Jump to content

Hvordan bruke .223 til rypejakt?


Hansen

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg luuurer litt på kaliberet .223. Bruksområdet er ryper, harer og annet småvilt. Men det er nok ryper som blir mest aktuelt. Går det an å bruke .223 til rypejakt?

 

Jeg ser også på å lade selv. Kan noen si hvor mye en hjemmelaget kule koster ca. i forhold til fabrikk-kuler? Hvor mye koster utstyret? Jeg leser en guide om det nå, men det står ikke hvor mye alt til sammen koster... :?

 

Cluet er at jeg skal jakte rype på vidda. Da ser jeg for meg .223en som en off-hand jeg har bakpå sekken, i tillegg til hagla jeg har i hånden. Men det som er avgjørende, er at kulen skal kunne fungere fint på 50 så vel som 150 meters avstand! Jeg ser ofte fugler som letter, gjerne 50 meter unna, og flyr 150 meter bort. Vil de da være på skuddhold? Fugler jeg ikke har stucket som sitter i lyngen/i uren på 50 meters avstand regner jeg med er lett match.

 

Hvordan må jeg evt. lade for å få de rette verdiene til dette? Jeg vil også ha en noelunde flat kulebane, slik at jeg kan sikte på fuglen og treffe...

 

Jeg håper noen kan lese grundig gjennom innlegget mitt og svare på det jeg lurer på, det ville jeg satt pris på! ;)

 

Hansen

Link to comment
Share on other sites

Ladeutstyret vil koste deg rundt 1300kr fra Interarms.

 

Om en rype er på skuddhold på 150 meter avhenger mer av deg enn kaliberet som sådan,

for det er ingen tvil om at en rype på 150 meter dør av en .223, spørsmålet er om du klarer å plassere skuddet.

 

Helmantel burde fungere fint på ryper,

og helmantlet ammunisjon som går godt er relativt billig i det kaliberet.

Regn med mellom 3kr og 4kr per skudd.

 

Jeg anbefaler deg å kjøpe en eske Federal 55grs FMJBT og en eske Rem UMC 55grs FMJBT

og se hvilken som går best i ditt våpen.

Skyt deretter på 50m, 100m og 150m og se hvordan kulebanen er i ditt våpen.

Er du heldig vil en innskytingsavstand på 50m ikke være langt unna å gi sentertreff på 150m.

Link to comment
Share on other sites

Det var det med trening da.

 

Jeg er ikke medlem i skytterlag, og selv om skytebanen ligger 5 min fra huset mitt, så må jeg vel være medlem der for at jeg skal kunne få bruke den. Hvis en bonde lar meg få bruke en flik av jordet hans (oppi huttiheiti) til trening, er det da lovlig?

 

Jeg ser forresten det er noe her:

http://www.interarms.no/ladesett_page.htm

 

Hvilken vil være ideel for en nybegynner?

Link to comment
Share on other sites

Kan noen si hvor mye en hjemmelaget kule koster ca. i forhold til fabrikk-kuler?

 

Etter siste prisstigning ender vel mine hjemmeladete Hornady FMJBT 55gr på ca. 2,50kr sett bort fra hylsa. Dette er med VV N130/133/135, med N140 blir det kanskje nærmere 2kr. -Og så spørs det jo hvor du har hylsa fra, og hvor mange omladinger den går.

 

EDIT (tatt til vettet): Når du regner inn hylsa i dette, ender du neppe opp med å tjene noe i forhold til den billigste fabrikkammoen. Grunnen til at jeg lader dette kaliberet er jo egentlig at presisjonen blir 15-20mm/100m kontra 100mm/100m for nevnte fabrikkammo.

Link to comment
Share on other sites

Det var det med trening da.

 

Jeg er ikke medlem i skytterlag, og selv om skytebanen ligger 5 min fra huset mitt, så må jeg vel være medlem der for at jeg skal kunne få bruke den.

 

Det å være medlem av skytterlaget kan også gi flere fordeler enn bare tilgang til banen....

