Jump to content

Mauser-Tråden (For alle Mauser-folk)


9,3x62 SL

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har fått tilbud om å arvet en gammel Mauser etter Bestefar. I skrivende stund sitter jeg å fyller ut våpensøknaden. Men dette med Rifle er veldig ukjent for meg ennå, da jeg kun har jaktet med hagle tidligere.

 

I våpenkortet står det følgende:

Type: Rifle-karabin m98kf1

Hva menes med Karabin her? Det står jo i våpensøknaden; Søkes det om våpen av typen maskingevær, karabin eller maskinpistol. Derfor jeg grubler litt på hva karabin står for.

 

Kalber:7,62

Er dette godkjent for jakt? eller må det gjøres noe.

 

Det er ikke kikkertsikte på denne idag, noe jeg skal få påmontert før den tas i bruk. Jeg har forhørt meg litt og ved at sluttstykke må tilpasses, da armen på sluttstykke nå vil slå opp i kikkertsikte. Er dette noe som er kostbart å gjøre hos en børsemaker?

 

Takker på forhånd for svar.

 

Erik

Link to comment
Share on other sites

hvem er det som har gjort flammeherdingen på låskassen?

 

 

Han heter Jan-Erik Johansson och bor i Munkfors. (Inte så långt ifrån norska gränsen förövrigt)

Honom når du på tel.+46 0563-51813

 

Det är några år sedan jag gjorde det här, men då tog han i alla fall 2000:- för att flamhärda mekanismen och underbeslaget och några smådelar!

Link to comment
Share on other sites

Hei. Jeg har fått tilbud om å arvet en gammel Mauser etter Bestefar. I skrivende stund sitter jeg å fyller ut våpensøknaden. Men dette med Rifle er veldig ukjent for meg ennå, da jeg kun har jaktet med hagle tidligere.

(Kuttet ned sitatet. Jegermeistern.)

Takker på forhånd for svar.

Erik

Kan ikke hjelpe stort, men 7,62 er ok for jakt. Fortsatt usikker på hvilken ammo som skal brukes. 7,62 er jo det samme som .308, men noen lengre her oppe nevnte 30-06. Lensmannen jeg snakket med i dag, om mauseren min, sa jeg kan bruke begge. Stoler generellt dårlig på lensmenn om våpen og skal uansett levere den inn til børsemaker. Sannes i Åndalsnes tar 2000 for jobben med å sette på sikte.

Link to comment
Share on other sites

(Fjernet sitatet - innlegget er svar på innlegget over. Jegermeistern.)

 

Hvis det er en original militærstokk du er ute etter, kan sikkert Landrø i Lillestrøm hjelpe. Han kjøpte jo i sin tid hele forsvarets lager av HV-mausere, det var vel ca 20 000 såvidt jeg husker, merkelig om ikke han kan hjelpe. Og moderne stokker til M98 er hyllevare overalt....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Til dere mauserfolk der ute :wink:

Sender ut en forespørsel for en kompis her som mangler en stokk til en M-98 han har arvet... Noen som vet om noe :?:

 

Send meg en PM, så skal dere FÅ en stokk (orginal) dersom dere tar fraktkostnadene. Folk skal ikke mangle enkle deler, som hindrer dem å benytte dette fantasktiske våpnet :D

Link to comment
Share on other sites

Må nesten få skryte av min gode gamle mauser fra 39.. den er helt orginal med jernsikter, og nummerlik, ¨kaliber 8x57is.. felte rådyr med den i vinter.. det er en overraskende presis og velskytende gammel tanks..! og ikke minst utrolig artig og skyte med :D Den forblir 100% orginal, akkurat slik den forlot fabrikken i Lubeck i tyskland i 1939!

Link to comment
Share on other sites

Hey.

Har hørt at hvis du ha Mauser k98 før 1940++ så har du en Mauser med veldig god kvalitet. Grunnen er at når Tyskerne var i krig hadde de ikke like god metall, og tid til å lage dem like gode som før. Vet ikke om det stemmer helt det jeg har skrevet, men det var slik jeg ble fortalt\husker.

 

Har en egen Mauser k98k F1 7.62 fra 1938, med stemplet K.ART :)

 

Fin mauser du har der gitt. :D

Link to comment
Share on other sites

Kvaliteten var nok ikke noe dårligere utover i krigen , men finnishen ble det heller så som så med, min byf 44 (altså produsert i 1944) hadde tydelige spor etter dreiestålet utvendig på løpet, står mye om dette i den store mauser bibelen, http://www.amazon.com/Backbone-Wehrmach ... =pd_sim_b1 har denne boka selv og den kan varmt annbefales

Link to comment
Share on other sites

Tenkte jeg fikk legge ut ett bilde av Mauseren min som nettopp er ferdig, en M98 5,56x55 Villkatt. Finnes ikke så mange av denne typen:) Har prøveskutt den litt og er veldig fornøyd, gjenstår bare og finne gull ladningen for de tre kulene jeg tenker og bruke. Har ikke klart noen gode samlinger til nå..

