Jump to content

EU ønsker forbud mot halvautomatisk våpen


skog

Recommended Posts

Den svenske regjeringen går inn for forbud mot ny erverv av rifler til dynamisk sportsskyting. Som i praksis er et forbud mot dynamisk skyting med rifle..

 

http://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2016/04/ett-steg-narmare-nytt-europeiskt-vapendirektiv/

 

Håper DSSN er på den norske regjeringen som en klegg slik at vi ikke får et slikt forbud her hjemme!

Link to comment
Share on other sites

DSSN sitt forslag med karanteneordning er eneste grunnen til at vi fortsatt får skyte dynamisk rifle i norge! Så enkelt er det.

 

Tok en rask sjekk, jeg har over 40 matchepoeng i 2016! da inkludert 2(straks) 3stk L3.... jeg har ca 0 forståelse for at matchpoeng kravet er for høyt. Da har jeg bare skutt de matchene jeg synes er kule og kost meg.

 

Vi har nye skyttere, som ikke har hatt kurset 6mnd engang, og selv de har en haug og langt forbi alle krav.

 

Dette går på interesse og prioritering, jeg er behjelpelig til folk som sliter med å finne matcher, flere er ikke så gode på data, ikke husker reg datoer endel er S og SS, og alle får hjelp. Da jeg ikke vet hvor det stopper/er problematisk for deg er deg dog vanskelig å hjelpe.

Link to comment
Share on other sites

Vi må ikke være så mistenksomme at vi går løs på våre egne. Da kan vi like godt gi opp først som sist.

Du har helt rett :winke1:

Satt med en følelse av at NJFF syntes at dersom andre mister noen konkuransegrener så var det en grei pris å betale - så lenge det ikke gikk utover det rent jaktrelaterte.

Kan jo være at jeg leste mer inn i det enn det var ment.

Link to comment
Share on other sites

Flott for deg, men folk er i forskjellige livssituasjoner. Prøv å få nesa litt opp fra egen navle :)

 

Som nevnt av flere, flere steder. Hadde ikke karantenekravet blitt innført så hadde du ikke behøvd å tenke på hvor mange matchpoeng du trengte for å kjøpe rifle. Jeg kan ikke skjønne hvordan man skal kunne få forklart det på noen tydeligere måte enn det allerede er gjort flere ganger.

Så prøv kanskje å se litt lenger enn din egen nese.

Link to comment
Share on other sites

Det som er litt problemet for oss som bryr oss katta om praktisk uansett er at karantenen har blåst opp "farlighetsgraden" til

HALVautomatiske våpen til ett nivå som ligger langt over hva som rent faktisk er tilfelle og det går ut over alle. :roll:

I USA er aldersgrensen høyere for revolver enn for en MR556. Go figure.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

LIBE i EU har nytt møte i morgen om dette. Jeg tror det er nå de skal begynne med å forme der endelige forslaget. Hvis høyre lener seg på EU så kan det godt hende EU fjerner totalforbud. Og hva vil Høyre gjøre da? Jeg mistenker at de er tåkete om dette fordi de kan fritt plukke hva som er strengest av Gjørv og EU.

Link to comment
Share on other sites

Endelig fikk jeg er svar som ikke var " auto respons ", men svaret er skremmende.

 

" Hei, ......! Takk for at du sier ifra når det er noe du reagerer på. Vi forstår at dette er en sak som skaper engasjement og at folk kan synes at innstramningene i våpendirektivet virker strenge. Du er en av mange som har spurt oss om dette, og vi prøver å gi alle som spør oss et så godt svar som mulig.

 

EU-Kommisjonen fremmet 18. november 2015 forslag til endringer av EUs våpendirektiv (91/477/EØF) om erverv og innehav av skytevåpen. Forslagene har blant annet sin bakgrunn i den økte terrortrusselen, og at det har vært utført terrorhandlinger med skytevåpen mot borgere i flere EU land. Direktivet fastsetter krav til medlemsstatenes nasjonale våpenlovgivning og er schengenrelevant slik at Norge deltar i arbeidsgruppe om dette forslaget. Norge vil måtte tilpasse sitt nasjonale våpenregelverk til de endringer som fastsettes i våpendirektivet.

