Jump to content

Mauser-Tråden (For alle Mauser-folk)


9,3x62 SL

Recommended Posts

Da har jeg hatt rifla i hendene igjen.

 

1. Hukommelse er noe dritt, manglende hukommelse er enda verre... :-) Må bare beklage at jeg har oppgitt feil info om låsekassa.

 

2. Rifla er bygd på militær kasse. Den har tommel utsparing og klips spor, og C ring. Magasin follower er slipt ned slik at den ikke låser sluttstykket ved tomt magasin.

 

3. Våpennr både på fremre låsekasse ring og løp. Begge venstre side og mer eller mindre på linje med hverandre. Med noen stempel/prøvemerkinger over våpennr på løpet.

 

4. Sluttsykket er veldig slarkete i bakre stilling, men strammes opp på vei frem. Blir helt uten slark når de kommer helt frem (Ikke lukket). Jeg synes sluttsykket egentlig oppfattes som lite "slarkete" til å være mauser.

 

5. Jeg synes sidesikringen ser ettermontert ut. (Har bilde av den og framenden av stokken som jeg skal prøve å få lagt ut).

 

Merke fortsatt ikke funnet, men kassa har ikke vert ute av stokken enda.

 

Vi har diskutert trappingen av løpet, og det er delte meninger på om dette er ett militært løp som er tilpasset eller ei.

 

Våpenet er i hvertfall bygd opp som en lett jaktmauser, og ble kjøpt "Nytt" i Drammen på ca 1980.

 

Link to comment
Share on other sites

Har ikke gjort annet enn å tafset på de ved anledning. Våpen fra øvre hylle når det gjelder utførelse , tilpassning og finish.Glem HV mauser og slarkepurke. Dessverre er det også slik at prisen blir deretter. En slik med ok treverk og optikk fra øvre hylle passerer fort 100 store. For øvrig er de nå også tilgjengelige med standard låskasselengder.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja de er nok en kostbar konstruksjon å produsere på samma måte etter orgilalkassa, så man må vel opp i pris på dem for at de slal lønne seg å omsette. Håper jeg får prøve ny varianten en dag om sjangsen byr seg ;-)

Edited by Svein37
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er fint at Mauser har tenkt på de gode og klassiske kalibrene i sin M98 standard lansering. Må mann på død og liv ha ett våpen med ultra stort kaliberutvalg, så er nok systemrifler ett mer fornuftig og bedre valg.

 

Link to comment
Share on other sites

Er ikke i kjøpsposisjon så det er bare funderinger. Men savner 375Ruger og 416Ruger, i teorien en langt bedre patron enn 375HH og 416Rigby, Eneste ulempe er tilgangen på fabrikk ammo ute i bushen i afrika eller alaska. Er ikke mauser en del av samme konsern som Sauer og Blaser, så løpsemne i 375 og 416 eksisterer, det er bare å knotte inn rett program på CNC maskinen.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Har ei slagpurke m98 I 3006.som eg bruker til hjortejakt med nytt løp avtrekk etc.Børsa går hull I hull 100m. No problem.

Her ein dag fant eg ut at eg skulle sette inn ei slik .speed lock.tennfjær.

Det likte den ikke, samlingene ble spredd,noen traff og noen så langt som 10 cm utforbi.

Sette den gamle fjæra I igjen og da gikk det hull I hull igjen.

Hva kan dette vere for noe rare greier.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal overta en mauser som skal være i kaliber 7,92. På våpenkortet til nåværende eier står det kaliber 30-08 men dette er vel opplagt feil? Ammunisjonen som har vært brukt i denne de siste årene er  Norma 8 x 57 JS. 

Så hva er riktig å føre opp som kaliber på våpensøknaden?

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Trenger hjelp ang originalt kombi/snellertavtrekk på en M98. Avtrekk er av typen "deutscher Stecher". Det innebærer at avtrekket består av to avtrekkere i en og samme avtrekksbøyle/avtrekkshus. 

