Jump to content

Mauser-Tråden (For alle Mauser-folk)


9,3x62 SL

Recommended Posts

Min første Mauser:

 

Mod 98 i M67-stokk. 6,5x55, kappet til 60cm, beddet og med justerbart avtrekk.

TIG-sveiset Leupold STD-skinne.

Bushnell 3-9x40 på toppen. (venter fortsatt på Vortex)

 

Sterkt inspirert av 73alfa sin KV67 og denne tråden.

 

m67bushnell.jpg

 

Litt nervøs prøveskyting med S&B 140gr for første gang i går, og rifla var en drøm å skyte med; snill rekyl og samlet meget fint. Gleder meg til fortsettelsen.

 

PS: Er det noen her med Leupold-skinne på M67 som vet om jeg går klar overtreet med 30mm Super High ringer og 50mm objektiv? Montert på bildet er 1" Super High og 40mm.

Link to comment
Share on other sites

Min første Mauser:

 

Mod 98 i M67-stokk. 6,5x55, kappet til 60cm, beddet og med justerbart avtrekk.

TIG-sveiset Leupold STD-skinne.

Bushnell 3-9x40 på toppen. (venter fortsatt på Vortex)

 

Sterkt inspirert av 73alfa sin KV67 og denne tråden.

 

Litt nervøs prøveskyting med S&B 140gr for første gang i går, og rifla var en drøm å skyte med; snill rekyl og samlet meget fint. Gleder meg til fortsettelsen.

 

PS: Er det noen her med Leupold-skinne på M67 som vet om jeg går klar overtreet med 30mm Super High ringer og 50mm objektiv? Montert på bildet er 1" Super High og 40mm.

 

Strøkent :) Bra Jobba

Link to comment
Share on other sites

Var en som gikk på Støren, han jobbet som verktøymaker rett etterpå og har ikke etter det jeg har hørt bygd mer våpen en nde han bygde der oppe. Hendig rifle, skulle bare ønske at det var perlekorn på den og ikke stolpe korn, men ellers bra. VZ kassa er heldigvis ikke stempla norsk , så den er ikke slipt ihjel.

 

Brukt alt fra 300 grain Mimek til Tonheim 300 grain opp til Woodleigh og Swift 400 grain. Kommer til å prøve senere 450 grain Woodie. Heath på Norma sa at .404 har økt ytelsen med den kulevekta i .458 klasse på bøffel .

 

Lengste jeg har skutt er gong på 400 meter + med tonheim og Mimek. Så det er mulig å ha grove i langhold .

 

5 i magasinet skudd på den, kan gå med 1+ i kammeret hvis det trengs under livlige stunder tror jeg . Nå er det en Leupold 1-4 x20 på den, fin kikkert, neste gang tror jeg det blir en av de nye Leupold 2-7 med lys .

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ah, Mauser. Et superb våpen og så alsidigt :winke1:

 

Har hatt et lite prosjekt utover og legger litt om dette her. Siden tråden omhandler Mauser, er det vel rett og rimelig at det er en Mauser som er blitt "pynta" litt på :D

 

Hadde en kjedelig monte carlo stokk til min M98 og fant ut at jeg ville ha noe litt mer "som bare jeg har" fakta på rifla. Steget var tatt og dataen fikk seg en omgang på eBay etter leting etter noe grovemner til dette prosjektet. Siden jeg ikke er noe prosjektmann til vanlig glemte jeg selvsagt å ta noe bilder underveis, blandt annet av grovemnet som kom i posten 3 uker seinere.

 

Her er stokken hullet ut for det meste av de vitale delene. Løpskanal ble frest ut med Dreml, sånn ca midt etter senter stripen som var markert fra leverandør. Skal sies at hullene for låskasse, ect, var forhands skjært og kun måtte tilpasses med lettere værktøy.

bildet_etter_hulling_.JPG

 

Her er stokken grovpusset med diverse sandpapir fra 60 - 200.

Etter_grovpuss.JPG

 

Hullet for rekylklakken var ikke utfrest, kun markert med senter for bolt så dette måtte freses/skjæres ut. Mange fine ord kom ut av prosjektleders munn i forbindelse med dette :winke1:

Hull_for_rekylklakk.JPG

 

Etter det meste av pussing var utført ville jeg selvsagt kompletere saken mest mulig og prøver å plassere magasinbrønn/underbeslag. Det viste seg at det manglet litt fresing og beslaget ble sittende fast. Ut måtte det for at fresen skulle komme til og så "tolmodig" jeg er lirket jeg det fint ut ( les slag med gummislegga). Dette førte til at underbeslaget kom skjevt ut og kakket et lite skår av treet helt bak, under pistolgrepets øverste bue på undersiden. :roll:

