Jump to content

REVEJAKTA 09/10


jmonsen

Recommended Posts

Har siklet på støver lenge etter å ha jaktet skogsfugl i mange år. Ettersom jenta mi akkurat har blitt 3,5 år så passer det nemlig å få meg en valp nå :D:wink: . Har blitt helt hekta på denne revejakta, begynte med åtejakt, så lokkejakt og nå må jeg ta den fullt ut med hund!!!

PS. Jeg jakter en del jeg og......... 8)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.9k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kom tilfeldig over en Mikkel idag. Var skikkelig knaseføre, men den lusket seg oppover motsatt side av en elvedal. Rigga meg kjapt til med min Tikka T3 Light 6,5x55, som lå i riflesekken. Den fikk en SAI Compact Light-dempa 6,5 gr Lapua Scenar HPBT gjennom bogen, og kollapsa fullstendig i den fine lille piskesmellen :wink: 4. reven i år.

Link to comment
Share on other sites

noen som har prøvd a-tec demperen til 223??

 

Har ei Baikal 222, denne har jeg satt en A-Tec demper på, den minste. Jeg ble veldig positivt overrasket over effekten. Kan nå skyte med den uten å bruke hørselvern noe som var vondt før jeg fikk demperen på. Alle som har testet denne rifla med denne demperen på har blitt svært overrasket. Absolutt å anbefale å få demper..

Link to comment
Share on other sites

hei er det noen som kan hjelpe meg litt med lokkingen ? jeg har prøvd crying bird fløyta og pee wee men har bare nesten fått inn rev :roll: jeg veit at det er en del rev der men jeg får den ikke inn :| noen som har noen tips ? :D

 

Hei. Vi har drevet og lokket samt forsket litt på hva som fungerer for andre. Du burde se lockjakt på râv av michael tham.

 

Der forklarer de hva som skal til. De ve hva de snakker om.

 

lokking blir lettere utover sesongen. jo senere jo bedre.

 

Ville satt meg ut på kvelden/natten, nå som det er fullmåne.

 

ps. husk å sitte med vinden i ryggen og sitt strategisk til slik at du får skutt dyr på et åpent området før de får vinden av deg.

 

skal ut og lokke selv. prøvd critr call standard? ville vurdert den var jeg deg...

Link to comment
Share on other sites

har oppdaget at revevarsleren,(som står på konstant på soverommet ved siden av lydsensoren til en babysitter)og babysittern er en god kombinasjon!sitter i stua,kjøkkenet,og doen og forsåvidt med en trådløs baby-sitter,og når revevarsleren pipper,gir dette utslag på babysitteren....bare et tips,slik at man slipper å plugge revevarsleren i stikkontakt avhengig av hvilket rom man befinner seg i.... :roll:

da har man en trådløs variant til mottaker på revevarsleren :lol:

 

det var utrolig lurt da :mrgreen:

 

noen har veit om det er får tidlig å bruke peewee fløyta nå ?? tenker på kveldene

Link to comment
Share on other sites

hei er det noen som kan hjelpe meg litt med lokkingen ? jeg har prøvd crying bird fløyta og pee wee men har bare nesten fått inn rev :roll: jeg veit at det er en del rev der men jeg får den ikke inn :| noen som har noen tips ? :D

 

Hei. Vi har drevet og lokket samt forsket litt på hva som fungerer for andre. Du burde se lockjakt på râv av michael tham.

 

Der forklarer de hva som skal til. De ve hva de snakker om.

 

lokking blir lettere utover sesongen. jo senere jo bedre.

 

Ville satt meg ut på kvelden/natten, nå som det er fullmåne.

 

ps. husk å sitte med vinden i ryggen og sitt strategisk til slik at du får skutt dyr på et åpent området før de får vinden av deg.

 

skal ut og lokke selv. prøvd critr call standard? ville vurdert den var jeg deg...

 

okei tusen takk får tipsa :mrgreen: har fått sett filmen å jeg lærte en del nå :) men er det en fordel og sitte ved jernbanen rett ved terrenget? det er liksom logisk at mye hare kan bli kjørt på da ? :roll: noen som har noe erfaring med remington wingmaster ??

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg v-max til 6.5'n idag. Rifla mi er fantastisk ! ALL ammo går helt likt, med og uten demper. Er rett og slett imponert, men nok om det.

Testa ammoen på ei skjor ut vinduet fra laderommet, gikk å henta den, og når jeg kom til ladebenken igjen kom det faenmeg en rev luskende akkurat der jeg skjøt skjora på åtet ! Flaks att rifla lå klar i vinduet. Banka på 3 skudd i den. Har fått testa kula bra idag :D

 

normal_DSC00190.JPG

 

Utlagt tarm !

Link to comment
Share on other sites

når du skal avlive en rev med 22lr i bås så skal du sette skuddet i hjernen, da har det egentlig ikke noe å si hvilken type ammo du bruker, det holder med vanlig treningsammo, vet ikke om jeg kan sammenligne kanin med rev, men jeg har avlivet godt over 50 kaniner med 22lr å da har det ikke noe å si hvilken kule en bruker så lenge kula går inn i hjernen.

