Jump to content

Mauser-Tråden (For alle Mauser-folk)


9,3x62 SL

Recommended Posts

Er Mauser Modelo Argentino 1909 en large ring eller en small ring ?

 

1909 er large ring.

Type I:

Action OAL: 8.750

Receiver screws, center to center: 7.835

Bolt body length: 6.370

Magazine length: 3.315

Receiver ring dia: 1.410 large ring

Barrel shank dia: 1.100 large shank

 

Some of the models that fall into Type I are:

Chilean M1912, Steyr

GEW 98, various mfr's

Brazilian M1908/34, Brno

VZ24, 98/22, 98/29, Brno

M1908 Brazilian, DWM

M1909 Argentine, DWM

M24/30 Venezuelan, FN

M1935 Peruvian, FN

Standard Modell, Mauser Oberndorf

K98k, various mfr's

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

mauser spørsmål, tiden det tar fra avtrekker slipper tennstempel til det smeller "locktime" er ikke den kjappeste på gamle mausere og andre gamle militær rifler

 

ser på en voere oppspenner til k98, så ut som at det var betydelig lettere tennnål og annen fjær enn std k98 hv mauser

 

noen som vet om voere oppspennern er noe bedre enn tubbs speedlock f.eks

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hjelp!

Jeg fikk ikke plass til patronene i magasinet i dag!?!?!?!?

Det virka som om de var ca 3mm for langt prosjektil utstikk fra hylsa. Kontroll målte hylsa og den var rett spec, målte den lange patrona mot åpningen på underbeslaget og det var ikke plass da heller. Underbeslaget på Mauseren har ikke blitt tukla med siden 1941...

 

Nyinnkjøpt trenings ammo:

PPU 30-06 150grns,(fra XXL Haugesund)

Geværet er gammel M98 fra Steyr fabrikken.

 

:| 180grns av samme merke passer fint :|

 

Noen som har opplevd lignende?

Link to comment
Share on other sites

Tor: Jeg har bare erfaring med Timney speedlock fjør. Når sant skal sies, merker man godt at den er en del stivere når man spenner opp børsa etter smell. Kan ikke sammenlignes med moderne rifler. Gå for noe der du samtidig bytter ut tennstempelet også. Jeg bare testet det ut som en billig oppgradering som på papiret skal gi 10% kortere slagtid.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Skal bytte ut avtrekket på den gode gamle mauseren min.

 

Kan noen forklare meg forskjellen på Timney featherweight og sportsman?

 

Har en Mauser M98 G29/40, hva må jeg bestille av Mauser Large Ring #1 Barrel og Mauser Large Ring Military Barrel Channel ??

 

Takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det var ei snedig børse! Spesiell og tøff i mine øyne :)

 

Har begynt sånn smått å sette sammen en ny Mauser av gamle deler. Tjekkisk kasse, Walterløp i 35 whelen, Oberndorf hengslet underbeslag, m70-sikring, Parker Hale-bolt, Boydsstokk, Packmayr kolbekappe, Weaverbaser og ringer med en liten lett Leupold på toppen. Ei salig blanding. Vurderer kapping og gjenging også, men vi har ikke dreiebenk på båten jeg jobber på nå. Time vil vise :)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Er det mulig å montere hengslet underbeslag som har kapasitet til flere enn 5 skudd på en gammel M98 i 8x57. Tenker på samme magasinbunn som er brukt på M98 Magnum og/eller Westley Richards (se linker under). Vet at denne løsningen er brukt ved magnumkaliber men ønsker å vite om lignende eksisterer til mediumkaliber. Ønsker å øke antall skudd i magasinet uten å bruke løst magasin.

 

https://www.mauser.com/produkte/m98/m98magnum/

 

https://www.google.no/search?q=westley+ ... vVe9QgM%3A

Link to comment
Share on other sites

Trenger en anbefaling til stokk

Har en R.Hansen bygd 8x68s m98 , men tommelhull stokken blir litt lav når jeg satte på en diger kikkert , blir liggende å strekke meg for å nå opp til kikkerten :lol:

Luter på å bytte stokk , men rekylopptaket i den stokken er super god .

Nå har jeg bygget opp med ei lærpute , ikke pent men fungerer . Mulig en dårlig løsning når høsten kommer og regntida setter inn .