Lite_uhell__.JPG

 

Da stokken var klar til å settes inn med olje, noe jeg på forhånd hadde lest meg frem til kunne bli en lang affære, satte jeg i gang med å komponere en egen mixtur. "Sausen" er satt sammen av naturens råvarer, linolje og mortet einebær/busker. Jeg valgte dette pga, linolje fordi det var anbefalt. Mortet einer fordi dette gir et aldri så lite grønnskjær i fargen på oljen og fordi det lukter litt bedre enn bare linoljen. Mixturen stod i 2 mnd før den ble tatt i bruk. ( planlagt i god tid dette :winke1: )

Mixtur.JPG

 

Her er et visuellt overblikk over heimespøta stokkolje :lol: ( bare ta det rolig Raudnakke, jeg skal ikke masseprodusere dette og ta opp konkurransen om mest selgende stokkolje kammerat :lol::lol: )

Eineolje.JPG

 

Etter første lag med olje begynner stokken alle rede å se litt bedre ut. 1 lag ble massert inn med fingrene og stokken stod kun i 3 dager før det var klart før neste lag. (smurte kanskje litt tykkt på :?: )

1lag.JPG

 

Som jeg nevnte tidligere er det en hel masse bilder som skulle hvert tatt underveis. Dessverre ble dette glemt i all iver etter å få hærligheten ferdig. I alt 7 innsausinger av min magiske stokkolje ble utført og her ser dere at siste lag har mettet stokken og restene ligger feit og fin utenpå klar til å tørkes av med silkeduk :lol:

Siste_olje_trekt_inn.JPG

 

Stokken ble pusset med 800 vannslipepapir mellom 4 og 5 oljing. Dette gjorde stokken meget silkeglatt og ville sansynligvis ikke hvert mulig å holde fast under skyting. Derfor valgte jeg å "knuse" treværket i stokken på de områdene jeg normalt holder henda når jeg trykket på triggeren. Fremgangsmåten for dette fant jeg i en annen tråd her på kammeret.

Grepsflate.JPG

 

Er egentlig fornøyd med utseende og funksjonen på grepsflatene.

Grepsflate2.JPG

 

Her er hele vindunderet. Montert med SuB Zenith 2,5-10x56. Eneste som mangler nå er en demper. Rifla er gjenget klar for en Hausken standard ( noen som selger en billig :?::wink: )

Hele_saken.JPG

 

Regner med at rifla er ferdig å klar til jakta om kort tid. Ser hjorten koser seg fælt på marka her hjemme nå, enn så lenge :D:D

Link to comment
Share on other sites

Har en som ligner veldig. Den ble ombygd av børsemaker Oterkiil i Skien. I tillegg til modifisering av den originale m98 stokken, ble det påsatt et Husqarna jaktdiopter. Fiks ferdig jaktrifle til under 1000-lappen. Med denne og Norma Elite patroner skjøt jeg mine første elger, funka det også..

Link to comment
Share on other sites

Nå er det ikke lenge før jeg er en av dere Mauser-eiere. Gleder meg veldig til å få i hus ei børse som jeg forhåpentligvis ikke trenger å være så redd for.

Jeg kom over en M67 som i følge selger skal ha vært brukt i skiskyting. Har ikke sett bilder eller noe som helst så er litt spent på hva postmannen egentlig kommer med til meg. (trodde skiskyttere utelukkende brukte 22LR jeg)

Denne skal ha Bredvold skjefte, Redfield diopter og matchavtrekk (trykkpunkt). Serienr. er 10446 noe som kanskje vitner om at dette er en tidlig utgave? Grunnet dens serienr er jeg MEGET skeptisk til hvilket avtrekk som faktisk sitter på her, men det er jo håp for at det er bra ettersom børsa tydeligvis har vært i konkurranse. Selger sier at det er et KV avtrekk, men det kan sikkert også bety at det er et finpusset orig.avtrekk?

I følge selger er stokken litt stygg pga noen hull etter reimverk o.l. men potensiale har jo alle skjefter i tre.

 

Tiden vil vise hva som dukker opp og hva som blir gjort med den.

 

Jeg satt forresten og myste litt på det store internett her en dag og kom over noen picatinny skinner i stål til M98 kasse. De var så billige at jeg kjøpte de siste de hadde igjen. Så om noen trenger så er det bare å rope ut.

Her er skinna det er snakk om: http://www.amazon.com/gp/product/B001WJ46JO

Link to comment
Share on other sites

Jeg satt forresten og myste litt på det store internett her en dag og kom over noen picatinny skinner i stål til M98 kasse. De var så billige at jeg kjøpte de siste de hadde igjen. Så om noen trenger så er det bare å rope ut.