Skytterlag selger gjerne ladekomponenter til medlemspriser, og .223 er under uttesting for innføring i DFS :D

Link to comment
Share on other sites

Er du heldig vil en innskytingsavstand på 50m ikke være langt unna å gi sentertreff på 150m.
Med en standard fabrikkladet 50-55gr FMJ og normal kikkerthøyde bør du skyte inn med 2cm overslag på 100m. Det betyr at kula treffer 2cm over siktepunktet på 100m. Da vil kula ligge maks ca. 2cm over/under siktelinjen fra ca. 20m til ca. 170m hold. Kulefall er egentlig ikke noe tema for .223Rem på normale jakthold (som bl.a. Vestlandsjeger sier, ei rype er lita på 150m!), men hvis det blåser litt får du straks litt utfordring når holdet strekker seg over 100m.

 

Til den bruken du skisserer ville jeg anbefalt deg å kjøpe noen esker fabrikkammo av ulike merker og teste hvordan de går i børsa di. Hjemmelading ville jeg ventet med til du vil ha mer "eksotiske" kulevalg, så som 35gr-kuler for rev eller 75gr-kuler for rådyr, gås eller storfugl. Eventuelt når du begynner å skyte veldig mye. Det baler fort på seg med den der ladinga, og du ender opp med å bruke like mye penger på stæsj som du ville brukt på noen esker fabrikkladd ammo. Federal American Eagle har gått bra i børsa mi og er rimelig.

Link to comment
Share on other sites

Først av alt vi jeg si, etter en del erfaring, at hvis rifla skal brukes primært til rypejakt med fabrikkammo ville jeg ikke valgt 223Rem.

Skal rifla brukes som eneste småviltrifle, ok, da er 223Rem er greit kompromis.

 

Fabrikkammo i 223Rem med helmantel er det ikke mye av, og det som er det er laddet til annet formål en primært rypejakt. Patronene gir høy hastighet, og selvfølgelig også mer kjøttødeleggelse. Det er ikke alle som er så nøye på om dem ødelegger kjøtt, men på ei rype er det ikke mye å spise i utgangspunktet så jeg ville forsøkt å ta vare på det som er.

 

Etter å ha skutt "noen" ryper med rifle de siste 20 årene så har jeg gjort meg erfaringer med 22lr til 6,5x55

Min favorittladning er ei 55grains kule i kal 224 i 800ms (utgangshastighet), jeg brukte en 222Rem men det er egentlig ikke så nøye hvis man lader selv. Lader man selv og har ei rifle i feks 223Rem som stabiliserer 55grains kuler i så lav hastighet som 800ms så er det yppelig.

Jeg har skutt noen ryper med ladninger som har gått fra 900ms og oppover men det har ikke vært noe suksess.

 

Og så var det presisjon da, de aller fleste rifler treffer ei rype på 150 meter, om skytteren gjør jobben. Men jeg mener det er for dårlig, man skal ikke bare treffe ei rype, men også kunne plasere skuddet med rimelig stor sikkerhet!

Jeg skyter i overgang hals/kropp og kula unngår dermed å ødelegge kjøttet, for meg er dette viktig. Har jeg ikke en posisjon som gjør at jeg med stor sikkerhet kan plasere kula her skyter jeg ikke.

 

 

edit :!: og en ting til.. hvis du invisterer i ei presis rifle tilpasset bruksområdet så kommer du til å legge igjen hagla! Jeg benytter kun rifle på rypejakt fra først på oktober og ut sesongen.

Link to comment
Share on other sites

Bare for og gjøre forvirelsen total kan jeg si at 308win passer bra på rype jakta :mrgreen:

 

Nei men for og være litt tilbake til tema. Kjøp ei rifle i 223rem og noen asker med div ammo og tren og skyt med dette så drar du på jakt og skyter ei rype eller flere :wink:

 

Ps. 6.5 har mye mere rekyl enn 223rem(dvs du må trene mere med den for og bli flink til og trefe rypa)

Link to comment
Share on other sites

Ja, strengt tatt. Seksogenhalven er ok, til rypejakt. Ofte svært presise våpen, og ladd til et fornuftig nivå så er det ikke noe i veien for å benytte til rypejakt.

Men personlig liker jeg de små patronene bedre, de er liksom passe stor, 22hornet, 221, 222 kanskje også 223...

Link to comment
Share on other sites

6,5x55 er et fint rypekaliber selv om man ikke lader selv. Problemet er at rikosjettene flyr ganske mye lengre enn med 223. Man skal selvfølgelig ha sikker bakgrunn hele tida, men det hender av og til at det flyr en "hyler" langt av gårde.

