Jump to content

Destruksjon av halvauto rifler


varberger

Recommended Posts

Olsenm skrev (1 time siden):

Jeg vil absolutt ikke nekte deg å bruke det, bare syns det er greit at det ikke er like lett tilgjengelig for salg. Du kan jakte mer sprettert, 84mm rfk, sløv spade eller hk-416 for min del, bare avlivningen kan skje humant. Men om du klarer å åpne øya for at verden er større enn deg selv, så klarer kanskje du også å se at det er greit at det er en prosess. Du har jo to stk, så det er jo tydeligvis ikke umulig om man har lyst. 

Troller du?

Link to comment
Share on other sites

psg-1 skrev (14 timer siden):

ordren om å levere inn sluttstykker for HV's aktive skyttere


Dette stemmer heldigvis ikke 100% - det er "mange" som har komplett våpen.

 

(For øvrig leverer man nå kun inn tennåla, og ikke hele sluttstykket. Tennål til MR223 er i fritt salg... 🤔 )

Link to comment
Share on other sites

tg1 skrev (48 minutter siden):


Dette stemmer heldigvis ikke 100% - det er "mange" som har komplett våpen.

 

(For øvrig leverer man nå kun inn tennåla, og ikke hele sluttstykket. Tennål til MR223 er i fritt salg... 🤔 )

Har HV slutta å ta inn hele sluttstykket til 416? 
Deeet var nytt for meg ;)

Link to comment
Share on other sites

BC.Airn skrev (2 timer siden):

Troller du?

Nei, jeg troller ikke. Det er ikke bruken av våpenet jeg mener skal være strengt, det er forvaltningen. De kan gjerne være godkjent for jakt, men det må være en større prosess for ervervs tillatelse enn jegerprøva. 

Link to comment
Share on other sites

@Olsenm og @BC.Airn Halvautomatiske våpen kan ha karantenebestemmelser slik det er innen dynamisk rifle eller for pistolskyttere for andre skyttere/jegere. Eksempelvis  kan det være krav til å ha gjennomført førstegangstjeneste, hatt medlemskap i skytterlag i minimum 3 år, og aldersgrense minimum 21 år. 

 

Det er for meg ingen grunn til at en aktiv skytter i DFS eller andre skytterforbund ikke skal kunne erverve halvautomatiske våpen så lenge politiet finner vedkommende skikket. DFS bør ha en egen sivil klasse MR223 med og uten kikkert,  

Leser det er en prøveordning på gang, det er vel ikke noe å prøve på. Bare gjennomfør. 

Folk med onde hensikter klarer uansett skaffe seg ønskede gjenstander, og driter i alt av forbud.  

  • Like 7
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

BC.Airn skrev (2 timer siden):

Da må du søke kunnskap, du framstår kunnskapsløs, nærmest noe umoden i dine innlegg. Snakk med noen, du.

At man ikke skal kunne erverve halvautomatiske rifler med kun jegerprøvekurs - så lenge jegerprøvekurset og våpendelen der er så tilfeldig som det er nå - synes jeg er helt greit. Strengt tatt burde det ikke holde til å kjøpe noen som helst slags rifle.
Det baserer jeg på observasjon av nye våpeneiere på skytebanen. De fleste - langt flere enn før (altså det er en dramatisk forbedring på gang når vi nå bytter ut de "selvlærte" med folk som faktisk har vært på kurs, vært på internett, tatt til seg læring som fins der ute.) er høyst oppgående, men det glipper fremdeles igjennom folk som ikke skjønner hvilken vei ei rifle skal peke, for å si det enkelt..
En ting er terror/ kriminalitetspotensialet, men langt mer "vanlig" er håpløs oppførsel på banen, og det er (i forhold) greit når folk veiver med vanlige rifler på banen med fingeren på avtrekkeren - om de ikke skal veive med ei rifle som nettopp har ladet seg selv...

 

 

vsmeen skrev (1 time siden):

Folk med onde hensikter klarer uansett skaffe seg ønskede gjenstander, og driter i alt av forbud.

Hvis man virkelig vil så kan man stelle til mye faenskap uten at noe som helst er verken enkelt eller lov. Det betyr ikke at det bør være enkelt.

