Jump to content

Fristetråden : kniv


-=JaktLyst=-

Recommended Posts

Må si meg litt enig i det, en kniv som er for fin til å brukes ramler litt over i kategorien "kunst" for min del. Ikke noe galt i det, en del av knivene i denne tråden lokker frem superlativer som jeg normalt bare bruker om damer. Men en kniv er et verktøy laget for bruk.

 

Selv har jeg en Brusletto med overraskende pent treverk og alu-holk som etter en del timer med pussing og oljing begynner å likne på noe Raudnakke kunne gjort på en veldig dårlig dag :lol: Men den er likevel med på fisketur med dertil håndtering.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 101
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Trådstarter ville ha kniver som fristet. Hva som er fristende for en, kan være avskyelig en annen.

Man behøver ikke dermed prøve å belære andre hva som liksom skal være gangbart eller brukbart.

 

Det er noe som heter brukskniver, staskniver, bunadskniver, filmkniver og nå også kunstkniver.

Alle har sin misjon, skal være enig i at mange av de kunstknivene som blir laget ikke er egnet til bruk.

Dette er vel i utgangspunktet heller ikke meningen og kunden er som regel klar over dette, men disse knivene dekker også ett marked,

nemlig samlere og investorer.

 

Det som er det interessante her er å se hva man kan klare å få til og enkelte kan dra det litt vel langt, men med disse knivene er det hele poenget.

Man kan også se det som en utvikling av knivmakingen, enkelte liker å lage samme modell hele tiden, andre blir fort lei og vil ha utfordringer.

Mange blir fristet av disse knivene, det selges i allefall mange av dem.

 

Ble jo ikke nevnt av trådstarter hva slags kniver han mente.

 

Jeg respekterer din mening, om du/dere respekterer min,

om du/dere da ikke prøver å styre hva som er fristende for andre eller meg.

Link to comment
Share on other sites

Fikk fatt i noe helt spesielt i dag, det flotteste jeg har sett

 

er litt skjelven

 

dsc00780pxx.jpg

 

Smidd av Petter Ytrebø, som gikk bort i fjor.

 

Ikke hvilken som helst kniv fortjener et så flott blad, så det kommer til å ta mange år før jeg setter det i en kniv.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Fikk fatt i noe helt spesielt i dag, det flotteste jeg har sett

 

er litt skjelven

 

dsc00780pxx.jpg

 

Smidd av Petter Ytrebø, som gikk bort i fjor.

 

Ikke hvilken som helst kniv fortjener et så flott blad, så det kommer til å ta mange år før jeg setter det i en kniv.

 

Jeg har et blad av samme smed ,nesten likt det som du har.Kjøpte det foe en del år siden.Nå skal jeg bruke det til et skaft av gullregn og holk av hvaltann.

Link to comment
Share on other sites

Bill Sanders er bortimot det optimale, ja. Legg merke til hvor slanke knivene hans er. :) Hadde en gang i fårna da'r en Backpacker med tapert tange i ATS-34 og grepsplater i svart micarta. Den var tiltenkt rådyrjakt, men den fikk plutselig sin evige hvile et sted i lyngen i Femundsmarka.

 

Snufs, nå ble jeg litt trist ...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 months later...
Steike ta, det der var ein flott kniv.. :shock::mrgreen:

 

Kven som har laga den der ?

 

 

Svenske Anders Hedlund har laget bladet. Resten er lagd av svenske Magnus Hjelmgren.

 

Var egentlig på jakt etter en brukskniv med damaskblad,men nå må jeg på ny let neste helg på Dyrskuen . Denne ble for flott for å brukes akkurat nå. Pleier å bruke alle kniver jeg har i hus . Dermed så blir faktisk dette den første som ikke er blitt brukt til noe foreløpig

 

 

Her noe som Anders har laget

http://hem.passagen.se/anderskniv/

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du får ta turen innom til den Nils Graudo og sjå om han har ein brukskniv med damask, i tilfelle får du deg ein steike fin kniv, for ein billig penge.. Veit han skal bortover der iallefall. Det som er det triste faktum er at desverre så er ikkje Nils så flink til å ta betalt for sine flotte produkter, så det kaller eg røverkjøp til under 2.500.-... Eg har lagt bilder av den første damask kniven til Nils på side 2 her i tråden, repeterer dei her :

 

 

NilsGraudo1.jpg

 

NilsGraudo2.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Det var søkkkjedelig her for tida

Så jeg tenkte å poste en fristelse:

 

Oppfordrer andre til å gjøre det samme!

