Jump to content

Mauser-Tråden (For alle Mauser-folk)


9,3x62 SL

Recommended Posts

5 timer siden, Foxterrier skrev:

Hvor får jeg kjøpt en bolt?
Jeg har alle delene, men trenger en ny bolt med orginal hevarms-vinkel.

Kanskje Landrø selger enkel bolt selv om det i katalog står komplett sluttstykke.

http://gammel.landro.no/produkter/v_pendeler/v_pendeler_i_produktkatalogen_2013/content/text_c8397cdd-5ea7-4ec8-85ef-1e9395400ae1/1384761907180/vapendeler.pdf

(Finner ikke nyere katalog enn 2014 med mauserdeler hos Landrø)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

20 timer siden, ChristianM98 skrev:

Her e hv-mausern min:) Har en annen m98 som er ombygd til jaktrifle i 6,5x55. Mausere e bare nydelig:D eller hæ??

mauser.jpg

 

Er nydelig design. Har selv nylig kjøpt meg en M98.

Edited by Glema
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kan noen anbefale base til m98 i 6,5x55?  Har en 4-16x50 kikkert med 30mm rør som jeg gjerne skulle ha satt på ^_^
Det har tidligere vært påmontert en mindre kikkert, men jeg finner ikke ringer som passer til disse.  

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Bchalv skrev:

Kan noen anbefale base til m98 i 6,5x55?  Har en 4-16x50 kikkert med 30mm rør som jeg gjerne skulle ha satt på ^_^
Det har tidligere vært påmontert en mindre kikkert, men jeg finner ikke ringer som passer til disse.  

Google: Leupold 49865, QRW Scope Rings, 30MM, High, Matte Finish   De skulle kunne gjøre jobben.

Link to comment
Share on other sites

Om den er et strøkent militært ekseplar så la den være slik.

Ombygging koster stort sett mer eller like mye dom f.eks en t3.

M96 er ifølge div tråder på svenske forum ikke nødvendigvis så solid som nyere konstruksjoner. Litt på samme måten som krag.

Link to comment
Share on other sites

22 minutter siden, martinJ skrev:

Om den er et strøkent militært ekseplar så la den være slik.

Ombygging koster stort sett mer eller like mye dom f.eks en t3.

M96 er ifølge div tråder på svenske forum ikke nødvendigvis så solid som nyere konstruksjoner. Litt på samme måten som krag.

Okei, har en m98 som skal brukes til drivjakt så tenkte denne kunne være brukbar til postering/skummringsjakt siden den er gratis og i god stand :)

Link to comment
Share on other sites

39 minutter siden, martinJ skrev:

Om den er et strøkent militært ekseplar så la den være slik.

Ombygging koster stort sett mer eller like mye dom f.eks en t3.

M96 er ifølge div tråder på svenske forum ikke nødvendigvis så solid som nyere konstruksjoner. Litt på samme måten som krag.

 

Det kommer an på riflas tilstand. Er det et strøkent eksemplar er jeg enig, la den være. Men man kan godt holde et lavt budsjett med å ombygge disse. Min CG m96 har blitt sporterisert og ble solgt til min svigerfar for lenge siden. Utskifting av stokk, ny finish og nye baser kan godt komme under 6000kr om man bare leter litt og gjør en del selv. Ligger ikke t3 på 9000- 12 000kr?

 

Om den er like solid skal jeg ikke uttale meg om. Så lenge man vedlikeholder rifla godt varer den lenge. CG har god presisjon. Ser også den er svært ettertraktet i amerika og andre land forsåvidt. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Absolutt, en lærer masse mens en bruker opp penger☺

 

En annen ting med m96/m38 er at de sender gass og splinter rett i fjeset på skytter om noe går galt. Å ha sett det på nært hold er grunnen til at jeg lar svenskemausere seile sin egen sjø. Og jeg har bygd om 4 av de til jaktrifler.

Men én ting skal svenskene ha skryt for, disse kassene er utrolig fint laget, en skal lete lenge for å finne en exmil m98k som er i nærheten!!

 

Behold den som den er, luft den 17.mai og andre fine dager og bruk noe annet til å bygge jaktrifle på!

