Jump to content

Mauser-Tråden (For alle Mauser-folk)


9,3x62 SL

Recommended Posts

Engang innen noen måneder skal jeg strippe den gamle mauseren og sette på en stokk

som jeg tror er litt mere praktisk en den fra 40 åra.

 

Når det gjelder overflaten på løp og beslag så er man jo at det er slike små knappenålshoder med

rust som har kommet gjennom åra. Det er ikke bare noen få.......det er mange/mye, men det sitter

ikke så dypt. Det er i overflaten og ganske jevnt over det hele.

 

Er eneste måte å få fjærnet dette på uten å svekke for mye den originale blåneringa og bare gnikke

med en grov fille og våpenolje, eller er det noe annet lurium som er egnet til det formålet ?

Link to comment
Share on other sites

HÆÆÆRLIG tråd folkens! :D

 

Fekk mi fyrste rifle til konfirmasjonen for omlag 8 år sidan. Ei ombygd HV mauser M98 3006. Blei til at eg kjøpte ein Sako 75 for 2 år sida, og etter det har mauseren vert arbeidsledig. Grunnen til at eg måtte innvistere i ny rifle var at mauseren begynte å gå unormalt dårlig. Skjønner ikkje kva som har skjedd, men har ein formeining om at det kanskje kan være ein skade framme ved munningen. Rifla er også bedda. Vurderer å sende inn rifla og gjenge ho for lyddemper og bedde kassa på nytt.

 

Kva trur dokke? Kan løpet kanskje være utskutt?

 

Øystein

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en mauser, og det må vel være 98? Det står HÆR på den og 4 siffer etter. Under er det et ørnesymbol og ved siden av symbolet flere tall som er strøket over, og under det en liten b, tror jeg. Lenger til høyre står det litt større tall, 29/40. Litt usikker på bokstavene som er foran, de er også strøket over men kan det være wz? På høyre siden av kammeret er det 3 små symboler som jeg tror at det står WaA623.

Kaliberet er 308W. Tror det er originalt avtrekk på den. Det er flaggsikring på sluttstykket. Stokken er av tre, ikke av den lange typen som går nesten helt ut til munningen. Vet ikke om det er originalt.

Børsa er ikke mye slitt. En bekymring er det dog, rundt bakre skruen( kalles det skjefte skrue?) er det en liten sprikk i treverket og det virker som om samme sprikken går bakover et par cm. Stokken er vel kanskje blitt moden som peisved?

Det er ikke samme presisjon som fruen sin T3 lite 6,5, men bra nok til elgjakt.

 

Prøvde å laste opp bilder men de var for store. Kan ikke riktig enda med opplasting.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en mauser, og det må vel være 98? Det står HÆR på den og 4 siffer etter. Under er det et ørnesymbol og ved siden av symbolet flere tall som er strøket over, og under det en liten b, tror jeg. Lenger til høyre står det litt større tall, 29/40. Litt usikker på bokstavene som er foran, de er også strøket over men kan det være wz?

 

Prøvde å laste opp bilder men de var for store. Kan ikke riktig enda med opplasting.

 

Bokstavene WZ etterfulgt av tallet 29 indikerer at den er laget av "Warschauer Gewehrfabrik" i Polen sist på tredvetallet... Likevel er jeg litt usikker, siden stemplingen"G29/40" indikerer en videreutvikling av den polske modellen produsert hos Steyr i Østerrike....

 

Bildene må reduseres til 0,5 mb. Alternativt kan du jo bruke Fotoknudsen.no

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at eg måtte innvistere i ny rifle var at mauseren begynte å gå unormalt dårlig. Skjønner ikkje kva som har skjedd, men har ein formeining om at det kanskje kan være ein skade framme ved munningen. Rifla er også bedda. Vurderer å sende inn rifla og gjenge ho for lyddemper og bedde kassa på nytt.

 

Kva trur dokke? Kan løpet kanskje være utskutt?

Dersom du har skade på kroninga, er nok dette første tiltak. Alternaitvt kan du høre med børsemaker om løpet trengs å byttes, men om du ikkje har skote mange tusen skot tviler eg på at det er utslitt.

 

Og når du først har det inne til kroning, er det greit å gjenge for lyddemper i same slengen (sidan du allerede er inne på tanken)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en mauser, og det må vel være 98? Det står HÆR på den og 4 siffer etter. Under er det et ørnesymbol og ved siden av symbolet flere tall som er strøket over, og under det en liten b, tror jeg. Lenger til høyre står det litt større tall, 29/40. Litt usikker på bokstavene som er foran, de er også strøket over men kan det være wz?