 

vsmeen skrev (1 time siden):

Det er for meg ingen grunn til at en aktiv skytter i DFS eller andre skytterforbund ikke skal kunne erverve halvautomatiske våpen så lenge politiet finner vedkommende skikket. DFS bør ha en egen sivil klasse MR223 med og uten kikkert,  

Leser det er en prøveordning på gang, det er vel ikke noe å prøve på. Bare gjennomfør. 

Det er lov å håpe, men jeg holder ikke pusten. Men håper, det gjør jeg. Det vil bli et stort framskritt.

Dessverre er "prøveordningen" du snakker om knyttet til NR(o)F, og det kan komme til å drepe den før den blir født. Etter mitt syn er en egen NR(o)F-klasse innad i DFS helt dødfødt, og "dustete". Entener det NROF, eller så er det DFS. Å ha en klasse i et forbund, for medlemmer i et annet, wtf?

 

K

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, vsmeen said:

@Olsenm og @BC.Airn Halvautomatiske våpen kan ha karantenebestemmelser slik det er innen dynamisk rifle eller for pistolskyttere for andre skyttere/jegere. Eksempelvis  kan det være krav til å ha gjennomført førstegangstjeneste, hatt medlemskap i skytterlag i minimum 3 år, og aldersgrense minimum 21 år. 

 

Det er for meg ingen grunn til at en aktiv skytter i DFS eller andre skytterforbund ikke skal kunne erverve halvautomatiske våpen så lenge politiet finner vedkommende skikket. DFS bør ha en egen sivil klasse MR223 med og uten kikkert,  

Leser det er en prøveordning på gang, det er vel ikke noe å prøve på. Bare gjennomfør. 

Folk med onde hensikter klarer uansett skaffe seg ønskede gjenstander, og driter i alt av forbud.  

ganske enig med deg, men førstegangstjeneste burde virkelig ikke være krav til noe som helst i sivil sammenheng. mange av oss født på 90tallet og opp fikk ikke tjenestegjøre selv om vi både ville å kunne. ofte pga små ting som -0.7 på venstre øye eller lignende da de ikke hade penger nok til å ta inn alle som ville engang.

 

en karantene tid på ærværv av halv auto til jakt for så å fjærne særkravene hadde jeg kanskje kunne vært enig i. samme med å innføre mr223/308 i dfs. det vil hjelpe på for totalforsvaret. det vil minske behovet for å ha store lagre av våpen å det koster langt mindre for forsvaret å lagre magasiner/ammunisjon en masse ekstra våpen(som jo også burde være lagret. men det skjer jo ikke..)

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Nei ikke halvautomat men 308 kan du fint bruke i både mauser og sauer i DSF. Den tida jeg var i forsvaret og hadde tilgang på gratis 7,62x51 brukte jeg det i Sauer 200 STR.

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, bardp said:

Nei ikke halvautomat men 308 kan du fint bruke i både mauser og sauer i DSF. Den tida jeg var i forsvaret og hadde tilgang på gratis 7,62x51 brukte jeg det i Sauer 200 STR.

det var snakk om våpenet HK MR223 og HK MR308. ikke kaliberet 308win

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (11 timer siden):

At man ikke skal kunne erverve halvautomatiske rifler med kun jegerprøvekurs - så lenge jegerprøvekurset og våpendelen der er så tilfeldig som det er nå - synes jeg er helt greit. Strengt tatt burde det ikke holde til å kjøpe noen som helst slags rifle.
Det baserer jeg på observasjon av nye våpeneiere på skytebanen. De fleste - langt flere enn før (altså det er en dramatisk forbedring på gang når vi nå bytter ut de "selvlærte" med folk som faktisk har vært på kurs, vært på internett, tatt til seg læring som fins der ute.) er høyst oppgående, men det glipper fremdeles igjennom folk som ikke skjønner hvilken vei ei rifle skal peke, for å si det enkelt..
En ting er terror/ kriminalitetspotensialet, men langt mer "vanlig" er håpløs oppførsel på banen, og det er (i forhold) greit når folk veiver med vanlige rifler på banen med fingeren på avtrekkeren - om de ikke skal veive med ei rifle som nettopp har ladet seg selv...

 

 

Hvis man virkelig vil så kan man stelle til mye faenskap uten at noe som helst er verken enkelt eller lov. Det betyr ikke at det bør være enkelt.