Nei dette er mye mer individuelt fra kule til kule, fra stein til stein som gir rikosjett. Ofte kan ei .223 fly like langt eller lenger enn en 6,5, så det finnes vel ikke statistikk på det?

 

For å gjør forvirringen total hos trådstarter så kan jeg jo føye til at .30-06 og gjør en glimrende jobb på rypa! :D

 

Hvis det er di første rifle du planlegger nå, så ville jeg sett på 6,5x55 framfor .223. Flattskytende nok, og presisjonen er på topp, står bare på skytteren. Og så har du ei rifle som er tillatt til all jakt i Norge dersom du skulle få muligheten til det.

Link to comment
Share on other sites

Du må rett og slett prøve deg fram, slik at du kjenner kulebana. Og so må du trene masse. rype på 150m med 223 går, men det er ikkje enkelt.

 

er det ikke enkelt med en 223, så er det ikke enkelt med et hvilket som helst annet kaliber heller..

223 er vel noen av de mest flattskytende vanlige kaliber opptil 200 meter?

Link to comment
Share on other sites

223 er vel noen av de mest flattskytende vanlige kaliber opptil 200 meter?
Etter min erfaring er det ikke kulefall som er det største problemet man har ved jaktskyting. De aller fleste kalibere skyter flatt nok for praktisk jakt for 98% av jegerne, så lenge man velger et kaliber som er sånn noenlunde tilpassa viltet man jakter på (man velger f.eks. ikke .45-70 til fuglejakt ;) ). Problemet når holdene begynner å strekke seg mot maks er i de aller fleste tilfellene vinden. Og når det gjelder vind stiller .223Rem med handicap sammenlignet med f.eks. 6.5x55.
Link to comment
Share on other sites

er det ikke enkelt med en 223, så er det ikke enkelt med et hvilket som helst annet kaliber heller...

 

Du misforstår meg litt. Det eg meinte var at det er i utgangspunktet ikkje enkelt å skyte rype på 150 m, men .223 er eit av kalibera det går med (forutsatt at presisjon og skyteferdighetar er på plass).

Andre kaliber igjen, går det praktisk talt ikkje an med (22lr, 45/70, og ein del andre).

Link to comment
Share on other sites

Ammo'en er nok i utgangspunktet dyrare i 6,5 enn i .223. Alt er større, so det er nesten litt logisk. Du kan få litt billegare gjennom skyttarlag etc. i 6,5 og etterkvart sikkert i .223 i og med at denne skal komme i DFS.

 

Det er mest å spare på å lade sjølv i 6,5. I .223 trur eg forskjellen er so liten at du skal drive på ei stund før du har "tjent inn" ladeutstyret. (Men e no mykje artigare å kose seg med pressa i laderommet enn å dra kortet på butikken då :D )

Ved heimelading, med begge dei patronane, har du ein kjempefordel med fleksibilitet, du kan skreddersy oatronar til ditt bruk som ikkje butikken kan levere. Sånn sett er det meir å hente i .223, fordi utvalget av fabrikkammo i alle fall forløpig er mindre her enn i 6,5.

 

Uansett so trakka du ikkje feil med noken av desse kalibera, verken til praktisk bruk, tilgang, heimelading eller pris.

Fordel 6,5: du kan bruke den til storvilt.

Fordel .223: litt billegare ammo

Link to comment
Share on other sites

Skal rifla brukes til alt mulig av småvilt så gå for en 223 og kjør standardladninger, enkelt og greit, det blir ikke ideelt men brukbart. Samme gjelder 6,5'en..

Skal rifla brukes spesielt til rypejakt finnes det bedre kaliber en de to der med fabrikkammo/ hjemmeladd til standardtrykk/standardladning.

Men både 223 og 6,5'en kan lades med meget egnede ladninger for rypejakt. Stikkord; redusert hastighet.

 

Prismessig så er det ikke så stor forskjell på 223 og 6,5 til hjemmelading.

 

edit: ser at VestlandsJeger ikke er helt enig med meg på siste punkt

Link to comment
Share on other sites

Ammo'en er nok i utgangspunktet dyrare i 6,5 enn i .223. Alt er større, so det er nesten litt logisk.

