Jump to content

Mauser-Tråden (For alle Mauser-folk)


9,3x62 SL

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
32 minutter siden, X-Bolt'n skrev:

Hei. Ja den skal passa. Har ein i jaktlaget som har denne stokken. Har og snakka med dei i brownells.no nor eg vurderte denne på min Kongsberg banemauser. Dei bekrefta att den skulle passa med banepipe

Den passer ikke med banepipe uten å frese ut fremme i skjeftet. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En gang for lenge siden bygde jeg et std gevær på mauserkasse. Slagtiden var et problem. Med mer tid og arbeidslyst enn penger kom jeg frem til løsningen som vist på bildene.

Tennstempelets vekt ble redusert med en tredjedel, hanestykket med litt mindre enn en tredjedel. Det ga merkbart kortere slagtid. Ulempen var at sikringen ikke lengre kunne brukes, men på et std gevær er det uten betydning. Skal man ha sikring kan en lage sveitserost av hanestykket også. Bildene viser modifiserte deler sammen med originale.

 

IMG_3044.JPG

IMG_3045.JPG

Edited by Per-S
Link to comment
Share on other sites

Knekker det så vil det bli et smell og en kule ut gjennom løpet, samme som for alle andre tennstempler av denne type. Men styrken i dette tennstempelet vil nok være større enn de lette aluniniumstennstemplene som selges. Dimensjonen i hullene må ikke bli for stor, og de må være runde for å unngå bruddanvisning. Det er tross alt ikke så store krefter i forhold til mengden gods som er tilbake. Det er nok en sikkerhetsfaktor på minst 30. Usikkerheten er om det tåler tørrklikk like godt som originalen. Det avbildede tennstempelet har fungert i mer enn 40 år og med mye tørrklikking.

Link to comment
Share on other sites

Ikke sikkert det blir stengunsmell, altså smell fra ulåst sluttstykke, ala Tikka og S&L (som begge har eliminert problemet)

Ved tennstempelbrudd i en M98 vil tennstempelet stikke ut av støtbunnen og hindre hylsa, som blir styrt av ekstraktoren, i å komme opp i korrekt avfyringsposisjon på sluttstykket. Det er i hvertfall teorien. Det finnes jo endel slarkete ekstraktorer der ute..

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Noen som kan hjelpe med identifisering av denne? 

Skal være en Steyr Mauser, spesial-utgave til SS-soldater

 

Kompis av meg som håper noen kan hjelpe 

 

Nr på våpen: 7247

Andre stempler: 618, 7 (og 5 eller 3?) X, F, H, 32 inni sirkel, et slags 11-tall med "sky" over. På siden står det Stm G, 10GR, N med sirkelstempel over, RW E/ PW E

received_516128015715761.jpeg

received_507576410177405.jpeg

received_196869378283569.jpeg

Edited by Tikka308Stoeger12-89
tilleggsinfo
Link to comment
Share on other sites

Arvet for endel år siden en Mauser. Registrerte den på meg men den ble puttet i et våpenskap og der har den liggi siden. Nå i coronatider har man litt ekstra med fritid, så tok den fram her om dagn. Tenkte det kunne vært greit å "fiksa" den opp og skutt litt med den på skytebane. Jeg er av typen amatør, har igrunn ikke veldig peiling.

I våpenkortet står det Karabin, 7,62 mauser. På våpenet står det HÆR 98, 1938. Den fungerer med avtrekk osv, men er litt rusten. Er dette noe å ha? Få en våpensmed til å se over og evt. fikse litt. Får man ammunisjon til denne nå? Takknemlig for noen råd.

Link to comment
Share on other sites

En slik mauser har ikke rare salgsverdien men kan jo allikevel ha en bruksverdi.  Å få en slik fikset opp av en børsemaker koster for mange ganger det våpenet er vert. Puss vek rusten med en oljefille og pus løpet skikkelig stort mer er det jo strengt tatt ikke som trenges. Ta den med på banen og kos deg med skyting.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Dodraugen skrev:

Finner du mye gravrust i løpet kan tur til børsemaker være fornuftig. 

