Jump to content

Mauser-Tråden (For alle Mauser-folk)


9,3x62 SL

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Eneste jeg finner er fjærsett uten tennål.

 

Sitter forresten å venter på returneringen av min M59 fra børsemaker :D Den skal coates, løpet skal kortes og gjenges, skinnemontasje skal monteres og den skal beddes i ny stokk. En Boyds tommelhull i fargen "Pepper"(grå og svart).

 

Fra før var mye endret: Danskeavtrekk, hengslet magasinløsning, smidd om hevarm, byttet sikring osv. Den har ei ganske så ny Kongsberg 308 pipe av "trappetypen" som jeg fikk montert for litt siden. Så gleder meg. HAdde håpet å få ned lukketiden litt med slik tubbssett, men mulig det blir bytte av fjær til neste år.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

26 minutter siden, Fredrik k skrev:

Det e en særegen lyd fra sluttstykket når man slarke det inn og ut

For mange år siden da Kragen var hovedvåpenet og søppelspann var lagd av stål, var det noen som brukte mauser på feltskyting.

En av mine kjente sa da "å ta ladegrep på en mauser er samme lyden som å legge lokket på søppelspannet klinkety klinkety klank".

Edited by Per-S
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Fredrik k skrev:

Det e en særegen lyd fra sluttstykket når man slarke det inn og ut🥰

 

5 timer siden, Per-S skrev:

En av mine kjente sa da "å ta ladegrep på en mauser er samme lyden som å legge lokket på søppelspannet klinkety klinkety klank".

Er nok noe av det ja. En lyd jeg ikke vet om andre våpen som gir. "Godlyd" ;) 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Mas-36 skrev:

Men er du så imot Mauser er du vel inne på feil tråd ;) 

Vet ikke hvor du har det fra at jeg er i mot mauser. Har faktisk tre stykker selv som jeg fra tid til annen skyter med. Men selv om jeg er eier av noen mausere er jeg nå ærlig nokk til å innrømme at m98 i dag er et utdatert våpen akkurat som Rapp motoren er en utdatert motor. Jeg liker faktisk både mauser M98 og Rapp motoren men ingen av dem er noe å satse på i dag.

  • Like 1
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Nei den funger fremdeles ikke mer en en måned siden jeg skjøt elg med em M98. Men skulle jeg kjøpt nytt våpen i dag hadde det ikke blitt en M98. Det finnes i dag mye bedre rifler å få kjøpt til en fornuftig pris. Lettere, bedre presisjon, Løst magasin, Hevearm som ikke kolliderer med kikkert, Ferdig integrert kikkertfester, Osv osv.

Er vel en grunn til at også mauser har kommet med nye modeller.

Link to comment
Share on other sites

45 minutter siden, bardp skrev:

Er vel en grunn til at også mauser har kommet med nye modeller.

Grunnen til nye modeller både fra Mauser og fra andre fabrikanter er at de ikke har råd til å produsere etter de originale tegningene. Det er få rifler som overgår m98 mauser når det gjelder pålitelighet og robusthet selv i dag. Presisjonen på en M98 er like god som på hvilken som helst annen jaktrifle av dagens modeller.

Link to comment
Share on other sites

Tja..

  • Kav og kuk med kikkertmontasjer
  • Lite stiv kasse
  • Dårlig med magasinløsninger
  • ..og boksmagasinet er utformet for 7,92x57; alt annet blir en ettertanke, gjerne uten tilfredsstillende mating uten modifikasjon
  • Hevarm MÅ modifiseres
  • Produsert med metallurgi fra senest sent 30-tall
  • Rimelig dårlig hold rundt hylsa i bakkant ift. moderne konstruksjoner
  • Helt idiotisk lang slagtid i forhold til nye våpen
  • Sikring som er sånn der... hvis man ikke bruker penger på kvartsikring/M70-sikring

Men hvis det er om å gjøre å bruke mest mulig tid, penger, og innsats på å bygge om en gammel slarkete rifle til en "sådær"-jakt-/banerifle, be my guest.

