Jump to content

Godt det ikke var et våpen med #Gardena" låsing!


220 swifty

Recommended Posts

Det er vel en grunn til at nyere/bedre kontruksjoner et "tette" bak sluttstyket feks. RX Helix. Som jeg personlig er mere komfortabel meg. Da er det jo låsekassa som tar vare på sluttstykket når det kommer feil vei å ikke jeg, ser på det som en stor fordel.

 

220 swifty

Link to comment
Share on other sites

Hvis det kommer feil vei, ikke når. Se filmen over for samme situasjon som bildet du viser til.

Og sannsynligheten for at låsen svikter er der intet grunnlag for å påstå at er større enn for at tennstiften på en boltrifle ryker og fyrer av et skudd med hevarmen i åpen stilling. Det har også skjedd, mer spesifikt på en serie våpen fra Schultz&Larsen, men ingen startet svertekampanje rundt det. S&L håndterte forøvrig situasjonen svært bra overfor kundene.

Link to comment
Share on other sites

Uten å hetse Blaser r93... Jeg tror hvis man tester situasjonen lik den TS beskriver ville sluttstykket kommet rett bakover med en voldsom kraft.

Link to comment
Share on other sites

Grevlingen1; Så du videoen i post nummer to? Det trådstarter viser til er direkte sammenlignbart med denne videoen. I tilfellet trådstarter linker til er det avfyrt en patron med kule større enn kaliberet på pipa. I videoen i post nummer to er pipa blokkert noen cm inn. Jeg kan ikke se at sluttstykket på blaseren kommer rett bakover med voldsom kraft. Kan du?

Link to comment
Share on other sites

Videoen HP viser har ingen relevans. Der har ikke kammertrykket vært noe særlig høyere enn normalt, så den sier ingenting om hva låsen tåler. Dette er fordi hindringen sitter for langt inne i løpet.

 

En R93 ville som alle andre rifler blitt sprengt i ett slikt tilfelle. Jeg har aldri sett bilder av sprengte slike som ikke har sendt sluttstykket bakover.

Link to comment
Share on other sites

Dette blir ikke helt den samme diskusjonen HP. Dette er en tenkt situasjon hvor man garantert får sprengt mekanismen, så her er det bare snakk om hvordan geværet går i oppløsning, ikke om den er sterk nok.

 

Noe tilsvarende har skjedd med en Weatherby, hvor skytteren avfyrte flere patroner i 7mm rem mag i ett gevær kamret i .270 Weatherby mag. Skyttern fikk sluttstykket igjennom ansiktet.

Link to comment
Share on other sites

I et anfall av ekstremt leihet av diskusjoner om sikkerheten til Blasers rifler, sendte jeg nettopp en mail til Blaser og spurte om de har testet dette, eventuelt om de kunne tenke seg å gjøre det. Henviste til bildet på facebook og nettopp denne diskusjonen, samt at forestillingen om flygende sluttstykker fortsatt nok er en grunn til at noen lar være å kjøpe Blaser. Skal bli spennende å se hva de svarer, eller om de svarer i det hele tatt. For alt vi vet har de testet det og fått flygende sluttstykke som resultat.. eller kanskje de har testet det og ikke fått det resultatet.. eller kanskje de overhode ikke har testet det.

 

Vi får se hva/om de svarer.

Link to comment
Share on other sites

Litt av det siste taler sa..

 

Jeg vil tro at Blaser har testet riflene sine grundig

Hadde de sett at sluttstykkene skulle komme flygende tilbake, kappe av deg fingeren og gjøre deg blind, så ville de ikke solgt det til allmenningheten.

 

Men det sagt, så har det jo skjedd tidligere...

blaser_08_web1.jpg

blaser_09_web_01.jpg

BLASER1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Videoen HP viser har ingen relevans. Der har ikke kammertrykket vært noe særlig høyere enn normalt, så den sier ingenting om hva låsen tåler. Dette er fordi hindringen sitter for langt inne i løpet.

 

En R93 ville som alle andre rifler blitt sprengt i ett slikt tilfelle. Jeg har aldri sett bilder av sprengte slike som ikke har sendt sluttstykket bakover.

Link to comment
Share on other sites

At dere gidder - :!::?::!:

 

Men gidder dere, får jeg vel gidde jeg også? :roll:

 

Våpensprengninger kan skje, med alle våpen (kanskje unntatt luftvåpen - og bue!). Siden det skytes milliardvis av skudd hvert år, verden rundt, er det noen "Murphy"-tilfeller, her og der. Vi har jo hatt masse tråder om det før - f. eks. en om hvordan en Krag-Jørgensen går i lufta, hvis noen skulle stappe patronen full av pistolkrutt.

 

Dette - eller i hvert fall tennhettepunktering - har jo våpenkonstruktørene tenkt på, fra tidenes morgen, og de har prøvd å eliminere, motvirke, eller hvertfall minske disse farene. Det har de greid, i såpass stor grad at jeg ikke er redd for å skyte med velholdte våpen av hvilken som helst konstruksjon, inkludert Blaser.

 

De som har fulgt med i mine skriverier, vil kanskje ha fått med seg at jeg ikke er særlig positiv til diverse "ingeniørbørser". Det kommer ikke av sikkerheten, men er fordi konstruktørene prøver å finne "en genial løsning på et ikke-eksisterende problem", og i den prosessen konstruerer nye problemer, som gjør at den klassiske boltmekanismen fortsatt ikke er plassert på historiens skraphaug.

