Jump to content

Mauser-Tråden (For alle Mauser-folk)


9,3x62 SL

Recommended Posts

Baksiktet er jo bare å ta av om du ikke skal bruke det. Det er bare loddet fast med vanlig loddetinn og fjernes enkelt. Vis ikke får du smi et hull til det i overtreet. På min M67 bruker jeg ikke overtreet da det jo kun er til pynt.

Link to comment
Share on other sites

53 minutter siden, Aannerud skrev:

Nice! Den der likte jeg!! Hva forventer du av hastighet? 250gr Scenar? 

 

Hvor lange patroner får du plass til? Den blir vel ganske lang den ser? 

 

 

 

Aannerud

Takker 😁 ifølge quickload(teoretisk) ligge mellom 850-900m/s med ladestigen jeg har gjort klar. er 250gr BTHP fra Hornady som jeg hadde en pakke fra gammelt av med Col på 93.5mm.

Planen er å bruke fast 285gr Eld-match når løpet er skutt inn😉 planen er å få den testet og kronografert i helgen eller iløpet av påsken på 100m og 300m i første omgang 👍

Er enkeltskudd pga magasinet tar maks 84mm på min, men har frest og slipt ut slik at kan klikke ned 1 patron med Col opp til 100mm og patronen må jo bli matet fra magasinet for at bolten skal klare å føre den inn i kammeret😅

Edited by Heradianer
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

23 timer siden, Heradianer skrev:

...Mauseren ble bare støvet ned i skapet....

 

Det var en lækkerbisk ja! 👌 Noen prisoverslag på prosjektet Heradianer? Har selv noen som står og støver ned i skapet, men vet ikke ennå om jeg har råd til å begi meg utpå prosjektet.

 

Forresten noen som har erfaringer eller tanker om denne ProMag Archangel-stokken fra Browells med magasin? (med disse sinnsyke auto-oversettelsene 🤓 )

 

stokk Archangel.JPG

Edited by TS
emoji
Link to comment
Share on other sites

33 minutter siden, TS skrev:

 

Det var en lækkerbisk ja! 👌 Noen prisoverslag på prosjektet Heradianer? Har selv noen som står og støver ned i skapet, men vet ikke ennå om jeg har råd til å begi meg utpå prosjektet.

 

Forresten noen som har erfaringer eller tanker om denne ProMag Archangel-stokken fra Browells med magasin? (med disse sinnsyke auto-oversettelsene 🤓 )

 

stokk Archangel.JPG

Prisen med stokken pipa og litt anna pjusk kom vel på ca 15k. Den archangel stokken hadde jeg på før. Den funker, men følte den var veldig myk framme når jeg brukte 2fot.

Magasinet matet fint👍

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

48 minutter siden, TS skrev:

 

Det var en lækkerbisk ja! 👌 Noen prisoverslag på prosjektet Heradianer? Har selv noen som står og støver ned i skapet, men vet ikke ennå om jeg har råd til å begi meg utpå prosjektet.

 

Forresten noen som har erfaringer eller tanker om denne ProMag Archangel-stokken fra Browells med magasin? (med disse sinnsyke auto-oversettelsene 🤓 )

 

stokk Archangel.JPG

Her en slik, er fornøyd med den, men ikke forvent mcmillan kvalitet😆 

Link to comment
Share on other sites

Det har jeg ikke rukket å finne ut enda.

Ble bare en kjapp runde med innskyting samtidig som jeg lufta kjøterne i dag så vi får komme tilbake til presisjon.

Den andre jeg har leverer rundt 20-25mm 5 skudd @ 100m med CCI.

Den her skal testes med bl.a. RWS i håp om å få til et noe bedre resultat.

Link to comment
Share on other sites

På 10.4.2019 den 12.46, Aannerud skrev:

Hehe! Bare hyggelig, morro jeg har vært til inspirasjon:) Hold oss oppdatert om resultatene! 