 

Det mest betente spørsmålet vil nok likevel være hvorvidt vi skal ha et forbud mot halvautomatiske våpen. Forslaget om forbud er i tråd med hva Gjørv kommisjonenkom frem til i 22.juli-rapporten. Hovedformålet med et forbud er å vanskeliggjøre mulighetene for å utføre terroraksjoner og massedrap.

Når det er sagt, så er det fortsatt mye som er uklart fra Gjørv-kommisjonen, og regjeringen jobber med å finne en god løsning på hvilke endringer som skal gjøres i ny våpenlov. Her skal alle hensyn vurderes og veies opp mot hverandre, og vi er klar over at flere av innstramningsforslagene berører enkeltes interesserer,som f.eks. det du nevner her.

 

Norges overordnede posisjon til endringsforslaget er:

Norge støtter Europakommisjonens initiativ for å styrke arbeidet mot ulovlige skytevåpen og mener det er viktig å ha regler som effektivt forebygger ulovlig innehav og bruk av skytevåpen. Norge er opptatt av at restriksjoner knyttes til de områder som utgjør en alvorlig trussel mot den offentlige sikkerhet, slik at tiltakene er forholdsmessige for den store gruppen jegere, skyttere og våpensamlere som kan bli berørt av forslaget.

 

Det er for tidlig å si hvilke konkrete endringer som vil komme da forhandlingene ikke er avsluttet. Målet er å oppnå enighet i rådsmøtet for justis- og innenriksministrene i juni 2016, og deretter starte trilogforhandlinger med Europaparlamentet så raskt som mulig.

Håper dette ga svar på det du lurte på! Ta gjerne kontakt med oss om det skulle være noe mer. Du når oss på vår Facebook-side og på politikk@hoyre.no.

Om du skulle ha innspill til Høyres neste stortingsvalgprogram, så er du veldig velkommen til å bidra. Da er det bare til å gå inn på www.hoyre.no/innspill og skrive inn der det du måtte ha på hjertet.

 

Ønsker deg en fin dag videre! Hilsen ....... "

Link to comment
Share on other sites

Norges overordnede posisjon til endringsforslaget er:

Norge støtter Europakommisjonens initiativ for å styrke arbeidet mot ulovlige skytevåpen og mener det er viktig å ha regler som effektivt forebygger ulovlig innehav og bruk av skytevåpen. Ønsker deg en fin dag videre! Hilsen ....... "

 

Denne setningen er grei, men resten er som andre sier; tåkeprat, og til dels skremmende tåkeprat.

Bare det at de drar fram "våpenkapitelet" i Gjørv- kommisjonens rapport, kan bety at de har skumle planer.

Jeg hadde ærlig talt ventet meg en helt annen holdning fra Høyre.

Link to comment
Share on other sites

satt meg ned og leste "våpenkapittelet" i Gjørv rapporten nå, vet helt ærlig ikke om jeg skal le eller grine.....

 

en rapport full av faktafeil, og et vanvittig negativt syn på våpen i privat eie! at Høyre vil legge denne rapporten til grunn for "videre vurdering" er skremmende!

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut til at flere skyttere/jegere burde sende e-mail, spørsmål gjennom sosiale medier

til stortingspolitikere, lokal politikere etc.

 

Siden jeg fra mange hold får beskjed om at de ikke viste om dette forslaget fra EU.

Stortingspolitikere Høyre, E-mail

 