 

Prøvde å laste opp bilder men de var for store. Kan ikke riktig enda med opplasting.

 

Bokstavene WZ etterfulgt av tallet 29 indikerer at den er laget av "Warschauer Gewehrfabrik" i Polen sist på tredvetallet... Likevel er jeg litt usikker, siden stemplingen"G29/40" indikerer en videreutvikling av den polske modellen produsert hos Steyr i Østerrike....

 

Bildene må reduseres til 0,5 mb. Alternativt kan du jo bruke Fotoknudsen.no

 

Det står slik: WZ 29/40. Med en strek over WZ.

Slutten av tredvetallet? Ja da er den bra gammel :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bokstavene WZ etterfulgt av tallet 29 indikerer at den er laget av "Warschauer Gewehrfabrik" i Polen sist på tredvetallet... Likevel er jeg litt usikker, siden stemplingen"G29/40" indikerer en videreutvikling av den polske modellen produsert hos Steyr i Østerrike....

Tjaa... det er nå en sannhet med visse modifikasjoner. Wz er en forkortelse for Wzor, som rett og slett er det polske ordet for modell. Alle de Wz29 og Wz29/40 som jeg har vært borti, har stammet fra Frabryka Broni i Radom, men det utelukker jo ikke at noen også ble laget av PFK i Warszawa (eller Warschauer Gewehrfabrik, som de tyske gjestene kalte fabrikken da de lånte den i noen år). PFK lagde definitivt både Wz1898 og Wz1898a, jeg har bare ikke sett noen Wz29 fra PFK.

 

Under den tyske okkupasjonen ble Radom-fabrikken administrativt underlagt østerrikske Steyr. På et tidspunkt (jeg husker ikke på stående fot når) ble alt av deler og uferdige våpen på lageret i Radom sendt nedover til Steyr. Riflene som ble satt sammen av Steyr basert på polske deler har ymse merking. Noen er stemplet med Wz29/40, noen har en strek slått gjennom Wz, noen har i tillegg en G stemplet til venstre for den utstrøkne Wz, mens andre igjen er merket utelukkende G29/40. Sistnevnte omtales ofte som en tysk modifikasjon av det østerrikske Gewehr 29, men det er neppe helt korrekt, da de først ble produsert i 1940 - flere år etter at Tyskland og Østerrike hadde blitt bestevenner. For øvrig vil man som regel finne polske kontrollstempler på dem, hvis man ser riktig nøye etter.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Fin tråd for Mauserfolk!

Har en M98 som er stemplet HÆR og ombygd til jakt, og som jeg gjerne skulle visst produksjonsåret på. Det nummeret som er satt to strek over er 34900, det kan være 34980. Vanskelig å se pga. strekene. Under det gamle nummeret står det en enkelt C. Før det ble satt på skinne til montasjen mener jeg det stod byf ( eller noe lignende) på fremre låskassering, kan det ha noe med hvor den er produsert?

Børsa er i 30-06 og brukes til elgjakt. Sikring, skjefte, avtrekk og hevearm er skiftet,men løpet er det samme gamle og den går ganske så godt. I tillegg til å være et utmerket våpen har det en viss affeksjonsverdi fordi det var min far som kjøpte den gjennom forsvaret hvor han jobbet, så den har vært i familien siden slutten av 60åra.

Link to comment
Share on other sites

Fin tråd for Mauserfolk!

Har en M98 som er stemplet HÆR og ombygd til jakt, og som jeg gjerne skulle visst produksjonsåret på. Det nummeret som er satt to strek over er 34900, det kan være 34980. Vanskelig å se pga. strekene. Under det gamle nummeret står det en enkelt C. Før det ble satt på skinne til montasjen mener jeg det stod byf ( eller noe lignende) på fremre låskassering, kan det ha noe med hvor den er produsert?

Den er produsert ved Waffenfabrik Mauser i Oberndorf en gang mellom 1941 og 1944. Jeg ble ikke helt klok på serienummeret, jeg får det ikke til å stemme med 1941 eller 42, så kanskje 43 eller 44? Det skal også ha vært et to- eller firesifret tall på låskasseringen som angir produksjonsåret.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svaret, Elgen.

