Jump to content

REVEJAKTA 09/10


jmonsen

Recommended Posts

  • Replies 1.9k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

ENDELIG! I år skulle den sitte langt inne, men i kveld datt mikkel. En hannrev, tipper rundt 5 kilo, kan ha vært en årsvalp. Kjørte forbi jordet tidligere i dag og så at de tresket siste del av jordet. Perfekt høyde på stubben for min tofot, tenkte jeg. :D

 

Dro ut klokka åtte og reven datt ti over åtte. Så den i enden av jordet fra der jeg hadde tenkt å poste. La meg ned med rifla og tofoten og stilte kikkerten på 7x. Det så ut som nesten 200 meter, men reven sto stille og jeg hadde nettopp kontrollskutt på 150 meter, med fint resultat, så jeg klemte til.

 

Brukte 50 grains ferdigladd Remington Accutip i cal 223. Det er en varmintkule og selv om jeg traff litt langt bak (omtrent midt på reven) så lå den der jeg skøt den. Skrittet opp 230 skritt, lurer litt på hvor langt det er. :?: Jeg er 198 cm, så skrittlengden er nok litt lenger enn gjennomsnittet. :wink: Da jeg gikk nedover for å hente den kom det en rådyrbukk frem der reven lå. Den lurte sikkert på hva som hadde skjedd. :shock:

 

Har notert den i konkurransetråden.

Link to comment
Share on other sites

40 grs Blitsking gir oftere gjennomskyting enn 35 grs. V-max. Sistnevnte ladet til 1070 m/s har stoppet inni reven som oftest. Hold 50-110 m. Tror denne kulen, samt 30 grs. Berger MEF, kan være de beste kulene til rev du ønsker pelsen av. 50/55 grs V-max er jeg redd gir oftere gjennomskudd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville vært forsiktig med de letteste kulene. Har selv en T3 med 1-8 snurr. 40gr V-Max gikk bra den, på papir. Hadde en slump etter forrige 223rifla.

 

Har brukt 50gr V-Max til jaktfelt de siste åra, trodde denne var mere stabil. :(

 

Med lettere kule enn 40gr risikerer du at kula går i filler om den treffer en regndråpe eller en varmegrad for mye, for ikke å snakke om gresstråd, fata morgana eller vestavind.

 

Sist høst skjøt jeg på en gås på Ca 70 meter (liggende med anlegg) , siktet midt i kroppenkroppen forfra med en 50gr V-Max i 1100m/s. Den nådde ikke frem :?: . Normalt ville jeg kunne sette 5 kuler i ett gåseøye på den avstanden. Vet ikke om det var gresstrå, regn, eller manglende orming som fiksa det, men gåsa mistet ikke en fjær... Idet jeg skjøt, VISTE jeg at gåsemiddagen var nær, fiskepinner ble en dårlig trøst :?

 

 

Det går ofte bra. Men tradisjonelle rifler i 223 har 1-14 (1-12) snurr som er optimalt for lette varmint kuler.

 

Jeg vil ikke lade letter en 50 til Tikkaen min....... liker ikke flyvende døde fugler :cry::evil:

Link to comment
Share on other sites

Et par ting jeg tenkte på under og etter gårsdagens revefall. Da jeg oppdaget den - langt der nede - tenkte jeg først at den var utenfor skuddhold. La oss si det var i ca 200 meter, jeg målte 250 på norgeibilder.no, men det kan umulig stemme. Først tenkte jeg å prøve å lokke den nærmere. Men - det har jeg blandede erfaringer med. I flertall av tilfellene har den stukket av. Det er jo noe med å sitte med vinden i ryggen og alt det der. For mange ting jeg ikke har tenkt på og som kan slå feil ut tenkte jeg. Og siden den lunket så rolig rundt så ville jeg ikke opprøre den.

 

Et annet alternativ var å prøve å snike seg innpå. Men det har også en tendens til å slå feil ut. Et dyr som både ser og hører bedre enn meg, hvem er det egentlig mest sansynlig at går seirende ut av den duellen? Dermed gjenstod det bare ett alternativ, å skyte. Jeg kom til å tenke på at det er jo disse situasjonene jeg har trent så mye på de siste årene, børsa innskutt på 150 meter med fin samling, jeg hadde Schmidt & Bender med rød prikk, og tofot. Hva kan egentlig gå galt? Jo selvfølgelig mye som kan gå galt, men jeg følte at jeg nå hadde såpass med marginer på min side at jeg la meg ned og stilte kikkertsiktet på 7x. Vanligvis liker jeg lave forstørrelser, men her måtte jeg opp såpass - det var en liten rev. Med venstrehånda på kolben som støtte og rifla hvilende på tofoten, lå prikken helt stille mot revekroppen. Siden den lette etter mus stod den mer stille enn vanlig og jeg kunne plassere skuddet enkelt.