Link to comment
Share on other sites

19 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

Absolutt, en lærer masse mens en bruker opp penger☺

 

En annen ting med m96/m38 er at de sender gass og splinter rett i fjeset på skytter om noe går galt. Å ha sett det på nært hold er grunnen til at jeg lar svenskemausere seile sin egen sjø.

 

Hva er årsaken til at dette skjer? Produksjonsfeil? Eller låskassens oppbygging? 

Link to comment
Share on other sites

Om en hylse revner er det ingenting på en svenskemauser som leder gass og partikler ut til siden, Det er nærmest fri bane bakover. På m98 er det en flens på sluttstykket som vinkler slik ut til siden.

 

Nå er der heller sjelden en hylse revner da, men den er litt som å kjøre en bilmodell med én-krets bremsesystem..

Alle får gjøre akkurat som de selv vill, men jeg hadde heller kjøpt meg en sivil  FN-produsert m98kasse om jeg ville bygge meg en mauser i dag.

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

Om en hylse revner er det ingenting på en svenskemauser som leder gass og partikler ut til siden, Det er nærmest fri bane bakover. På m98 er det en flens på sluttstykket som vinkler slik ut til siden.

 

Nå er der heller sjelden en hylse revner da, men den er litt som å kjøre en bilmodell med én-krets bremsesystem..

Alle får gjøre akkurat som de selv vill, men jeg hadde heller kjøpt meg en sivil  FN-produsert m98kasse om jeg ville bygge meg en mauser i dag.

 

Joda men det er alltid bra å vite om at slike ting kan skje. Takk for advarsel! 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Til Bchalv

Bruker Leupold hel skinne og lave 30mm ringer på min M98 med kikkert Zeiss 2,5 - 10 x 50. Hadde også en med 56 mm åpning som passet, om jeg skjøv siktet godt framover. Liker lavest mulig kikkert, men det avhenger selvfølgelig av hvordan pipeprofilen er. Har ei S&L jaktpipe 15mm i munningen på mauseren og der fungerer dette oppsettet helt utmerket.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

19 timer siden, mgulb skrev:

"Fordelen" er at du må ha så høy montasje at du sparer å kjøpe lav sikring.

Ulempen er at den bygger svært mye så du må ha kikkert med liten dia på okkular, eller montere den skyhøyt.

En som monterer slik her: 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Da er HV mausern klar for jakt (tror jego.O) står igjenn : buhler sikring, kappe/gjenge løp og ceracoat på hele børsa :) har kostet så langt 3800 kr, synest ikke det er så ille :) (om en ikke tar med kikkertn da:lol:)

IMG_20170623_221910.jpg

IMG_20170623_222042.jpg

IMG_20170623_222005.jpg

Edited by AsgeirK
...
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

AsgeirK. Jeg har nettopp montert dette avtrekk. Egentlig ganske fornøyd. Første skudd med nye avtrekk, resulterte i en stk Mikkel Rev.

De 5 neste skuddene gikk midt i reinen på oppskytninga. Så etter 6 stk skudd må jeg si meg fornøyd.

Edited by Lillefix
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Trodde aldri jeg skulle stille spørmål på ett mauser forum, slikt har jeg jo ikke. Eller.... Min Ruger 308wGSR er jo en Mauser type mekanisme, og Min sivile Kongsberg Modell 1959 (Jepp 1959 stemplet på) i cal 3006 og med original diopter er jo definitivt en ekte Mauser. Og jeg har jo skutt opp med en M96 i 6.5x55 fra 1911 i mange år.....

Ja ja, så er det bare å komme ut av skapet. Jepp har Mauser jeg og. :-)

 

 

Så til saken. jeg prøvde en rifle med mauser utdrager og flaggsikring + sidesikring i dag. Rifla var solgt ny omtrent 1980.Kaliber 308w.

 

For meg så den igrunnen ut som en typisk mauser M98 mekanisme, men der finnes ikke produsent eller modell navn synlig på våpenet.

 

Forskjeftet har en litt merkelig avsluttning, det smalner av til litt trekantet fasong, og har en "kul" ned med oppsving etter fremre reimfeste.
Skjeftet er smekkert, og børsa er lett og definitivt beregnet til å bæres mye.

 

Sluttstykkearmen er orignal nedadvent og pipa er nokså kort (Anslått til ca 55cm på øyemål), samt at den er nedtrappet i flere nedtrappinger (Minst tre).

