Jump to content

Fristetråden : kniv


-=JaktLyst=-

Recommended Posts

  • Replies 101
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Damask stål i daglig bruk, er akkurat som vanlig stål i bruk. Det er avhengig av kva ståltype som er brukt til å lage damask med. Veit ikkje om all den tida med smiing og sånt har noko spesielt virkemiddel på stålet. Vil nok tru at det er vel sluttherdinga som bestemmer sluttresultatet til kniven. Men flott er det uten tvil. :)

Link to comment
Share on other sites

"Damaskusstål" oppfører seg litt annerledes enn enkelt stål. Det er ganske vanlig å bruke ståltyper av forskjellig hardhet og slitestyrke, hvilket vil si at eggen blir slitt ujevnt. Med struktur på tvers av eggen kan dette bli ganske hyggelig, med en form for "mini-serratering" som er godt egnet til å skjære kjøtt.

 

Et aber med damaskus er at ståltypene ofte er valgt ut med tanke på utseende (en mørk og en lys legering) og ikke funksjon.

 

Med godt stål bør man få gode bruksegenskaper. Jeg ville likevel valgt et enkelt stål, eller et laminat, til en ren brukskniv.

Link to comment
Share on other sites

nydelig blad Raudnakke, men hvordan er damask i daglig bruk?? Er det like godt som "vanlig" stål?

 

Jeg vet ikke... Dette er et blad jeg har hatt liggende i minst 10 år. Tror det er smidd av en Paul Strande i Danmark, og jeg fikk det for en eller annen jobb jeg gjorde...

 

Det kjennet veldig skarpt ut, og da må det vel uansett være bra nok til å pynte seg med når en skal på jakt med drilling og tyrolerhatt med fjær... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Edward, ein del knivmakere, som lager damaskus stål, bruker samme stålet og lage dette av. Korleis vil det påvirke stålet med all den smiprosessen, i fohold til stålet dersom det blei behandla på normal måte ?

 

Eg synst faktisk at damaskus er finere, dersom det er brukt samme stålet, mindre visuelt og ikkje så veldig pregende på bladet. Har ein lokal knivmaker her, som har hardlodda vanlig og damaskus stål på samme knivblad, det blei ufattelig flott. Men klart ein vanskelig og dyr måte og produsere blad på. Der var det vanlig laminert blad, som var hovedblad, med eit pyntefelt på toppen med damaskus stål.... Orginalt og vakkert, ikkje sant Metallurgen... :)

Link to comment
Share on other sites

Tror det er smidd av en Paul Strande i Danmark,

 

Det er nok et Paul Strande blad ja. Få smeder som får den sterke kontrasten i damasken som han. (Jeg synes kontrasten blir så kraftig at den nesten ser kunstig ut, men det er bare en smakssak. :wink: ) På den andre siden har man damaskbladene til Petter Ytrebø, der det er minimalt med kontrast:

http://kniver.blogspot.com/search/label ... treb%C3%B8

 

Det er jo flere måter å lage damask på. Hvis vi holder oss til typen der to forskjellige typer stål blir essesveisa sammen, kan dette også gjøres på forskjellige måter:

Enten at damasken går gjennom hele bladet, og da vil begge typene stål være representert i eggen. Hvis det er forskjell i hardhet på disse (f.eks. at det er brukt (lav karbon) jern eller nikkel), vil man etter bruk få en ujevn egg, som man regner fungerer som en serratering. Kaj Embretsen bruker denne metoden.

Skal man få dette bra, må man velge riktige stålsorter og være nøye med smiingen (for å unngå dekarburisering/avkulling).

 

Smeder som Håvard Bergland mener at dasmaskblader fortsatt skal lamineres med eggstål i midten, og da vil eggen bare få egenskapene til eggstålet, og damasken blir bare til pynt.

Link to comment
Share on other sites

Det var søkkkjedelig her for tida

Så jeg tenkte å poste en fristelse:

 

Oppfordrer andre til å gjøre det samme!

