Jump to content

Mauser-Tråden (For alle Mauser-folk)


9,3x62 SL

Recommended Posts

Noen som kan fortelle meg hva G29/40 betyr på en M98 kasse? Raudnakke?

Et våpen bygd opp av polske deler (fra polsk armegevær M29-en lisensprodusert M98) hos Daimler-Puch til et våpen til forveksling lik M98K.

 

"Bergejegerkarabin" heter G33/40 og ble bygd på tsjekkiske kasser; dette er en lettere/kortere rifle enn M98K.

Link to comment
Share on other sites

G29/40 er ikke en bergjegerkarabin. Bergjegerkarabiner er G33/40.

Ellers stemmer det Mauser68 sier om bergjegerkarabiner. De er uthulet her og der og lettere. I tillegg til at våpenet er kortere og lettere. :)

 

Østerrike hadde en rifle som het G29. Polakkene hadde et våpen som het wz29. Begge var bygd på kasser som var lik M98. Iallefall wz29 hadde rett hevearm, ellers var den ganske lik M98k.

G29/40 er bygd på polske Radom kasser (eller ombygde polske wz29 våpen) som er bygget om til å bli ganske lik M98k. De ble satt sammen på steyr fabrikken (kode 660) i 1940. Låskassa er en std 98 kasse. Våpenet er til forveksling lik M98k

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Noe som har sett eller vet om dette er noe montere på Mauseren. Tenkte slippe å borre og gjenge på Mauseren.

Får med kikkertfester også, $79

Vis jeg ikke tar feil..

_______________________________________________________________________________________________

 

K98KSCOUTSK.jpg

 

Greit vis man vil ha uten kikkert liksom. Bare avmontere!

_______________________________________________________________________________________________

 

http://treelinesports.org/index.php?mai ... ucts_id=73" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Du må jo ha en Long Eye Relif kikkertsikte når det sitter så langt fremme. Ser ikke helt hensikten om det kun er for å slippe å borre/gjenge for tradisjonell montasje. Om du skal bytte mellom faste sikter og det der, så må en vel kanskje skyte inn børsa etter bytte. Skal du bruke både faste sikter og kikkert, så er svingmontasje tingen. Om en ønsker å montere kikkert på en helt original Mauser, så er jo det der en reversibel prosess.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fjernet den der opphøyningen til hurtigladerklipset på min M98. Brukte vel en pusskeskive og polerte opp hele kassen og løpet før jeg blånerte den på nytt. Bruker i dag standard Leupold baser, og bruker alltid epoxy lim (gjerne blandet med svart blekk) som beddemasse under basene.

IMG_2254.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Slik Long Eye Relif kikkert!

Er det greit å få tak i?

En kompis av meg kjøpte en Burris Long Eye Relief riflekikkert i USA for mange år siden. Det er nok ikke stort utvalg av slike for rifle, men en kan jo også bruke kikkerter beregnet for håndvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Jepp. Har gjort det med flere Mausere. En helt grei jobb å gjøre selv for en som ikke er "metallurg" ;)

 

Har ikke sett den videoen før, men gjorde det faktisk likens selv :) Greit å få det blånert etterpå - enten man gjør det selv (kaldblånering) eller man får det gjort av en børsemaker.

Link to comment
Share on other sites

Greit å få det blånert etterpå - enten man gjør det selv (kaldblånering) eller man får det gjort av en børsemaker.

 

Er det en fordel med å blånere stålet etter en slik jobb, selv om man skal dura coate? Vet jo at dura coat kan flasse over tid slik at fukt trenger inn og blåneringen hindrer kanskje litt rust :?:

Link to comment
Share on other sites

Har et spørsmål ang pågående M98 prosjekt.

 

Vil skifte avtrekk på børsa og har fått tilbud om et timney-avtrekk med sikring.

men saken er at børsa allerede har såkalt Chapman sikring på boltmuffa.

 

Så da lurer jeg på om dette går sammen dersom jeg kjøper avtrekket? blir det sikring

oppå sikring? Vil det fungere, blir det da sikring av både avtrekk og tennstempel?

 

Hva må gjøres med skjefte? rekner med jeg må ev. grave litt ut for skyvesikringa på avtrekket.