 

Det må jeg si at kanskje er den beste investeringen jeg har gjort i forhold til alle de fløytene og all superkamoen jeg har kjøpt, nemlig å trene på å skyte på små mål på hold mellom hundre og tohundre meter. Og ikke være fornøyd hvis ikke skuddet ville vært dødelig. Da ser jeg kjapt også min egen begrensning, og jeg tror ikke reven skulle vært så mye lenger unna før jeg måtte holdt igjen.

Link to comment
Share on other sites

Hei. :D

Har akkurat kjøpt sånn Pee Wee fløyte, men vet ikke åssen jeg bruker den. Noen som har noe tips til åssen jeg bruker den? Er mye rev der jeg jakter.

Kjøpte den som er nest nederst på bilde http://images.google.no/imgres?imgurl=h ... %26hl%3Dno

Noen som har erfaring med den?

Kan anbefale filmen "Lockjakt på râv". Det er mye greier med lokking som man må vite om. Vinden i ryggen fordi reven vil prøve å lukte hva som skriker. Er det en gaupe som har tatt harepus så vil ikke reven stjele fra den akkurat.. Derfor vil den forsikre seg om at det er trygt før den går på. Alt dette er veldig godt forklart i filmen.

Link to comment
Share on other sites

Hei alle sammen!

 

På Onsdag skøyt jeg en due, jeg filiterte den og la resten på reve åtet mitt. Torsdag var jeg på åtet mitt og da var dua borte, jeg kunnekonstantere at det hadde vert en rev der. Jeg la derfor ut litt matsøppel og satte meg gluggen klokka 20.00. 20.30 kom broren min hjem, med traktor. Traktoren sto og gikk lenge, kansje en time. Men det som dukket opp kl. 21.15 var så meget som en reveunge. Jeg fikk først se den når det lyste i øyene til reven(jeg bruker en 150w lampe fra Clas Ohlson). Reven rotet en liten stund i kanten på åkern så jeg hadde ikke noen skuddsjanse. Etter at den hadde tuslet litt rundt på jorde kom den på skuddhold. Jeg hadde trådkorset med den røde prikken i bogen på reven, sikringa var av. Akkurat i det jeg skulle trekke av lager broren min en en lyd( traktoren står fortsatt og går) den ikke liker, og da er den borte.jeg så den tre ganger etterpå, men da ikke på skuddhold. Sånn kan det gå på jakt, men du kan være sikker på at jeg skal sette meg i gluggen i kveld også.

 

Jeg vil anbefale revejegere og ikke vente på vinteren. Reveungene kommer! :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Når man ikke har tid til å jakte må man benytte de sjansene man får. Dette er foresten (etter det jeg har hørt) bare tredje reveobsevasjon siden juli, og under bukkejakta har det vært mange jegere i skogen.

DSC00146.jpg

Var faktisk på tur til skytterbanen da jeg så denne karen krysse et jorde, med retning mot et vilt tråkk jeg vet om. Jeg snudde og kjørte ca 600m tilbake, gikk opp på en kolle og speidet ut over en gress slette der vilt tråkket sprer seg i flere stier. Her har det blitt skutt rev før, og etter bare 5 min åpenbarte reven seg på 200m. Der ble den ligende. Den hadde noe kjøttdeig lignende greier i munnen da den kom løpende. Hvor han fikk tak i den, og hvor lenge han har båret den med seg må gudene vite.

DSC00147.jpg

Pelsen er nå blitt fantastisk fin. Han rev på 11,5kg :shock: . Skutt med 22-250 40grs Sierra Blits King. Har aldri hatt gjennomskyting med denne kula.

DSC00148.jpg

Link to comment
Share on other sites

Siden det er kun kort tid til elgjakta, ble bukkejakt utelatt i kveld, i stedet ble 22-250'n og Blits King med. Med ble også en PEE WEE, som har ligget å ventet, eier jo ikke gehør så slike ting trenger litt modningstid. Var noe usikker på om min piping ville skremme alt, men en elgku stod og lot radaren gå mens den åt i halvannen time, det var jo litt betryggende. Til og med en rev kom, men da var det så mørkt at jeg mistet den igjen i en stor flate med mørk fuktigstubb, 150-160m borte, i 20:15 tiden, synn det var overskyet.