 

Disse er hos Tore/Mott for kydexsliring nå:

HSere

 

ikke så uvanlig når du har laget dem, men disse var helt utrolig fine! absolutt en fristelse!

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
Hva er ditt inntrykk av kniven som fagmann?

 

Interessant arbeid, og han har en rimelig egen stil. Litt organsk image.

Litt mye recurve på eggen etter min smak. Alt blir slipt for hånd, så det kan være litt usymmetri, men ikke sett noe som plaga meg. Skafta er som regel i grønn cancas micarta, og mønsteret på bladet regner jeg med er etsa fram med syre.

Han bruker flere typer stål, men OU-31 er nok det mest interessante. Det er et høylegert verktøystål som blir en mellom ting mellom et HSS og CPM 3V. Ikke så lett å få god informasjon om det, og er heller ikke sikker på hvor hardt Kiku får det herda. Vil anta de et relativt hardt, og at knivene egner seg mest til jakt.

Kydex-slirene er ikke noe særlig, men det gjelder de fleste kydex-slirer på markedet nå.

Kiku skal visstnok ha slipt endel for William Henry knives, og knivene er relativt med tanke på at han er såpass kjent.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Mye fint her.

 

For de av oss som er venstrehendte er det utrolig kjedelig at de fleste slirer er laget på et slikt vis at de i praksis fungerer best når de henger på venstre side. Man kan naturligvis henge de på venstre side, men i praksis blir det ofte ganske knotete, fordi kniven blir hengende bak-frem.

 

Er det noen som har tips til hvem som produserer kniver med slirer som kan henge på venstre side (evt. begge sider) og samtidig henge "rettvendt"?

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har tips til hvem som produserer kniver med slirer som kan henge på venstre side (evt. begge sider) og samtidig henge "rettvendt"?

Noen av de nyeste Bark River knivene, og custom Fallkniven F1 laget av samme, kommer med slirer som kan brukes begge veier. Stort utvalg på http://www.knivesshipfree.com. Se etter "Modern Classic" slirene.

Link to comment
Share on other sites

@ flk

 

Selv er jeg venstrehendt , men har aldri båret kniv på venstre side . har selv aldri hatt problemer med å ha den på høyre.

 

Det er forskjell på hva man ikke får problemer av, og hva som behager.. ;) Jeg klarer fint å gå med kniv på høyre side, men om det er det jeg egentlig har lyst til - se det er en helt annen sak.

 

Takk for gode tips, jeg kikker nærmere på sliren som ble foreslått til Fällkniven, den kniven har jo uansett vært aktuell lenge så kombinasjonen der passet jo utmerket.

Link to comment
Share on other sites

Jo, jeg har absolutt vært inne på tanken, men så var det det å ha tid til det, også da.

Og penger. Ikke glem penger.

 

Du skal være rimelig produktiv - eller mye nøysommere i innkjøp enn meg - for at det skal lønne seg økonomisk å gjøre det selv fremfor å legge inn bestilling hos verdens beste håndverkere...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Her er noen av mine kniver som jeg liker veldig godt:

 

Busse "Leaner Meaner" (INFI stål, svart micarta)

2007_Meaner.jpg

 

Busse "Boney Active Duty" (INFI stål, grønn linen)

BAD.jpg

 

Foldekniv laget av en lokal smed i en liten by i Italia hvor vi var på ferie. AUS-8 stål, struttsbein.

# 5 under "chiudibili" (foldekniv) http://coltelleriaexcalibur.com/coltell ... ianali.htm" target="_blank

 

Lommekniv.jpg

 

240mm Tadatsuna Wa Gyoto kjøkkenkniv. YSS Inox stål, "hackberry" wood/Water buffalo horn. Laget av samurai-smed i japan. Dette er det skarpeste redskap jeg har noen gang vært bort i (inkludert skalpel og barberhøvel)

CIMG1883.jpg

CIMG1885.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dozier lager fantastiske brukskniver. Dette er min favoritt-brukskniv, en Delta Traveler:

 

imag0028e.jpg

 

 

Sliren er i den tynneste kydexen jeg har sett, men virker likevel helt solid. Horisontalinnfestingen er genial:

 

imag0032qf.jpg

 

Den er egentlig ment å bæres på venstre side, men jeg liker den bedre på høyre.

 

Fotograf er jeg da altså ikke, og kamera eier jeg vel per definisjon ikke, men jeg kompenserer ved å være snill nok til ikke å publisere ølmagen min på nettet. Ølmagen kompenserer jeg igjen for ved å ha god smak i dongeri.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...