Jump to content

Mauser-Tråden (For alle Mauser-folk)


9,3x62 SL

Recommended Posts

Bare sett hanen mot en bordkant og press sluttstykket nedover slit at sluttstykket blir spent opp, og da vipper du bare sikringen på plass.

 

Takk for svar,men har prøvd dette,får ikke rikka sikringen fordet,eneste som skjer er at bolt huset tar en liten omdreining og går så i lås..

Da må jeg presse ned den tappen mot bordkanten og bruke tang for og vri det tilbake i stilling(utgangspunktet)

 

 

Sirkingen skal smette på plass uten bruk av makt, men du må treffet sporet på rett plass om den skal gå i inngrep.

Link to comment
Share on other sites

Ut i fra beskrivelsen er det litt vanskelig å forstå hvilken sikringstype det er snakk om på M59n. Er det den originale flaggsikringen låser ikke denne bolten i halvsikret posisjon. Da er det bare å spenne mekanismen, sette sikringen i halvsikret, rett opp, posisjon, klemme inn låsen til boltmuffa og skru av.

 

Har du en to- posisjons sikring vil denne låse rotasjonen i sikret posisjon. Da må du ta ut sluttstykket med sikringen i usikret posisjon og gjøre som jeg sa i min forrige post.

 

Finner du ikke hullet i Zastava hanen kan du bruke samme prosedyre.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei

Er ny her, men har to mausere. :P En M98 og en M67. Lurer på om det er noen som veit hvor jeg kan få tak i magasin brønn og magasiner til min M67? :?: Skal bytte til ny type banestokk og lurer på hvor mye dette kan koste? Sverger til Mauser til skyting av stevner i DFS, men vi gjerne ha en annen stokk til min rifle.

Link to comment
Share on other sites

Hei

...................Lurer på om det er noen som veit hvor jeg kan få tak i magasin brønn og magasiner til min M67? :?: ................. Sverger til Mauser til skyting av stevner i DFS, ....................

Er vel ikke godkjent med M67 med løse magasiner i DFS, er det vel? :oops:

Link to comment
Share on other sites

Melder meg med dette inn i den fornemme forening for gamle travere :) Har nettopp overtatt min onkels banemauser M67 med LANG og tykk pipe i 6,5x55. Blytung som et vondt år.

Har vurdert på om jeg skal beholde den relativt original til langholdsskyting, eller bygge den om til et et elgskremmekaliber og la den bli et jaktbørseprosjekt. I og med at jeg neppe trenger enda en dyr hobby på siden av alt galskapen jeg gjør, familie, jobb og denslags, så tror jeg at jeg ender opp med å supplere den til en hobby jeg allerede har.

 

Jeg er litt sugen på .35 wheelen. Bare fordi det er gøy, og 9362 er litt for "safe"

 

Langtidsprosjekt here we come :) Blir artig dette. Kommer til å henge klistret fast på denne tråden for å følge med. Mange imponerende prosjekter her.

Link to comment
Share on other sites

jeg har mauseren inne hoss børsemaker for å få montert heen muffe og tilpasset 30-06 løp og et i 35 whelen.

så gleder meg til jeg får den tilbake nå :)

 

har formet om godt over 100 30-06 hylser til 35 whelen og de ser bra ut.

03022012360.jpg

ikke stor forskell på 30-06 og 35 whelen men har like flat kulebane og driver 250gr kuler i 750-780ms.

er billig å trene med fordi man kan bruke 357 revolverkuler og.

180gr kuler i 35 whelen får man opp i 900ms og da har man en grei "varmint" kule som Hornady xtp.

Link to comment
Share on other sites

Hei Mauserfolket

Spørrer pent og pyntlig her ang. nok en gammel kriger som er på vei...

Er det noen av dere som har satt på kikkert skinne på en m59f1 (med diopter som skal fjernes enten midlertidig eller permanent)

Jeg har lest det aller meste her inne med søkeord "mauser"

Jeg tenkte å få på en kikkert på denne men ser utfordring med å få skikkelig feste bak på låsekassa

Har fått gode forslag på å bruke en hel skinne så det skal gjøres og muligens en standardskinne fra feks. Leopold el.