 

Kan brukes på to måter (se bilde under):

1. Dra i fremre avtrekk for å utløse skudd - vanlig direkte avtrekk.

2. Dra i bakre avtrekk for å lette avtrekksvekten. Dra deretter i fremre avtrekk for å utløse skudd. 

 

Mitt problem:

Direkteavtrekket er praktisk talt ubrukelig når avtrekksvekten ikke er redusert som beskrevet under pkt 2. Vekten som skal til for å utløse direkteavtrekket (altså uten redusert avtrekksvekt) er altfor høy. Dette medfører nesten uten unntak at man må dra så hardt i avtrekket at løpet dras ned til høyre. Medfører upresis skyting. 

 

Våpenet er nettopp kjøpt og i kjøpsdokumentet står eksplisitt "uten feil og mangler" "å betrakt som nytt". Våpenet er fra 1913. Kan ikke forestille meg at direkteavtrekket var så dårlig selv om det ble produsert i 1913.

 

Noen som har tilsvarende erfaring?

 

Noen som har forslag til løsning for justering av direkteavtrekk eller må jeg til børsemaker?

Stecher_Deutsch.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville reist til børsemaker...om avtrekket ikke lar seg justere, så ville jeg byttet til f.eks et nytt fra NECG dersom double set trigger er et must. 

 

Sparetiltakene til en ny M98 i 30.06 er iverksatt ! :)

 

 

IMG_0265.JPG

Edited by Fury
Link to comment
Share on other sites

Overnevnte og avbildede skrue er til for å justere avtrekksvekten til kombiavtrekket jf pkt 2. Over. Altså ikke avtrekksvekt til direkteavtrekket/trykkpunkt. Det er sistnevnte som er problemet. 

 

Hvordan justeres avtrekksvekt til direkteavtrekk vefvdenne avtrekkstypen

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Glema skrev:

Hei. 

Har en M67 som jeg har lyst å skifte stokk på til en syntetisk. Hvor kan jeg få kjøpt slik?

Har søkt litt rundt å sett på boyd stokker men dem sender jo ikke til Norge..

Brownells sender til Norge. Ellers kan du prøve ebay for hogue-stokk. Mange børsemakere som har godt utvalg av mcmillan, boyds og hogue mfl. Gjør du ordentlig forarbeid finner du hva du er på jakt etter. Lykke til

Link to comment
Share on other sites

På ‎07‎.‎09‎.‎2017 den 16.48, FKE skrev:

Hei

 

Trenger hjelp ang originalt kombi/snellertavtrekk på en M98. Avtrekk er av typen "deutscher Stecher". Det innebærer at avtrekket består av to avtrekkere i en og samme avtrekksbøyle/avtrekkshus. 

 

 

Kan du ikke legge ut noen bilder av denne børsa? Mauser fra 1913 er bare kos!

Link to comment
Share on other sites

18 timer siden, Kammerherren skrev:

 

Kan du ikke legge ut noen bilder av denne børsa? Mauser fra 1913 er bare kos!

 

Er dessverre ikke original vel å merke. Litt uferdig custom 98. Småstygg og dårlig Leupold-montasje. Nyere stokk, nytt løp med avtagende tykkelse mot munning, ny sikring. Montert Swarovski Habicht Nova 1,5-6x42. Dog nummerlik sluttstykke, låskasse, avtrekk, underbeslag, hevarm, magasininnmat.

Edited by FKE
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

De lotene NM60 som ikke er dårlige, eller skrot som ikke er ødelagt under lading - og i ei rifle som går godt, ja. Har skutt med god presisjon (traff 40x40cm stålplate "hele tida" på 600m. På 1000m, mnah... Menaltså - folk skyter dritbra med denne kombinasjonen.

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

@Mausertrynet : Har du ikke allerede fått ett greit svar på det i tråden du selv opprettet om akkurat denne ammoen !!

 

Sitat

ei tohi varjata skrev : Det vet du ikke før du prøver i din rifle. Det er ikke slik at lot 20-73 er garantert lik 3-75 eller 17-79. Noen våpen skyter godt med enkelte loter, noen skyter bedre, noen skyter rævva. Det gjelder uansett om det er NM60 eller sivil .308.