 

Disse er hos Tore/Mott for kydexsliring nå:

HSere

 

Hva med en tollekniv i chipper og micarta, Edward. Med 10*6 mm jevntykk tange, kan jeg garantere at den verken er lett eller knekker. :D (Her sammen med en "ekte" agderkniv.)

agderkniv

Link to comment
Share on other sites

Steik fine kniver Metallurgen, likte spesielt godt dei 2 til høgre der... :mrgreen:

 

Et spørsmål i forhold til det estetiske, kva er grunnen til at du ikkje dekker bladet bak på skaftet, med skaftet ? Er det fordi den skal gå an å banke på baksida med uten å ødelegge skaftet eller ? Eller ser eg rett å slett feil her ?

 

Kva blir prisen på dei 2 knivene til høgre på bildet, hvis dei er for salg ?

Link to comment
Share on other sites

Steik fine kniver Metallurgen, likte spesielt godt dei 2 til høgre der... :mrgreen:

 

Et spørsmål i forhold til det estetiske, kva er grunnen til at du ikkje dekker bladet bak på skaftet, med skaftet ? Er det fordi den skal gå an å banke på baksida med uten å ødelegge skaftet eller ? Eller ser eg rett å slett feil her ?

 

Kva blir prisen på dei 2 knivene til høgre på bildet, hvis dei er for salg ?

 

Takker Mauser.

 

Disse "skull crushing pommel'ene" som de så fint har blitt kalt her tidligere :lol: , er som du sier for å kunne banke på skaftet uten å ødelegge skaftplatene. (Fallkniven bruker det samme konseptet på noen av sine kniver.) Disse er etter et design som jeg laget sammen med en kunde, og da var det et kriterie, i tillegg til liten "choil". (Diverse amerikanske knivmakere skal gjerne ha 4 cm mellom skaft og egg, noe som begrenser verktøysverdien av kniven.)

 

Er vel salgsobjekter, men for at folk ikke skal bli sjokkert, sender jeg en PM. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Dette damaskbladet er vel det fineste jeg har i samlingen, og planen er nå å lage en matchende jaktkniv til Kammerdrillingen av det. Skaft i nettskåret valnøtt?
Døh, sånne uttalelser forplikter. Hvis det ikke blir en bildetråd av det der hvis det blir gjennomført, skal jeg personlig finne ut hvor du bor. Siden du ved en annen anledning har avslørt at du er minst fem cm lavere enn hva jeg er, kan du sjøl tenke deg utfallet av den konfrontasjonen :mrgreen:

 

Jeg mener, damaskblad og skaft i nettskåret valnøtt, hvor kult er bare det, lizzom???!!! :D

 

Steike, du legger lista høyt her...

Link to comment
Share on other sites

Siden du ved en annen anledning har avslørt at du er minst fem cm lavere enn hva jeg er, kan du sjøl tenke deg utfallet av den konfrontasjonen :mrgreen:

 

Jeg mener, damaskblad og skaft i nettskåret valnøtt, hvor kult er bare det, lizzom???!!! :D

 

Steike, du legger lista høyt her...

 

Vel, de 5 centimeterne er et uomgåelig faktum, og du har jo adressen min...

På den annen side; Sier 2.Dan som er en annen tittel jeg har deg noe? 8)

Jo, jeg kan temke meg utfallet av en unødvendig, men kortvarig konfrontasjon :mrgreen:

 

Tråd blir det selvfølgelig uansett om jeg kanske må :D

Link to comment
Share on other sites

Vel, de 5 centimeterne er et uomgåelig faktum, og du har jo adressen min...

På den annen side; Sier 2.Dan som er en annen tittel jeg har deg noe? 8)

Jo, jeg kan temke meg utfallet av en unødvendig, men kortvarig konfrontasjon :mrgreen:

 

He, he, Sako30-06, det der hadde eg aldri funne meg i... Hiss ta`n.... :mrgreen:

 

Eg ser fram til prosjekt med nettskjært valnøttskaft, det er ein vinkling som eg ikkje har tenkt på med knivskaft.. :)

Link to comment
Share on other sites

normal_IMG_2597-1024.jpg

 

Kanskje ikke den store fristelsen for flertallet, men Mule Team i CPM M4 fristet meg nok til at jeg bare måtte ha en. Er litt svak for sære ståltyper og CPM M4 er for meg en av de mer spennende.