Da jeg er litt kort i både armer og ben :D så vil vel en slik montering være lite flexibel ifht. hvor kikkerten havner på toppen der litt er det å gå på røret, men finnes det alternative weaver skinner til bruket for å få kikkert "enda" litt lenger bak.

Dette er ett uskutt eksemplar som kommer fra "lageret" på Kongsberg og etter det jeg vet har det enda ikke passert

noe prosjektil igjenom denne....

Hvis noen har gjort ett slik inngrep på en m59f1 ....eller har en slik med kikkertskinne på er det da mulig å legge inn et bilde av løsningen for feste metode spesielt det bakre festet.

Jeg finner sikkert en løsning men hvorfor finne opp hjulet flere ganger hvis det er gode løsninger ute å går.

Er også ute etter en "manual" for denne hvis noen vet om ett sted å laste ned fra (er ikke på Stevenpages så langt jeg kan se)

Også til sist er det høyere eller venstre gjenger på løpet (skal kappe dette ned til ca 50 cm regner jeg med) utover dette skal denne krigeren få være ganske så orginal....kanskje et nytt avtrekk og sikring etterhvert.

Mvh Tom Holmskau

Link to comment
Share on other sites

Legger ut et blide av min laaange og tuuunge mauser m98 på 5kg :D

normal_CIMG0316.JPG

 

Det som er gjort med den er :

-klargjort for kikkertmontasje (med hjemmelaget "picatinny" skinne i alu 8) )

-montert timney avtrekk ( veldig godt)

-montert m70 sikkring

-byttet underbeslag til et i alu som er hengselt og kommer fra en husqvarna 1600?

-modifisert orginalstokk

-byttet pipe med ny orginalpipe i 30-06

-montert lyddemper (Schultz & Larsen hardcore tmd 55 som demper meget godt)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har fått tilbud om kjøp av denne Mauseren fra et dødsbo. Jeg tror det er en HV-utgave, kaliber 30-06 med et Hagen-diopter. Ser rimelig grei ut. Har visstnok ikke gått mange skudda. Hva synes folket jeg kan gi for noe slikt? Det står forøvrig "Danzig 1918" på toppen av låskassa.

 

normal_Mauser_M98_001.jpg

 

normal_Mauser_M98_002.jpg

 

normal_Mauser_M98_004.jpg

 

normal_Mauser_M98_Hagendiopter.jpg

 

normal_Mauser_M98_Hagendiopter001.jpg

 

Edit: mer info.

 

Mvh

Roy

Link to comment
Share on other sites

Hei alle sammen

Har en m59f1 som det "hærjes" litt med om dagen :oops:

og leser flere steder at det er mulig å få løse magasiner til Mauser

noen som vet hvem som selger slike :?:

ev. om noen har ett tilsalgs som det går 308 nedi

titter også etter en 1/4 sikring da det ble trangt etter at kikkerten kom på plass

da måtte baufila frem for kapping :-)

mvh Tom Holmskau

Link to comment
Share on other sites

Hei

har en mauser modello1909 argentino produsert på mauserverke i berlin i 1938,en meget pen og spesiell kasse sluttstykkegangen er som på en tikka.Kassen ser også ut som om den er rustfri? er det noen som har noe innformasjon om denne kassen?

Link to comment
Share on other sites

Kom til å tenke på noe jeg mange ganger har lurt på, har søkt her, og googlet uten å finne det jeg lurte på.

 

På den originale mauseren (ble noe usikker på om det var K98 eller om det var G33 jeg så det på)

 

I alle fall, på oversiden av baksiktet er det en skala fra 100 til 2000 meter, oppslagssikte.

 

Men; på undersiden er det en annen skala, som kommer tilsyne når man vipper baksiktet 90 grader opp av våpenet.

Jeg har ikke greid å se noen sammenheng med disse graderingene. Kan det være for å avstandsbedømme ift. kjent høyde på mål ?

 

Er det noen kammerater som har kunnskaper om dette ?