 

Rifla er lett og hendig med litt montecarlo stuk. Definitiv stokket etter de åpne siktene, der bakre sikte er fast (Skrudd fast med en skru, ser biligt ut da det er formet som en liten L) fremre korn så ut til å ha justerbar stolpe.

 

Jeg tenkte litt på Parker Hale, men de har så vidt jeg vet det produsentnavnet lett synlig. Alternativt en svenske, men vet ikke

 

Trappet kort pipe (Nokså tynn i siste nedtrapping), smekker jaktstokk, både flagg og sidesikring. Ikke produsent navn synlig over stokk (Kan ligge under fremre kikkert base).

Merket meg og at bakre kikkertbase er shimset opp med ett rimelig tykt kobbershims. Men tror det har mer med at basene en ulike enn noe annet.

 

Ringer det en bjelle hos noen?

 

Link to comment
Share on other sites

Mauser m98 ble produsert av flere fabrikker, og de er fremdeles i produksjon. Våpenet er da enten en ombygd militært våpen eller en nyprodusert låskasse.

Da må du finne ut av følgende: er det utsparing for tommel i venstre side? er det spor for klips i bakre låskassebro? er ringen inne i fremre del av låskassen brutt på begge sider, eller kun for ekstraktor?.

Zastava og St Barbara var vel de siste som serieproduserte slike låskasser, og de ble benyttet av flere, det er muligens produsentmerke på under kikkertsiktefeste, men ikke sikkert. Bruk av standard sluttstykke uten omsmidd hevarm indikerer ombygging av militærkasse.

FN produserte fine mauserkasser, disse ble blant annet brukt av Sako for oppbygging, de er ofte uten produsentnavn og uten nr på låskassen, kun nummerert på løp.

Edited by Per-S
Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

 

Våpenkortet sier kun Mauser. Mener bestemt at der ikke er tommel utsparing og klips spor, sivil låsekasse. Der er kun våpennummer på venstre side av låsekasse/løp. Må se etter  nøyaktig plassering av nr. Våpen kjøpt nytt ca 1980. Synes løpet er litt spesielt med sine nedtrappinger. 

 

Sluttstykket ligger klint inn til kolben, og er ikke smidd om. Jakt sluttstykke. Avtrekket har langt opptak, og mye kryp (Men er nokså rent).

 

Skal også se etter spor for ekstraktor på en eller begge sider. Det var forresten nytt for meg, hva indikerer spor på en side?

 

St Barbara er ukjent for meg? Spansk produsert med støpte låsekasser?

 

Min Kongsberg m59 har klips spor, tommel uttak og ringen inne i låsekassa er brutt på kun høyre side (C ring). Men den var vel opprinnelig en K98?

 

Edited by vingemutteren
Link to comment
Share on other sites

Kongsberg er bygd på ex tyske låskasser.

Øvrige produsenter har låskasser av ulik kvalitet. FN regnes som noe av det bedre.

Er låskassen slarkete eller har den glatt sluttstykkegang?

Skru våpenet ut av stokken og se etter merking under løpet og under låskassen, da vil muligens produsenten kunne identifiseres.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om jeg har poster disse her før jeg men hadde en liten fotoshoot her om dagen da jeg ikke fikktil noen annen form for skyting den dagen;) 

 

Den første er mengdetrening og konkurranse rifle i kaliberet .264TI(6,5x55 imp.) eget konstruert Chassis, hjemmelaget brems og lyddemper.. Benytter Sauer 200strp magasiner(5 og 7 skudds mater som en drøm). På toppen sitter det en IOR Recon 4-28x50

 

GRS'n er magnum kassa mi med pipe i 6,5saum(58cm pipe) som allrounder jakt pipe og Schultz & Larsen magnum magasin tilpasset i Org underbeslag. Med pipeskifte system bytter jeg til .300wm(72cm pipe) på under 5min å skyter langthold med, hjemelaget lyddemper og på tippen en Kahles 624i.. 

 

 

 

Aannerud

 

 

IMG_1570.JPG

IMG_1577.JPG

IMG_1585.JPG

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, vingemutteren skrev:

...Våpenkortet sier kun Mauser...

 

 

Har du noen bilder?