 

Link to comment
Share on other sites

@Nagant 762 Jo, men nå spør jeg spesifikt om mausere og ikke rifler generelt, fra folk som det virker har erfaring med mauseren på alle forskjellige måter. Å som folk har nevnt tidligere angående at hver lot kan vere forskjellig. Tenkte jeg å folk kan skrive hva loter de har skutt å hvilken som eventuelt er ikkje fullt så bra, å de som kansje er de (bedre) lotene

Link to comment
Share on other sites

Mausere er vel som alle andre rifler. Nøyaktig samme lot kan gå vidt forskjellig selv i splitter nye våpen med nøyaktig samme spesifikasjoner. I brukte våpen med forskjellig slitasje kan ulikhetene bli ennå større.

Er man heldig og finner en lot som "går som en stråle" er jo ulempen at den lot'en etter hvert blir borte, og så er det å prøve seg fram på nytt.

Kanskje ikke noe stort problem om man bare skyter noen få skudd i året, men dersom du satser på å skyte større mengder kan hjemmelading være en god ide. Du vil, etter en stund, spare penger på det og du kan selv finjustere for å få maks ut av ditt våpen.

 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Mausertrynet skrev:

Er det mange her på tråden som har skutt NM60 i en M98 i kaliber 308 (7,62X51). I så fall var dette en grei ammo å skyte? for eksempel var presisjonen god, hadde dere mange klikk.... O.S.V 

Jeg har skutt noen tusen NM60, både fra M98 og andre våpen. Jeg har nok ikke prøvd ekstremt mange forskjellige lot'er, men noen har det jo blitt. Jeg har enda ikke skutt NM60 med ekstremt bra presisjon (slik som man får med matchkuler) og jeg har enda ikke skutt NM60 med ekstremt dårlig presisjon.

Er målet ekstremt små samlinger så er ikke NM60 veien å gå. Men for å trene på 100m er det godt nok i massevis. Jeg tror ikke du har skutt veldig mye før, så jeg er ganske sikker på at NM60 vil fungere utmerket.

 

Jeg har hatt klikk med NM60, men aldri med en M98

Link to comment
Share on other sites

En annen ting med NM60 - bortsett fra for noen utvalgte få: Man skyter det man får. Det er ikke sånn "jeg vil ha 38RA93 for jeg har hørt at den går bra". Man får tak i noe ammo, og prøver.

HV/NROF sine toppskyttere kan vel til en viss grad få skrapt til seg loter som man vet har gitt gode resultater i AG3, men jeg kjenner noen av de, og det virker ikke som de bare kan velge og vrake.

 

Forresten 1983 - jeg har skutt NM60 som gikk VIRKELIG dårlig, i 200STR. På 100m var den ikke så ille, men på lengre hold gikk det ikke an å treffe en verdens ting med den. Denne hadde også flere klikk, i Saueren. Kronograferte noen skudd, og ES var 120m/s eller noe i den duren...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Tenkte jeg kunne legge noen bilder ut av mauseren min når jeg først var inne på tråden:D

IMG_2896.JPG.3b593059313f6fb19e4fca8505636c31.JPG

Sluttstykket er ikke med på bilde for det ligger i safen. Her har jeg bare en helt ordinær gammel stokk som jeg har fått av min bestefar. Tenkte litt på GRS og KKC, men fant ut at jeg gadd ikke bruke fler tusen på stokk når jeg kunne få en gratis. Dessuten liker jeg at børsa ser litt gammel ut😉 

IMG_2900.JPG.d898d3af9465b7a0e96f26a841fb857e.JPG

Reima kjøpte jeg hos en som lagde dem selv, så fekk gravert navnet mitt inn i den.

IMG_2897.JPG.4dbde8d7a82a31d52c670a31dd895260.JPG

Kikkertsikte er en zeiss conquest DL. Er fornøyd med den, er også godt med sikte som er litt større en de gamle en toms kikkertene.

 

Hexalock montasja er også en kjekk ting å ha på børsa, så om kikkerten tar en smell på jakt, kan jeg alltid ha jernsiktene som backup. 

 

rifla kosta meg 1500, reima kosta en 1000 lapp, sikring og avtrekk har jeg valgt å beholde originalt. Løpet var også nytt i 308 når jeg kjøpte den. Så får 2500kr hadde jeg alt som jeg MÅTTE ha.