Faktum er at f.eks. Tikka T3 gjør alt mye bedre, tryggere, og den er så idiotisk mye enklere å bruke.. uten 6 timer i arbeid hos børsemaker.

 

Ole

  • Like 1
  • Haha 1
  • Dont like 2
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Jegermeistern skrev:

Det begynner nesten å minne om en Blaser-tråd, dette!

Blaser blir jo likt fordi det er noe av det beste som finnes. M98 blir likt fordi man bare liker den, hvordan ellers kan man forsvare en rifle som: 

 

2 timer siden, Ei tohi varjata skrev:
  • Kav og kuk med kikkertmontasjer
  • Lite stiv kasse
  • Dårlig med magasinløsninger
  • ..og boksmagasinet er utformet for 7,92x57; alt annet blir en ettertanke, gjerne uten tilfredsstillende mating uten modifikasjon
  • Hevarm MÅ modifiseres
  • Produsert med metallurgi fra senest sent 30-tall
  • Rimelig dårlig hold rundt hylsa i bakkant ift. moderne konstruksjoner
  • Helt idiotisk lang slagtid i forhold til nye våpen
  • Sikring som er sånn der... hvis man ikke bruker penger på kvartsikring/M70-sikring

Burde også nevnes at den ikke funker bra med butte kuler, sånn som Lapua Mega. 

Er også noe drit å rive opp tommelen på kikkertsiktet ved ladegrep, mulig jeg er bortskjemt med 60 grader hevarmsløft, men har ikke opplevd det på andre børser enn Mauser. 

 

- Eier av en dårlig hjemmeopphoret Mauser. 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Dodraugen skrev:

Blaser blir jo likt fordi det er noe av det beste som finnes. M98 blir likt fordi man bare liker den, hvordan ellers kan man forsvare en rifle som: 

 

Burde også nevnes at den ikke funker bra med butte kuler, sånn som Lapua Mega. 

Er også noe drit å rive opp tommelen på kikkertsiktet ved ladegrep, mulig jeg er bortskjemt med 60 grader hevarmsløft, men har ikke opplevd det på andre børser enn Mauser. 

 

- Eier av en dårlig hjemmeopphoret Mauser. 

Og her ser du en Mauser som går utenpå de fleste!

20191126_001825.jpg

20191126_001014.jpg

20191126_014218.jpg

Edited by kjella
Nytt bilde
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Har sauer og ruger rifler i tillegg til Mausern. Likevel er det stort sett den som blir med ut. Med mindre det bøtter ned, da blir padleåre Rugeren med. Saueren er ei oppskrytt jåle børse som stort sett bare blir brukt på banen, å ikke hver gang det heller... Dårlig magasin løsning på den også.. Single stack, kan ikke toppmates, stikker ut under om man vil ha flere en 3 patroner tilgjengelig. Løst og risiko for å mistes under jakt. Sikringen, inn i avtrekkerbøyla med fingeren når en skal plyndre rifla? Ikke 3 punkt sikring så man kan plyndre i sikra tilstand? Kleint. Klikk ved skyting av berdan hetter?Å jada.. Skjøt litt fort å fikk ikke hevarmen helt ned før jeg tok avtrekk, ingen ting skjedde. Tok hevarmen helt ned, BANG sa det.. Var ikke borti avtrekkeren engang. Ellers takk 😂

Edited by ståle240
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

At en del militære våpen på M98 mekanismen kan være slarkete og lite egnet til ombygging har lite med konstruksjonen å gjøre. Dessverre er den svært dyr å produsere, og det er årsaken til at den nå produseres i lite antall, men det er fremdeles en av de mest pålitelige og robuste konstruksjonene.

At den er lagd i dårlig stål er også en myte, den er lagd for å være sterk nok, og det er den. Samtidig er den lett. Det finnes svært mange M98 rifler i verden, og det forkommer svært få ulykker med dem sammenlignet med andre unevnelige konstruksjoner.

