye så jeg bomma på den. litt slukøret etter nattens flause reiste jeg hjem igjen ved halv5 tia, men det som venta på meg der var to rever på jordet å jammen fikk jeg skutt begge:D 2 fine valper en hann å en ho...

som et verdig punktum skjøt jeg i dag en rådyrbokk med basthorn..

meget bra uke;)

Link to comment
Share on other sites

Laget meg et nytt åte i dag oppe på fjellet. Dvs. ca. 300 m fra der skogsveien slutter. Fikk armeringsmatte med naboen som jeg skar passe stor. Sammen med den heiv jeg fem tunge søppelsekker med slakteavfall og en spade oppi hengeren og dro opp skogsveien med atv`n. Hadde med avstandsmåler (glad den ikke er permanent på riflekikkerten....) og målte meg ut en plass fra der jaktbua skal stå. Ca. 70 m hold over myra ved et par furuer ble åtegropa gravd. Fikk plass til tre sekker i gropa, la armeringsmatta over og torva rundt. La deretter en sekk til oppå matta med slakteavfall som ravn/kråke og rev skal få ta lett med seg. Jaktbua blir neppe ferdig før neste helg. Har ordnet hengeren som bua skal stå permanent på. Denne åteplassen skal jeg "vakte" først når det blir skikkelig aktivitet på åtet samt mer intenst om det dukker opp jervespor. Kunne nok ordnet dette enda lengre innpå fjellet, men det skal være lettvint å komme seg inn i jaktbua, og da ble plassen der den ble. Regner med å kjøre opp scooterspor og dermed gjøre det lettere både for meg og rev å komme på plass. :D

Link to comment
Share on other sites

Regner med å kjøre opp scooterspor og dermed gjøre det lettere både for meg og rev å komme på plass. :D

 

Har lagt merke til at det fort blir mer aktivitet på åtet hvis mikkel får noen scooterspor å gå i. Han er ikke interessert i å bruke mer krefter enn han må han heller.

Link to comment
Share on other sites

takk takk bjørn s:)

såg en til i natt men var ikke rask nok.. men men vi tar den siden;D

bruker foresten en zastava i kaliber.223 ladet med hornady v-max... helt suuper til dyr du ikke skal spise;D

bruke 45 grains å lader men 26,5 grain med vihtawuori n135 krut.

Link to comment
Share on other sites

Nå ser jeg at reven har vært på besøk like ved huset, der jeg har slengt ut noen matrester for å lokke til meg nøtteskrike. Dette virker selvsagt fristende...Hvis lampa på stua plasseres riktig i forhold til et lite vindu høyt på veggen er det brått skytelys der også. Men så blir spørsmålet:

Er lys som kommer fra stuevinduet å regne som "fastmontert lys på husvegg"? Hvis vi ser på vindusglasset som lykteglass vil det være det.

Link to comment
Share on other sites

Satt i revehuset igjen i går kveld, lørdag. Da jeg hadde sittet 3 timer, skulle jeg legge meg bak for å slappe av i noen minutter, men jeg tenkte jeg burde se rundt meg først. Det var ganske mørkt ute, men jeg hadde prøvd å bli kjent med steiner og tre ute. Der så jeg plutselig noe som jeg ikke hadde lagt merke til før. 100 meter unna. Dro opp kombien og sjekka hva det var, og det var jo selvsagt en rev..!

 

Jeg fikk ganske høy puls da jeg skjønte hva det var. Det så ut som om han lekte seg ute i lia. Jeg ville ikke kneppe den ned med rifla på kombien, så jeg venta heller for å se om den ville gå mot åta. Det gjorde den etter vel 15 min.

Når reven var kommet til åta hadde jeg sett den såpass lenge at jeg omtrent ikke hadde puls. Reven stod med hodet frem mot meg, jeg fikk den i sikte og kaldt og rolig fyrte jeg av et skudd med hagla. Den sprang ca 60 meter og la seg død om rett ved en stor stein..! En stor og fin rødrev uten antydning til skabb!

 

Takk for spenningen!

Link to comment
Share on other sites

Der datt nr. 4 i år.

Skulle opp å sjekke reveåta i kveld, men etter 100m så jeg to øyne lyse mot meg på et jorde.

Satte ruger`n til skuldra, og i trådkorset viste det seg en rev med bredsiden til.

