Jump to content

REVEJAKTA 09/10


jmonsen

Recommended Posts

  • Replies 1.9k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hei

 

jeg skal på revejakt for første gang denne høsten/vinteren, og gleder meg stort!!

så en svensk video om lokkejakt på rev, og nå kan jeg nesten ikke vente med å komme i gang med jakten...

 

men jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre med reven etter den er skutt. Jeg kjenner ikke til noen som kjøper reveskinn og er det noen som vet hvordan skinnet må bearbeides før det kan brukes/selges?

Link to comment
Share on other sites

 

men jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre med reven etter den er skutt. Jeg kjenner ikke til noen som kjøper reveskinn og er det noen som vet hvordan skinnet må bearbeides før det kan brukes/selges?

 

har dere skudd premie kapper du bena av å leverer disse til politiet for godkjenning , har den skabb eller stygg pels brenner du den/graver den ned. Når det gjelder reveskinn o.l har jeg satt John S Oppdal på saken, han er leder i Fangstmannforeningen så det kommer..

Link to comment
Share on other sites

Det ble spurt om hvordan jeg har koblet lysene mine:

1stk 5A 12VDC trafo til hver av lysene. Ut på 12V siden var det opprinnelig "jack plugger". Disse ble fjernet, og ledninger med tilfredsstillende lengde loddet på i stede. Det finnes selvsagt trafoer med ledning, men de er som regel for korte og pusslete. Ledningene må ha tilstrekkelig tversnitt. Minst 2,5mm2. Det blir jækela fort spenningfall på 12V`n. Blir ledningene noe lengere en 3-4m, burde man opp på 4 eller 6mm2. Man merker det på lysstyrken, men også levetiden på pærene.

IMG_0277.jpg

IMG_0242.jpg

Montasjen er "costum" bygget av noe skrapjern :lol:. Trafoer av den billige/dårlige sorten har man igenting å tjene på. Kjøp/skaff heller noe skikkelig, da kan man ha glede av konstant belysning hele vinteren. Alt av bil lys kan brukes. 1000metringer og spredere(som på bildet) fungerer best, ved tanke på at de skal stå ute hele vinteren. Grunnen til at jeg foretrekker bil lys, er at pærene er nesten udødelige.

 

Håper du ble litt klokere V-max

 

Mvh "Sofus"

Link to comment
Share on other sites

Har et ønske om 2 tråder omkring dette!

 

En tråd der hvor det IKKE skal kommenteres, men bare fortelle om felt vilt etc....

Så kan man ha en tråd om alt utenomsnakket ala, satt på post i natt men sovneet, da hadde reven vært der osv.... Trenger liksom ikke 417 innlegg omkring dette :wink:

 

Har man en tråd om bare felt vilt (rev) helt uten annen "støy" så tror jeg at den tråden hadde vært fornøyelig å lese. Se bare på jaktfortellingene til Sofus omkring revejakt. Slike innlegg har lett for å drukne i all annen chatting i tråden. Kommentarer og alle spørsmål stilles da i chattetråden

 

Slikt kunne man forsåvidt har i alle tråder omkring jakt. Uansett om det er rev, kråke, elg etc... Bare en tanke fra meg!

Link to comment
Share on other sites

Ingen dum ide. Blir det for uryddig å skrive: Revejakt 09/10 (chat). Revejakt 09/10 (Jakt).

 

Jakt tråden med .avstand, våpen, kaliber kule, kjønn og vekt. Og evt historien bak.

 

Da vil ikke den bli åpnet før 15 juli :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja og må få monsen til å redigere overskriften på denne.

 

Så et annet spørsmål til er det mulig å henge de to trådene sammen slik at de vil bli vist sammen med hverandre, dvs under hverandre slik at begge følger hverandre. da vil det også være lettere å poste i riktig tråd.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ser ut som jeg hadde en "glup" ide for en gangskyld :mrgreen:

 

Hva med:

Felt elg 2009

Felt bukk 2009

osv

osv

 

Med en fellingstråd og en chattetråd :?:

 

Kanskje en eller flere moderatorer hadde gjort det med eksisterende revetråd også :mrgreen: Selv om det er MYE arbeid! Men det hadde blitt en knallfin tråd om bare fellinger :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er jo noen jaktformer som ikke genererer 123 sider med innlegg da, som kanskje fortsatt kan holdes i én og samme tråd. "Røyskattjakta 2009/10 med løs på drevet halsende hund med max boghøyde 41 cm uten hjelp av hihund", vil ikke føre til mye innleggkaos! :lol:

 

Satt på spissen. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg foreslo noe liknende i den forrige revetråden helt på slutten.

 

viewtopic.php?f=20&t=4897&start=2440

 

Helt klart at det er behov for en slags chattetråd rundt revejakta. Og som jeg foreslo tidligere, hva med en tråd nå som det ikke er jakt, hvor vi chatter om alt mulig rundt revejakta og så kan moderator stenge den når revejakta begynner.