Det stemmer at det står noe mer som jeg ikke husker hva var på fremre låskassering, men jeg har ikke lyst til å skru av skinna da det er brukt loctite på skruene. Vet ikke om det gjør noe, men er litt "skeptisk" til å løsne på ting som er limt fast.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns heller ikke du skal skru av skinna. Årstallet har ikke noen praktisk betydning, og kassene som ble plukket ut på Kongsberg for ombygging til F1 standard (som din HÆR-merkede) var uansett nøye kontrollert og godkjent. Stort sett ble det brukt kasser fra '42 eller tidligere ved ombyggingen, men såvidt jeg vet var noen få fra de senere krigsårene (Mentor kan sikkert svare på det). Materialkvaliteten og herdingen ble for øvrig holdt på et høyt nivå til ut mot slutten av krigen, selv om finishen kan være ganske rufsete.

Link to comment
Share on other sites

Hva tror du om denne da Broder Elg?

Jeg tror så mangt, men jeg vet så lite. :wink:

Utover at den åpenbart er laget av Simson & Co i Suhl i 1925, kan jeg driste meg til å tippe at den opprinnelig har vært konfigurert som et militært Gewehr 98. Det er i så fall litt spesielt, ettersom Versaillestraktaten begrenset produksjon av militære våpen i Tyskland. Simson tok opp produksjonen av P08 ("Luger") i 1925, kanskje de i samme slengen satte sammen noen Gew98 av deler de hadde liggende? Det som er sikkert er at det finnes noen få Gew98 med Simson-merking fra midten av 20-tallet. Merkingen på din kasse er identisk med merkingen på Gew98 laget av Simson før og under første verdenskrig, bortsett fra årstallet. Disse finnes det ganske mange av.

 

Simson (eller kanskje frittstående børsemakere som brukte Simson-navnet?) lagde også mange sivile våpen med Mauser-mekanisme, særlig rett etter århundreskiftet. De var som regel gravert og dekorert på ymse vis, og av den grunn er jeg fristet til å gjette at din kasse ikke stammer fra et av dem.

Link to comment
Share on other sites

Godt gjettet Elgen. Dette er en Simson-kasse som ble laget innenfor de begrensningene de allierte satte. Den er millitær, men har ingen modellbetegnelse påstemplet.... Mine vage hentydninger til kodenavn Adalbert var en liten avledningsmanøver, men slike avledningsmanøvre var ganske vanlige på den tiden den ble lagd og litt utover 8)

Forøvrig ble noen av disse kassene distribuert til børsemakere i Suhl for jaktvåpenproduksjon, og det var ikke uvanlig at jaktvåpen ikke hadde gravyre...

 

Vi får se om vi ikke klarer å gjenskape noe av den klassiske magien til vinteren, med litt inspirasjon fra WR sånn rent stilmessig :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat fått en Mauser M98, 7,62 ombyggd til 30-06. Noen spørsmål. Er det ikke mulig å få ut magasinet i bunnen på denne?? Hvis jeg putter i 5 skudd å bruker bare 1 må jeg da ta ladegrep for å få ut de siste skuddene?? På løpets bakerste del står det stemplet inn xx22 s, hva betyr det? Det står også stemplet inn 359 37 37 på høyre side, har det noe med årstall å gjøre? Eller er det det numeret som er satt en strek over som er årstallet, førs et ørnesymbol og så tallene 6874. Håper noen kan ta seg bryet å svare meg på dette. På forhond takk for hjelpen.

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat fått en Mauser M98, 7,62 ombyggd til 30-06. Noen spørsmål. Er det ikke mulig å få ut magasinet i bunnen på denne?? Hvis jeg putter i 5 skudd å bruker bare 1 må jeg da ta ladegrep for å få ut de siste skuddene??

 

Ja, irriterende er det ikkje? :x:?:lol:

Det skal finnes både lause boksmagasin og hengsla underbeslag, som er vesentlig enklere å tømme enn å prakkes med original underbeslag.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei!

Har gått å tenkt litt på mauser i det siste. Og no har jeg fått tilbud på en dfs mauser i 308 til en 1000-1500. Salg fra dødsbo, så historikken til børsa er ukjent. Men jeg hadde no helst kunnet tenkt meg en i 6.5. Men uansett, Hva vil sånn ca prisen bli for å få den oppgrdert til Jaktfelt/elgbane bruk? tenker da "ny/omarbeide stokk, bedding, sikring,hevearm, kapping evt ny pipe,kikkertmontasj etc" ser bort i fra kikkert...