 

Men så hørte jeg på et godt gjentatt tips, nemlig å kjøpe rimelig rifle og dyr kikkert så zeiss med montasje havna på 9000kr, men om jeg ønsker ny børse har jeg fortsatt sikte, å forhåpentligvis livet ut.

 

med kikkertsikte og alt totalt kosta rifla meg ca 11000. Forhåpentlig rifle ut livet.

Edited by Mausertrynet
Kom med et bilde som ikke skulle vere med
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tviler ikke på at det finnes dårlig NM60, men jeg har ikke prøvd det selv. Og nå har jeg ikke våpen i 308w så min tid med NM60 er nok over.

 

Det verste med NM60 som jeg har erfart er klebing i kammer, dette i en Sauer 200STR. Det resulterte i at jeg trakk ut kula, tok vekk i litt krutt og satte en 155gr Nosler CC tilbake. God presisjon og ingen klebing.

Link to comment
Share on other sites

Min Mauser. En M59 fra Kongsberg. Den har Kongsbergavtrekket, og en NM-149 stokk montert. Kaliberet er .30-06, men har NM-149 underbeslaget også, så når løpet er ferdig skal det og ei 6,5x55 løp settes inn. Men enda så leverer den grei presisjon ;)  5 skudd på 100meter :D 

001.JPG

003.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Halloen folkens!

 

Nettopp fått første HV-Mauser i hus. byf låsekasse og laminatstokk. Har plukket alt fra hverandre for puss og olje. Lurer på om noen har en finere laminatstokk å selge meg. Den som våpenet står i er ok, men hadde vært moro med en litt finere original stokk.

 

Link to comment
Share on other sites

Hei, 

 

Er i samme båt som Hirgon.

Messaging1507831613188.jpg.e3ffb089208abeb3311dd9ccffd31e73.jpg

Har en HV-Mauser i 30.06. Sauer & Sohn låskasse. Stokken er sliten, men det får så være. denne er produsert i 1943, så er et stykke uti krigsgangen.

 

Jeg lurer litt på dette med kvalitet ut i krigen. Såvidt jeg har forstått det lå det igjen opp mot 400 000 rifler i Norge i 1945. Forsvaret overdro ca 250 000. De gikk over og plukket gode nok rifler, evt satte sammen gode nok rifler. I tillegg har de fått løp i 1953 var det vel (30-06 7.62x63mm Springfield .30 fra 1906), hvor stort sett alle ble endret til F1. Noen sågar til F2 (7.62x51mm .308) før AG-3 ble bestemt kjøpt inn til alle. 

 

Hvor stort er kvalitetsproblemet egentlig, Er det låskassen, bolt, avtrekkermekanisme vi er bekymret for? 

 

//G

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Hei,

 

for noen år siden kjøpte jeg meg en gammel HV-mauser som manglet både reim og pussestang og tenkte ikke noe mer på det. Nå ønsker jeg å skaffe til veie både pussestang og en brukt original reim, men er litt usikker på hvor man kan få tak på dette. Har vært I kontakt med Landrø, men de var utsolgt. Har dere noen tips om hvor man kan kjøpe dette? 

 

På forhånd, takk!

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Er helt enig i at om man skal ha en helt original HV mauser må man ha med pussestokk og reim:D

 

siden mauseren er såpass kjent som den er rundt om i mange land, finner du sikkert både pussestokk og reim med eit enkelt søk på for eksempel eBay. Men om du ikke ønsker kjøpe fra utlandet ville jeg bare prøvd å lage en (ønskes kjøpt annonse) på Finn.no. Ser mauser reim der stadigvekk, å det er sikkert ikke problem å få tak i pussestokken heller. 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Mausertrynet skrev:

Hei!

Er helt enig i at om man skal ha en helt original HV mauser må man ha med pussestokk og reim:D

 

siden mauseren er såpass kjent som den er rundt om i mange land, finner du sikkert både pussestokk og reim med eit enkelt søk på for eksempel eBay. Men om du ikke ønsker kjøpe fra utlandet ville jeg bare prøvd å lage en (ønskes kjøpt annonse) på Finn.no. Ser mauser reim der stadigvekk, å det er sikkert ikke problem å få tak i pussestokken heller. 

 

Takk for tips! :) 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...