Jump to content

REVEJAKTA 09/10


jmonsen

Recommended Posts

Da har jeg fått den ny snekra båsen på plass. Den ble laget i 1.5x4" så den veier sikekrt 400 kilo. så det ble med traktor og lesseaparat. Har satt den i ett område hvor det er sett ei tispe med 4 valper. så nå er det bare å vente. HEr regner det sån nat det blir ikke slått noe her på lenge. så å poste ved åkrene blir dt nok ikke på minst 14 dager. så da får en prøve noe annet. Skal opp igjen i morgen og kikke litt. får ta bilde da. Lukter godtr der oppe nå. gammelt reke og krabbe avfall. MEn har ikke så hæye forhåpninger enda. den er jo helt fersk. Men kanskje valpene er dumme nok. Dette er visst kors rev unger så de var veldig fine. Så håper på en i fella som kan brukes til pynt :D

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.9k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har du tanker om hvorfor det kan bli lavt i dårlig lys ??

Tja, en kikkert med dårlige skumringsegenskaper og helt feil retikkel for nattjakt er jo en grunn.

Fine duplex, er vel ett fint kors i midten og tykkere stolper ute. Det tynne retikkelet ser du ikke i mørke, så da begynner du å bruke de tykke, de fleste sikter derfor lavt og skyter under eller i verste fall i beina på dyret.

Jeg har gått noen ettersøk på hjort og når det er snakk om ettersøk på nattjakt, så er det ofte beinskudd desverre, utrolig sjelden folk skyter for høyt.

Link to comment
Share on other sites

var å låkka i kveld men intet resultat.. men sjekka åta og der fant jeg noe rart.. to bein rester etter ett dau lam jeg har kappet opp til åte, åta var gravd ned med planker over.. bein restene lå oppå plankene. følgelig lå det eksgrement på siden av åta men så ikke ut som en rev sjit.. så ut som jørme spm var kastet på siden.. jeg trodde reven la sjitn i en snurr..

 

hva kan dette være? en rev med dårlig mage? :)

Link to comment
Share on other sites

var ute en tur i kveld på nyslått jorde. da jeg kom var det bare 4 traner der, satte meg ned og speidet litt og plutselig får jeg se en bevegelse 250m unna, kikker i kikkertsiktet å jeg får se en grevling som titter ut fra et bringebærkjerr gjømmer seg igjen med en gang.

 

like etterpå skiftet jeg plass slik at jeg hadde oppgangen fra en dal der det er populært at reven kommer opp. sitter der i en time og da kommer det plutselig ei rådyrgeit med 2 killinger å går fra 60 til 30m ifra meg...ganske artig pga killingene lekesloss hele tiden :lol::P

 

da jeg bestemte meg for å dra hjem kikket jeg over kommende jorde og jammen meg går mikkel der, skynder med å få av meg rifla og går oppå jorde slik at jeg får se den igjen. finner den i trådkorset og skyter-----død i smellen. :D

 

i339845638_77782_5.jpg

 

hold: 60-70m, våpen Browning Abolt, Ammo: Lapua Mega 180grs i kal 30-06

snudde finsida til reven på bildet...ja dere kan tenke dere hvorfor.

Link to comment
Share on other sites

I kveld ble da jaggu meg en rev på lokk:D

Satte meg på ei gruppe og lokka kanskje i 10 sek før den plutselig sto på 5 meter.

Men da ble den var meg og fløg, da jeg hev opp da var`n borte. Satte meg ned igjen

og lokka. Etter 20 sek kom den på 10 meter, da fikk`n en 308 kule i maskinrommet.

Fin hann rev på 7,3 kg.

Sesongens 4 rev:D

DSC00251.JPG

Link to comment
Share on other sites

Satt ute på et gressjorde nå i kveld, og lokka litt.. Og etter 35-45 minutter kom det en halv stor rev midt ute på jordet. Den passerte på 80 meter så å avfyre et hagle skudd blei jo ikke akutuelt. jeg prøvde musepip men da satte den bare opp tempo.. så gleder meg til mandan for da skal rifle søknaden leveres til lensmanns kontoret som har vært sommerstengt..

Link to comment
Share on other sites

Skøt to rev på et grasjordet i går kveld :D Er MYE mindre rev i området her enn tidligere år. Ikke en eneste valp å se.

 

er jo ikke en dårlig ting det da..... :lol: litt av poenget med revejakta...

er samme "problemet" her og etter en knallhard revejakt-vinter....og det har resultert i hareoppservasjoner på plasser det ikke har vært sett hare før....