 

- 70gr Barnes TSX

- 80gr Hornady A-Max

- 80gr Sierra MK (Har bare 90gr for øyeblikket)

 

Her har vi mesterverket;)

2ai3h3n.jpg

Winchester stokk, KV-avtrekk og Swarovski z6i 2-12x50 på toppen

 

Mvh

Aannerud

 

 

 

(Prosjektet i sin helhet: viewtopic.php?f=38&t=56860)

Link to comment
Share on other sites

Til neste helg er vel Mauseren min i hus. Nettopp kjøpt en.

Venter pakke! Er så kry..venter i spaning.

Den ser slik ut i stokken..litt for lys egentlig, men men..

34664.jpg

 

Kan man gjøre stokken mørkere, la oss si jeg vil ha den mørkebrun?

 

Skulle hatt en stokk til slik mauser. Har noen en liggende til rimelig pris så gi lyd!

Tenker på en prosjekt stokk..Har huet fult med ideer.

Link to comment
Share on other sites

Noen som kunne tenkt seg å være med på bestilling fra Stockysstocks?

En Bell og Carlson Medalist Varmint med weblakkering kommer seg på ca 1750,- inkl. mva.

Fraktkostnad ved f.eks. tre stk kommer seg på ca 175,- pr. stk.

Totaltkost vil komme seg på rundt 2000,- hvis jeg ikke har regnet helt feil.

 

Edit: http://www.stockysstocks.com/servlet/th ... int/Detail" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå vært i kontakt med JetCarrier og sending av stokk er uproblematisk i følge de.

 

Så er spørsmålet, hvilken stokk skal man velge?

Jeg er ute etter en lett stokk som sørger for bra rekylopptak. Håper noen har forslag.

Har foreløpig sett på Bell & Carlson og Hogue Overmold.

Hogue stokken finner jeg til ca 650,- mens B&C legger seg rundt 1400,-

Link to comment
Share on other sites

jmosbakk:

Kan informere om at Jet Carrier fungerer utmerket. Har bestillt flere stokker og diverse deler til rifler og det har aldri hvert problem. Forsendelse via fly tar heller ikke så alt for lang tid og du kan følge pakken fra New Jersey (Jet Carrier sin Lagerplass) til den er hjemme i postkassa di :D

 

Lykke til med kjøp av stokk(er) :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Høres bra ut Nordpeak.

Da er det vel bare for meg å få hue ut av hølet og bestemme hvilken låskasse jeg skal basere neste prosjekt på.

Ser ut til at det kan bli en HVA 640 akkurat nå, men ingenting bestemt enda. Skal ikke være så enkelt dette......

Skal prøve å få til ei "systemrifle" som har potensiale for forholdsvis lav vekt med den ene pipa og ei tung pipe for bruk på bane i tillegg.

Mange vil vel mene at jeg skal gå for en G33/40, men denne blir for dyr for en lutfattig student, dessuten så er det ikke så viktig om den blir 3,2kg eller om den blir 3,8kg.

På tross av frykten for å bli halshugd i denne tråden så skal jeg innrømme at Remington kasse fortsatt er med i vurderinga.

Seven er vanskelig å finne og har ganske stiv pris så det ser ut til at 700 er kassen som jeg kan forsvare økonomisk.

Tips mottas med stor takknemlighet.

Link to comment
Share on other sites

@Chiefen.v-2:

Ja det bekrefter vel hva jeg har lest meg frem til.

Foreløpig oppskrift er da:

 

HVA 640 låskasse med sluttstykke. (for hevarmen er vel klargjort for kikkert?)

KV75 avtrekk.

Heens muffesystem eller lignende.

To delt base pga vekt.

QR ringer eller lignende.

Skjefte fra High Tech, Hogue eller Bell & Carlson.

Ei tynn og kort pipe i 9,3x62 med brems. (jada, jada, jada :P)

Tung pipe i verdens beste kaliber på ca 60cm til banebruk.

Ei tredje pipe i et mer sært kaliber. Fordi jeg kan.