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en M96 fra 1904, ombygget til jaktrifle hos Ruud/Aaserud i Drammen, kjøpte den i 1984. Den har fortsatt original pipe (kappet til 60 cm), originalt avtrekk, en Boyds Classic laminatstokk og en Burris  3-9x50 i Leopold stålmontasje. Fortsatt ei presis børse, holder stort sett innertier liggende med reim. Mange med nyere børser sliter med det, men det skyldes nok også skytteren

Og en etterhvert mye modifisert KV M67 i 7.62x51 (.308)

Den tredje boltrifla er forsåvidt også en sivil  Mauser, en Brno ZG47 i 30-06. ZG 47 er double square bridge, har ikke tommelutsparing i låskasseveggen, har hengslet underbeslag, egen sikringskonstruksjon og en egen avtrekkerkonstruksjon. Men jeg har en Timney M98 avtrekker i min, pga bruk av en Bell & Carlson M98 stokk. 

Jeg har i løpet av 35 år med disse Mauser type riflene ikke hatt en eneste klikk, mateproblemer eller andre funksjonsproblemer. Mens familiemedlemmer med flett nye T3 har hatt flere ulike problemer, bla. tennstempel, magasinlås og boltstopper. Og flere kjente med eldre Tikka modeller har opplevd at magasiner har falt ut osv.

En M98 konstruksjon med hengslet underbeslag og M70 sikring er vel omtrent så robust og pålitelig som en rifle kan være, etter min mening. Om det er snakk om en ekte Oberndorfer, Prechtl,Rigby, Dakota Arms, Kimber, FN, Pre-64 M70, ZG 47 eller noe annet, er jo avhengig av lommebok og preferanser.

Ruger M77 er jo stort sett en Mauser den også, selv om produksjonsmetodene er styrtav krav til rasjonell produksjon.

Om jeg skulle kjøpt en fabrikkny storviltrifle, ville Kimber stått høyt på lista, siden Rigby ikke akkurat er billige.

Og om jeg skulle kjøpe en .222 eller .223 ville det nok blitt en CZ527.

Lang utdrager, ja takk :)

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, Dodraugen skrev:

Er også noe drit å rive opp tommelen på kikkertsiktet ved ladegrep,  -  -

 

Hva slags kikkertsikte har du? Et som er kjøpt, pent brukt, fra en sado-masochist?

 

Selvfølgelig blir et "prosjekt" på en vanlig M/98 aldri annet enn et "spikersuppe-opplegg". Man kan bruke masse penger, og få mange kjempegode enkeltdeler, som er koblet til ei kasse som ikke holder mål, når "prosjektet" sammelignes med nye våpen til tilsvarende kronasjebeløp. Mitt første våpen, ERMA-mauser 87XX, er bygd opp til 9,3 med rimelige komponenter (beholdt originalavtrekket, bl.a.), og er det våpenet jeg vil bruke, hvis jeg skal møte isbjørn eller det som verre er.

 

Et "prosjekt" på en M/67, derimot, kan faktisk bli økonomisk holdbart, hvis våpenet har Kongsbergs finavtrekk (fra 1976, før var det modifiserte M/98-avtrekk), som man beholder, og pipa (i 6,5x55 eller 7,62x51) har gått få skudd. Jeg har brukt mindre enn 3 store på å få min i Boyds-skjefte, og få kikkertmontasje og demper på den (kikkerten kommer utenom, uansett våpen/oppbygging).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Jegermeistern skrev:

 

Hva slags kikkertsikte har du? Et som er kjøpt, pent brukt, fra en sado-masochist?

 

Selvfølgelig blir et "prosjekt" på en vanlig M/98 aldri annet enn et "spikersuppe-opplegg". Man kan bruke masse penger, og få mange kjempegode enkeltdeler, som er koblet til ei kasse som ikke holder mål, når "prosjektet" sammelignes med nye våpen til tilsvarende kronasjebeløp. Mitt første våpen, ERMA-mauser 87XX, er bygd opp til 9,3 med rimelige komponenter (beholdt originalavtrekket, bl.a.), og er det våpenet jeg vil bruke, hvis jeg skal møte isbjørn eller det som verre er.