bjorn.lodemel@stortinget.no

gunnar.gundersen@stortinget.no

olemic.thommessen@stortinget.no

oyvind.halleraker@stortinget.no

elisabeth-robekk.norve@stortinget.no

svein.flatten@stortinget.no

trond.helleland@stortinget.no

nikolai.astrup@stortinget.no

ingjerd.schou@stortinget.no

michael.tetzschner@stortinget.no

svein.harberg@stortinget.no

arve.kambe@stortinget.no

siri.melingsylvi.graham@stortinget.no

anders.werp@stortinget.no

ingunn.foss@stortinget.no

kristin.vinje@stortinget.no

stefan.heggelund@stortinget.no

Nils-Aage.Jegstad@stortinget.no

Norunn-Tveiten.Benestad@stortinget.no

Kristin-Ormen.Johnsen@stortinget.no

Tone.Troen@stortinget.no

bente-stein.mathisen@stortinget.no

henrik.asheim@stortinget.no

mette.tonder@stortinget.no

elin-rodum.agdestein@stortinget.no

Helge.Orten@stortinget.no

Bengt-Morten.Wenstob@stortinget.no

kent.gudmundsen@stortinget.no

mudassar.kapur@stortinget.no

Karstein-Eidem.lovaas@stortinget.no

tina.bru@stortinget.no

margunn.ebbesen@stortinget.no

odd.henriksen@stortinget.no

erik.skutle@stortinget.no

sveinung.stensland@stortinget.no

Eirik.Milde@stortinget.no

Frank.Jenssen@stortinget.no

Sigurd.Hille@stortinget.no

Peter-Christian.Frolich@stortinget.no

Torill.Eidsheim@stortinget.no

harek.elvenes@stortinget.no

regina-nargis.alexandrova@stortinget.no

heidi.lunde@stortinget.no

Solveig-Sundbo.Abrahamsen@stortinget.no

Ove-Bernt.Trellevik@stortinget.no

fbj@stortinget.no

torhild.aarbergsbotten@stortinget.no

 

Nå er det bare å kjøre på med saklige og høflige e-mail, det er nå det gjelder.

Link to comment
Share on other sites

Overraskende nok så får jeg svar fra både Høyre og justiskomiteen, men Høyre vil ikke svare noe konkret...

Et av de positive svarene jeg fikk er fra Jan Arild Ellingsen(FRP), justiskomiteen.

 

Vårt utgangspunkt er å finne en løsning som ivaretar det du påpeker, for vi har samme vurdering som deg. Det jobbes med dette i justisdepartementet nå.

 

Jan A

 

Det som jeg har påpekt er at kun lovlydige borgere følger lover og regler, og er dermed(dessverre) de eneste som vil bli påvirket av disse innstramningene.

Link to comment
Share on other sites

" Hei

Vi er fornøyd med dagens lovverk på dette og mener at Norge har utviklet et god våpenkultur "

Trine Skei Grande, Venstre

 

" Hei!

Vi har ikke diskutert dette i Høyre ennå og vi har derfor heller ikke hatt en gjennomgang av saken slik at jeg føler at jeg kan gi svar. Jeg er imidlertid av den oppfatning at det norske jeger og skyttermiljø består av høyst ansvarsfulle mennesker der oppfølging og egenkontroll er god. Dette vil jeg ha som en ledetråd når saken skal diskuteres. " Stortingsrepresentant Høyre

 

"Hei du!

Vi deler din bekymring om endringene i EU som kan få konsekvenser for oss. Når det (eventuelt) er vedtatt i EU kan det være lite for Norge å gjøre. Jeg har derfor sendt en konkret utfordring til justisministeren som han må svare på i løpet av uken eller starten av neste uke.

https://www.stortinget.no/no/Saker-og-p ... ?qid=65410

Alt godt," Stortingsrepresentant KrF

 

"1. Ønsker Sosialistisk Venstreparti å forby halvautomatiske våpen, og dermed legge ned alt av pistolskyting og øvrig sportsskyting ?Nei

2. Mener dere at skytterne i Norge utgjør en alvorlig fare for offentlig sikkerhet ? Nei

3. Gir dere de som forhandler i Bryssel føringer på hva de skal forhandle om ? Nei

4. Har dere fått med dere at deler av retorikken i EU forhandlingene består av usannheter ? Nei " Rådgiver for Sosialistisk Venstreparti

Link to comment
Share on other sites

Hmm... dette er besynderlig

 

På spørsmål fra Svein Roald Hansen, om hvordan Norge forholder seg til EU direktivet svarer Anders Anundsen følgende:

Europakommisjonen fremla den 18. november 2015 et utkast til revisjon av EUs våpendirektiv. Vi legger til grunn at våpendirektivet er en Schengenrelevant rettsakt. Det medfører at Norge deltar i forhandlingene om direktivet, og at vi vil tilpasse det norske regelverket til de krav som direktivet stiller til vår nasjonale våpenlovgivning.

Link til hele innlegget: https://www.stortinget.no/no/Saker-og-p ... ?qid=64416

 

 

28 Apr 2016, 17:28, publiserer Federal86 følgende svar fra en av Høyres Stortingsrepresentanter:

" Hei!