 

og vi slakter ca15-20 lam i året med 22lr

bruker samme ammo som til trening, og det er ingen som har overlevd hittil :wink:

Link to comment
Share on other sites

I dag kom kråkene. De er sky her jeg bor..... :roll: , så dette har tatt litt tid. Men nå regner jeg med at deres aksept av åtet gjør at reven også våger seg frampå. To åter fulle med hjortevom m.m. Det er 100 m og 112 m ned til åtene (røde piler). Skyter fra loftsstua. Hjemmelaget skytestøtte med sandsekker foran og bak. Sensor på begge åtene og to lyskaster som lyser mot de. :D

 

DSCn02176.jpg

DSCn02177.jpg

Link to comment
Share on other sites

Var ute og jakta kråker i dag. Skaut to stk på åtet. Og så tok eg meg en biltur for og sjekke om dei hadde landa på ein av dei andre bøane. So på veg tilbake syns eg den sølepytten i bilspore mitt va litt stort, og plutselig sprang det avgårde. Endelig rev her. Bråstoppa, stappa lokkefløyta i kjeften og begynte og lokke på den. Mens eg var forbanna over att rifla låg nedpakka i futeral med lyddemperen avskrudd og ammoen i sekken. Jaja. la gå tenkte eg og kjappa meg. La meg på vegen forran bilen og fortsette og lokke. Plutselig stikker den opp haude 150 meter unna og ser på meg og så stakk den. :evil: Prøvde og lokke meir men den kom ikkje tilbake.

 

Men fornøgd med att eg klarte og lokke den inn såpass sjølv om eg kom med bil og den såg meg gå ut av bilen og legge meg ned. Sjekka spora til reven og den hadde sprunge rett mot meg i skjul av skogen.

 

Blir nokk ein tur ut etterpå og prøve fløyta på nytt 8)

Link to comment
Share on other sites

hallo

hva vl dere andefale og bruke til åte til rev:?::?:

 

masse tråder hvor det står det, men jeg bruker slakteavfall, ellers så veit jeg mange reiser på slakterier og henter grisevom.. hundefor er også fint og strø litt rundt åta.

 

Jeg veit det er veldig mange tråder hvor det står hva folk bruker på åta si, men her fikk du vite hva jeg bruker!

 

Skitt jakt!

Link to comment
Share on other sites

Eg har eit problem.... gluggen min ligger eit stykke ut i skogen og eg lurte på om det var noen som kunne komme med noen gode forslag til kordan eg skal få dette til.. har prøvd litt forskjellig med bil batteri men det virker som dei går tom for strøm bare etter rundt 35 t... noen som har noen forslag??

Link to comment
Share on other sites

Eg har eit problem.... gluggen min ligger eit stykke ut i skogen og eg lurte på om det var noen som kunne komme med noen gode forslag til kordan eg skal få dette til.. har prøvd litt forskjellig med bil batteri men det virker som dei går tom for strøm bare etter rundt 35 t... noen som har noen forslag??

 

Du har vel uansett ikke lov til å ha lys på en "jaktbu" ute i skogen..

Link to comment
Share on other sites

om det står fast på vegg, er det lov.

om det går tomt for strøm etter 35timer så vil jeg egentli si at det er veldig bra levert av batteriet! du kan jo ha to stk batterier. ett står på når det andre er til lading. de kommer ikke til å vare så lenge om du ladder dem helt ut hele tiden da. solcelle kan jo være ett alternativ, men det igjen koster litt. men det kommer jo til å lønne seg etter en 4-5 batterier.

Link to comment
Share on other sites

om det står fast på vegg, er det lov.

om det går tomt for strøm etter 35timer så vil jeg egentli si at det er veldig bra levert av batteriet! du kan jo ha to stk batterier. ett står på når det andre er til lading. de kommer ikke til å vare så lenge om du ladder dem helt ut hele tiden da. solcelle kan jo være ett alternativ, men det igjen koster litt. men det kommer jo til å lønne seg etter en 4-5 batterier.

 

Hmm arrester meg om jeg tar feil, men jeg tenkte det måtte være en "husvegg".. dvs en boenhet av noe slag.

Kan jeg bare lage meg en vegg i skogen, og montere lyskaster på den, tviler jeg sterkt på.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg nettopp laget meg et litt revesnaks jeg skal prøve og kaste ut på jordet i helga, en god blanding av first price pølser og hundemat, siden jeg kun tror det blir en kort tur, så tenkte bare og spre det utover og sette ut noen lokkekråker, kansje det blir noen kråker også.