På forhånd takk..

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden er tenkt for Mauser m98 og Mauser m96

 

Her kan vi diskutere forskjellige versjoner av Mauser 98 og 96, jaktmausere, banemausere, skudd-samlinger og våpenprosjekter.

 

Banemausere er jo M59 og M67 :wink:

 

Stemmer det, men de har M98-mekanisme! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Ettersom det allerede finnes alt for mange mauser tråder, bruker jeg denne ;)

 

Jeg har en gammel mauser M98 liggende som aldri blir brukt..

Har nå (nesten) bestemt meg for å bygge dem om selv.

Ettersom jeg ikke har så veldig mye peiling har jeg et par spm.

 

Hevarm:

Er det enklest å kjøpe ny hevarm for å få det så pent som mulig? fant denne: http://www.midwaynorge.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=156854 den ser ok ut (hvis den passer da)

 

Stokk:

Hvor mye "handy man" må jeg være for å lage stokk selv? halvfabrikat er kanskje tingen her?

 

Sikring:

Ser det står endel om sikringer her på forumet, men det står ikke så mye som er enkelt forklart.. vil ha en billig og funksjonell sikring... tips?

 

Avtrekk:

Gjelder vel det samme her som med sikring...?

 

Løp

Bør jeg få en børsemaker til å montere løpet eller er dette greit å gjøre selv uten spesialverktøy? Eventuelt tips til løp (har tenkt litt på 6,5-06)

 

Kikkertmontasje skal jeg få børsemaker til å fikse ;)

 

Kikkerten er jeg ikke helt sikker på enda, men det blir en billig sak.. kanskje denne: http://www.midwaynorge.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=746570

 

Eventuelt noen som har noe liggende som de skal selge for en billig penge? :roll:

Link to comment
Share on other sites

No har jeg fått tilbud på en dfs mauser i 308 til en 1000-1500. , Hva vil sånn ca prisen bli for å få den oppgrdert til Jaktfelt/elgbane bruk? tenker da "ny/omarbeide stokk, bedding, sikring,hevearm, kapping evt ny pipe,kikkertmontasj etc" ser bort i fra kikkert...
Jeg har en gammel mauser M98 liggende som aldri blir brukt..

Har nå (nesten) bestemt meg for å bygge dem om selv. -

Eventuelt noen som har noe liggende som de skal selge for en billig penge? :roll:

For det første - ikke start noe M98-prosjekt ut fra et lyseblått ønske om å få ei superbørse for småpenger! Er en ute etter jaktvåpen, får en billigere og like gode (men ikke original Mauser-kasse, da!) våpen, nye eller pent brukte, for mindre enn sjøl et rimelig prosjekt.

 

Hvis en får tilbud om en M/67, som ikke er altfor romskutt, til dagens pris (1-2 lapper), er dette et godt utgangspunkt, særlig hvis den har stillbart avtrekk (standard fra -77). Hevarma trenger en ikke endre, hvis en ikke har et usedvanlig klupmete okular på kikkerten. Så en kommer langt med kikkertmontasjer (f.eks. Leupold QR-skinne), sikring (f.eks. Bueler), nytt skjefte, og evt. kapping/kroning av løp.

 

På en M/59 må en i tillegg endre hevarma. M59 har også som oftest bare et modifisert M98-avtrekk, bra nok til jaktbruk, men neppe til jaktfelt/langhold etc.

 

Fra en M/98 er det bare låskassa og evt. avtrekket som kan brukes. En kan selvfølgelig bruke ei lite slitt originalpipe (i 8x57 IS, eller 3006 i versjon "F1"), men da er en vel i nærheita av de "ombygdge jaktmauserne" som blir avertert på Finn e.l..

 

Det kan nok være noen her inne som går fra "bra"- til "best"-komponenter på mauseren sin, og da kan det bli noen tilbud! Følg med på salg-sidene!

Link to comment
Share on other sites

For det første - ikke start noe M98-prosjekt ut fra et lyseblått ønske om å få ei superbørse for småpenger! Er en ute etter jaktvåpen, får en billigere og like gode (men ikke original Mauser-kasse, da!) våpen, nye eller pent brukte, for mindre enn sjøl et rimelig prosjekt.

 

 

Er klar over det ;)

Men ettersom jeg har Mausern liggende tenkte jeg å koste på den noen kroner så jeg kan ha nytte av den.. Ettersom det er arvegods er salg/kassering uaktuelt.