Men når det gjelder m98 så finnes det enormt med sjefter på markedet . Noen som har en å anbefale ?

Viktig med godt rekylopptak , gjerne justerbar skinnstøtte

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Skal bytte ut avtrekket på den gode gamle mauseren min.

 

Kan noen forklare meg forskjellen på Timney featherweight og sportsman?

 

Har en Mauser M98 G29/40, hva må jeg bestille av Mauser Large Ring #1 Barrel og Mauser Large Ring Military Barrel Channel ??

 

Takk for svar!

 

 

Jeg satte på en Timney Sportsmans på min M98 FN og er svært fornøyd! Vurderte og featherweight, men etter litt søk på US forum så mente mange at Sportsmans er bedre egnet til jaktbruk. Timney featherweight, Jewell mf. er mer utsatt for feilfunksjon hvis de ikke vedlikeholdes godt og jeg så etter et rent jakt avtrekk. Skal du kun ligge på banen er featherweight bedre, da den kan stilles mye lavere på trykk.

Hvis avtrekkerbøylen din er 2.0", har du FN large ring; måler den 1.75" er det M98K.

 

Kan og anbefale å bytte ut til Timney M98 tennstempel sikring samt sette inn Tubb SpeedLock. Merker god forskjell på locktime nå, spesielt stående uten anlegg!

Link to comment
Share on other sites

Trenger en anbefaling til stokk

Har en R.Hansen bygd 8x68s m98 , men tommelhull stokken blir litt lav når jeg satte på en diger kikkert , blir liggende å strekke meg for å nå opp til kikkerten :lol:

Luter på å bytte stokk , men rekylopptaket i den stokken er super god .

Nå har jeg bygget opp med ei lærpute , ikke pent men fungerer . Mulig en dårlig løsning når høsten kommer og regntida setter inn .

Men når det gjelder m98 så finnes det enormt med sjefter på markedet . Noen som har en å anbefale ?

Viktig med godt rekylopptak , gjerne justerbar skinnstøtte

 

Tok med en Hogue pillar bedded M98FN stokk fra XXL her om dagen på venners venner deal. Meget godt grep på den stokken, men forskjeftet er mykt som spaghetti som flere har skrevet om. Jeg leverte den tilbake. Modellen med full bedding koster 3k, så tenkte heller å pusse på trestokken jeg har med ny rekyl kappe, skikkelig G10 pillar bedding, glassing++. Så blir en bestilling til Brownells...

 

Ellers fikk jeg tatt på B&C stokken som passer M98FN. Meget fin stokk med full alu bedding hvor til og med fremre remfeste var festet inn i alu blokka. Skikkelig gjennomført med andre ord og stiv selv om vekta er på ca 1 kg. Den har òg ikke justerbar skinnstøtte bygget inn. Tror dette er noe av det beste som finnes til M98 hvis man ikke går for full custom. Men koster ca 4k Nok.

Link to comment
Share on other sites

Ble en børsjemaker jobb på 8x68 børsja . Rafdal monterer justerbar kinnstøtte og monterer en bedre hevarm . Nå er det kun kasse, underbeslag og stempel og fjær i gjenn av orginale m98 børsja . Ellers er er alt modifisert eller byttet ut :lol:

 

Så da kan jeg vel kalle børsja en Sminka Gris ?

Link to comment
Share on other sites

Original M98 stokk;

 

Jeg ser flere rifler har ganske lys stokk, mens andre har mer mørkere valnøtt-aktig utseende.

g0hOycv.jpg

 

Er dette forskjeller fra fabrikk til fabrikk, eller eierene som har byttet kolbe? Kan man slipe ned en stokk som den til høyre og få en som ser lysere ut slik som den til venstre?

Link to comment
Share on other sites

Forskjell i tre og lakk. De to du viser er laminerte. Og den til høyre er et speilvendt bilde :wink:

Du kan sikle/skrape av lakken på stokken for å få den lysere, men da bør du også samtidig hive på en klar lakk etterpå.. spørs hvor mye lysere den egentlig er under lakken.

Begge kolbene der er originale militære

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

jeg fant en plombert mauser hjemme på gården her og håpet på at dere her inne kunne hjelpet meg med litt info.