Vi har ikke diskutert dette i Høyre ennå og vi har derfor heller ikke hatt en gjennomgang av saken slik at jeg føler at jeg kan gi svar. Jeg er imidlertid av den oppfatning at det norske jeger og skyttermiljø består av høyst ansvarsfulle mennesker der oppfølging og egenkontroll er god. Dette vil jeg ha som en ledetråd når saken skal diskuteres. " Stortingsrepresentant Høyre

 

Hvem er det da som forhandler om direktivet fra Norsk side, å ikke minst, hvem sin politikk er det som blir frontet her, når Norges største regjeringsparti fortsatt ikke har diskutert dette internt(?!?) :overrasket:

Vi skjønner jo at vi blir lurt, men de kan jo prøve å skjule det litt bedre...

Link to comment
Share on other sites

Akkurat, dette er kjernen. Vi forhandler, men vi aner ikke hvilken instruksjoner de får og hvem som gir dem. Kan vi få noen av de fra sp eller FrP som har kommet med uttalelser til å ta dette videre ?

 

Sendte forøverig en meget hyggelig Mail til alle på Høyres Mail liste. Kun en svarte...(at han ikke viste)..

Link to comment
Share on other sites

Politikere må ikke tukle med ting de ikke har peiling på:

Jeg forstår dem godt at de er tilbakeholdne, samtlige sentrale byråkrater og politikere ha bestått grunnkurs hos:Kim Ronny Hansen.

Etter det jeg tror har han flyttet til fast adresse i Brussel. (En nordlending).

 

Se bare her:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner en journalist i en annen by og ba ham om å dekke dette med å kontakte lokale lag.

Dette er papirutgaven av Demokraten i Fredrikstad. Jeg kom med noen innspill og resten kommer fra lokale skytterlag m.m.

Om dette kan "røyke ut" politikere og få noen til å tenke seg om en gang til gjenstår å se. Det gjelder å trampe opp støvet....

normal_Demo_1.JPG

normal_Demo_2.JPG

Link to comment
Share on other sites

Flott for deg, men folk er i forskjellige livssituasjoner. Prøv å få nesa litt opp fra egen navle :)

 

Som nevnt av flere, flere steder. Hadde ikke karantenekravet blitt innført så hadde du ikke behøvd å tenke på hvor mange matchpoeng du trengte for å kjøpe rifle. Jeg kan ikke skjønne hvordan man skal kunne få forklart det på noen tydeligere måte enn det allerede er gjort flere ganger.

Så prøv kanskje å se litt lenger enn din egen nese.

 

Det er, om ikke ordrett, omtrent nøyaktig det samme som våpenlovutvalgets represnetatner sa, når forslaget til ny våpenlov ble overlert daværende Justisminister. Hadde ikke forbundet selv komemt med rettninglinjer vile praktisk rifle vært død som sportsgren.

Link to comment
Share on other sites

Sendt mail til og skriv til stortingsrepresentanter og Justisdepartement. Ikke noe svar å få foreløbig. Håper andre trår til foran tastaturet litt å sender mail også.

 

En annen sak er jo også at om ikke EU innfører forbud på halvauto denne runden, så har AP det i sitt partiprogram på at de vil innføre det. Så stem AP i 2017 om du er dritt lei av å ha smelljern i skapet - enten det, eller vil rævkjøre Norge som en helhet. At Høyre ikke har klart å komme med noe skikkelig svar til folket, syns jeg er svært begredelig og en smule skammelig.

 

En ting er ivertfall klart. Om vi, skyttere ikke klarer å rope høyt fremover, så ryker store deler av vår lidenskap.

Link to comment
Share on other sites

Det hadde ikke hatt noen hensikt å legge praktisk rifle død samfunnsikkerhetsmessig fordi vi bønda kunne fremdeles stått bak låven med us carabin og mini 14 med foldestokk innkjøpt før alskens regler om lengde ble innført, registrert som rifle/kaliber/merke/nummer (rifle/7,62/winchester/nummer)(rifle/223/ruger/nummer) og pepra colabokser med FK capen bak frem. :mrgreen: Vet forresten om en fyr som har MAK 90 registrert på samme måte til jakt. Og en med steyr AUG til DFS. :think:

Link to comment
Share on other sites

så har AP det i sitt partiprogram på at de vil innføre det. Så stem AP i 2017 om du er dritt lei av å ha smelljern i skapet - enten det, eller vil rævkjøre Norge som en helhet. At Høyre ikke har klart å komme med noe skikkelig svar til folket, syns jeg er svært begredelig og en smule skammelig.