En tur til børsemaker med en gammel mauser er aldri fornuftig. Det koster fort det dobbelte av hva våpenet er vert bare for at han skal se på den. Skal du skifte løp på en slik koster det det tidobbelte av hva den er vert selv etter løpsbytte. Er den brukbar så bruk den er den ikke så lever den inn til politiet. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, bardp skrev:

En tur til børsemaker med en gammel mauser er aldri fornuftig. Det koster fort det dobbelte av hva våpenet er vert bare for at han skal se på den. Skal du skifte løp på en slik koster det det tidobbelte av hva den er vert selv etter løpsbytte. Er den brukbar så bruk den er den ikke så lever den inn til 

Tenkte mer å få noen med peiling til å vurdere om den er trygg å skyte med om man er skikkelig i tvil. Ts nevner jo at han er amatør. Drilling og gjenging av hull til baser er og noe man fint børsis, sett at man ordner resten selv. Men det skal sies at alt man påkoster en mauser er penger man ikke får tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Hva så om det koster litt? Og hva er minuset med att det fremdeles er en Mauser? Uansett hva slags rifle en vil ha så koster alt. Både kjøp av våpen og alt som skal henges på etterpå. Er ikke alle som bryr seg så mye om verdi ved eventuelt videre salg, så lenge man har ett produkt man er fornøyd med 🙂 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Har man først lyst på å kose seg med en gammel mauser er det vel ikke salgsverdien som teller, eller er hobbyen egentlig å spare penger, kan man jo spør. Er det det siste er det ganske mye man bør styreklar av, biler og partnere f.eks.

Har selv fått bygd om noen og for meg har det resultert i børser jeg fortsatt har glede av. Noe pussing av stokker, bedding, bytte avtrekk ble gjort selv, ellers verktøy/børsemaker. Var litt dårlig med kroner en gang så det originale 30-06 løpet ble sjekket, litt rust, men det så ut til at forsikte ringen lagde choke, var litt spesielt da løpet ble kappet rett bak og begynte å levere gode samlinger.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nei jøss om en vil kose seg med å skru på en gammel mauser er jo det helt flott. Har selv brukt veldig mange timer med dette. Og som tidligere nevnt har jeg fremdeles tre stykker. Men å ta en gammel mauser å levere den til en børsemaker for å få utført arbeider på den når en nesten får ferdig ombygde våpen gratis synes jeg blir ren idioti.

Link to comment
Share on other sites

På 20.3.2020 den 9.48, Rune1970 skrev:

..Tenkte det kunne vært greit å "fiksa" den opp og skutt litt med den på skytebane. Jeg er av typen amatør, har igrunn ikke veldig peiling.....

Takknemlig for noen råd....

@Rune1970; Ta kontakt med noen på din lokale skytebane. Som regel noen der som har god peiling, og som i tillegg synes det er moro å hjelpe noen med en gammal mauser, helt gratis. (Er du i karantene, så kanskje du må ha litt tålmodighet).

-- Skriver du hvor i landet du bor, så er det sikkert noen her som kan sende deg en PM 🤠

Edited by TS
@
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei. 

 

Kan noen hjelpe meg med å identifisere denne Mauseren? Den er bygge tom til 6,5x55 og befinner seg i Danmark. Vil få tatt av stokken for å se etter flere kjennemerker. Kommer da tilbake med mere info(om ikke noen allerede ser hvilken modell dette er)

IMG_1539.jpg

IMG_1540.jpg

received_235735480900333.jpeg

received_1650998335050914.jpeg

received_2542958272627421.jpeg

received_2544856179164921.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Er lykkelig eier av en HV.mauser - produsert i 1939 - god årgang. Tenkte å skjære gjenger i løpet for lyddemper, men har gått vekk fra det. Det som jeg trenger litt råd til, er å bore/gjenge opp til kikkertmontasje. Løpet må skkrues av - det har jeg en plan for, men det er settherdingen av låskassen som jeg lurer på ? Må den anløpes der det skal bores, eller er et godt og dypt kjørner-merke tilstrekkelig ? Eller er det andre metoder som anbefales ?