Link to comment
Share on other sites

Smaken av revefall i går var gjennomtrengende. Så jeg la om alle planer for dagen, sto opp og dro på revejakt ca kl 04.00. Stedet som ble valgt var i nærheten av der jeg mest sannsynelig tok områdets nye alfa-han i går. Håpet var at det kanskje skulle komme en alfa-hun i dens fotspor :mrgreen: . Dette stedet er også like i nærheten av det opplyste området bak fjøset, der jeg har matet på åte den siste uken. Det var enda en stund før det ble skikkelig skytelys, så jeg satte meg slik til at jeg hadde godt utsyn mot åta, og kunne snike meg til et hold på ca 150m hvis sjansen bydde seg.

IMG_0599.jpg

Tiden gikk og det var blitt fint skytelys, uten tegn til noen rev. Med meg hadde jeg en termos med kaffe. Frem til nå hadde jeg sittet i stram givakt og klar til kamp på sekundet. Jeg tenkte: skal jeg få se noe rev, må jeg nok ta meg en kopp kaffe. De kommer som regel når det passer minst. Akkurat i det jeg var ferdig med å helle i kaffen :wink: . :lol: Å jaggu tror du ikke....... Jeg hadde ikke en gang fått satt fra meg termosen da jeg så den lille tispa kom løpende over et lite jorde. Ca 130 m.

Mye trening med raske skudd på små mål, skulle vise seg å gi resultater. Reven hadde krysset halve jordet og var på stø kurs mot skogen. I det jeg gikk ned i stilling veltet jeg selvfølgelig metall termosen, som rullet lystig og lydhørt ned gjennom bergtrappen. Reven ble selvfølgelig livredd :lol: , og i stede for å stoppe tvert, satte den heller opp farten og stoppet like før skogkanten. Under løpeturen ble reven fanget opp på ca 7x zoom, mens jeg gradvis zoomet opp til ca 16-17x. Da reven stoppet tegnet trådkorset et klart og tydelig bilde på skrå inn i brystet. Der ble den liggende på ca 160m.

IMG_0596.jpg

Tispe på 6kg. Betydelig mindre en hannreven. Tror ikke dette er noen alfa-hunn. Men en tispe er en tispe, og jeg har bidrat med å kutte ned på revens "renter" :wink: .

 

Forresten. Det begynner å bli en stund siden jag har vært på kammeret, så jeg må få grattulere alle som har skutt rev i mellomtiden. Stå på.

Link to comment
Share on other sites

Der jeg jakter er det nå satt opp et strømgjerde. Det er to snorer med strøm og den nederste er sånn at reven fint kommer under, men.... Vil den legge løypa utenom?? Noen som har erfaring med dette? :?::?:

 

Jeg har ikke sett rev der siden januar, og før det tusset det av rev. Gjerdet kom i juli. :evil: Bør jeg finne et annet sted å jakte, inntil de slår av strømmen i oktober (for da skal kuene inn)? Dette gjerdet er mellom et beite og en vei som er belyst slik at jeg ser reven når den krysser veien og kommer over på jordet på andre siden, der jeg sitter. Dette jordet er ikke inngjerdet.

Link to comment
Share on other sites

Den åteplassen hvor jeg har skutt mest rev opp gjennom tiden, ligger like innenfor et beiteområde med strømmgjerder på kryss og tvers i alle kanter. Åta ligger 3-4m fra et av gjerdet.

Strømgjerder fungerer på bufe, men jeg kan ikke tenke meg at det fungerer på rev :wink: Reven kommer nok når den blir sulten. Stå på.

Link to comment
Share on other sites

Tuslet noe ved åtet i går kveld. Kikket tilfeldigvis nedpå i 23-tida. Vel, det piper kanskje snart da, tenkte jeg. Men nei, det gjordet det ikke. I dag fikk jeg se at støpselet til mottakeren var tatt ut til fordel for cd-spilleren til jentungen..... :D

 

Kanskje det blir noe til kvelden da. Mulig det var grevling innpå i går kveld. Skal uansett følge litt mer med nå. Tre dager siden vomma kom nedpå. Det betyr at nå kan det snart skje noe.

Link to comment
Share on other sites

Det manglet femten meter i dag.

Var på vei mot en kolle der jeg vet det er fint kveldsbeite for skogsfugl. Smøg meg gjennom skogen, og skulle ut på en mer åpen strekning.

Jeg var ikke alene om å være på vei mot disse fuglene - til venstre for meg kom det en stasrev. En stor hannrev med klisjehvit haletipp og et flott hode. Men den var 35 meter unna, og jeg hadde 4-shot Magnum i haglen ... lot være å skyte.

Hadde den vært på tyve meter eller nærmere ville det sagt bang-bang.

Da den merket meg dreide den fort vekk og skvatt unna - den var nok litt flau fordi jeg var så nær!

Link to comment
Share on other sites

Kl 10 30 pep det i alarmen og jeg fikk det travelt opp i gluggen, jaggu var det en rev som drev på borte på åta. Fikk lurt opp luka og stakk ut børsepipa, fikk den i korset/prikken med en gang og PANG en rev mindre.

