Jump to content

Mauser-Tråden (For alle Mauser-folk)


9,3x62 SL

Recommended Posts

Mauser M98 i sivilversjon (altså hel venstreside osv) har vært i omtrent kontinuerlig produskjon siden 2vk; dagens Zastava produseres på samme maskiner som i sin tid sto hos Fabrique National (og hos Santa Barabara i Spania).

 

Militære kasser (altså utsparing for ladeklips osv) er etter 2.vk produsert hos FN og BRNO

Link to comment
Share on other sites

heisann sveisann!

 

Lurer på noen ting ang børsja mi:

det er, såvidt jeg vet, en m98 ombygd av aaserud for ca 12 år siden. den har leupold svinmontarsje og en hakko 3-9*56 kikkert med tysk ret. nr4. våpnet er i kalibret 30.06 spr.

 

samler innnenfor ca 3 cm på hundre meter på de tre første skuddene, men etter det starter problemene.. etter 10 skudd er børsja ubrukelig! jeg har en mistanke om at det er løpet som får for høy temperatur, lufta dirrer framfor kikkerten og løpet går ikke ant å ta på! lønner det seg å få tak i et nytt løp? syntes børsja er for god til å la stå innerst i skapet til fordel for noe nymotens plastikk!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har en mauser 98 som jeg skal bruke til jaktfelt, hvor får jeg tak i ny pipe til denne? og hva må jeg regne med å gi for en kurant pipe? Helst en som egner seg til formålet om det er å oppdrive til slik en børse. kaliberet er .308w...Ser di har på midway, men jeg vet ærlig talt ikke helt hva jeg skal se etter :oops:

Heisann. Fikk satt på ei Luther Walter pipe hos Ragnar Hansen til min Mauser. Bruker selv 6,5x55. Kostet ca 4 laken. Er meget fornøyd, og topp presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Disse magasinene er greie til prisen(tror de koster rundt 500 kr?). Hadde sånt til min M59 i 30.06, men måtte banke det litt ut i tuppen og tilpasse det litt, for å få det til å passe. Fungerte greitt om col ikke var over 82mm, mener jeg å huske?. Var de lenger fikk jeg ikke amoen i magasinet.

 

Solgte det til en kompis med lignede rifle i 308, og der passa det som hånd i hanske, og han var meget fornøyd med det!.

Link to comment
Share on other sites

Min 44mod M98

Stokken er laget fra scratch av et stykke tre, denne arvet jeg etter min far som var modellsnekker av profesjon og det er han som har laget stokken, han borret og gjenget også i sin tid opp for kikkertmontasje samt smidde om hevarmen, jeg har i senere tid byttet løp til 308Win og montert på en ny kikkert da den som satt der var ødelagt, løpet som ble montert har mindre dim enn det originale 7,92 løpet noe som gjør at det er 3-4mm klaring mellom løp og stokk hele veien.

151020111702.jpg

Link to comment
Share on other sites

har en mauser 98 liggende.

Har lyst på en GRS stokk til den og bytte ut løpet til 6,5x55 og bruke denne til jaktfelt.

Hva for type avtrekker er da å anbefale og hva type sikkring er brukans

Et Timney-avtrekk duger lenge. GRS-stokkene er fine, men bare hvis du ikke har små hender.

Den beste sikringen for en Mauser er en eller annen M70-variant.

 

For å være helt ærlig ville jeg vel satse på noe annet enn M98 til jaktfelt..., men til jakt er den helt ok :)

 

M

Link to comment
Share on other sites

Går jo helt fint det, har da skutt noen jaktfelt med en M98(og en M03), men det er vel snart bare kassa som er original, Løpet er KV 30-06 litt rufsete men presist, Timney trekker, Borgen 3pkt sikring/skinne med tykkere skruer/bedding/valbjørk kule hevarm, magasin åpne knapp midway, flammebjørkstokk fra en kjeller på Jessheim.

Link to comment
Share on other sites

Hummmm - @mauser69 - hvorfor ikke bruke Mauser M98 på jaktfelt, men til jakt? Bruker Mauser M98 til begge deler jeg, og har ikke noe problem med det. Har også prøvd en M03, og den er fin den også, men liker faktisk M98 bedre av en eller annen sær grunn....