 

Det er lov å håpe, men jeg holder ikke pusten. Men håper, det gjør jeg. Det vil bli et stort framskritt.

Dessverre er "prøveordningen" du snakker om knyttet til NR(o)F, og det kan komme til å drepe den før den blir født. Etter mitt syn er en egen NR(o)F-klasse innad i DFS helt dødfødt, og "dustete". Entener det NROF, eller så er det DFS. Å ha en klasse i et forbund, for medlemmer i et annet, wtf?

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

Om man ønsker å erverve en halvauto rifle i 308 eller 223 og har gjennomført førstegangstjeneste så er det vel bare å melde seg inn i nærmeste NROF avdeling. 
Der må man gjennomføre deres skytekurs å delta på deres treninger, så når karantenetiden er gjennomført kan man erverve slike rifler.
Har man først ervervet en MR223 el. er det i de fleste DFS lag fritt frem å delta på deres aktiviteter.
De forskjellige NROF avdelinger har også ganske stor aktivitet med skyting med slike våpen, så det er bare å komme seg opp av stolen å komme igang.

Mtp. AG så kunne Norge hatt 100000+ av disse med tilhørende ammo på lager om man ikke hadde avhendet disse våpnene  og tilhørende ammunisjon. Leser at noen mente det ikke fantes deler som piper låseruller sluttstykkehoder mm. så kan det bare bety at de ikke har oversikt over hva vi hadde på lager. Det var absolutt ingen mangel på noen reservedeler til AG3 i Norge. 
Så man må bare innse at ved å skrote slikt materiell svekker man Norges forsvarsevne, se bare hva som blir utlevert til stridende i våre nærområder.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

NM149 skrev (5 timer siden):

Om man ønsker å erverve en halvauto rifle i 308 eller 223 og har gjennomført førstegangstjeneste så er det vel bare å melde seg inn i nærmeste NROF avdeling.

Ja, og har man gjennomført førstegangstjeneste så har man vel også god nok sikkerhetsopplæring, selv om det ikke er "godkjent sikkerhetsopplæring". Men det gjelder uheldigvis bare 10-12% av befolkningen.

 

K

 

 

Link to comment
Share on other sites

Vi bør se til Sverige. Der kan de nå erverve AR-15, AR-10 og G3 kloner til jakt. Før var svenskene misunnelige på vår våpenlov, nå må vi sikle etter deres... Her må det jobbes politisk, strategisk og langsiktig! 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, skog said:

Der kan de nå erverve AR-15, AR-10 og G3 kloner til jakt.

Helt ærlig så synes jeg disse egner seg dårlig til jakt, kanskje med unntak for de som måtte trenge en halvauto om kroppen ikke tilater noe annet. At man burde fått en utlevert fra staten, pluss opplæring, som en del av folkebevepning bare i "tillfelle" er en helt annen sak.

Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (10 minutter siden):

Hvorfor egner de seg dårlig til jakt egentlig?

Det er vel opp til enhver å avgjøre. Men jeg har både båret på, og jaktet med mange rare rifler. Jeg foretrekker langt ei "klassisk", "slank/ glatt" jaktrifle framfor pistolgrep, utsikkende magasiner og picatinnyskinner chassier og alt denslags, når man skal prøve å gå stille og uanstrengt gjennom krattskogen, eller enhver skog.

På skytebanen er jeg den første til å plukke opp ei "moderne" rifle, men akkurat på jakt syns jeg ikke de er optimale.

 

K

  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har også slept rundt på mye rart opp gjennom år, og for meg er dette omtrent så optimalt som det kan bli;

Sako90Peak.jpg.f0316f925efc1ba038e9ad931cc94e0a.jpg

Selv om AR15 hadde vært artig på skytebanen, så hadde den aldri fått oppta en plass i min jaktgarderobe. Så moro er den bare ikke! Strengt tatt så er bare "halvautoene" moro på helauto😏

Edited by Bly
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, høggern said:

utstikkende deler, picatinny og estetikk

Utstikkende deler og picatinny i form av skarpe kanter, ja! Estetikk kunne ikke bry meg mindre, har du lyst har du lov. Nå skulle vel jeg fint fått til å "lage" en AR15 som fungerte med tanke på lav vekt og få utstikkende deler, men den ville vel ikke virke til "forsvar", hvis det nå var meningen? Da hadde den vel kanskje sett slik ut, men med kortest mulig magasin man kunne finne:

Det jeg virkelig stiller meg skeptisk til er pressisjon, avtrekk, funksjon under ræva forhold, hvor mye den ville tåle av generell juling etc..

