Jump to content

Mauser-Tråden (For alle Mauser-folk)


9,3x62 SL

Recommended Posts

Min m98 vil ikke kaste ut patronene lenger, hva er galt? Den gjorde det senest i går :forvirra:

 

Tja.. jeg kan jo prøve meg på denne.

 

Uten patron i rifla, dra sluttstykket ditt helt tilbake til det stopper. Så kikker du inn på bolthodet forfra. Ser du om ejektoren ligger i sporet sitt på sluttstykket? ..om den gjør det, prøv å presse den bort (til venstre) med et skrujern e.l og kjenn etter om den fjærer tilbake.

 

Om den ikke ligger der, eller ikke fjærer tilbake i sporet sitt i sluttstykket er det nok fjæra som er gåen eller borte. ;)

 

mauserbolt.jpg

Link to comment
Share on other sites

hmm, den er ikke i sporet. åpna mekanismen, men fant ingen fjær i det hele tatt :forvirra: ikke skjønte jeg hvor det skulle ha vært noen fjær heller :oops:

 

Edit: Fant ut av det, den biten som dytter ut hylsa hadde blitt bøyd slik at den sto i spenn i sluttstykket...

 

Flott at du fant ut av det!

 

..er det dette de snakker om som skjer når du prøver å mate en løs patron uten å trykke den ned i magasinet først?

 

Her er forresten fjæra, om du lurte:

 

ejectorfjr.jpg

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha fantasert litt, googlet litt og snakket litt med folk har jeg begynt å tenke på en Mauser i 45-70 Gov.

Vil det bli en kuriositet som ikke er brukbar i praksis, eller vil den funke greit som isbjørn/grizly-stopper, og kanskje også under ettersøk av skadet vilt (elg). Evt også som safarikanon.....

 

Noen som har synspunkter/erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Har et spm?

 

Når man ser på en Mauser m67 ovenifra og seg på stillinghjulet for opp og ned, hva som er opp og ned når man skruver!

Den er litt gammelt og merkingen er blit slitt bort! kan jo skruve å se hva som skjer!

Siktejustering.

Opp => høyere treffpunkt. Ned => lavere treffpunkt.

Link to comment
Share on other sites

skiskytingen hadde faktisk sin oppstart i regi av DFS.Den gang skjøt de ikke med 22lr,men med m/59 kaliber 30-06.Tror ikke de gikk over til 22lr før på 60 tallet.

Dersom det er en tidlig utgave av m/67 er det ikke umulig den har vært et skiskyttergevær.

Skiskytinga gikk over til kal 22lr og 50 meter i 1978. Før det var det grovkaliber og lengre hold.

Link to comment
Share on other sites

Heisann mauser folk!

Jeg har en gammel mauser i 308 som jeg arvet av fatter for noen år siden. På låskasseringen står det 945 og 1940 oppå og på siden er det en nazi ørn og 406 også en c under det igjen. På kassen står det G.33/40. Noen som veit hva de tallene betyr og om dette er et våpen å spare på eller bare hive rett i kverna????????? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Har et m98 mauser gevær fra '39 som jeg har arvet fra min far. Han laget ny kolbe på det og trolig satt inn nytt løp i og med det er 7,62 kal.? (vet ikke om dette er orginalt eller ikke). Har et spørsmål om optikk. Skal bruke denne rifla til hjortejakt og folka på jegerkurset at jeg bør ha kikkertsikte til jakta. Kan jeg sette på hvilket som helst av de kikkertsiktene som er på markedet? Og hvordan fester man det på en gammel mauser?

 

Slapp av, skal levere det inn til en våpensmed for overhaling og skal jakte sammen med erfarne jegere, så våpenet er i trygge hender, men liker å dagdrømme å se på utstyr på nettet så tenkte jeg skulle spørre dere :)

Link to comment
Share on other sites

Det er nok en helt vanlig jaktombygd m98kf1 altså det vi kaller en HV mauser. Løpet i kaliber 7,62 x 63 (samme som .30-06 springfield) ble satt in av kongsberg våpenfabrikk når det norske forsvaret tok mauserene i bruk etter krigen.