 

Glemte å få med at den er en god del modifisert den M98'ern....

Link to comment
Share on other sites

Hei 1983 og RWA!

 

Mente ikke å "rakke ned" på M98 til jaktfeltbruk, men her er mitt resonnement;

 

Ei jaktrifle bygget rundt en M98-lås er ei sikker, funksjonell og god rifle. Sterk(nok) lås, kontrollert mating, tåler mye rusk og rask i mekanismen osv. Har selv 3 ombygde M98 som jeg bruker på jakt.

 

Til jaktfelt ville jeg ha hatt ei låskasse som gikk litt glattere i repeteringen, og kanskje også et uttakbart boksmagasin.

Har selv skutt en del med rifler bygget rundt Remington 700, Sauer 202 og Tikka-låskasser. Ladegrepet på disse er raskt, glatt og smidig. Avtrekket er også godt, særlig på Sauer men også de 2 andre.

 

Dette er altså min mening, en blant mange der ute...

 

M

Link to comment
Share on other sites

@mauser69

 

Siden du ville ha våpen som var fungsjonssikker for å bruke på jaktfelt, som glir lettere og glattere når man tar ladegrep - så har du gjort deg en erfaring. Har skutt med en del våpen opp gjennom tiden, og må si at mauseren min har en mer smidig gange på sluttstykket enn flere andre våpen jeg har skutt med. Bl.a. Tikka T3. Nå har jeg kanskje ikke skutt jaktfelt med ei T3, men har skutt en del skudd med ei og annen. Det som slår meg er at matingen kan oppleves treg (ofte med lange patroner - 6,5x55 og 30-06) og at man kan oppleve kiling av ammo i magasinet som medfører at den ikke kommer til matingen. Men dette var to tilfeller med plastmagasiner....

 

Har en 6,5x55 Mauser som mater fint som bare det og har en myk gange, og har ikke opplevd at det er noen form for kiling. Selv ikke med lang col på patronene.

 

Men det er som du sier - din erfaring :)

 

En Mauser er en sliter som tåler mye vær og dritt - og er såpass robust at selv om man har en låskasse fra 1930 tallet så fungerer den problemfritt. Og vil tro at den har hatt noen patroner gjennom seg i løpet av de årene. Gammel årgang trenger ikke å være utdatert selv om den bare er gammel. På rifla mi så er det bare låskassa med magasin og sluttstykke som er gammelt - resten er nytt - som avtrekk, stokk og løp. Et 19 mm matchløp på 650 mm med ei stigning på 8,7 gir stabile skudd, når man har et optimalt avtrekk og en superb stokk ;)

 

Så folkens - en "gammel" Mauser kan brukes til jaktfelt - det er mannen bak som skyter.... ;)

 

Og jeg mener heller ikke å "rakke ned" på noen - deler bare min spede erfaring og mening :)

Link to comment
Share on other sites

Hadde tenkt å få orginal stokken å se noe slik ut i farge.

Liker grå...Hadde vært fint å få denne laminerte å se slik ut.

Mener det passer Mauseren også.

Har en orginal M98 nøtte-tre stokk på handen.

Tenkte kanskje bruke den istede.

 

Hva mener dere? Er det mulig å få dette til?

 

14987t2.jpg2r38gee.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei alle Mauser tilhengere. Er hundefører og har vurdert den nye M03 trail. Det blir for dyrt. Vurderer derfor å bygge meg ei kort børse med enkel fast optikk. Noen som har erfaringer på området? Vil helst ha den i 7,62 og gjerne med en demper som tar den værste smellen bort.

Går i dag med Sako finnlight og maxim demper. Har ikke kappa løpet siden den er i 6,5 x55. Det blir for langt og tåler nok ikke juling på samme måte som Mauseren gjør.

 

Er fersk i faget og håper at noen har råd og vink

Link to comment
Share on other sites

Billigste Bell & Carlson stokk som passer M98? Så ikke noen priser.

Kanskje de selger meg ei ren bedding blokk. Må nesten spørre..! Er jo verdt et forsøk :)

 

Eller tar jeg en avstøpning selv...Har litt trua på at jeg klarer det..Kanskje. :?

 

Men når jeg tenker over det, så er det vel lettere å bruke en gammel orginal stokk.

Jeg må i tenke hjørnet og tegne litt!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...