Sikker på det...? Har gang på gang opplevd at ammo i .30-06 av samme merke er rimeligere enn til .222 og .223, det har med hvor mye ammo som produseres fra fabrikk. Regner med 6,5x55 er vanligere enn .223, hvis en ser bort fra militærammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

80Amax i 900ms driver ikke stort mer enn en 130VLD i 900m/s
:shock: Hvis du pisker en 80gr A-Max opp i 900 fra ei .223-hylse, lader du en god del friskere enn hva jeg ville drømt om å gjøre, selv i halvfylla. Her er noen data fra Quickload. Først med normal jaktpipelengde, 57cm:

 

Cartridge: .223 Rem.
Bullet: .224, 80, Hornady A-MAX 22832
Cartridge O.A.L.: 2.260 inch or 57.40 mm
Barrel Length: 22.4 inch or 570.0 mm

Powder      Charge   Fill   Vel.   Pmax
           grains   %      m/s    bar
Norma 201    24.5   105.4   901   5134   !DANGEROUS LOAD-DO NOT USE!
Norma 202    24.5   109.5   900   5096   !DANGEROUS LOAD-DO NOT USE!
Norma 203B   25.2   110.7   899   4766   !DANGEROUS LOAD-DO NOT USE!
Vihta N133   24.2   116.2   899   5848   !DANGEROUS LOAD-DO NOT USE!
Vihta N135   25.0   121.2   902   5390   !DANGEROUS LOAD-DO NOT USE!
Vihta N140   25.2   115.2   899   5321   !DANGEROUS LOAD-DO NOT USE!
Vihta N540   26.3   114.3   901   5352   !DANGEROUS LOAD-DO NOT USE!
Vihta N150   26.2   122.0   901   5270   !DANGEROUS LOAD-DO NOT USE!

 

Så med 70cm banepipe:

Cartridge: .223 Rem.
Bullet: .224, 80, Hornady A-MAX 22832
Cartridge O.A.L.: 2.260 inch or 57.40 mm
Barrel Length: 22.4 inch or 570.0 mm

Powder      Charge   Fill   Vel.   Pmax
           grains   %      m/s    bar
Norma 201    23.5   101.1   899   4446   !DANGEROUS LOAD-DO NOT USE!
Norma 202    23.5   105.0   899   4422   !DANGEROUS LOAD-DO NOT USE!
Norma 203B   24.2   106.3   899   4135   ! HOT LOAD !
Vihta N133   23.3   111.9   901   5150   !DANGEROUS LOAD-DO NOT USE!
Vihta N135   24.0   116.3   901   4644   !DANGEROUS LOAD-DO NOT USE!
Vihta N140   24.3   111.1   901   4678   !DANGEROUS LOAD-DO NOT USE!
Vihta N540   25.3   109.9   901   4652   !DANGEROUS LOAD-DO NOT USE!
Vihta N150   26.2   122.0   901   4527   !DANGEROUS LOAD-DO NOT USE!

Dette er langt over hva jeg tar sjansen på, mine børser er trykkprøvet til 4200 bar :? Jeg synes ærlig talt ikke du bør legge ut påstander om slike prestada fra en .223, det kan være farlig hvis noen bestememr seg for å ta deg på ordet :!:

 

:arrow:Dette er farlige ladninger, ta ikke sjansen på å bruke dem!

 

Hvor nær rødstreken du ligger med 130gr VLD i 900 fra en seksogenhalv får noen andre vurdere, jeg har aldri lada 6.5x55

Link to comment
Share on other sites

Sikker på det...? Har gang på gang opplevd at ammo i .30-06 av samme merke er rimeligere enn til .222 og .223, det har med hvor mye ammo som produseres fra fabrikk. Regner med 6,5x55 er vanligere enn .223, hvis en ser bort fra militærammunisjon.

 

Nei, ikkje sikker :)

Var kanskje kjapt konkludert det der, men meinar å ha sett at du får treningsammo i .223 ned i 2-3 kroner smellen. Eg betala i alle fall oppunder 5 kr for golden target i 6,5 når eg trenger nye hylser.

Kjeme jo heilt an på kva tibud du får, og kva kontaktar du har. Har ikkje gjort noken større undersøking på dette, so ta alt dette med ei klype salt.