Link to comment
Share on other sites

55W pære: P= U x I Mmmmmm 4,5888888..........A :wink::mrgreen: Nei drit i det. Skaff en trafo som leverer MINST 5A. Det blir små startstrømmer når halogenpærene tenner, så man kan risikere at det ikke blir lys, eller at trafoen ryker.

 

100W pære= 8,33333......A. Trafo minst 9A.

 

Lykke til

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en omformer på biltema. En biilig liten sak. Far 220 til 12 volt. Den har gått smerte fritt i hele vinter med en 1000 meter koblet til. Den ahr stått på hele døgnet faktisk. Men skal prøve å lakke eller noe for det blir veldig skarp lys på 30 meter. Reven var veldig skeptisk hele for vinteren, men det kom ett par mot slutten. HAdde en bare kunnet skyte bedre :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jamt: Jeg har samme omformeren, den funker helt supert. Har stått på døgnet rundt hele sesongen her også. Bruker også en 1000 metring som lys. For å begrense lyset litt så har jeg satt en sort plastbøtte over 1000 metringen med bunnen på bøtta ut. Jeg har skjært ut litt av bunnen i bøtta slik at lyset slipper ut i en mer rett lysstråle, dette for å begrense spredningen på lyset. Nå lyser den kun rett på åta og ikke så mye omkring. Jeg var og kjøpte rød plast (bokbind) og satte et lag fast på innsiden av bøtta, dette gjorde jeg for at lyset ikke skulle være så sterkt og skremmende. Lyset på åta ble da rødlig, prøvde med 2 lag og lyset ble enda rødere. Jeg har filming 24 t pr døgn på åta, kunne ikke si at jeg registrerte noe større aktivitet på åta når lyset var rødt og svakere. Åta mi ligger ca 50 m unna bua jeg jakter fra.

Link to comment
Share on other sites

Vanlig AC(vekselstrøm) dimmer ala det man bruker på downlight fungerer, om man bruker en AC trafo. AC dimmere oppererer ved å kutte ned sinuskurven. Dette tror jeg vil skape problemer for likeretteren i en DC trafo.

 

De gangene jeg har vært nøtt til å dimme ned en likestrømskrets, har jeg brukt en variabel/justerbar motstand i serie på 12Vsiden. Det er nok det beste løsningen med DC trafo.

 

Et annet DC alternativ er:Seriekobler man 2 eller flere lys, eller man legger motstander i serei på kretsen, blir lysstyrken mindre.

Eks:

* 2 lys i serie= halvparten av lysstyrken. 3 lys= en tredjedel styrke osv...........................

* 1 lys og en 2,5ohm motstand= halv styrke. 1 lys og tre motstander= en tredjedel osv..................

 

Det beste er nok, som Jamt sier, å gå til din lokale Elektriker (helst YIT :wink: ) å kjøpe downligt utstyr(dimmer og trafo)

Link to comment
Share on other sites

NB!

Enkelte type dimmere fungerer ikke overens med enkelte type trafoer. Varierer fra om det er elektroniske trafoer eller jernkjerne trafoer. Det hender jeg også har vært borti at det blir "kræsj" mellom forskjellige merker (dimmer og trafo opererer på forskjellige måter). De kan stå en stund, men så ryker de. Iriterende når man sitter på post.

 

Jeg ville gått for en univesaldimmer av et kjent/godt merke eks: Micromatic (takler det meste av jernkjerne og elektroniske trafoer).

Link to comment
Share on other sites

Det er jo noen jaktformer som ikke genererer 123 sider med innlegg da, som kanskje fortsatt kan holdes i én og samme tråd. "Røyskattjakta 2009/10 med løs på drevet halsende hund med max boghøyde 41 cm uten hjelp av hihund"

 

 

hehe mye morsom lesing her inne :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg prøvd dette lyset i forbindelse med jakt, men jeg har et sånt utelys på skjulet mitt, og det lyser ikke spesielt langt. Men på rundt 20 meter lyser det helt fint. Men på lengre hold enn dette, så har du ikke mye utbytte av det er jeg redd.

 

Så der vil en tusenmetring eller 2 fra bil være gull verdt i forhold. Jeg prøvde å få jakte rev på jordet rett utafor huset mitt, men han bonden var ikke mest medgjørlig dessverre. For der kunne jeg fint ha rigga meg opp en sånn løsning med lys fra bil.

 

Lykke til 8)

Link to comment
Share on other sites

.... funker det ikke med en 500watt arbeidslampe til 199,- hos europris og lignende kjeder?

kaster de ikke lyset langt nok?

