Jump to content

Hvordan bruke .223 til rypejakt?


Hansen

Recommended Posts

Er det noen som har prøvd tyngre "premiumkuler" som Swift Scirocco 75 gr i 223 til rype eller andre små fugler? Vil disse åpne seg i en såpass liten fugl og lage kjøttkaker eller kan dette funke bra?

 

Tenker spesielt på Scirocco kula da det hadde vært optimalt med samme kule til rådyr, hare og rype...

 

Hastigheten på kula blir jo ikke spesielt høy så jeg håper det kan funke.

 

Ingen som har prøvd noe sånt? Eller Barnes 70 gr TSX?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke noe i mot at dere holder liv i tråden altså, selv om den strengt tatt er litt gammel.. :)

 

Nå har det seg slik at jeg reiser til USA og går på skole der borte fra August 09 til May '10. Så jeg tror ikke det blike det blir riflekjøp før om ca. et år, med andre ord neste mai.Hvis jeg klarer å plukke med meg et leupold-kikkertsikte til halve prisen av her hjemme der borte, så er det kanskje greit å ta det med seg hjem?

 

Men favoritten blant folket er da 6,5? Eller 223? Litt vanskelig å si her, og jeg har uheldigvis ikke noen stor jakt-omgangskrets, så jeg har egentlig ikke muligheten for å prøve å skyte med noen av de før jeg kjøper tror jeg. Kan muligens prøve å ta en tur på banen med en "gammel ørn" jeg var på jakt-tur med en gang... :P

Link to comment
Share on other sites

Det var det med trening da.

 

Jeg er ikke medlem i skytterlag, og selv om skytebanen ligger 5 min fra huset mitt, så må jeg vel være medlem der for at jeg skal kunne få bruke den. Hvis en bonde lar meg få bruke en flik av jordet hans (oppi huttiheiti) til trening, er det da lovlig?

 

Vil foreslå å melde deg inn i skytterlaget slik at du får brukt banen. Det ender med at man trener mer om man er i et miljø og når man kan ligge under tak når det er dårlig vær. (hvis det er tak på den banen da ;P) Dessuten kan sikkert skytterlaget få tak i billieger ammunisjon en man gjør som privatperson.

 

Men for all del, det er ingen lover som sier at man ikke kan drive litt skyting på egen basis "oppi huttiheiti"! :)

Link to comment
Share on other sites

Sikkert en god ide det.

 

Forresten, jeg undersøkte på et amerikansk forum, og de sa at centerfire til rype er helt forferdelig, og beskyldte meg for å være sadist når jeg sa jeg hadde lyst å skyte ryper med .223 eller .308. Og ja, det var et jaktforum.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...