Men takk for påminnelse

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Ettersom det allerede finnes alt for mange mauser tråder, bruker jeg denne ;)

 

Jeg har en gammel mauser M98 liggende som aldri blir brukt..

Har nå (nesten) bestemt meg for å bygge dem om selv.

Ettersom jeg ikke har så veldig mye peiling har jeg et par spm.

 

Hevarm:

Er det enklest å kjøpe ny hevarm for å få det så pent som mulig? fant denne: http://www.midwaynorge.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=156854 den ser ok ut (hvis den passer da)

 

Finnes noen enklere og billigere råemner som sveises på stubben til originalhevarmen...

Alternativt kan originalen kappes, snus og sveises på igjen.....

 

Stokk:

Hvor mye "handy man" må jeg være for å lage stokk selv? halvfabrikat er kanskje tingen her?

 

Halvfabrikat anbefales hvis du ikke har erfaring og utstyr. Originalstokken kan bygges om ved å kappe av og lime på der det trengs for så å lakkere til slutt...

 

Sikring:

Ser det står endel om sikringer her på forumet, men det står ikke så mye som er enkelt forklart.. vil ha en billig og funksjonell sikring... tips?

 

Det finnes en hjemmemekk-løsning som innebærer at sikringsaksen forlenges til bak kikkerten. Selv syns jeg Timney(Tidl. Buehler) sin kvartsikring er både bra og billig...

 

Avtrekk:

Gjelder vel det samme her som med sikring...?

 

Timney...

 

Løp

Bør jeg få en børsemaker til å montere løpet eller er dette greit å gjøre selv uten spesialverktøy? Eventuelt tips til løp (har tenkt litt på 6,5-06)

 

Her bør du nok blande inn børsisen for å få Headspacet rett...

En brukt Sauer200-pipe som kappes i begge ender, krones, gjenges og kamres til 6,5-06 blir bra og rimelig...

 

Kikkertmontasje skal jeg få børsemaker til å fikse ;)

 

Her er en jeg gjorde sist uke med en Leupoldskinne og M4-bolter:

normal_m2.jpg

 

normal_m3.jpg

 

Kikkerten er jeg ikke helt sikker på enda, men det blir en billig sak.. kanskje denne: http://www.midwaynorge.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=746570

 

Har denne selv faktisk og er positivt overrasket...

 

Eventuelt noen som har noe liggende som de skal selge for en billig penge? :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hei Mauser - folk :)

 

Jeg går med tanker om å kjøpe en gammel Mauser M98 30-06 og bygge om til langholdsrifle, muligens .240 Weatherby Magnum.

 

Jeg kjenner ikke til M98, er denne brukendes til dette mener dere? Er det justerbart avtrekk osv, eller bør man bygge om hele saken?

 

Takker for alle innspill. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Føler denne tråden trenger å dras frem fra skyggene igjen! :) Endelig er prosjektet mitt om en billig jaktbørse ferdig :)

 

Kjøpte en brukt ombygd m98 med granseterstokk. Den var i 6,5x55. Baser i aleminium fulgte med.

 

Her er det jeg har gjort med den:

 

- Satt inn pipe i 9,3x62 ( facinert fra første skudd :D )

- Bytta til stålbaser.

- Satt på en meopta artemis 3000 3-12x50 m/lys

- Bytta til high tech syntetisk stokk

- Satt på en S&L Hard Core lyddemper

 

Vekt 4380g

Pipelengde 46 cm

 

Slik ser børsa ut nå:

 

209li5z.jpg

Ikke fått jakta mye med den ennå, men gleder meg vilt til høsten! :D

Link to comment
Share on other sites

Har så klart en mauser i min besittelse men akkurat nå er den i småbiter for og restureres. Har gått til anskaffelse av en Boberg stokk, har montert en rekyl bolt i stokken og bedda den. Løpet var utslitt så da ble det byttet ut med ett annet orginal løp i 06 som kaliberet har vært i mange år. Løpet ser kliss nytt ut blangt og fint med fine riflinger. Det ble dreid ned litt men ikke mye. Leupould klakker og ringer blir nytt men den gamle Weever kikkerten i stål kommer til og bli montert igjen, holder sikkert til og stå i skapet eter innskyting og oppskyting kjekt reserve våpen i allefall.