 

edit: skriveleif

Link to comment
Share on other sites

Når jeg jakter rype med rifle foregår jakta i høyfjellet og uansett hvor god den fysiske formen er så blir den aldri god nok til at jeg kan legge meg ned like rolig som på skytebanen og skyte rypa i halsen på hundre meter.(det greier jeg knapt på skytebanen heller). Pulsslagene er som regel så kraftige etter å ha forsert den ene bratta etter den andre, at rypa hopper inn og ut av siktebildet som en annen jojo.og det til tross for at jeg har vidvinkel :D .

Man kan jo selvsagt ligge til man får hvilepuls,men ofte er det veldig ubekvemme skytestillinger man får i bratt fjellterreng,og huff så kaldt det er å ligge på bakken også :lol:

 

Jeg bruker 222 rem,helmantel nedladet og/eller ferdigrulla,og jeg prøver å sentrere trådkorset mitt i rypa slik at jeg har mest mulig å gå på til alle kanter for størst mulig sjangs for mat i gryta og med den ammoen jeg bruker så er ikke det noe problem såfremt avstanden ikke blir for kort.

 

Mitt råd. Kjøp 223 så har du ei rifle som funker bra til alt småvilt.Lett og skyte tett med,og ikke smeller det så gæli heller. Skal du bare skyte rype o.l. så prøv ei 22 hornet.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder rypejake med .223 har jeg ikke hatt noen store problemer med enorme kjøttødeleggelser. OG jeg bruker federal american eagle, mener de er 55 grains(?). Høy hastighet har de hvertfall, men resultatet i rypene har på alle blitt et rundt hull rett gjennom brystet og hele fuglen, ikke noe "sprengt" rype som noen mener man oppnår.

 

Men når det er sagt så har jeg ikke skutt på ryper som har sittet særlig nærmere enn 60-70 meter... Jeg kan kanskje tenke meg at .223 på rype 15 meter unna vil bli litt "pizzafyll".

 

Man kan altså ikke få i pose og sekk, går man med hagle har man muligheter på kortere hold, det samme med 22.lr. Går man med .223 mister man kanskje disse sjansene (jeg mener hvertfall det er meningsløst å skyte på vilt som det er stor sjanse for å ødelegge), men det kan godt være du tar igjen for dette med sjansene du får på rype som sitter rundt 100 meter borte. Det er ratt og slett et lite lotteri, og som regel skulle jeg ønske at jeg gikk med hagla hver gang jeg er ute med min .223 og omvendt :P

Edited by Guest
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Når jeg jakter rype med rifle foregår jakta i høyfjellet og uansett hvor god den fysiske formen er så blir den aldri god nok til at jeg kan legge meg ned like rolig som på skytebanen og skyte rypa i halsen på hundre meter.(det greier jeg knapt på skytebanen heller). Pulsslagene er som regel så kraftige etter å ha forsert den ene bratta etter den andre, at rypa hopper inn og ut av siktebildet som en annen jojo.og det til tross for at jeg har vidvinkel :D .

 

Akkurat det der kjenner eg meg igjen i, kondisen er IKKJE kva den eingong var. Ellers så er det fine med vinterjakta på rype, at ein kan observere og snike seg innpå, for så og slappe av litt og la skuddet går. Har ikkje brukt min .223 til denne type jakt, kun testa med .22 LR så det med kjøtt ødeleggelser har eg ikkje så mykje peiling på. Men halsgropa eller i kroppen opp mot ryggen, hvis ein skyt frå sida, bør vel være fint for å ikkje ødelegge dei fine bryst filetene.

Link to comment
Share on other sites

Til dem som opplever at "kondisen ikke er god nok" og at "rypa spretter ut og inn av kikkertsiktet" :mrgreen:

 

Da går dere for fort!

 

Helt seriøst!

 

Rypejakt med rifle er ikke en sport hvor det gjelder å gå masse, sitte rolig med kikkerten, observere, flytte seg litt.. og går jeg i terreng der jeg mistenker det er fugl så bruker jeg kikkerten hele tiden, altså for hvert skritt jeg tar, som avdekker nytt terreng så bruker jeg kikkerten! Da blir det heller ikke mye puls når det skal skytes..