 

Fint om noen vet dette og eller har prøvd noe lignende,

 

Takker for tips.

 

Papz

Link to comment
Share on other sites

2 sikringer er ikke noe vits. Tror heller ikke du kommer til å sikre våpenet med 2 sikringer når du er på jakt. Du kommer nok til å benytte deg av den som er enklest å sikre/avsikre med. (blir sikker den som sitter på avtrekkeren)

Selv er jeg ikke helt tilhenger av sikringen som bare sikrer avtrekkeren.

Du må frese ut til "armen" til sikringen i stokken, ja.

Link to comment
Share on other sites

Greit å få det blånert etterpå - enten man gjør det selv (kaldblånering) eller man får det gjort av en børsemaker.

 

Er det en fordel med å blånere stålet etter en slik jobb, selv om man skal dura coate? Vet jo at dura coat kan flasse over tid slik at fukt trenger inn og blåneringen hindrer kanskje litt rust :?:

Får du fukt under duracoat så tror jeg ikke det gjør no fra eller til om det er blånert. Da tror jeg det ruster uansett om det ikke tørker.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bare så det er sagt, så er den jo konvertert til 7,62x63 og har norsk HÆR-merke.

 

Men noe jeg lurer på: Ble de av og til blånert på nytt etter de hadde vært i bruk av norske styrker?

Grunnen til at jeg spør er at mitt eksemplar ikke hadde antydning til slitasje i blåneringen bortsett fra 'lagermerker' på løp og kasse. Bolthodet og magasintilbringeren ser mer slitt ut nå, etter jeg har skutt 5 skudd med den, enn den gjorde da jeg kjøpte den. Oljen i magasinbunnen er ren, og tilstanden ser generelt veldig bra ut.

Link to comment
Share on other sites

Heisann. Når Mauserene har vært innom hos KV til ombygging og ny merking, så ble de nok blånert på nytt. Det gjelder stort sett ved løpsbytte har jeg forstått. Men da var det som regel bare låskasse. Sluttstykke og magasinbunn, fjær og medbringer slapp unna, sammen med diverse andre mindre deler på låskassa. (utkaster, diopter om det var montert osv...)

 

Derfor kan man av og til komme over eksemplarer som virker helt nye..... ;)

Link to comment
Share on other sites

@Scarrpw - det kan nok hende den har ligget på lager. Var en gang inne på et slikt lager i -86, og der lå det flere hundre som var "ny" - altså ikke skutt med. Så det er nok en del som er ubrukte etter at KV bygget de om og merket dem på nytt.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar!

 

Av de jeg så på i butikken valgte jeg denne siden blåneringen så bra ut og avtrekket faktisk var ganske 'rent'. Jeg regna med den var reblånert eller bare veldig lite skutt med. Uansett så er den i bra stand. Skjøt noen treskuddsserier med federal eagle i dag, med støtte på sandsekker. Samlingene målte rundt 5-6cm på 50m, noe jeg er veldig godt fornøyd med siden jeg ikke har skutt åpne sikter med annet enn luftgevær før.

Løpet blir fryktelig fort varmt, merket jeg, og da dro den godt til høyre.

Link to comment
Share on other sites

http://ikkepedia.org/wiki/Mauser

 

Hitler- kjeppen blir bare brukt til Bruglejakt og blikkboksskyting for spesielt intresserte og/eller de med alt for stor og hard skulder. Presisjonen i våpenet variere veldig, men er som regel så dårlig at det ender med en ulykke. Dette er kanskje grunnen til at tyskerne tapte 2. verdenskrig. Dette er for øvrig favorittvåpenet til Lars Monsen. Våpen som fungerte utmerket som skistaver, selvforsvar, neandertalerklubbe og jaktvåpen sa ikke Lars Monsen ikke nei takk til. Så han bestemte seg for å stjele våpnene hos sin bestemor, som knabbet dem av tyskere,
Link to comment
Share on other sites

Spørsmål/utfordring: Hva er den absolutt laveste mulige monteringsløsning for optisk sikte (kikkert, rødpunktsikte, hva som helst) på en M98-kasse... Tenk fritt, er åpen for alle løsninger med f. eks. okular foran hevarm, lavdiameter objektiv, osv. Hvor lavt kan man f. eks få et aimpointsikte?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...