 

Løpet (avtrappingen) - kan det tyde på originalt militært løp? Må spørre ekspertene.

 

Hel side på låskassen kan tyde på FN produksjon fra slutten av -40 tallet og fremover.  Husqvarna brukte FN kasser i tidsrommet først 1937-41 (har et par slike, veldig bra), så kom krigen og de brukte sine m38/96 kasser, og deretter brukte de FN igjen ca 1946 -1952. I 1953 begynte de sin egen 1640 produksjon.

 

Frem til ca 1948 laget FN vanlige militære låskasser med utsparinger så vidt jeg vet. Kan riflen være av -50 årgang?

 

 

Link to comment
Share on other sites

BNZ er produksjonskoden til Steyr -Daimler-Puch i Østerrike. Steyr har produsert hundretusenvis av K98k under andre VK. Steyr har også vært en av de få produsentene som laget spesielt til behovet av Waffen - SS. Hvilket produksjonsår er din karabiner? Stempelet på hylsebrua. 

Link to comment
Share on other sites

Har ikke fått sett mer på mauseren, men fikk bekreftet at den har "C ring" (Kun brutt på høyre side for utdrager).

 

Hvilke produsenter og i hvilket tidsrom brukte to uttak i stedet for ett til utdrager?

 

 

Originalt militært løp? Tviler sterkt siden det trapper ned til nokså tynt såpass tidlig og ikke så langt i forhold til vanlige Mauser løp. Den er i en jaktstokk og har ikke noe feste for overtre mellom løp og låsekasse. Men løpet ser noe spesielt ut. (Skal se om der er råd å få bilder av stokk og løp etterhvert).

Forøvrig er baksiktet skrudd fast på ett vanlig påloddet feste på løpet (Vanlig for jakt våpen).

 

 

Slarkete sluttstykke? "Alle" mausere har slarkete sluttstykk. ,-)
Noe slarkete var det nok siden jeg reagerte på det, noe mer slarkete enn min Ruger Gunsite Scout Rifle vil jeg si sånn i ettertid.

Avtrekket er ett tosteg med mye kryp.

 

Link to comment
Share on other sites

FN hadde ikke C ring på sine sivile låskasser med hel venstreside. FN hadde også sluttstykke med meget glatt bevegelse.

Jeg tipper St Barbara eller Zastava, Om det finnes merker under låskasse eller løp tror jeg det er eneste måte å finne produsent. De fleste som solgte mauser jaktvåpen kjøpte låskassene av disse produsentene. Parker Hale , som ikke produserte selv kjøpte av flere produsenter.

Link to comment
Share on other sites

21 timer siden, Gunwerks skrev:

BNZ er produksjonskoden til Steyr -Daimler-Puch i Østerrike. Steyr har produsert hundretusenvis av K98k under andre VK. Steyr har også vært en av de få produsentene som laget spesielt til behovet av Waffen - SS. Hvilket produksjonsår er din karabiner? Stempelet på hylsebrua. 

Bestefar kjøpte den av en Tysker etter krigen. Usikker på år (ikke tilgang på våpenet for tiden) men det er stemplet med den tyske ørnen med hake kors på alle delene. samt samme nr.

Link to comment
Share on other sites

På 8/20/2017 den 14.58, Magnus Dale skrev:

Hei. har arvet en Mauser BNZ mod 98. 
Det fulgte med noe amo. men vet ikke noe om dette. 
Noen her inne som har noe og fortelle om dette? finner ikke noe når jeg "googler" det.

 

 

 

17918678_10211986280868569_453024695_n (1).jpg

Dette er vanlig skarp med blykjerne ( koden s.S ) produsert i 1938, kaliber 7,92 x57. Du må sjekke om våpenet er i samme kaliberet, dette er orginalkaliberet til M-98. De fleste M-98 som har vært i forsvaret, er bygd om til 7.62 x 63, noen få til 7.62 x 51. Du er kanskje klar over dette, men det er viktig å vite hva som er riktig kaliber til dette våpenet før du skal skyte med det. 

 

Du bør nok heller ikke skyte med den medfølgende ammoen, det er jo samleammo og har kanskje blitt kjøpt samtidig med våpenet? Så da er det jo en artig historie. Den er også korrosiv, og krever god puss rett etter skyting.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...