 

Hvor mye kjøttødeleggelse som man godtar er opp til hver enkelt, jeg godtar nesten ingenting. Og har tilpasset ammo og våpen etter det. Og kjøttødeleggelse er ikke bare ryper som er skutt i filler, men også de som forsvinner skadeskutt.

Derfor er det altid et kompromiss mellom høy fart = god effekt og lav fart= 22lr.

Link to comment
Share on other sites

Man kan altså ikke få i pose og sekk, går man med hagle har man muligheter på kortere hold, det samme med 22.lr. Går man med .223 mister man kanskje disse sjansens (jeg mener hvertfall det er meningsløst å skyte på vilt som det er stor sjanse for å ødelegge), men det kan godt være du tar igjen for dette med sjansene du får på rype som sitter rundt 100 meter borte. Det er ratt og slett et lite lotteri, og som regel skulle jeg ønske at jeg gikk med hagla hver gang jeg er ute med min .223 og omvendt :P
Det er til slik jakt at en drilling med kulepipe i 5.6x52R er perfekt. 800 m/s utgangshastighet på kula gir lite spreng, og man har to haglskudd kjapt tilgjengelig 8) Bare så synd at de koster så mye...

 

PS:

Prøv (i QL!) 26gr N550 og 58mm COL, 740mm løp eller

27gr N550 (eller N19) og 62mm COL, 900m/s er godt innenfor rekkevidde med 3800bar

:arrow: "Hot load" og 110+ % fyllingsgrad i hylsa. Det skal jaggu knase godt når du setter den kula. Hver sin smak. Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jakt-kondis er faktisk veldig smart å trene opp!

Og man bør kjenne sin form :wink:

Løp noen meter, skyt et par skudd på skiva. Legg ned igjen børsa og løp litt til!

Lær å kjenne kroppen og treffsikkerheten din under kontrollerte omgivelser før du tester den ut på viltet.

Det er mitt klare råd!

Er redd mange får seg noen overraskelser de første gangene da.

Det gjorde jeg. Skal ikke rare pulsen til før børsa hopper :oops:

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår, tusen takk!

 

Eller, egentlig så forstår jeg ikke, da jeg får så mange ulike råd om kaliber. Men en ting er sikkert, og det er at jeg må trene. Men det er jo så mye styr med å melde seg inn i skytterlag og møte på treninger und zu weiter, und zu weiter! Kanskje jeg skal høre med de i jegerlaget mitt? Det må da være noen der som har skutt inn rifler! :lol:

 

Så var det dette med pris. Kan man få en pakke med rifle, sikte og lyddemper montert til 10-15 høvdinger uavhengig av om det er .222, .223, 6,5x55mm eller .308? Når eg skal kjøpe gevær om en stund, har jeg en relativt mye bedre økonomi enn jeg har nå, for å si det sånn.

 

Jeg kommer sikkert til å prøve meg på å lade selv. Hvilken av disse er "best"?

http://www.interarms.no/ladesett_page.htm

Link to comment
Share on other sites

Uansett:

Problemstillingen "treffe rypa, i motbakke og liggende vondt" overskygger langt kulebane, vind og fortreffeligheten til ethvert kaliber.

"Dødelig-ligge-stille-på-stedet" treffområdet er f.eks. langt mindre ennn DFS sin 10er @200m, og en er nok mer tjent med å trene enn med å diskutere kaliber og ladning.

Om ikke annet, så er vi ihvertfall ganske enige her :)

 

egentlig så forstår jeg ikke, da jeg får så mange ulike råd om kaliber.
Ikke merkelig. Folk er forskjellige, smak varierer, kalibere er forskjellige. Prøv f.eks. å spørre her inne hva slags hund du bør kjøpe deg og se hvor enige folk er :lol: Du må nesten tenke sjøl og finne ut hva du har lyst på og trenger.

 

Men en ting er sikkert, og det er at jeg må trene. Men det er jo så mye styr med å melde seg inn i skytterlag og møte på treninger und zu weiter, und zu weiter!
Er det det, da? Dette gjelder jo nesten uansett hva du skal trene på, det.

 

Så var det dette med pris. Kan man få en pakke med rifle, sikte og lyddemper montert til 10-15 høvdinger uavhengig av om det er .222, .223, 6,5x55mm eller .308?
Uten lyddemper: Ja. Med lyddemper: Kanskje, avhengig av pris på børse og kikkertsikte
Link to comment
Share on other sites

Men det er jo så mye styr med å melde seg inn i skytterlag og møte på treninger und zu weiter, und zu weiter!