 

 

Tja, høyre har da innført fler innstramninger i våpenloven en AP... (Registrering magasinhalger i 1978 f.eks) og jaggu var det samme mann, som sto bak dette som innførte regplikt på "vanlioge hagler" også (i Jan P. Syses regjeringstid som statsminister)

Ingen av herrene i POD forekommer meg som solide AP velgere...

Det som står i programmet er forøvrig;

Våpenlovgivningen må strammes inn. Forbudet mot halvautomatiske våpen må lovfestes, og

muligheten for unntak må strammes inn. Det skal også vurderes om antall tillatte skudd i magasin og

kammer skal begrenses. Vilkårene for å erverve, eie og inneha slike våpen må bli strengere. Politiets

kontroll med våpen må styrkes.

Merk altså at dette ble skrevet samme år som våpenlovutvalget leverte sin innstilling til ny våpenlov. "forbudet mot halvautomatiske skytevåpen" er en floskel i all den tid e faktisk er forbudt, men det gies unntak i forskrifts form. Og her ber riktig nok AP om en innstramming i mulighetne for untak (de facto er det vel rettet mot halvauto rilfer og hvilke som kan erveves til hva) samt et øsnke om strengere vilkår for innehav og ervev.

 

Om man tror at våpenkampen går langs partilinjene er man både uhistorisk og langt ute å kjøre. Det er nok en trygg måte å bidra til at våre motsatndere får fred til å kjøre sin agenda.

Link to comment
Share on other sites

Hvor har du lest at AP vil kun gå etter riflene? Halvautomatiske våpen er jo pr. definisjon også pistoler og revolvere.

Forslaget som ligger på bordet i EU når er forsåvidt alt av halvautomatiske våpen som kan eller har mulighet for å romme over 6 skudd.

 

Har du en link til dokumentet fra våpenutvalget? Siste dokument jeg leste var fra desember 2011. Har ikke funnet noen nyere. Partiprogrammet til AP ble vedtatt 21. April 2013.

 

Missforstå meg rett, er ikke noe særlig begeistret for Høyre heller.

Link to comment
Share on other sites

På et våpenkort for et halvautomatiske våpen, eks. pistol så står det "Halvaut". På mine kort står det det. Etter det jeg forsto når jeg hadde hjemmekontroll ville de rette opp mine kort med "Halvauto". De omtalte Revolver som repeter. Revolver går også under enhåndsvåpen og våpenets lengde er også interessant for byråkratene. Hvis de går for totalforbud for Halvauto så ryker nok hele regla for enhånds i samme "sluket".

 

Forbud mot halvautomatiske våpen høres litt begrenset ut, men de vil dypere og mer omfattende til verks. Vi og andre må ikke se oss blinde på begrepet halvautomatisk. Vi må kjempe mot en hver endring uansett våpen - ammunisjon - skyttergren. Det er ille nok fra før.

 

Når sentrale politikere og byråkrater har en så stor mistillit til oss borgere som dette, og må ty til slike lover, da begynner ting å bli farlig totalitært. Da er det på tide å bytte dem ut, lettere sagt enn gjort. Hva med flere helsider som Demokraten i flere byer. Fyre opp under mest mulig og i beste fall få ut en politiker i åpent debatt-lende?

Link to comment
Share on other sites

Har du en link til dokumentet fra våpenutvalget? Siste dokument jeg leste var fra desember 2011. Har ikke funnet noen nyere. Partiprogrammet til AP ble vedtatt 21. April 2013.

My bad, var i demseber 2011 det ble overukket.

 

Hvor har du lest at AP vil kun gå etter riflene? Halvautomatiske våpen er jo pr. definisjon også pistoler og revolvere.

Jo, men den definnisjonen er det få av dem som iverer for forbudet som har skjønt. blant annet ble sverre Børsei svært sint når man ponegterte at han øsnket å forby jaktvåpen og flere andre har snakket om at de ikke vil pistolskytingen til livs. Men det er bare en antagelse fra min side. og besides the point.

Link to comment
Share on other sites

En DA-revolver vil gå som halvauto om man definerer halvauto som våpen som fyrer av hver gang man drar i avtrekkeren, uten en ekstra handling mellom hvert skudd. En SA-revolver vil ikke kunne defineres slik, men prøv å forklare det til en reguleringskåt byråkratøs.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...