Jump to content

Mauser-Tråden (For alle Mauser-folk)


9,3x62 SL

Recommended Posts

  • 2 months later...

Har noen kjennskap til hva en kontraktsmauser som dette er verdt i disse dager?

 

https://www.finn.no/138327817

 

 

I løpet av bare det halve året jeg har fulgt med på originale og gjerne nummerlike Mausere på Finn, virker det som de fleste ryker unna på sjeldent mer en times tid.

 

Har våpensamlere som fokuserer på slike tillatelse til å kjøpe så mange de får tak i og har råd til, eller har samlere også begrensinger noe á la jaktgarderoben?

 

 

Hei til alle på Kammeret, forresten! Trivelig sted å endelig bli en del av!

 

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til kammeret S/147 :)

 

En våpenbutikk solgte en like fin portugisisk-mauser for ca 3 år siden for 4500,-  Mauseren i finn annonsen var virkelig fin... er bajonetten nummerlik og lærhenget originalt, så drar det opp "pakkeprisen"...

 

Fine originale K98k i 7,92mm har alltid vært lett omsettelige... Forskjellen i dag er kanskje at mange har varsling når det gjelder finn annonser, og dermed oppdager annonsen mye tidligere. 

 

Når det gjelder M/98k F1 (hv mauser i 30-06) så har det tidligere blitt eksportert noen sånne til Tyskland, men nå blir det også eksportert til USA. Også Kongsberg-Colt blir eksportert.

 

Dette er et resultat av våpenlovene vi har her i Norge nå i dag. Og eksporten vil vedvare med mindre myndighetene kommer med restriksjoner... Kanskje like så greit hvis alternativet er plombering etter gjeldende regler.

 

Ferske våpensamlere har i dag begrensning på 25 våpen, men kan søke om utvidelse. Mausergeværet inngår heller ikke i samleområdet til alle våpensamlerne, og mange gamle/etablerte samlere har allerede plenty med mausere fra før av å ta vare på.

 

 

 

 

Edited by Apollo
Mer info og retting av skrivefeil.
Link to comment
Share on other sites

Jeg solgte min "hv mauser" til en samler. Han snakket om å selge den til Tyskland. Tyskerne hadde begynt å fatte interesse for disse gamle mauserne, sa han.

 

Jeg la også ut min original i 7,92 på Finn til 900 kroner. Heldigvis var det en vennlig sjel som gjorde meg oppmerksom på at den var verdt mer. Jeg har den fremdeles. Den er laget i Oberndorf i '41. Alle delene har samme nummer untatt løpet. Betyr det at løpet har vært skiftet? Er det noen som vet hva dette merket forteller?

 

20190122_201019.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det du har Bäke er en Oberndorf produsert K98k, som tyskerne skulle levere til Portugal. Bestillingen var på 50000 geværer, men pga. den pågående verdenskrigen så trengte tyskerne disse selv.

 

Tyskerne byttet løp ved behov under krigen... du må få noen som kan mauser til å avgjøre om løpet har vært byttet.

 

 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg trenger å bli litt oppdatert på mauser... En bekjent av familien skal kvitte seg med en mauser 98, og jeg skal gi råd om hva som skal gjøres. Første innskytelse var å levere den inn for destruksjon, det er vel ikke mye verdi i noe slik.

Men jeg trenger nok å få bekrefte at det ikke er noe spesielt med akkurat det våpenet før vi går til det skrittet.

Rifla ser ut som mausere flest, litt sliten stokk. Selve rifla ser ikke så mye brukt ut, sluttstykke og blånering er svart og fint. Den er etter det jeg kan se nummerlik, alle delene ser ut til å ha det originale nummeret (2554). Det er nok byttet løp, og våpenet har kaliber (7,62) og nytt nr stemplet inn på låskassa. Det er også tysk ørn på låskassa.

 

Er det noe spesielt med denne rifla? Eller er det dusinvare uten noe særlig verdi...?

 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, 350RM skrev:

Bygge år og fabrikat kan jo ha noe å si?

 

Fabrikat finner man i form av en bokstavkombinasjon. Og "mauser 98" kan være så mangt, blant annet spesialordrer som nevnt lenger oppe (portugiser, brasilianer m.m.).

15 timer siden, gunner skrev:

 - og nytt nr stemplet inn på låskassa.

 

Hvis dette våpenet er konvertert på Kongsberg, har den dette nummeret på ei slipt flate på venstre side av framre låskassebro. Foran nummeret er en bokstavkombinasjon som angir hvilken våpengren som skulle ha våpenet. Og de har en halvmåneformet utsparing på toppen, bak på framre låskassebro, for å kunne lade 7,62x63 med ladeklips. Noen bilder hadde jo vært et godt utgangspunkt for mer presis verdianslag.

 

Det er sikkert noen som vil gi noen kroner for et slikt våpen for et ombyggingsprosjekt (også kalt "spikersuppe-prosjekt", eller "sminke en gris"), la den hvertfall ikke gå i kverna.