 

Har brukt dette i mange år og det er ikke noe problem å skyte rev på ut til 100m hvis det er snø på bakken :wink:

Hvis det er bart, blir skyteavstanden noe redusert :?

Link to comment
Share on other sites

500watt arbeidslampe til 199,-: I den forrige revejakttråden så var det en som advarte mot brannfaren ved å bruke ei slik lampe til åtelys. Har forsøkt den jeg og og den funka helt fint den men gikk over til en 1000 metring når jeg flyttet åta lengre unna hytteveggen, og lyset skulle stå på hele tiden når det var mørkt også når vi ikke var på hytta, følte det ble det aller tryggeste. Dette med lysdimmer for å dempe lyset har jeg gått og tenkt en del på, problemet mitt er at jeg ikke finner en slik dimmer til 12 volt. Tro om det går å bruke en vanlig 220 v dimer å koble den på etter 12 volt`t trafoen.? Får eksperimentere litt nå i sommer.

Link to comment
Share on other sites

Dette med lysdimmer for å dempe lyset har jeg gått og tenkt en del på, problemet mitt er at jeg ikke finner en slik dimmer til 12 volt. Tro om det går å bruke en vanlig 220 v dimer å koble den på etter 12 volt`t trafoen.? Får eksperimentere litt nå i sommer.

 

Det går.

 

Håper dette kan gi svar til de fleste som går å grubbler:

Stort sett det meste av vekselstrømsutstyr kan dimmes. I stikkontakten hjemme har vi 220-230V vekselstrøm. Den vanligste dimme metoden vi omgir oss med i hverdagen (eks downlight, spottskinner og generelt glødepærer) er at vi dimmer 230V`n (man senker spenningen ved å kutte sinuskurven, for de som vet hva det er). Dette gjelder også 12V belysnig, MEN.... speningen blir "dimmet" på 230V siden av trafoen, før den går gjennom trafoen og blir omdannet til 12V. Her snakker vi selvsagt om AC(vekselstrøm trafoer), som gir 12V vekselstrøm ut.

 

De gangene det er mest ideelt å dimme 12V siden, er hvis man har DC(likestrøm) trafoer, slik som jeg bruker (grunnen er at de bare lå der og samlet støv, så jeg kunne like gjerne bruke dem). Disse glatter ut spenningen, og mater ut likestrømm + og -. Der vil dimmeren som er nevnt ovenfor ikke fungere. Da blir løsningen å sette en variabel motstand (potmeter) i serie med lyset på 12V siden.

 

Generelt: De aller fleste elektroniske 12V AC(veselstrøm) trafoer kan dimmest med de fleste 230V dimmere. Men som jeg nevnte i et tidligere innlegg. Der finnes avvik. Og så har man jernkjerne trafoer som krever spessielle dimmere.

 

Sattser man på en litt dyr Micromatic universal dimmer, fungerer den på det meste. Men det sikreste er å ta med utstyret til din lokale elektrikker (dere har YIT i Bodø :wink:), så viser de deg hva du kan bruke.

 

Lykke til

Mvh Sofus

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Alle dere som tenker lys hele tiden i forbindelse med åtejakt på rev må være obs på at reven veldig gjerne vil holde seg unna dette lyset. og til sterkere lys desto mere forsiktig. Kanskje derfor en god del jegere sliter med å få rev på åtene, men til stadighet har rev rundt åta. Tenk heller overhøyde, kvit snøflate og minimum 3 - 9 x 56 kikkertsikte med rød dot, da skal det være ganske mørkt før dere ikke kan få inn godt skudd. For reven oppfører seg mye roligere på ei åte uten lys. Har inntrykk av at i dag er det en generasjon med nye revejegere på gang, som må ta alle slags elektroniske hjelpemidler til hjelp for å få skutt en rev. Håper at det er noen igjen fra min generasjon også som tåler å sette seg ut i ei vakhytte i skogen og holde seg våken en 6 - 8 timer noen netter uten hjelp av lys og varme men bare godt kledd og en ihuga interesse for spenninga med å glo ut i svatre natta etter en mørk skygge på åta som får hjerte til å dunke ekstra tungt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Høres romantisk ut det ja. Men kort fortalt er det veldig lite snø om vintrene nå for tida. Oftere barmark enn kvitt. Når man i tillegg har småbarn blir det til at man tyr til elektronikk. Men når jeg fått barna ut av huset og kona sovner kl. 21 skal også jeg finne meg til rette i bekmørkret og gjøre som du. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg skjønner problemet for mange, at det er manko på snø. Har selv slike plasser som jeg sliter med det, men noen av de plassene har jeg heldigvis strøm og klarer meg med en60 watt spotlightpære. den har holdt i fleng på haglehold og har også vært tilstrekkelig til å skyte rever på snøflekker på 80 m. Greit med hjelpemidler, men synes vi må ta vare på litt av den gamle tradisjonelle jaktformen også. Og mange ganger funker faktisk det best også. :)

Link to comment
Share on other sites

For reven oppfører seg mye roligere på ei åte uten lys. Har inntrykk av at i dag er det en generasjon med nye revejegere på gang, som må ta alle slags elektroniske hjelpemidler til hjelp for å få skutt en rev. quote]

 

er vel for å få utnytte den "bekksvarte" høsten og,,,, :roll: men i mitt tillfelle,vil lyset bli slått av når snøen kommer...har bare lysterke kikkerter på mine rifler,men det blir liksom ikke nok,når det regner,og er barmark.