Har registrert aktivitet på åta en god stund nå men det har tydeligvis skjedd når jeg ikke er til stede, men i kveld lykkes det. :D Tispe på 5,8 kg, våpen:Ruger no1 .204 Ruger. Sesongens andre rev for meg.

Link to comment
Share on other sites

I går ble jordene slått for tredje gang i år og med besøk av 11 åringen Hjalmar måtte vi bare ta en morgen økt å se om det kom noen rev. Vi var på post før det var lyst, satt oss godt til og ventet rimelig spente begge to. Litt over kl 7 kommer en rev inn fra høyre i god fart, med rettning mot et reve åte som ligger på andre siden til venstre for der vi sitter. Prøver å plystre for å stoppe den, men den reagerer ikke. Fortsetter i god fart, avstanden øker men så får den ferten av noe i gresset, stopper og snur seg helt rund. Går et par skritt, så stopper den igjen, nå med bredsiden til. Avstanden er ca 70 m, lar skuddet gå den detter rett ned.

Sesongens 7 rev, viser seg å være en liten tispe.

hjalmar%20rev%2009.jpg

Hjalmar og reven.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må bare spørre dere som har litt mere peiling enn meg:

Var på rådyr jakt i helgen.Satt på en fin post og bikkja hadde los.Satt klar som ett egg.Og der kommer Mikkel med bikkja på slep.Blei ordentlig skuffa.Meldte fra til hunde eier som blei minst like skuffa.Han lurte på om jeg klarte og koble bikkja.Kan jo prøve sa jeg men hadde ikke store forhåpningene.Gikk ned der Mikkel hadde løpt men trudde ikke at reven skulle komme på samme sted en gang til.Men jo da.Mikkel tok en runde og kom på samme sted en gang til.Men nå sto jeg der.Mikkel kom rett mot meg,jeg måtte veive med arma eller så hadde den løpt rett i leggene mine.Den løp forbi meg ,ca 70 cm unna støvla mine.Den kikka ikke på meg en gang.Jeg kunne jo spent bein på den.

Noen som har noe formening om hvorfor den ikke var mer redd?

Skal sies at jeg ikke har mye erfaring med reve jakt

Link to comment
Share on other sites

En revelos er alltid gøy. Når folk ikke skyter rev, kan de egentlig ikke klage på at det er lite rådyr (om det skulle være tilfelle). Skjøt en rev på fredag og bommet på en annen her en kveld. Posterte på et forholdsvis nyslått jorde.

 

Har sett en svart rev. Den lever mildt sagt farlig i tiden fremover...

Link to comment
Share on other sites

når du skal avlive en rev med 22lr i bås så skal du sette skuddet i hjernen, da har det egentlig ikke noe å si hvilken type ammo du bruker, det holder med vanlig treningsammo, vet ikke om jeg kan sammenligne kanin med rev, men jeg har avlivet godt over 50 kaniner med 22lr å da har det ikke noe å si hvilken kule en bruker så lenge kula går inn i hjernen.

Link to comment
Share on other sites

har oppdaget at revevarsleren,(som står på konstant på soverommet ved siden av lydsensoren til en babysitter)og babysittern er en god kombinasjon!sitter i stua,kjøkkenet,og doen og forsåvidt med en trådløs baby-sitter,og når revevarsleren pipper,gir dette utslag på babysitteren....bare et tips,slik at man slipper å plugge revevarsleren i stikkontakt avhengig av hvilket rom man befinner seg i.... :roll:

da har man en trådløs variant til mottaker på revevarsleren :lol:

Link to comment
Share on other sites

Til dere som jakter med hund har jeg et spørsmål:

Hvor ofte hender det at dere selv skyter rev?

Har akkurat skaffet meg en støver som fortrinnsvis kommer til å bli brukt på rev og kommer nok til å ha mange turer alene og lurer derfor på hvor mange muligheter det kan være snakk om i løpet av en sesong. Vet det er som å spørre om "hvor reven kommer til å løpe", men har jo forhåpninger om å kanskje få mulighet på en og annen i løpet av en sesong. Jakter i skogsområder med en god del veier.

Link to comment
Share on other sites

spørs vell egentlig hvor mye du jakter....

"foxhound" her på forumet skyter mye rev hvert år for sine hunder...men så jakter han mye og da :)

hadde tenkt meg hund til revejakt jeg og,men har lagt dette på is,siden vi nettop har fått ei lita jente her i huset,som krever en stor bit av fritiden...

men at det med revejakt med hund er en interessant jakt,det vil jeg tro...er jo mange som bedriver denne jaktformen!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...