Her er skinna det er snakk om: http://www.amazon.com/gp/product/B001WJ46JO" target="_blank

 

Jeg skulle hatt tak i en slik. Hvor mye var det for den med frakt? Nettsiden henger seg hele tiden her hos emg, så jeg får ikke bestilt :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Bare så du er klar over det på forhånd så passer ikke denne på orig. Mauser M98 kasse i følge Raudnakke, men ettersom jeg leste i en annen tråd her på forumet så er det ikke all verdens jobb å få den til å passe. Jeg ser prisen har gått opp siden jeg bestilte så hvis du fortsatt er ute etter en sånn så kan du sikkert få kjøpe en av meg og spare deg noen kroner.

 

Edit: Prisen vet jeg ikke sikkert før skinnene er levert på døra her. Anslagsvis blir det 60-75kr pr. stk hit til meg. Vet aldri med tollkost før det er levert.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har to stk Mausere som står og gulner i skapet. En original HV 30-06 og en tilsvarende plassert i en plastikkstokk. Jeg er som de fleste her overbevist om at det ikke finnes merkbart bedre utgangspunkt en Mauser, men antagelig avsært mange like gode. Utfordring til Mauserfolket: Sett at målet er ei rifle i 6,5 x 55 med KKC (eller tilsvarende) og demper, som skal samle best mulig. Hvs må jeg ut med, og hva må jeg gjøre, for å matche en ny S&L, Sako, Tikka eller Sauer med KKC og demper for å konkurrere med deres kvalitet/evne?

Link to comment
Share on other sites

Bare så du er klar over det på forhånd så passer ikke denne på orig. Mauser M98 kasse i følge Raudnakke, men ettersom jeg leste i en annen tråd her på forumet så er det ikke all verdens jobb å få den til å passe. Jeg ser prisen har gått opp siden jeg bestilte så hvis du fortsatt er ute etter en sånn så kan du sikkert få kjøpe en av meg og spare deg noen kroner.

 

Edit: Prisen vet jeg ikke sikkert før skinnene er levert på døra her. Anslagsvis blir det 60-75kr pr. stk hit til meg. Vet aldri med tollkost før det er levert.

 

 

Tja, burde vel være mulig å få den til å passe rimelig bra etter noen min finjustering med dremel'n :) Send meg gjerne en pm når du har fått di :)

Link to comment
Share on other sites

Utfordring til Mauserfolket: Sett at målet er ei rifle i 6,5 x 55 med KKC (eller tilsvarende) og demper, som skal samle best mulig. Hvs må jeg ut med, og hva må jeg gjøre, for å matche en ny S&L, Sako, Tikka eller Sauer med KKC og demper for å konkurrere med deres kvalitet/evne?

Ta M67 som utgangspunkt da:

 

Rifle: 1000,-

Stokk: 5000,-

Demper: 2500,-

Tilpassing av stokk med søylebedding, montering av kikkertskinne og kapping/gjenging for demper kommer sikkert på 3000,-

Tar du i tillegg en sjekk av låskasse med retting og tilpassing må du sikkert legge på et par lapper til.

Da er vi på totalt 12-14 store uten kikkert og ringer som du uansett må ha på de andre alternativene.

 

Hvis du i tillegg er litt hendt og søker bruktmarkedet så tror jeg du klarer å komme under 10k.

 

DETTE ER REN GJETTING! Ingen fakta, bare svada.

 

@S.Arnesen: Send meg en PM om et par uker du. Jeg er glemsk........

Link to comment
Share on other sites

Spør her også:

 

Har en gammel 146 og kunne tenkt meg en bedre avtrekker.

 

Har da kikket på timney

-Er disse holdbare?

-Er det noe forskjell på Sportman og Featherweight bortsett fra litt lettere avtrekk på Featherweight?

-For at den skal passe enklest mulig til min rifle må jeg da velge M98K eller M98FN?

 

http://timneytriggers.com/index.php?option=com_wrapper&view=wrapper&Itemid=48

http://timneytriggers.com/index.php?option=com_wrapper&view=wrapper&Itemid=46

 

 

e803e4f9.jpg

3499747f.jpg

 

Om noen har en pent brukt en å selge så send gjerne en PM.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har to stk Mausere som står og gulner i skapet. En original HV 30-06 og en tilsvarende plassert i en plastikkstokk. Jeg er som de fleste her overbevist om at det ikke finnes merkbart bedre utgangspunkt en Mauser, men antagelig avsært mange like gode. Utfordring til Mauserfolket: Sett at målet er ei rifle i 6,5 x 55 med KKC (eller tilsvarende) og demper, som skal samle best mulig. Hvs må jeg ut med, og hva må jeg gjøre, for å matche en ny S&L, Sako, Tikka eller Sauer med KKC og demper for å konkurrere med deres kvalitet/evne?