 

og JA,jeg har sittet mye ute uten noe slags elektronikk :wink: så det er vel ikke noe som har med alder å gjøre,,,,heller med interesse :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hungeren min etter å jakte på rev er spenningen, ikke minst, men en veldig stor del av denne hungeren er at jeg vet at det på sikt blir kanskje en større stamme av storfugel, ryper, rådyr osv i det området jeg har jakttillatelse i. Jeg bruker ingen elektriske varsler men har lys på åta. Har også filming for å få bekreftet at reven er på åta. Jeg har bare, stortsett da, anledning til å jakte der i helgene. Har sotte i bua mi i 8,5 timer i strekk på det lengste passet mitt. Er avhengig at den tiden jeg kan bruke til denne jakte må være effektiv derfor lys slik at jeg ha gode skytemuligheter da åta ligger nært skogkanten og det kan være greit å se lysene i øynene på reven når den nermer seg åta slik at du kan være godt forbedredt når du får sjangsen til å slippe et skudd. Har også sotte ute under månen å jaktet, spennende det også og en flott jaktopplevelse som skal prøves oftere i neste sesong. Har noen områder som jeg ikke har mulighet til lys. Hovedsaken for at alle på kammeret driver denne jakta tror da jeg at det er rent villtstell også, og et effektivt viltstell. Så hvorfor skal det vær motstand mot at enkelt benytter seg av elektriske duppeditter til denne jakta. Så lenge vi holder oss innenfor lovverket for revejakta. Folkens bruk det dere mener er best og mest effektivt under revajkta. De hadde nok brukt slike elektriske duppeditter hvis de hadde funnet i gamledager også. I gamledager så hadde de ikke scootere heller for å få redusert bestanden av rødrev, ref: Saltfjellet. I området der er det faktisk kr 1000 i skuddpremie på rødreven. Det er ögså en fantasisk jaktopplevelse å sitte i bua og så får du se 1 par lysende øyne i skogen og at reven kommer lusken veldig forsiktig mot åt. Har hatt lyset stånde på kontinuerlig siden i høst da det begynte å bli mørk slik at reven har vent seg til at det skal være lys der der også veldig rolig og bruker veeeldig lang tid på åta enkelte ganger, helt oppi 1 time faktisk og noe ganger lengre, dette ser jeg filmingen og den lyver ikke. 8) Så kammer kamerater bruk det dere føler dere må bruke for å få en så effektiv revejakt som mulig. Ser vikerlig fra til 15 juli 2009 jeg oså. Pga av at det har vært dårlig med snø her i vinter så ser jeg lyset som en forsikring til å få inn prefekte skudd slik at jeg kan drive så human jakt som mulig.

Link to comment
Share on other sites

Så i avisa at di har/skal sette ut fjellrev på saltfjellet i Nordland. Og for å få sånne som oss til å jakte og registrere fangsten på reven høyner de skuddpremien på rødrev til kr 1000 i noen av komunene i nordland.. DET er mye penger for en rev..

Link to comment
Share on other sites

Det stod ingenting om skuddpremie i Saltdal, Saltfjellet osv men i Finnmark hadde de skuddpremie på kr 1 000,- pr rev for å få redusert rødrev bestanden. Saltdal Jeger og Fiskeforening hadde også skuddpremie på rødrev men det stod ikke hva skuddpremien var på.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

jeg skal på revejakt for første gang denne høsten/vinteren, og gleder meg stort!!

så en svensk video om lokkejakt på rev, og nå kan jeg nesten ikke vente med å komme i gang med jakten...

 

men jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre med reven etter den er skutt. Jeg kjenner ikke til noen som kjøper reveskinn og er det noen som vet hvordan skinnet må bearbeides før det kan brukes/selges?

 

Reveskinnet er fint å ta vare på. Flå reven, helst med en gang etter den er skutt, da slipper skinnet lettere. Skrap bort fettet og trø skinnet over planke som er avrundet i den ene enden og få det stramt. Skinnet kan leveres inn og bearbeides til f.eks. fine luer. Mener å ha hørt at du må ha 3-4 rever for å få til ei lue.

Her er en link hvor de tar imot og bearbeider reveskinn

http://www.landmarks.no/diverse.htm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...