 

Det er snakk om en Mauser fra 1941 med matchende serienummer på alle delene. vet at det ble lagt masse mausere under krigen, men det jeg synte var interessant med denne var at den hadde wehrmacht symbolet på den ene siden av kolben og et annen symbol på den andre. vet ikke hva det andre symbolet er ettersom det er ganske slitt. noen av dere som vet noe om dette eller vet om et sted i vestfold jeg eventuelt kan ta den med til? setter pris på svar :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 1 month later...
  • 3 months later...

Min nye Hansen M98 custom. Ny, CNC produsert Mauser M98 double square bridge, Reimer Johansen låskasse. (in White) 

Hansen 3 punkt sikring og hengslet underbeslag, Recknagel sving montasje integrert i square bridge.  Mc Millan varmint stokk.

3 stk. fluta teflonbelagte rustfrie LW piper: 338 - 06 AI, 30 - 06 AI, 6,5x55 AI.

Arbeid, Roger Hansen, Ing. Ragnar Hansen AS Vestfossen.

CIMG0980.JPG

CIMG0981.JPG

CIMG0982.JPG

CIMG0983.JPG

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, 1983 skrev:

Hvordan har han montert basene? 

Uttolig lekker mauser! Jeg likte ikke fargen på stokken, men det er din rifle og jeg regner med du er fornøyd!

 

Legg gjerne ut detaljbilder. Hevarmen så lekker ut, det samme med basene 

Basene er integrert i låskassa, (double square bridge). Detaljbilder kommer:D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Eier en eldre Mauser i kal. 8x57. Ønsker å montere kikkertsikte av typen 1.5-6x42 eller 2-12x50 i svingmontasje slik at jeg kan bruke åpne sikter. Ønsker helst montasje av Recknagel (ERA) da sikringen er av samme produsent, eller til nød av Ernst Apel Würzburg (EAW). For å slippe å forhøye kolben/bakskjeftet og dermed ødelegge synet av treverket ønsker jeg en montasje som er så lav som mulig. Altså så lite avstand som mulig mellom kikkertsiktets objektiv og løpet (17 eller 19mm løpsdimeter. Ikke helt sikker). 

Hvilken Recknagel svingmontasje er den laveste jeg kan bruke til siktet av typen 1.5-6x42? 

Hvilken Recknagel svingmontasje er den laveste jeg kan bruke til siktet av typen 2-12x50 enten med ringer?

Hvilken Recknagel svingmontasje er den laveste jeg kan bruke til siktet av typen 2-12x50 enten med innebygd montasjeskinne?

Setter pris på alle svar og innspill.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svaret. Som nevnte handler det seg om en M98 i kal 8x57. Produsert i 1913 som jaktvåpen. Jeg skal montere enten Recknagels G9 eller R6 svingmontasje. Akkurat nå er det montert en "Leupold 1-Piece Standard Scope Base", montert med TRE (!) skruer i låskassen. Denne skal åpenbart demonteres og erstattes med Recknagels. Er det mulig at det kun er tre hull i låskassen som følge av at Leupold 1-Piece Standard Scope Base montert med tre skruer har blitt valgt? Eller er borring og gjenging en standardisert prossess som alltid utføres på samme vis med fire hull i låskassen slik at alle montasjebaser kan benyttes? Hvis det er borret og gjenget fire hull i låskassen, er det bare å montere Recknagels montasjebaser som bruk fire skruer? Har tenkt å gjøre dette selv. Ikke fått våpenet i hus enda og kan derfor ikke sjekke hvor mange hull som er i låskassen.

Edited by FKE
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hva simulerer den? Ser mest ut som den simulerer hva som skjer med kassa om du prøver og knekke den? 

 

En interessant  simuleing ville vært hvordan den oppfører seg med overtrykk, med sluttstykke i og trykk fra "kammeret", men kanskje vanskelig og simulere trykk/krefter på den måten?

Edit: Du kjører kanskje krefter fra kammer enden(grønn) pil? Uansett må du vel ha med sluttstykke skal du få ett reelt resultat.. (jeg har modell av sluttstykke om du ikke har btw)

 

 

Aannerud

Edited by Aannerud
Link to comment
Share on other sites

Simulerer deformasjonen (Skallert mange ganger selvfølgelig for å vise hvordan den deformeres) fra kreftene overført fra låsklakkene til kassen under avfyring av skudd. Dvs, kraften fra trykket i kammeret som virker på sluttstykkebunnen som igjen går over fra klakkene i sluttstykket til anlegget for de i kassen.