Edited by Jegermeistern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du har jo et godt nærbilde av Waffenamt-nummeret. Det nye nummeret (det er et HÆR"-våpen) er bare interessant i forbindelse med registreringen. Det interessante er produksjonskodene og produksjonsåret, disse står vanligvis på toppen av framre låskassebro.

 

(NB: Snu reima, og monter den slik den skal være!).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 28.1.2019 den 13.24, Jegermeistern skrev:

Du har jo et godt nærbilde av Waffenamt-nummeret. Det nye nummeret (det er et HÆR"-våpen) er bare interessant i forbindelse med registreringen. Det interessante er produksjonskodene og produksjonsåret, disse står vanligvis på toppen av framre låskassebro.

 

(NB: Snu reima, og monter den slik den skal være!).

Hehe, ok jeg skal fikse reima. Og ta noen flere bilder av de opprinnelige merkingene. Det tar noen dager før jeg får gjort det, men takk for innspill så lenge :-) 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
3 timer siden, mgulb skrev:

Flere enn meg som har hatt problem med at avtrekkerbøylen er for liten ved montering av timneyavtrekk? 

Det nye avtrekket er litt lengre enn det gamle, så det tar nedi avtrekkerbøylen.

Jipp. Slipte avtrekke litt ned til jeg fikk en fin glipe mellom 👍

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei, Besto jegerprøven idag og sitter og tenker på og kjøpe ei k98 i 7,92 (Politi rifle) Rifla er ikke nummer lik men ser ut til og være i god stand.

Selgeren spør etter 5500 for rifla, hva tenker dere om den prisen? har vært på leit etter k98 i 7,92 lenge nå, men nøler litt pga den ikke er nummer lik.

Takk for svar :) 

Link to comment
Share on other sites

Ja syntes prisen var veldig stiv, men er fersk på markedet så ville høre hva dere tenkte først :) hva vill dere si er en god pris for k98 i 7,92?

Kjøper helst for og ha som samle våpen, kommer nok ikke til og brukes til noe annet en kose skyting :)

 

(Edit- her er finn annonsen https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=142572947 )

 

Edited by Martin-ky
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Fredrik k said:

Den e jo ganske enkelt verdt det du eller nån andre e villig å betale for den. Æ ville heller kjøpt en mauser til 5000 enn en "billig" ny rifle som rett å slett ikke fungerer. Mausern smell nu hver gang du trykke på avtrekkern hvertfall. 

Enig der :) Vill bare forsikre meg at jeg ikke blir rund lurt 😅

Link to comment
Share on other sites

On 3/19/2019 at 7:47 AM, bardp said:

Jeg hadde aldri betalt noe i nærheten av det prisforlangende men det kan jo selvsagt skylles at jeg har tre mausere fra før og ikke trenger flere. Men hva skal du bruke denne mauseren til?

Tenker den for det meste blir kjøpt som sammle våpen, men blir nok litt kose skyting og😁

Link to comment
Share on other sites

Har en skytterlagsmauser som er en ombygd Jugoslavisk M24 Mauser. Slik jeg har forstått det er det en «large» ring kasse med en «intermediate» lengde på mekanismen. Bolten på bergjegern min passer ikke og den er omtrent 3.5 mm lengre. Serbern er produsert 1930 og det er ei flott låskasse som jeg kunne tenkt meg å bruke som basis for langhold i 6,5x55. Det står allerede ei tung kongsbergpipe på den men jeg lurer på om det er noen som vet hvor jeg kan få tak i en picatinny skinne til den. Helst i stål og 20 MOA.  

 

Link to comment
Share on other sites

På 20.3.2019 den 17.13, Elmex skrev:

 men jeg lurer på om det er noen som vet hvor jeg kan få tak i en picatinny skinne til den. 

 

 

Har du prøvd hos Brownells ( https://www.brownells.no/PICATINNY-SCOPE-BASE-Mauser-98-Steel-Base-BROWNELLS-Black-1-Piece-Tactical-Bases-080000402

Eller søkt på Amazoon eller Ebay ( https://www.ebay.com/itm/CCOP-German-Mauser-98-M98-Hunting-Picatinny-Scope-Steel-Base-Mount-PB-MAU001/182107814839?epid=1761768465&hash=item2a6678bbb7:g:GA8AAOSw~oFXH78e&frcectupt=true )

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 19.3.2019 den 0.34, Martin-ky skrev:

Ja syntes prisen var veldig stiv, men er fersk på markedet så ville høre hva dere tenkte først :) hva vill dere si er en god pris for k98 i 7,92?

Kjøper helst for og ha som samle våpen, kommer nok ikke til og brukes til noe annet en kose skyting :)

 

(Edit- her er finn annonsen https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=142572947 )

 

Dette er ikke K98 men G33/40 rifler. Mye mer skjeldent enn K98 ;) Så om de er i god stand så er dette en ok pris.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, bardp skrev:

Om nå ikke hendene dine er laget av masipan er det nå bare å vri det til bake. Spenner nå alltid ned sluttstykkene når jeg setter vekk et våpen.

Jeg var klønete. Jeg fant til slutt ut hvordan jeg skulle holde i mot. Tok et tøystykke og holdt i bakre del og vred så hevearmen opp. Gikk som smurt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...