Har satt meg et mål på 3 rev i helga så blir spennede og se om jeg får til det. det er nok ikke reven det står på, har en anslått revebestand på sikkert 15+ på det jordet jeg jakter på :)

(ny stol til jakttårnet har det også blitt, 150 kr for en kontor stol på europris)

Link to comment
Share on other sites

Kjørte på fjellet litt før 18.00. Gikk målrettet opp mot jaktstolen jeg har i et tre ved ei elv. Postere etter hjort i kveldinga. Hadde sittet i maks to minutter da jeg oppdager en rev som krysser ei myr framom meg. Ca 70 m hold. Den blir borte i bjørkeskogen og jeg snur meg til og får på skytereim samtidig som jeg presser ut noen lyse lokkelyder mellom leppene. Om det hjalp vet jeg ikke, men den dukket opp på 30 m. Den stod stille og det ble en smal sak å dunke den ned med .308w. Syns den var tung da jeg bar den ned til atv`n. Veide den da jeg kom hjem, og vekta stoppa på 8,0 kg. Det var jeg godt fornøyd med. Da var det til og med en håndfull tarmer som manglet..... :roll:

 

Ser ut som jeg må spyle atv`n.......

 

DSCn02199.jpg

Link to comment
Share on other sites

om det står fast på vegg, er det lov.

om det går tomt for strøm etter 35timer så vil jeg egentli si at det er veldig bra levert av batteriet! du kan jo ha to stk batterier. ett står på når det andre er til lading. de kommer ikke til å vare så lenge om du ladder dem helt ut hele tiden da. solcelle kan jo være ett alternativ, men det igjen koster litt. men det kommer jo til å lønne seg etter en 4-5 batterier.

 

ja det var akkurat 2 batterier eg hadde paralell kobla trur eg d va d heit.. får meira strøm ikkje meir volt eller ka faen:P ekje nåkke elektrikar nei. ja solcelle panel hadde kansje vert nåkke :) takker for svar skal på nette og leite og se ettter muligheter m solcelle panel eg då ;)

Link to comment
Share on other sites

Naboen kom med ei jæv...... lykt her en dag. Stor og tung, men han hadde kryssreim for oppheng. Så da kan man bære den greit. Mener det var en værsting fra Ledlenser til over 3500,- Tror det var denne: http://www.ledlenser.com.au/2009/ENG/pr ... hp?id=x_21

 

Jeg har 12v lyskastere både på åtet og i bil. Disse blir barnemat i forhold. Men prisen var stiv da..... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg så en rev en gang som jeg husker jeg tenkte at lignet mer på en ulv. Var om vinteren, og pelsen er jo kraftig da. Skøt en rev for 4 uker siden og den var faktisk ganske fin i pelsen allerede i september, så hvis du har sett en stor rev med fin pels, så kan det jo hende den lignet litt på en ulv.

Link to comment
Share on other sites

noen som har noe erfaring med remington wingmaster ??

 

Remington Wingmaster har vi 2 av hjemme, og det er gode revehagler, det skal jeg love deg! Driftsikre som få ifølge en bekjent. Hele avtrekkermekanismen var full av kruttslam og møkk, men hagla fungerte 100% likevel. Han tok den fra hverandre og satte den sammen igjen, men da manglet det en fjer. Har funket siden. En klassiker som er etterspurt og er verdt en god del i god stand.

 

Jeg fjernet en masse unødvendig sitering fra innlegget ditt.

Kjell Olav.

Link to comment
Share on other sites

ok

den ser ut som en rev, men, den er diger som en ulv

 

Har en slik en gående der jeg jakter, kun sett den på avstand - får den aldri innenfor riflehold på åtet - hvis jeg ikke sitter der så ser du fotsporene på åtet.... :evil:

Er mere grå enn rød i pelsen og fotsporene minner om en schaefer i størrelse og det er en halv gang lengre i mellom sporene enn hos en annen rev men det er rev - en diger gammel hannrev som har gått der de siste 6-7 årene..

Får se om han overlever vinteren :wink:

Link to comment
Share on other sites

man burde vell hive døde rev unna åta, tror nok de fleste rever blir skeptiske når de ser det ligg en død slektning dær,

jeg bruker å hive dem et stykke unna åta.

 

Skal prøve å sitte litt på åta i fra kl 22:00 til 24:00 er spent på om det blir rev :twisted: har hadt stor aktivitet der de siste tre døgn. Jeg og Foxhound var ute i dag og gikk med hundene hanes, gikk i fra åta mi og følte et fersk spor.

ble 1 kors rev til slutt. ligger bilde på "reve jakt med støver" :wink:

Link to comment
Share on other sites

lå lika der nesten like gode som nye ..............Syns det faktisk var litt rart. :?:

 

Fått ny pels eller...........ikke rart du syns det var litt rart :mrgreen::mrgreen:

:lol::mrgreen:

Bomma faktisk på en rev da jeg satt på rådyrpost i stad. Fryktelig irriterende, men den oppdaget meg og stoppet bare et sekund. Men men.. Kanskje ta meg en tur ut nå og se hvor lenge jeg sittter før jeg sovner..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...