Link to comment
Share on other sites

Errorjack : Det er samme skalaen på over og undersiden. Poenget var at man lettere kunne stille siktet fra liggende stilling, uten å måtte løfte hodet for å se oversiden av siktet. En fordel når blinken skyter tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har en mauser M67 som jeg ser etter picatinny rail til, er det noen som kan anbefale noe så hadde jeg vært veldig takknemlig. Det er en jungel av utstyr der ute.

Pris er forøvrig ikke noe tema sånn sett, kvalitet er viktigst.

 

Hei igjen godtfolk.

 

Jeg er fortsatt på jakt etter rail, og trenger litt tips fra dere som har litt mer peiling enn meg til å finne en, eller peke meg i retningen til noen som har peiling.

 

Alle tips og anbefalinger belønnes med varme tanker og god samvittighet til vedkommende som hjelper en stakkar.

 

Tjo hei!

Link to comment
Share on other sites

En mulighet er å kjøpe en hel rail og få en børsemaker til å frese den til. Det blir dog noen kroner å legge ut. Betalte vel 1000 kroner for fresing av rail og sveising av hulene på bakre base. En hel rail kan fort koste opp mot 1000 kroner den også. Jeg var heldig og fikk en billig av Landro..Du kan jo ringe en runde. Forøvrig brukte jeg Vågsland våpen til frese jobben.

Link to comment
Share on other sites

Hei, takk for svar.

 

Det er vel egentlig det jeg har regnet med at jeg må gjøre, da jeg antar at det ikke finnes ferdig rails for m67.

 

Så det jeg er ute etter er vel bare en anbefaling på en type rail som er av bra kvalitet som jeg kan bestille og gi i hånden til børsemakeren og si "fiks".

Problemet for min del er at det rett og slett blir for mye forskjellig typer rails med moa osv.

Link to comment
Share on other sites

Så det jeg er ute etter er vel bare en anbefaling på en type rail som er av bra kvalitet som jeg kan bestille og gi i hånden til børsemakeren og si "fiks".

 

Her er det en:

 

http://www.midway.no/epages/MidwayNorge ... 000001B00D

 

om du får med deg en til som skal gjøre det samme kan dere kjøpe en som er 18" lang da sparer dere begge noen hundrekroner. Evt. kan du ringe rundt litt og spørre på pris. Det du er ute etter er Pre-Gunsmith picatinny rail. Lykke til :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har akkurat kjøpt meg en Mauser, men ikke fått den i hus enda.Det er i grunn ei børse som den forrige eieren har brukt en del penger på, så det er bare låskassen som er original Mauser. (Small ring 33/40 forteller han) Jeg er ikke Mauser historiker , så det sier meg ikke så mye, men det er Ragnar Hansen som har gjort alt arbeidet med den, og på bildene var den pen for å si det slik. Jeg kom i en situasjon i fjor at Zeissen på Remingtonen min dugget seg svart siste jakthelga av hjortejakta. Rifla blei ubrukelig, og det eneste jeg hadde i stedet var drillingen min. Ikke helt ideelt, så jeg bestemte meg der og da for at før neste høst måtte jeg ha ei reserverifle. Så det er ordnet nå. Hadde ei børse ledig på kvoten min heldigvis. Jeg skal heller legge ut noen bilder når rifla kommer. Kaliberet er 8 x 57 JS.

 

PS. Det er virkelig kjøpers marked nå på bruktmarkedet når det gjelder jaktrifler...

Link to comment
Share on other sites

 

Det er vel egentlig det jeg har regnet med at jeg må gjøre, da jeg antar at det ikke finnes ferdig rails for m67.

 

Så det jeg er ute etter er vel bare en anbefaling på en type rail som er av bra kvalitet som jeg kan bestille og gi i hånden til børsemakeren og si "fiks".

 

Jeg TROR etter litt mysing og måling at en rail for M98 vil passe på M67 om en freser anlegget mot bakre bro flatt (uten å redusre tykkelsen i senter); kan være en må pusse av litt i anlegget mot framre ring; fasiten hentes hos børsemaker i løpet av uka. Bilder kommer. Alternativt kan helt sikkert andre her inne bekrefte.

Det jeg ikke liker med dette er ta det er lite gods i toppen av bakre bro og dermed lite/få gjenger, og jeg kommer nok til å få laget noe som skrues fast i hullene etter Busk-diopteret.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...