 

Å montere kikkert montasjer og kikkert på en slik er en helt normal jobb for en børsemaker. Men det vil jo koste en del. Mye mer en det børsa er verdt i allefall ;)

Men det er jo en sjarm med å bruke ei godbørse som har vært i familien.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har to Mausere. Den ene ble indirekte arvet. Den ble i sin tid brukt av en jeger som var blind på høyre øye. Den hadde en kikkertmontasje tilpasset høyreskyttere som sikta med venstre øye. Montasjen var festa (et bilde sier mer enn tusen ord, jeg har ikke bilde...) ved å bore to hull i godset på venstre side bak kammeret på en måte. 90 graders vinkel inn fra venstre. Dvs når en skrur ut skruene og ser gjennom hullene ser en rett inn på venstre side av sluttstykket. Jeg vet ikke om noen forstår denne beskrivelsen. I såfall, jeg antar at en børsemaker har gjort dette, men jeg lurer på om det kan være farlig/skadelig for børsa på noen måte om en blender igjen disse hullene med egnede skruer. Løpet er originalt 30-06, stokken i svart plastikk og den har M70 sikring. Dette er ikke en salgsannonse, men jeg vil vite litt om børsa er ubrukelig med disse to hullene før jeg selger den er bruker den som utgangspunkt for et prosjekt.

Link to comment
Share on other sites

Min M67. Stygg som få, men satser på at den har litt presisjon.

 

5431cd17-b73e-7a20.jpg

 

5431cd17-b755-277c.jpg

 

5431cd17-b765-3cf6.jpg

 

5431cd17-b774-d661.jpg

 

Noen som kan si noe om denne? Jeg tror den har justerbart avtrekk og stokken har stemplet en B på undersiden så det kan sikkert stemme at det Bredvold?

Ang avtrekket så har den hull i avtrekkeren med en skrue i samt en skrue i forkant på selve avtrekket. Kan få ut noen bilder senere hvis ingen vet hvilket avtrekk det er snakk om. Kaliberet står forøvrig ingen plass, men det er kanskje vanlig på Mausere?

Link to comment
Share on other sites

Hei alle brukere av kammeret!!

er helt ny bruker på dette forumet og helt ny med rifle i det hele tatt, og har veldig mange spørsmål som jeg håper dere kan hjelpe meg med.

har nå jaktet tre år med hagle og når jeg fikk tilbud om å kjøpe en mauser m98 for en 500 lapp så ble fristelsen for stor:-)

Er en relativt strøken rifle i kaliber 308 med meget bra løp( i følge en børsemaker som har sett på den). Har kjøpt meg en ny kikkert i 3x12x56 med lys for revejakt og baneskyting frem til jeg får litt mer erfaring og skyteferdigheter...

så kommer spørsmålene..

1. noen som kan fortelle meg noe fakta om selve rifla utifra nr på rifla?

på venstre siden står det 4644 med en i under... på høyre siden er det tre ørner og nr 458 214 214...

på den flikken man løser ut sluttstykke med står det 44..

2. Den nye kikkerten har skinnefester på monteringsringene men "spora" på de nye festene er mye smalere enn de som står på rifla nå så lurer på om det er best og bytte ringene eller festene på rifla? og hvor jeg eventuelt får kjøpt dette?

3. med den gamle kikkerten som sto på så ble stokken veldig lav til ansiktet mitt så lurer på å bytte stokk med justerbar kolbe til kinnbeinet...

noen som har noen linker til amerikanske nettsider med stokker til rifla mi? (svigers bor i texas se) eventuelt noen tips til oppbygging av kolben?

4. Har skutt en del med gammle kikkerten 4x40 og synes at avtrekker er "litt hardt" og blir litt "nøkkete"... er det bedre å bytte til justerbart avtrekk for å bli kvitt dette?

 

Ble ett veldig langt innhold men vil takke alle som vil dele kunnskapen sin med meg og alle andre "grønnskollinger" her inne :lol:

En gang må en jo lære alle mann :winke1:

Mvh kim

Link to comment
Share on other sites

Heisann mauser folk!