Med tid og stunder vurderes en lyssterk kikkert med fast forstørring til turer i måneskinn, en kompakt kikkert med lav forstørring til jakt i tettere terreng og banekikkerten er allerede klar.

 

Dette vil ta tid å komplettere pga det økonomiske aspektet, men det er viktig å ha en drøm.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor Heen-muffe? En låskassenøkkel og pipestikke lager du enkelt selv.

 

Pusler med en M67 selv; tror jeg ender opp med 3 løp; 308win (har en og annen Nato-patron å bruke opp :lol: ), 6,5-06 (eller variant av denne) (fordi 120grs kuler i helv..s fart tydeligvis funke rpå rålange rådyrhold-har en Kongsbergpipe som skal brukes her); 220Swift (fordi overbore høres artig ut!)

Kongsberg avtrekk og Kongsberg stokk av Sauertype; hel skinnemontasje og en dugelig kikkert (6-24x56 Zeiss?)

Link to comment
Share on other sites

Skulle hatt en stokk til slik mauser. Har noen en liggende til rimelig pris så gi lyd!

Tenker på en prosjekt stokk..Har huet fult med ideer.

Har en liten haug K98 stokker (samt piper og ett sluttstykke med kule) på loftet.. du får sende en melding om det er av interesse.

Kona mi vil bli ekstra glad om du kjøper alt sammen.

Link to comment
Share on other sites

Hva er forskjellen på HVA 640/648 låskasser og "vanlig"?

Er det forskjeller i styrke/kvalitet? Har søkt litt, men klarte ikke finne så mye info om dette. Mvh Håvard

 

Toppkvalitet, sivilproduserte (hos Belgiske Fabrique National) M98 kasser. Noen få, tidlige utgaver har "forsterket M/38" kasse; altså "svenskemausere". Senere utgaver er identisk med dagens Zastava-kasser.

Link to comment
Share on other sites

Var i hvertfall et eller annet som ikke stemte inne i mitt hode :-)

 

Jeg ser det selv også..hehehe. Har rotet litt rundt i uthuset over ande ting som kunne vært morro å prøvd.

Finner sikkert noe som er mitt blinken..

Har lyst på noe rart, men tøft.

 

Girkule fra en Ford Granada? Nææææh.. :)

 

Har en Shortshift stang jeg langde selv, brukte på en Sierra..Må ta bilde å prøve, med litt carbonteip rundt!

Den er god å holde i..

Link to comment
Share on other sites

Har en mauser 98 som jeg skal bruke til jaktfelt, hvor får jeg tak i ny pipe til denne? og hva må jeg regne med å gi for en kurant pipe? Helst en som egner seg til formålet om det er å oppdrive til slik en børse. kaliberet er .308w...Ser di har på midway, men jeg vet ærlig talt ikke helt hva jeg skal se etter :oops:

Link to comment
Share on other sites

Hva er forskjellen på HVA 640/648 låskasser og "vanlig"? Er det forskjeller i styrke/kvalitet? Har søkt litt, men klarte ikke finne så mye info om dette. Mvh Håvard

Toppkvalitet, sivilproduserte (hos Belgiske Fabrique National) M98 kasser. Noen få, tidlige utgaver har "forsterket M/38" kasse; altså "svenskemausere". Senere utgaver er identisk med dagens Zastava-kasser.

 

Sivilprodusert - hva er det? La oss heller si at det var M98 kasser laget på lisens og i dette tilfellet (til Husqvarna) for eksport. Etter krigen var det ingen produksjon av Mauser (tror jeg), men FN laget altså fremdeles noe. Og kanskje kan man påstå at Mauser kassene laget hos Mauser før og under krigen var preget av akkurat det - at riflene skulle i krigen (hektisk produksjon) mens hos FN hadde man bedre tid til detaljarbeide, herding etc. Slik ser jeg det inntil andre forteller meg noe annet.

 

De senere utgavene av 640 (1948-1952) hadde bolthåndtaket modifisert for kikkert og hel venstreside. Men de hadde samtidig laget en mer lettvint måte å frese sporet på innvendig der klakkene låser i kassen. Hva som er bedre og verre vet ikke jeg.

 

Jeg har to Husqvarna rifler av den typen som ble laget rett før krigen, altså modell 146/246. Og jeg mener at de er hakket bedre enn 640. Disse riflene har helt original M98 kasse og er produsert for eksport til Husqvarna (også fra FN). Det er ikke uten grunn at jeg har satset på disse - de er rett og slett kanongode.

 

En eller annen (var det Chiefen.v2?) la inn en link her til en artikkel i Jakt og Jagare (svensk) om Husqvarna. Sjekk om du finner den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...