Link to comment
Share on other sites

Eg har også ein god gammal HV Mmmmauser i skapet, eg lure på om det er muligher for å kjøpa ein stokk "som ikkje koste skjorta,undebokse,skokkar osv" så det er kikkert montasje på. Eg såg på ein i frå Amerika http://www.combathunting.com/MAUSER_RIF ... Stock.html

Mend dette ser heilt forferdeligt ut.

 

Legger ved ein link til nokon fine mounta : http://www.mauser98k.internetdsl.pl/gwyboren.html

Link to comment
Share on other sites

klarte ikke finne min mauser i denne tråden, så da må jeg vell legge den ut :mrgreen:

M67 som jeg har arvet å ombygd til: langhold,gås,rev,elgjakt. Bruker den egentlig til alt å er veldig fornøyd.

 

rap1fc.jpg

 

kal: 6.5x55.

pipelengde: 55cm. gjenget for lydemper (A-tec Tmm4)

stokk: modifisert orginalstokken for å passe meg.

montasje: leupold std. skinne m98.

ringer: leupold 30mm std. høy

Hevarm: rettet litt å sat på gummikule.

Kikkert: leupold Mk4 4.5-14x50 lr/t

Vekt: bare rifle,5,15 kg. med demper og tofot:5.94 kg.

Pressisjon: på en god dag med gt 8.4g. 11-12mm @100m

Link to comment
Share on other sites

Her er mauseren min :mrgreen:

Jeg hadde en ringerunde for noen mnd siden for å få brotsjet opp en mauser fra 308 ein til 308 norma magnum. Jeg endte i stedet opp med å kjøpe en mauser av alms som allerede var kamret for normaen :D

Løpet er av krupp-stål, stokken er fra boyds med en kolbekappe jeg hadde liggende.

Leupold vx1 3-9x40 på toppen. Den kikkerten har fått mye juling og har aldri sviktet meg.

Siden jeg kjøpte av alms fikk jeg dem til kappe pipa på 50cm og gjenge for en Ims m2 som etter min mening er den demperen som ødelegger minst av utseendet på en jaktrifle.

Hengslet underbeslag har jeg prøvd meg på før så det måtte jeg lage til denne mauseren og :wink:

I forige uke ladet jeg opp reduserte ladninger med n150 og 155grs kule for å skyteforme hylser fra 7mm rem mag. Ble ganske overrasket når de tre første skuddene gikk i et rufset hull på 100m og den forsatte å gi meget gode samlinger og jevne hastigheter :mrgreen:

Ta_foto-0062.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Hei.

kupper denne tråden litt jeg også.er gått til anskaffelse av en "mævser" denne har tjenestegjort som de aller fleste i forsvaret.men har etter endt tjeneste fått noe oppgradering.og det er her mitt spørsmål kommer inn. hva slags stokk er dette?produsent?

børsa er i kaliber 30-06 har fått timney avtrekkk. bueheler sikring.weawer 4x32 vidvinkel. stokken er( nå) beddet og pipa ligger fri. børsa er nr lik helt ned til skruene

DSC00096.jpg

DSC00097.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei.

kupper denne tråden litt jeg også.er gått til anskaffelse av en "mævser" denne har tjenestegjort som de aller fleste i forsvaret.men har etter endt tjeneste fått noe oppgradering.og det er her mitt spørsmål kommer inn. hva slags stokk er dette?produsent?

(Fixet sitatet. Jegermeistern.)

 

Ser ut som en Bredvold jaktstokk synes jeg, har en slik selv på ei anna rifle. Produsent er Stein Erik Bredvold.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg fikk en mauser m98 av svigerfar for vel et år siden og fikk da fikset bolt sikring og feste til kikkert (billig rifle på studentøkonomi).

Nå er det på tide å skifte stokk og avtrekk, kan noen anbefalle meg et avtrekk og en stokk som ikke koster skjorta?

Vil helst ha en kompositt/plastikk stokk.

 

Riflen er i det originale 30.06 løpet etter hjemmevernet med en ny timney sikring.

 

takk for svar :)

Link to comment
Share on other sites

Angånde spørsmålet over

 

Vil disse to være gode alternativer:

 

Bell and Carlson Carbelite Classic Rifle Stock Mauser 98 Sporter Barrel Channel Synthetic Black

http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=383507

 

Timney Featherweight Rifle Trigger Mauser 98 without Safety 1-1/2 to 4 lb Blue

http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=814072

 

Vil stokken passe med det originale løpet?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...