Jeg har en gammel mauser i 308 som jeg arvet av fatter for noen år siden. På låskasseringen står det 945 og 1940 oppå og på siden er det en nazi ørn og 406 også en c under det igjen. På kassen står det G.33/40. Noen som veit hva de tallene betyr og om dette er et våpen å spare på eller bare hive rett i kverna????????? :roll:

 

Er det ikke denne du har? http://www.quickfilepost.com/pages/g33-40/

 

Dott enno

Link to comment
Share on other sites

Våpennummeret er det nummeret som står i våpenkortet. :wink:

 

32977 er nummeret som våpenet fikk ved ombygging til M98k-f1 på Kongsberg. Det ble samtidig slått en strek igjennom det opprinnelige våpennummeret (som står litt lenger ned på låskassehalsen og rundt omkring på våpenet forøvrig).

 

237 er en produksjonskode som forteller at våpenet ble produsert ved Berlin-Lübecker Maschinenfabrik i Lübeck.

 

Edit: Litt for seint ute, ser jeg.

Link to comment
Share on other sites

2. Den nye kikkerten har skinnefester på monteringsringene men "spora" på de nye festene er mye smalere enn de som står på rifla nå så lurer på om det er best og bytte ringene eller festene på rifla? og hvor jeg eventuelt får kjøpt dette?

3. med den gamle kikkerten som sto på så ble stokken veldig lav til ansiktet mitt så lurer på å bytte stokk med justerbar kolbe til kinnbeinet...

noen som har noen linker til amerikanske nettsider med stokker til rifla mi? (svigers bor i texas se) eventuelt noen tips til oppbygging av kolben?

 

Ingen som vet noe om stokk og kikkertfester??

Link to comment
Share on other sites

@ the dearhunter.

 

Ja

043.jpg

047.jpg

041.jpg

036.jpg

 

Tusen takk for svar:) vet ikke om det er så lett å se men... så på midway sine sider på "hele" skinner som går over hele låsekassa, er det best?

er så mange forskjellige så er vanskelig å vite hvem av dem som passer...

ser det er mange som har merket HÆR på sine mausere, det har ikke jeg... hadde vært morsomt å fått vite litt fakta om rifla:)

Link to comment
Share on other sites

Det er vel denne du skal ha: http://www.midway.no/Leupold-1-Piece-St ... r-98-Gloss

 

De som har peiling hevder at det er best med hel skinne slik at den hjelper til å stive av låskassa.

Vet ikke hvor godt den stemmer overens med de hulla som er der fra før, men ser noen som går opp i dimensjon på skruer fra M3 til M4 og limer skinna i tillegg. Da blir det kanskje børsemakerjobb uansett så da spiller det vel liten rolle om hulla stemmer eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

(Fjernet sitatet - innlegget er svar på innlegget over. Jegermeistern.)

 

ja var det jeg leste meg til også, at det var best... men brekker m3 skruene pga vridninger? hadde vært greit å fått tak i noe som passer i hullene som er fra før så kan jeg få en jeg kjenner til å montere det for meg... noen med flere erfaringer? hadde håpa på å få på nye kikkerten snart :D

Link to comment
Share on other sites

Det er vel rekylen som tar de. Vet ikke hvorvidt dette har vært et problem på .308 ettersom de jeg har lest om er i 30.06.

For mitt eget vedkommende hadde jeg montert skinna med skruer som passer i hullene i tillegg til at jeg hadde lagt på et lag epoksy mellom skinna og kassen.

Skal ikke gi deg noe fasitsvar så vi får vente til de som har peiling kommer med svaret.

Link to comment
Share on other sites

Et av de kanskje beste argumentene for å benytte helskinne på en M98 er at en snart ikke får tak i sikter lenger med langt nok mellomrør til at en kan montere siktet med ringer rett over låskassebroene..

Riktig nok finnes det montasjeringer med sk. extension, men det er ikke like stabilt som ordinære ringer da..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...