Link to comment
Share on other sites

På 23.3.2020 den 10.42, 338RUM1 skrev:

Kan noen hjelpe meg med å identifisere denne Mauseren?

Det kan være en svenske, men den er lagd på Mauserfabrikken så dette er et interessant våpen. Har du bilder av hele våpenet og bilder av sluttstykket?

Ellers er de fleste innleggene negativ til mausere generelt. Fakta er at mauser m98 fremdeles er et av de beste alternativene for en billig og enkel jaktrifle. Det koster ikke mer å foreta arbeid på mausere enn på andre jaktrifler og resultatet er et slitesterkt og robust våpen som du ikke behøver være redd for. De 7,62 løpene som ble montert på Kongsberg var av god kvalitet og gir god nok presisjon til jakt for de fleste.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Per-S skrev:

Fakta er at mauser m98 fremdeles er et av de beste alternativene for en billig og enkel jaktrifle. Det koster ikke mer å foreta arbeid på mausere enn på andre jaktrifler

Fakta er at på andre jaktrifler trenger du ikke smi om hevarma, montere sikring, borre og gjenge for kikkertmontasje, bytte stokk osv ....

 

Mauser produserte 40000 m/96 rifler for Sverige. Disse hevdes å være noe grovere maskinert enn de svenske (som er utrolig fint maskinert!!) Og 12.000 m/94 karabiner.

Edited by Chiefen.v-2
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja og når du har fått på kikkerten oppdager du at avtrekket er ræva. Og så ryker det et par tusenlapper til. Det neste en oppdager er at tyskstokken ikke er noe særlig og skyte med når en har fått på kikkert. Og så går de neste tusenlappene. Når en så kommer på banen og oppdager at presisjonen er ræva. Blir det bedding til et par tusenlapper. Og presisjonen er fremdeles ræva nytt løp 8.000,-. Og sånn går nu dagan og pengene renner ut og du sitter fremdeles med en gammel Mauser. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, bardp skrev:

Ja og når du har fått på kikkerten oppdager du at avtrekket er ræva. Og så ryker det et par tusenlapper til. Det neste en oppdager er at tyskstokken ikke er noe særlig og skyte med når en har fått på kikkert. Og så går de neste tusenlappene. Når en så kommer på banen og oppdager at presisjonen er ræva. Blir det bedding til et par tusenlapper. Og presisjonen er fremdeles ræva nytt løp 8.000,-. Og sånn går nu dagan og pengene renner ut og du sitter fremdeles med en gammel Mauser. Lykke til.

Men gleden ved å få en rigg for generasjoner,  må vi ikke glemme 😁. På min M98, er det kun kassen som er igjen. GRS Bifrost stokk,  lothar walther løp. Sikring fra ingeniør Hansen( jepp, håndlaget), match avtrekk(timney?). Kronet verket med en skinnemontasje som holder på plass en Swarovski Z8i 2,3-18x56. Koster like mye som BNP' n til Moldovia.  Angrer ikke, men hadde jeg visst dette, før jeg kjøpte børsa til 1000 kr, hadde det nok blitt valgt en annen børse😎🦌👈.

Link to comment
Share on other sites

Joda har flere slike prosjekter. Og har man tilgang på et maskinverkstede slik at en kan gjøre alt selv er det jo moro. Men skal en sette bort arbeidet er det jo ren idioti. Som nevnt tidligere kan en jo kjøpe ferdig ombygde mausere på Finn for en fjottpenge.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...