Link to comment
Share on other sites

Gratulere til alle som har skutt rev i det siste. Her er det helt stille. Har ikke vært rev innom åteplassen siden 8 juni. Så 3 reveunger for snart 4 uker siden, men ikke sette dem siden. Tenkte å gi meg en tur ut i kveld å lokke litt. Reven finner vel kanskje godt med mat andre steder nå i denne varmen, har håp at den skal begynne å "vanke" her igjen helst snart.

Link to comment
Share on other sites

sto på en traktorvei bak bilen og ordna mæ klar i går kveld,hadd rifla i handa da æ gløtta over taket på bilen,og der sto reven 10m foran mæ.Selfølgelig lå magasinet bak i bilen enda,og innen det va fiska frem var den selfølgelig borte... Prøvd med litt lokking på enga ved siden av etterpå men ikke nå mer å sjå..

Link to comment
Share on other sites

En kveld for halvannen uke siden var jeg ute å sonderte litt i terrenget da jeg holdt på å kjøre på en revevalp i nærheten av et grasjorde. Den hadde hvert i vegen og tatt en mus som den senere var å henta igjen uten at jeg så det. Jeg parkerte bilen og gikk ut i grasjordet etter den. Jeg hørte den tuslet i graset og så stoppet den litt, og tok det rett og slett med ro. Men den lagde sånne små pipelyder. Eller det vil si; jeg er ganske sikker på at det var den i hvertfall. For hver gang den stoppet opp så kom de lydene. Kan detta stemme? vanskelig å forklare lyden men det var små pipelyder som var litt ujamne.

 

I går kveld satt jeg og lokka på ett nyslått grasjorde og ca 2minutter etter første "skriket" så hørte jeg samme lyden men så ingen ting.

Link to comment
Share on other sites

Var en tur i Namsskogan Familiepark idag, og da prøvde jeg bare for moro dødsskriket av hare som jeg har på mobilen på en rev der, skal si at den lyden virker ja!! Reven lutet hodet fram og tilbake og ørene "sto" på stilk. Guttungen prøvde å filme samtidig,men ble dårlig resultat:

 

http://s623.photobucket.com/albums/tt319/kvamstad/?action=view&current=CIMG0655.flv

Link to comment
Share on other sites

hver natt i 3-4 tida,har kråka utløyst revevarsleren,så i natt dro jeg bare ut kontakten da det peip.orket ikke gå å se en gang....

da jeg sto opp,hadde "kråka" gravd et 1 meter dypt,og et 60 cm i diameter digert hull i sanddungen :lol: ....

i natt blir det opp med en gang hvis det skjer noe. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

V-max: du har stiftet bekjentskap med tingenes iboende f...enskap :mrgreen: Helt utrolig at slikt skal skje gang på gang! Godt at du greier å le av det!

 

Ellers må jeg si at det er utrolig hyggelig at det kommer fram i denne tråden hvor mye innsats som legges ned for å gjøre forholdene bedre for småviltet (matvilt). I min kommune er det ikke engang skuddpremie, men likevel ofrer mange jegere nattesøvn og fridager for å beskatte vårt mest utbredte rovvilt, og attpåtil kanskje bli kritisert for å skyte den "pene" reven!

 

Vi skulle hatt medalje alle mann :wink: , og lykke til videre!

Link to comment
Share on other sites

i natt var det stillt....sikker zorro (den sorte reven) som har lurt meg i ett år snart!den er blitt observert mange ganger av flere forskjellige personer,men denne sky karen har snodd seg unna di 20 revefallene i vinter....har observert den selv mange ganger på tur på åta,men tror den har røntgensyn....er bare min bestemor,som har sett den ligge å spise på åta i fred og fordragelighet....og neste natt da jeg stilte opp i huset hennes,var den på 300 m,før den stakk....neste gang smeller det uansett hold :twisted::!:

Link to comment
Share on other sites

Ble en liten i kveld. Det er den minste jeg har skutt, lurer på hvordan den så ut 15 juli..

IMG_0456.jpg

Den ble skutt med 6,5x55 med hjemmeladet 129 grs Hornady sst og 48 grs N-15. Den var ganske stygg med reven, blir ikke å bruke den mer, blir så mye søl..