 

Har ikke prøvd meg på fulltangeblad før, så det blir interessant å lage denne kniven. Tenkte først å bruke dette emnet i cocobolo som jeg hadde liggende, men kanskje jeg heller skal skaffe meg en bit desert ironwood?

Link to comment
Share on other sites

Håper du er klar over at M4 stål er et high-speed stål og dermed ganske hardt men sprøtt.

Joda, er nok klar over det! Håper du er klar over at CPM M4 (pulverstål) har litt andre egenskaper enn "vanlig" M4. :)

Det bør være bedre egnet til knivblader (er ikke så langt unna ASP 2004 og Vanadis 4 Extra). Uansett er dette en ganske liten og lett kniv som slett ikke skal brukkes til hugging.

Link to comment
Share on other sites

ASP 2004 og CPM M4 går under den samme standarden og er HSS. Vanadis 4 E er relativt likt sammensatt (men uten wolfram), og er med optimalisert mot kaldarbeiding framfor varm kutting og vil ha noe høyere seighet.

 

CPM M4 burde være greit til en jaktkniv. Det finnest sprøere stål som er brukt i kniver (F.eks. Elmax, S30V, D2, Cowry X og ZDP 189).

Link to comment
Share on other sites

Metallurgen, i dag var eg oppe ein tur i smia til godeste Nils Graudo. Fekk til og med knipsa et par bilder med mobilen, av den kniven som den herremannen var mest fornøyd med av alle kniver. Det var kanskje den du også fekk sett, når du var oppe hos han sist her. Skal legge ut bilder av den seinere i kveld. :)

Link to comment
Share on other sites

Og her er bildene av den kjempe flotte kniven til Nils Graudo. Damask stålet, er smidd sammen med eggstålet, ein prosess som er både vanskelig og tidkrevande. Ikkje minst er det rom for feil, då det kan komme luftlommer i stålet, som ein ikkje oppdagar før ein sliper seg inn til den tjukkelsen bladet skal ha..

Men ein av dei finare knivene eg har sett, iallefall av ein normal brukskniv.... :mrgreen:

 

NilsGraudo1.jpg

 

NilsGraudo2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ser at det er mye "taktisk" også over kniv-valgene til kammeratene...... Selv er jeg ikke begeistret for denne typen kniver. Heldigvis har det kommet bilder på hederlig norsk tollekniv. Siden dette har med smak og behag å gjøre, kan man ikke diskutere hva som er best eller riktigst. Man har sin personlige preferanse, og denne varierer. Av den grunn ønsker jeg å formidle MIN fristelse......

 

Personlig er jeg svært fascinert av samiske kniver, og da spesielt den nord-samiske typen. Noe jeg også forsøker å etterligne i mine egne kreasjoner. Som dog ikke holder kvalitet for framvisning her, da dette er en tråd for fristelser......

Jeg limer derfor inn en lenke til min favoritt-knivmaker. Han heter Johnny W Nilsson, og bor i Arvidsjaur.

http://www.svenskkniv.se/jwnknives/

Dette er jo ikke direkte brukskniver, men duverden så vakre! Spesielt halvhornskniv #3 er en favoritt.

Stilarten er den jeg liker best, og brukskniver i samme stil med moderat utsmykning er min favoritt.

 

En annen knivmaker jeg er begeistret over er Ulf Brandt.

http://www.brandt.info.se/

Han har ufattelig fine kniver med svært virkelighetstro scrimshaw. En av hans kniver er kanskje like stor fristelse som halvhornsknivene til Johnny W Nilsson. Se tråden i dette forumet for å se bilder av kniven.

http://www.svenskkniv.se/forum/viewtopic.php?f=9&t=1452&hilit=vulpes+vulpes

 

Jeg vil ikke kopiere bilder fra andres hjemmesider og legge ut her, derfor blir det lenker.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

sj-knives, takk for opplysningen om brukernavn/passord til forumet jeg henviste til. Jeg glemte det i farten.. :oops:

Det stemmer forøvrig at jeg har noen bilder på mine kniver der. Men de holder ikke kvalitet til framvisning i en tråd om fristelser....