 

Kjøp en brukt Husqvarna 640 av Beveren sport på Kongsberg for 2500.-. Denne rifla har FN M98 låskasse med hel sidevegg som gjør at den er mye stivere enn en std M98. I tillegg er disse kassene stort sett ferdig boret for kikkertmontasjer og hevarmen er ferdig omsmidd. Kjøp så en "ny" KV59 eller KV67 for 1000.-. Skift ut M98 kassa med FN kassa og bedd den i KV skjeftet slik at man får en KV67 med FN kasse (med KV matchavtrekk). Sett på weaverklakker i stål til 100.-. Kjøp Burris signature 30mm ringer som ar ekstra foringer for å tilte kikkert. Tipper pris i Norge er ca 500.-. Lag stillbar kam selv på orginalskjeftet. Sett på ny sikring til 500.- Nå har man ei rifle som er bygd som en tank og holder følge med nesten hva som helst. Total kost uten demper og kikkert er under 6000.-.

 

Dette har jeg gjort et par ganger og disse riflene har holdt følge med eller skutt bedre enn Steyr SSG, Tikka Sporter, CG1900 sporter, etc. I tillegg får man altså robustheten til M98. Et siste tweak er å montere et speedlock tennstempel og fjær for å redusere lukketid hvis man skal skyte uten støtte.

Link to comment
Share on other sites

Ett lite spørsmål til dere som har byttet avtrekk på mauseren din. Hvordan i svarte f får jeg av det orginale avtrekket? Syns den pin'n sitter noe inni granskaue, og tør ikke ta i så veldig. Må jeg rett og slett dunke den ut med full makt, elelr finnes det er triks?

 

Takker for tips :)

Link to comment
Share on other sites

Bruk en dordriver som passer for å kakke forsiktig ut pinnen. Hvis du ikke har det, så har du kanskje en tynn knekt eller hel bor som gjør samme nytta. Bruk en liten hammer eller annet lett redskap får å kakke den forsiktig ut. Hold nede fjæra samtidig med tommelen på den "ledige" hånden. ;)

Link to comment
Share on other sites

Eg vil ha elgmoped. Tråd kjem. Tenkte å basere den på ein mekanisme frå Landrø sine hyller - 800 spenn for heile sulamitten, minus brekkstangstokken som eg uansett ikkje kjem til å trenga. Nokon med betre forslag til kvar eg burde finna ein god, velholdt Mausermekanisme med løp i .30-06? Tips til utplukkinga?

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips! Eg har faktisk tenkt å gå for utan omsmidd hevarm. Med andre ord, speiderrifle! Eg har prøvd, og fått lyst. Veit du om han har HVA-mekanismar i .30-06 utan omsmidd hevarm? (Eg likar den rette best, heilt ærleg.) Kva er løpslengda på dei? Eg undrar med tida å køyra ein Ackley-brotsj opp i hekken på den, og då er det greit med litt lengde. Denne siste setninga høyrast ikkje så reint lite homoerotisk ut, men eg klarar ikkje heilt å setta fingeren på kvifor.

Link to comment
Share on other sites

Har da kikket på timney

-Er disse holdbare?

-Er det noe forskjell på Sportman og Featherweight bortsett fra litt lettere avtrekk på Featherweight?

Jeg har timney sportsmann på min m98 og er veldig fornøyd med det det, er kort og godt og uten kryp. Så det kan anbefales :wink: , men det kreves at du fjerner en del materiale fra stokken der avtrekket skal sitte.

Link to comment
Share on other sites

Har et spørsmål jeg håper noen kan hjelpe meg med.

 

Har ei låskasse med et sivilt løp kal 8x57is.Låskassa er en g33/40 merket "dot" 42 Etter hva jeg vet er dette ei brno kasse.

Lurer på om det er denne de kaller vz 33.Er denne kassa noe å satse på?

Hadde tenkt den skulle bli noe i 9,3x62,men er blitt litt usikker på om denne patronen kan fungere i ei small ring kasse.

Noen som vet?

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg endelig fått min M98 'm67' til å skyte bra. Tok litt tid å finne en god ladning med N165, men fortsatt flamme og en del røyk. ..ser at jeg kanskje burde investere i noen andre kruttyper.

 

Tar gjerne imot forslag på PM om du har gode ladninger for 6,5x55, 60cm løp og 140gr kuler, og også 95gr V-max. :)

 

m67august.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...