Link to comment
Share on other sites

En måte å unngå feilmating er å redusere kalibervalg til 2 eller 3 av hver type vilt, dvs .22lr, .22 hornet, .223rem til småvilt, og .308, .338lm til storvilt og et par elefantsafari greier. Det må være patroner som synlig ikke kan forveksles med aktuelle våpen til et kaliber.

Det virker som om pistoler fordøyer feil ammo mye bedre.

 

Link to comment
Share on other sites

Det er viktig å forstå forskjellen på å sprenge kammeret og/eller låsingen på grunn av overtrykk, og det å sprenge pipa, ved å skyte en ny kule igjennom en som er i løpet.

 

Ut fra det du sier der er det altså ingen grunn til å trekke Baser inn i denne tråden i det hele tatt.

Vel, det er jo dette som er poenget. R93, er ett eksempel på en løsning hvor man ikke har designet den for å sprenges på kontrollert måte, slik at skytteren blir minst mulig skadet.
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Har lest om en som hevder at blaserladere bør helpresse. Han mente på at necksizeing gjorde at sluttstykke ikke ville lukkes 100% ved rolig repetering og dermed gi klikk som nevnes i artikkelen. Noen som har vært borti dette? Iflg. artikkelen skal ikke tennstiften sette av tennhetta, men jeg er ikke så veldig hypp på å teste dette ut riktig enda

Link to comment
Share on other sites

Kammeret er trøkkfullt av gamle, grinete drittgubber som ikke liker Blaser..

 

 

..simpelthen fordi de selv ikke ser vitsen med noe mer avansert enn deres ombygde HV-Mauser med en Tasco 3-9x40mm og hjemmesagd stokk :wink:

 

jeg er verken gammel, grinete eller gubbete..men jeg liker ikke alt ved Blaser heller...har eid en Blaser R8 og angrer ikke på det..men liker mye bedre Heym'n min..

men så er den dobbelt så dyr som Blaser'n jeg hadde..og kvalitet følelsen er langt høyere på Heym etter min mening

Blaser har helt klart noen smarte løsninger og funksjoner

Link to comment
Share on other sites

Beklagelig at noen må oppleve noe sånt.

 

 

Divisionschefen för jaktavdelningen Niclas Persson säger att han hört talas om olyckan men att Christer Svensson inte varit i kontakt med Normark.

– Vi vet ingenting mer än det som är skrivet om i tidningen.

 

Har det inträffat olyckor med Blaser R 93 tidigare?

– Det vet jag inte på rak arm. Jag tror att det i Tyskland fanns ett fall, men där handlade det om överladdad egentillverkad ammunition. Mig veterligen har det inte hänt några andra olyckor med Blaser R 93.

 

For meg er det utrolig at representanten for den svenske importøren ikke har hørt om flere av ulykkene.

Link to comment
Share on other sites

Ser at amerikanerene klager over prisen på Blaser..prisen på blaser er vel nok så normal med tanke på tysk produserte våpen..

men man ser jo i videoen (post #2) hva slags kvalitet de spyr ut over der...finnes sikkert kvalitet rifler i amerika som kan måles med tysk..ikke vet jeg men det blir ikke til den prisen amerikanere forventer og kjøpe våpen til

mulig jeg tar feil men var ikke veldig imponert over Browning og Remington i videoen..angående ulykker med Blaser har jeg ikke hørt om noen spesielle før nå men så har jeg ikke aktivt sett etter heller

Link to comment
Share on other sites

Har sett flere blasere på vår skytebane som har klikket fordi sluttstykket ikke har vært helt framme.At sluttstykket ikke er helt framme er naturligvis skytterens feil,men at det skal være mulig å gjøre et avtrekk med sluttstykket i en slik posisjon må da være svært betenkelig.

Et eksempel med en ny R8 der eieren var for forsiktig med å skyve fram sluttstykket klikket det flere ganger og hver gang ble det merke i tennhetta.

Link to comment
Share on other sites

Har sett flere blasere på vår skytebane som har klikket fordi sluttstykket ikke har vært helt framme.At sluttstykket ikke er helt framme er naturligvis skytterens feil,men at det skal være mulig å gjøre et avtrekk med sluttstykket i en slik posisjon må da være svært betenkelig.

Et eksempel med en ny R8 der eieren var for forsiktig med å skyve fram sluttstykket klikket det flere ganger og hver gang ble det merke i tennhetta.

Dette du snakker om her angående sluttsykke og avtrekk var en av grunnene til at jeg solgte min Blaser

dette var ikke noe jeg var så veldig imponert av..har skjedd meg et par ganger når jeg øvde på hurtige skudd og i stresset øyeblikk ikke dyttet sluttsykke helt frem

ville vært ille om dette skjedde på jakt på farlig villt som kom i mot

verste som kan skje da er at man må lade helt omigjen før et skudd kan tas

helt klart at det ville vært min feil om ikke sluttstykke var ført helt frem men at dette skal kunne ha livstruende konsekvenser forde at man kan trekke av er vel en annen sak

 

 

alvorlige saker i den linken du la til der..:shock::|

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...