 

Et "prosjekt" på en M/67, derimot, kan faktisk bli økonomisk holdbart, hvis våpenet har Kongsbergs finavtrekk (fra 1976, før var det modifiserte M/98-avtrekk), som man beholder, og pipa (i 6,5x55 eller 7,62x51) har gått få skudd. Jeg har brukt mindre enn 3 store på å få min i Boyds-skjefte, og få kikkertmontasje og demper på den (kikkerten kommer utenom, uansett våpen/oppbygging).

prøvd alt i fra meopta r2, ccop, macenzie, tasco. Har ganske store fingre kanskje, men har vært problem med alle sammen. Kun problem når forstørrelsen står på minimum og tommelen tar tak i forstørrelses ringen, men er gjerne da man trenger raske ladegrep.

Har brukt rundt 7k på min. gikk 2,5k til kikkertmontasje, 2k til demper ferdig montert, 1,5 k til tubbs speedlock og timneyavtrekk, 1k for børsa. Stokk har jeg spikka om selv, har planer om å prøve å lage en ny en snart, får se om jeg får hivi meg rundt, kan love at det ikke blir pent. Børsa går godt, skyter 25-30mm samlinger med s&b 180gr 30-06, og har skutt 93 på elgbanen med den i konkurranse(da fordi 200STR-en var under ombygging). Tror egentlig eneste bruksområdet den kommer til å bli brukt på i fremtiden er skikkelig ruskevær

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Børsemaker Rafdal har DWM-låskasser på lager. Noen som har erfaring med akkurat disse som Rafdal tilbyr? Er det mye slark når sluttstykke sitter i låskassen / i bakre stilling (feks ved ladegrep)? 

Edited by FKE
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, FKE skrev:

Pen Mauser! Hvilket kaliber? Hvordan ser resten av våpenet ut (forskjefte/bakskjefte)?

Flere bilder 

1 pipe i kaliber 30-06 AI, 1 pipe i 338-06 AI og 1 pipe i 6,5x55 AI.

Pipene byttes med løpspresse og låskassenøkkel,  ikke med moffesystem.

20190419_130029.jpg

20190414_010821.jpg

Edited by kjella
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Låskassa er en ny CNC produsert dobbel square bridge fra Reimer Johannsen i Tyskland, M98 standar lengde 30/06.

Denne har en perfekt sluttstykke gang, som en sivil produsert Mauser skal ha. 

DWM kassene ble produsert både sivile 

og militære. Kassene som Rafdal har er mest sannsynlig militære med de toleranser de skal ha. Bør ikke være noe problem med hensyn til ladegrep.

Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, FKE skrev:

Ok. Det er ikke noe slark når sluttstykket er i bakre stilling i Johannsen-låskassen? Ikke mulig å bevege sluttstykket opp/ned/venstre/høyre?

Så lenge det ikke er slark når den står i låst posisjon spiller da ikke det noen rolle?

Link to comment
Share on other sites

54 minutter siden, FKE skrev:

Ok. Det er ikke noe slark når sluttstykket er i bakre stilling i Johannsen-låskassen? Ikke mulig å bevege sluttstykket opp/ned/venstre/høyre?

 

Det er ikke mer "slark" enn det som må til for att ladingen skal fungere!

Link to comment
Share on other sites

Ok. Ja selvsagt. Min oppfatning er at små toleranser / lite slark medfører glattere og raskere ladegrep. Altså sluttstykket glir bedre i sitt leie slik du beskriver det. Synes det gir bedre håndtering av våpenet i jaktsituasjoner. Våpenet blir bedre å bruke rett og slett. Er min egen mening. Folk må gjerne være uenig i dette og hvorvidt dette er relevant. Ønsker bare å få info om konkrete erfaringer med overnevnte. Ønsker ikke å fastslå noe eller tråkke folk på tærne.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...