Den datt i smellen... :) Ei fin tispe på 7 kg. Veldig fin i pelsen

 

xbk8w1.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

:cry: Nå trodde jeg nettopp at jeg hadde fått ukas 3. :cry:

Fikk en rev inn på åta på kort hold, la korset i brystet på reven og trakk av. Reven slo kollbøtte og ble liggende i ro og skjelve. Jeg dro inn rifla og skulle til å gå frem da den plutselig sprang rett inn i et kratt :?

Jeg så at den satt i kanten av krattet og strevde med å komme seg videre så jeg slengte rifla til skuldra bare for å finne ut at jeg hadde pusta rett på linsa slik at jeg ikke så noen ting. Det hefta meg akkurat lenge nokk til at reven kunne fortsette.

Fulgte sporene i et stykke og gikk i en stor ring mest sansynlig tilbake til hiet som jeg tror jeg vet hvor er.

Mistet sporene når den sprang ned i fjæra men det burde ikke være noe problem å finne dem igjen i morgen tidlig med så mye blod som det var :|

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg vært deg i denne situasjonene, ville jeg først forsikret meg om reven var død før du gikk ut. Eller så ville jeg ha ventet i en times tid så dødstivheten hadde vunnet å slått inn, da ville den ikke ha klart å sprunget ivei.

Men, sånt kan skje, det har også hendt meg, så får du ha lykke til med ettersøket. :D

Link to comment
Share on other sites

Var ute og lokka på reven nå i dag. Satt en 15 minutter før jeg kom på at jeg holdt på og tørke elgkjøtt hjemme og skulle ha sagt fra til madammen så ho ikke slo av ovnen. Tok derfor ut partonene og stillte meg til og slålens. Selfølgelig kom det en mikkel luskende mens jeg sto der, fikk lura hagla av skuldra og lette febrilsk etter haglepatronene i lomma mens jeg sto der med buksa på knærne. Reven kom på 5 meter før han så meg og stakk av. Tenker det var litt av et syn for reven..

Link to comment
Share on other sites

Hadde en rev på åtet kl. 2350 i går kveld. Da jeg kikret ned på åtet var den på vei bort. Det var noen hjorter der som kom for nære tipper jeg. Vel, stod en liten time og fulgte med i den tro at den ville returnere. Det gjorde den ikke. På det andre åtet satt katta mi. Jeg som trodde den fikk nok mat.... Det er 60-70 m mellom de to åtene, men de ser ikke hverandre.

 

Vel, hjortene var det flere av. Så jeg fikk studere noen fine bukker mens jeg stod der. Et par-tre skikkelig store bukker, en spissbukk, 8 totalt.

Link to comment
Share on other sites

japp... Er ikke fotsaks da :D

du legger den i ei oppkomme som ikke fryser igjen, har en åte i mitten så når reven tar den me kjeften slår den øver nakken.

Det er en liten hake med revesaks, den har en kjip side. Den kan ta hunder som går laust.

Derfor er det påbudt med skilting av stider i nerheten :wink:

Link to comment
Share on other sites

japp... Er ikke fotsaks da :D

du legger den i ei oppkomme som ikke fryser igjen, har en åte i mitten så når reven tar den me kjeften slår den øver nakken.

Det er en liten hake med revesaks, den har en kjip side. Den kan ta hunder som går laust.

Derfor er det påbudt med skilting av stider i nerheten :wink:

 

Og kommunen må gi tillatelse.

Link to comment
Share on other sites

revesaks.gif

 

Revesaks, ikke gammel svanehals !

 

Håper du lager en tråd til om revesaksfangst i Fangst & Feller,- Mårfanten :wink:

Jeg har ingen erfaring med revesakser, men det er uhyre spennende.

 

Har desverre ikke god erfaring selv, men det er bestefaren min som fikser det.

Han har altid bronne for revejakt. Det er oppskrifter på smørning til sakser, åte, luktstoffer og froskjellige teorier.

Smørninga til saksa var så hemmelig slik at far min (sønnen hans) fekk aldri vita den før nå om dagen.

Den var gull vert å etter han fekk den var det revulosjon, men det funker uten også.

Prøver å lera triksa til han for etter han har tatt øver 100 rev med saks, sporsnø og åte så har han mange erfaringer :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...