 

Er du sikker på at du må melde deg inn, har du spurt skytterlaget? En del skytterlag kan nok være sære der, men det er nå mange som ikke forlanger medlemsskap for at noen trener litt på banen deres innenfor godkjente skyttertider. Selvsagt ønsker de innmelding, men det er vel ofte også at det ikke forlanges.

 

Om du ikke har spurt skytterlaget, vil jeg gjøre det først. Kanskje kan du trene litt uten å melde deg inn?

 

Å møte på treninger.... vel, skal man trene, så må man jo møte opp, ikke sant? I ditt tilfelle er det ikke optimalt å trene sammen med de andre, da du vil trene på litt forskjellige avstander, dyrefigurer, teste ammo, etc. Best å være der alene da. Skytebanen har sikkert bestemte tider da det er åpent for skyting, og bor du så nære burde det være mulig være der uten etablerte treningsdager, men innenfor godkjente skytetider.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Er det noen som har prøvd tyngre "premiumkuler" som Swift Scirocco 75 gr i 223 til rype eller andre små fugler? Vil disse åpne seg i en såpass liten fugl og lage kjøttkaker eller kan dette funke bra?

 

Tenker spesielt på Scirocco kula da det hadde vært optimalt med samme kule til rådyr, hare og rype...

 

Hastigheten på kula blir jo ikke spesielt høy så jeg håper det kan funke.

Link to comment
Share on other sites

howa 1500: 4900kr (har ikke prøvd denne selv da det ikke er min type børse, men de sier den er svært bra i forhold til pris.

Bushnell trophy 3-9x40: 1200-1500kr

montasjer: 500kr

reim: 200kr

 

totalt: 6800-7100kr

hvis du skal ha demper, må du vel legge på 3000-5000kr

Link to comment
Share on other sites

Har skutt min del ryper med rifle jeg og, og ønsker/ønsket nok og å bruke de minste kalibrene opp til 223.

Men etter hvert er jeg litt mer usikker, synes ikke disse 224 kulene alltid har ønsket effekt, og rypene kan fly et godt stykke etter selv gode skudd, og tro meg disse halsgrop skuddene er ikke alltid like enkle å få plassert med høy puls, trippende ryper, problem med å finne skytestilling som gjør at man ligger helt støtt, vind, kalde fingre osv.

Men har nå uansett tro på at butte kuler er bedre en spisse i disse kalibrene, man oppnår bedre sjokk effekt i viltet, kuler som Norma sin 50g og S&B sin 45g helmantel kule.

 

6,5x55 har mange gode kuler f.eks Lapua sin cutting edge og vil tro at den har bedre effekt på rypene en de fleste 224 kuler.

Liker og hastigheten i 6,5x55 som ikke er i nærheten av ferdigrulla i 223. I dag hadde jeg gått for 6,5x55 før 223.

Det som blandt annet opptok meg før var at jeg ikke ville ha disse kraftige rifle smellene som 6,5x55 ga da jeg ofte jakter i nærheten av hytter og i fjellene rundt hus og gårder, har skutt mye med 222 og 223 og de smeller jammen godt de og. Unntatt om vinteren, virker som snø demper smellet mye synes jeg. Idag får man jo lyddemper som neste eliminerer dette problemer da, eller man kan selvfølgelig velge 22wmr eller 22 hornet som ikke er like ille som de andre jeg har nevnt.

Link to comment
Share on other sites

De relativt få rypene jeg hittil har skutt med Normas ganske så spisse helmantel i 5.6x52R har dødd stille og rolig uten noe tull, men så har jeg kanskje vært litt heldig med treffene også, da. Så det kan godt hende at ammoen "din" vil funke helt fint.

 

Det viktigste er at ammoen er presis i børsa di og at du er i stand til å treffe riktig. Alt annet er faktisk av mindre betydning. Hvis du får den Partizan-ammoen til å samle innafor en femkroning på 100 meter, gjerne bedre, bør du bruke den og samle erfaring (mao. få skutt noen ryper med den). Hvis du etter et knippe skutte ryper har lyst til å prøve noe annet, kan du begynne å tenke på kulevalg og slikt :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...