Samme formendring skjer med mer trykk, men selvfølgelig da med større utslag.

Har gjort modell med sluttstykke i, men sluttykket har ingen betydning for kassens stivhet. For klaringene mellom sluttstykke og kasse er større enn deformasjonen av kassen under avfyring, 

Link to comment
Share on other sites

Ok, skjønner.. Drev en del med dette på skolen men det begynner å bli en stund siden!

 

Om kassa flekser,bøyer seg gjør jo ikke så mye, men når sluttstykke,låseklakkene går til H blir det værre.. Stiv blir aldri M98 kassa:p

 

 

Aannerud

 

Edited by Aannerud
Link to comment
Share on other sites

Heisann!

Har liggende en god del Raufoss 7,92 (8x57js) fra 48, 49 og 50 pakket i pappesker á 300 stk med pappesker inni med à 15 stk. Inni de igjen er det 5x3 som sitter på klips.
Har altså en god del klips. Ammunisjonen er så som så, har fått en del klikk, så regner den som ubrukbar.

Har testa klipsa i den gamle ombygde HÆR-mauseren (ombygd tilbake til 7,92 av våpensmed grunnet nettop tilgang til mye 7,92 ammunisjon), og de funker som bare det. De ser meget strøkne ut. Værre med ammunisjonen.. Har lest her på forumet at man KAN få 5-10 kr for disse klipsene.

Er det noen her på forumet som er interessert i klipsene? og evt. ammunisjonen/eskene? Send gjerne PM.

Har forsåvidt også vurdert å selge rifla, om det er mulig få igjen noe for den. Selvfølgelig mot gyldig kjøpstillatelse på både rifle og løp. Den er nummerlik. Regner med stokken er bytta og hevarmen er omsmidd. Fungerer vertfall med kikkert, og finner ikke lignende stokk på bilder? Løpet ser ganske bra ut (kun testa med nevnte raufoss ammunisjon, så kan ikke si å ha testa presisjonen).
Kan hoste opp ymse nr. på våpenet, om det ønskes. Utifra det jeg har googla er den fra mellom 42 og 45. Har også et 7,62 løp til den (har ikke kikka inni det), sikkert det som satt på før ombygging.

Nei, jeg har ikke planer ombeholde rifla, å bruke tusenvis av kroner i ombygging m.m. :-) 

Legger ved noen bilder. Kan ta flere, om det ønskes.

 

DSC_0639.JPG

DSC_0640.JPG

DSC_0642.JPG

DSC_0638.JPG

DSC_0641.JPG

Edited by FreeSkier
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitter med en svenskemauser CG arvet av svigerfar. Tror det er en m38 i kal. 6,5x55. Fikk den med en aimpoint 3000 kjøpt i 95. Gamle saker. Planer om å bygge den om, synes det rett og slett er tøffere å sitte på ei eldgammel rifle som skyter like godt som ei ny! Skal være til allsidig jakt, jeg liker å jakte med rifle mer enn hagle.

 

Foreløpig er dette planen for ombygging:

 

- den er sendt inn for gjenganger av løp, kjøpte en a-tec mega hertz til halv pris, skikkelig overkill men rekylen blir redusert til softgun nivå. Der er heller ikke hver dag du finner topp kvalitet demper til halv pris til mitt kaliber...

 

- ny stokk. Denne er slitt og har preg av lite verktøy, det ser ut som noen har skjært ut inlet med kniv, noe som gjør at løpet treffer stokk (nei, løpet er ikke skjevt). Ser på B & C stokk, sliter eller med å finne rimelig stokk 

 

- bestilt EWG picatinny for svenskemauser, lang bestillingstid

 

- kikkert såklart, men her må jeg vente på $$

 

- CERACOAT, skal ha ny finish. Kassen viser små tegn til rust på utsiden. Blir å kjøre rustfjerner før prepp til ceracoat.

 

- med tiden nytt løp, langsiktig mål.

 

 

 

IMG_0324.JPG

Edited by Salty_viking
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...