 

Du har helt rett, Jørgen Sundstrøm er en glimrende knivmaker med nydelige kniver.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Av en eller annen grunn blir jeg ikke fristet av sånne overdådige "amerikanske" kniver. jeg er mer for tradisjonelt håndverk. :)

 

Må si meg enig i det. Blir ikke nødvendigvis kjempefin eller et "må ha" objekt selv om de har brukt lang tid, og benyttet dyre materialer.

Link to comment
Share on other sites

Vil ikke regne telemarkskniver som overdådige, da ikke noe av utsmykningen går på bekostning av brukervennligheten. Jeg ville også regne få av disse amerikanske knivene som overdådige, men mindre man med overdådig mener stor og unødvendig kraftig. Det er stor spredning innen amerikanske kniver, men størrelse er det som gjerne gjenntar seg, ikke nødvendigvis utsmykning. Men at man finner norske kniver mer fristende enn amerikanske er det ikke noe feil i. :D

 

Ser man derimot på kunstkniver, som f.eks. er blitt svært populært i Sverige, så er jeg helt med på uttrykket overdådig. Mye av det er svært godt håndtverk, utrolig avansert damask og eksotiske materialer. Dessverre er det håpløst som kniv, tåler lite og virker mest som om de prøver å få flest mulige finesser inn i kniven uten at de faktisk prøver å lage en kniv. Da tenker jeg ikke på Kaj Embretsen og Johnny Walker, men på de som tar det enda lenger.

Link to comment
Share on other sites

Av en eller annen grunn blir jeg ikke fristet av sånne overdådige "amerikanske" kniver. jeg er mer for tradisjonelt håndverk. :)

 

Må si meg enig i det. Blir ikke nødvendigvis kjempefin eller et "må ha" objekt selv om de har brukt lang tid, og benyttet dyre materialer.

 

Nei, smak og behag kan ikke diskuteres, men man ser iallefall hva som kan være mulig å få til og det er nok en del andre som kan bli fristet.

Det kan også gi inspirasjon og ideer for utvikling hos de som driver litt med knivmaking.

 

DSCN0082.jpg

 

Dette er også en kniv som det har blitt brukt mange timer på og dyre materialer,

bare bladet her koster over 4000,-

Dette er også overdådig, men det har mer med hva vi tradisjonelt er blitt vant til å like.

 

Dette er forøvrig en kniv fra Jan Jonsson, bildet er tatt på Elverum i -07 om jeg ikke husker feil.

 

DSCN0098.jpg

 

Litt mer detaljer.

 

DSCN0096.jpg

Link to comment
Share on other sites

Eg er av den meining att ein kniv skall brukast og ikkje ligge innelåst i ein safe,slik som kniven som Jan Jonsson har laga.(forøvrig ein kjempefin kniv og flott hantverk).

Har sjølv sølvholka kniv,som er totalt ubrukeleg til alt annet en,og henge på bunaden.

 

normal_Kniv_2_003.JPG

Her er eit par knivar etter min smak,kniven til venstre,er poden sinn og den blir bruka jevnlig,einaste eg har gjort med den er og slipe ned spissen for det er er den farlegaste delen på kniven.

kniven til høgre har Leiv Jamtveit laga, fekk 1 premie for den på Dyrsku utstillinga i(89 trur eg),nå ser den ut som den har gått gjennom 3 verdenskrig(er bytta blad i kniven)men men knivmakeren sa til meg att han ville heller att den såg ut som den nå,enn att den var ubruka.

Kanskje eg må få raudnakke til og renovere den,men han er vell litt opptat med andre ting nå :mrgreen::mrgreen:8)

 

normal_Kniv_2_001.JPG

Her er jakt knivane mine.den til venstre er gammel og bytta blad i fleire ganger,men skaftet og slira er like fine,(i alle fall nesten)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...