Link to comment
Share on other sites

Mannen i gata har flyttet på landet og har reven rundt huset nå. Et stort jorde bak huset og et litt mindre foran. Men har jeg fått skutt noe da? Nei, tror ikke det. :( Har sett den flere ganger, men den smetter forbi. Har en tendens til å komme akkurat i det jeg ikke klarer å se den i kikkertsiktet. Hadde jeg hatt hagla i går så hadde den liggi. :twisted:

 

Men nå har de slått gresset foran huset og da regner jeg med at jeg får muligheter. Håper de får slått det store jordet bak også snart. Da ser jeg den fra badevinduet.

Link to comment
Share on other sites

I dag hadde eg ein STOR opplevelse! :mrgreen: Var på kråkejakt med salongen oppi beite!

Eg bestemte meg får å gå gjennom ein "dal" (2 haugar med kvar sitt granfelt), då eg hadde gått eit lite stykke gjennom dalen såg eg noko som bevegde seg ned mellom granene. Åj, hare, nei villkatt, neei REV :mrgreen::mrgreen: Fekk filma reven med mobilkamera.reven var ikkje lenger enn 10m unna meg :shock: dette var då ein årsunge, ca samme størrelse som Guovza skaut. eg skaut IKKJE reven på grunn av at eg hadde med meg berre 22lr! :cry:

Link to comment
Share on other sites

I dag hadde eg ein STOR opplevelse! :mrgreen: Var på kråkejakt med salongen oppi beite!

Eg bestemte meg får å gå gjennom ein "dal" (2 haugar med kvar sitt granfelt), då eg hadde gått eit lite stykke gjennom dalen såg eg noko som bevegde seg ned mellom granene. Åj, hare, nei villkatt, neei REV :mrgreen::mrgreen: Fekk filma reven med mobilkamera.reven var ikkje lenger enn 10m unna meg :shock: dette var då ein årsunge, ca samme størrelse som Guovza skaut. eg skaut IKKJE reven på grunn av at eg hadde med meg berre 22lr! :cry:

 

Begynte å tenke litt på om der reven gikk kan vere trekkveien hans. Når reven oppdaga meg, sprang han mot eit gjerde der kyrene har trakka det heilt ned i bakken + at det går ein sti der. Den var også på vei dit før den oppdaga meg! Snakka med noboen i stad, ho sa at deter mykje rart som har trekkvei der spesielt hjorten! Noen som vet om dette KAN vere trekkveien til reven?

Link to comment
Share on other sites

Hvordan kan man bruke buttolo

Jeg har lokket rev med buttolo, funker som bare det. Skal forresten ut i et nytt jaktområde nå i kveld. Skal da prøve buttolo`n. Du må bare klare å skule deg godt, ansiktscamo og full pakke. Sett deg slik at du har god oversikt, gjerne litt over bakkenivå der du regner med reven skal komme. Ha vinden i ryggen. Lag kun pipelyder med den. Ikke trykk den helt ned.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, hadde ein ENDÅ STØRRE opplevelse i dag :mrgreen: Posteringa på åte gikk ikkje som planllagt, vinden blåste selfølgelig feil vei so eg ga opp det :cry: Men eg tok salongen og traska i vei etter kråka! Etter ei god stund med gåing kom eg mot ei steinrøys, eg såg noko brunt oppa ein stor stein 60m unna! Eg tok fram kikkerten og såg, jaggu var det ein rev som låg å sov :D8)

Sia eg berre hadde med 22lr kødda eg litt med reven til den oppdaga meg og sprang! 8) Etter ein times trasking til, såg eg noko brunt nede på ei myr 50m unna, jagga var det samme reven, eg la salongen i frå meg og sneik meg innpå og skremte den godt :twisted::mrgreen::lol:

Neste gang skal eg lufte rifla i stede for salongen :twisted::twisted:

Link to comment
Share on other sites

jeg bandt en gammel jærhane(død selfølgelig) fast e 10m langt rundballetau....reven hadde surret tauet rundt telefonstolpen til han greide å slite løs hanen.dette var en ungrev(ble senere skutt med goosegun cal10 :twisted: ),men vil tro at en gammelrev er mer skeptisk til fastknyting av åte...

Link to comment
Share on other sites

Aah, da er det utrygt og være rev omsider. Endelig fått kombi'n, Og fått skutt inn rødpunkten.

Samlinger på størrelse med en snuseske på 100m, regner med det bør være godt nok, uten at jeg er noe spesielt erfaren som skytter.

 

Skulle gjerne vært ute ikveld, men det ble under "tvang" bortbyttet mot karsken. God helg!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...