 

 

Aannerud

 

 

 

Fekk testet første ladning idag👍 rekylen var ikke gale. Likt som 30-06 uten demper😁 hadde bare ladet stige opp til 83grain, men ingen tegn til trykk så kan forske videre om jeg har behov.20190415_154031.jpg.9e262f794afc0b7362c48ed628da7ab0.jpg

20190414_133542.jpg

Snapchat-534885279.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

20 timer siden, bbdg skrev:

På grunnlag av hva?

Hva har du sammenlignet med?

Jeg har kjøpt en slik selv i kaliber 30-06 og jeg er strålende fornøyd. 

Den har veldig god presisjon, er god å holde i og fremstår som et solid våpen. 

 

Prismessig mener jeg at denne er verdt hver eneste krone. Etter å ha sett og følt på flere forskjellige modeller så var det denne rifla som virket best i prissegmentet, etter min mening. Har hatt tikka t3 tidligere. 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei. Eg har ein Mauser m67 som eg trenger nytt diopter til. Kunne og tenke meg sidemontasje til kikkert på den. Kjøpte "ny" stokk som skulle vær jaktversjon av Kongsberg sin banestokk ifølge selger på finn. Lett og fin stokk. Men har no etter montering og leiting på nettet funne ut att det mest sannsynlig er stokken til m59. Nokken som veit om det går Ann å få tak i diopter som er toppmontert og kikkertmontasje til denne? 

Link to comment
Share on other sites

Ulike ladedata oppgir gjerne COL 91-93 mm på Weatherby sine lengste patroner. Selv lader jeg min .300 Wby med 180 grain Swift Scirocco kuler og COL på 96 mm grunnet best presisjon. Det går naturligvis fint i min Weatherby Mk V som også har rikelig med freebore.

I min FN m98 valgte jeg derimot kaliberet .416 Taylor, pga hylselengden. Til støpte blykuler bruker jeg COL på 76 mm og til vanlige kuler 83-84 mm. Får plass til 3 patroner i magasinet og matingen(justert av børsemaker) går som en drøm. Mulig jeg har flaks, men m98 min mater alle 3 tomhylsene uten kuler fra magasinet uten problemer...

Jeg vet Harry Selby sin .416 Rigby var laget på en ombygget m98, men tilgangen på gode magnumkasser er vel i dag så god at en lett finner enklere kasser enn m98 til slikt. Uansett så er det jo gøy med nye m98 prosjekter da...

Edited by Morgan Cane
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei dere mausergale folk😁

Har vist at fadern har en eldre mauser m98. Kikket litt på den, og til min store forbauselse var det like serienr på sluttstykke magasin og løp(har hele tiden trodd at det var en HV mauser) . Riflen er produsert i 1938. Hvordan er det med disse i forhold til verdi? Og hvordan ser man at det er tyskprodusert mauser og ikke mauser produsert på lisens hos noe  andre. Håper på svar. Kan sende bilde dersom interesse. 

Link to comment
Share on other sites

Det skal stå en fabrikkode på toppen av framre låskassebro.

Feks byf, 660, bnz, s38

Hva står det på din?

 

Hvis den er norskbrukt skal det stå hær, fly, kart og norsk serienr på et skråslipt felt på kassa.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

De våpen som var i bruk i forsvaret ble normalt omnummerert med nummerserie separat for hær, marine og kystartilleriet. Hær og kystartilleri byttet løp til 7,62, marinen beholdt en del i originalkaliber.

Dersom du har det originale tyske nummeret har våpenet sannsynligvis ikke tilhørt forsvaret.

Link to comment
Share on other sites

Eit lite spørsmål,- Smett .350 Rigby ned i ein standard M98 låskasse eller må mann opp til magnum? 🧐

 

Edit:: Eg tok ein prat med Vågsland på FB og fann det ut ...

Edited by Fxn
Fann det ut sjølv
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...