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (6 minutter siden):

Utstikkende deler og picatinny i form av skarpe kanter, ja! Estetikk kunne ikke bry meg mindre, har du lyst har du lov. Nå skulle vel jeg fint fått til å "lage" en AR15 som fungerte med tanke på lav vekt og få utstikkende deler, men den ville vel ikke virke til "forsvar", hvis det nå var meningen? Da hadde den vel kanskje sett slik ut, men med kortest mulig magasin man kunne finne:

Det jeg virkelig stiller meg skeptisk til er pressisjon, avtrekk, funksjon under ræva forhold, hvor mye den ville tåle av generell juling etc..

G3 og AR15 type rifler er konstruert for militær bruk, bla krig og sånn.Tipper man må ha en original M98K for å ha noe mer solid ;)

Forresten har boltrifle utstikkende hevearm ;)

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, høggern said:

G3 og AR15 type rifler er konstruert for militær bruk, bla krig og sånn.Tipper man må ha en original M98K for å ha noe mer solid ;)

Da oppfattet du ikke hva jeg beskrev.

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, høggern said:

HK91

Alt for tung og tullete i forhold til å montere optikk.

14 minutes ago, høggern said:

HK MR308

Den utgår i hvert fall på vekt..

 

Begge er unødvendig klumpete til jakt etter mitt syn.

 

Jeg snakker ikke om noen av de.. Vi er ikke engi😉, men har du lyst skal jeg ikke stå i mellom.

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (Akkurat nå):

Alt for tung og tullete i forhold til å montere optikk.

Den utgår i hvert fall på vekt..

 

Begge er unødvendig klumpete til jakt.

 

Jeg snakker ikke om noen av de..

Hva har vekt i saken å si om en rifle er egnet til jakt? 
 

G3 er faktisk ikke vanskelig å montere optikk på, skinner er oppfunnet.

Og om en rifle er for klumpete? Jakter du med åpne sikter kanskje? Alt er nemlig klumpete når man setter optikk på det,  om du spør meg ;)

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, høggern said:

G3 er faktisk ikke vanskelig å montere optikk på, skinner er oppfunnet.

Jeg vet! Jeg har sett på de...

 

La oss nå være enig i at vi er uenig😂

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, M67 said:

Det er vel opp til enhver å avgjøre.

Som M67 sier...

Du må gjerne beskrive hvorfor G3 og AR-x -Type rifler er gode jaktvåpen😉, hvor de virkelig skulle skinne klarer ikke jeg å se?

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor må jeg egentlig det når du ikke har kommet med et eneste argument for at de ikke er egnet?

Argumenter er enkle å finne: Fordi de alltid funker. Fordi de er enkle å betjene. Og fordi de faktisk ofte er mer enn presise nok til feks elgjakt.

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, høggern said:

Fordi de alltid funker.

Greit, men ei god boltrifle fungere når god halvautoen har tatt kveld.

15 minutes ago, høggern said:

Fordi de er enkle å betjene.

Hva du legger i det er ikke godt å forstå, men en boltrifle er totalt sett enda enklere på alle måter med unntak av at du må ta ladegrep mellom hvert skudd.

15 minutes ago, høggern said:

Og fordi de faktisk ofte er mer enn presise nok til feks elgjakt.

Det holder ikke for meg...

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

 

29 minutes ago, 1983 said:

Ca alt er jo presist nok til å jakte det største dyret som går i våre skoger.

Rype på 150m?

Jeg tenker presisjon er det som gjør de mest uegnet som jaktvåpen. (for meg)

 

Nå er disse våpnene i sine moderne utgaver like presise som de fleste jaktrifler, en G3 var i sin tid noe av det mest presise som fantes utenfor "custom" våpen. I dag er nok en god AR15 som en JP helt på høyde med noe du finner i katalogen til Blaser, antagelig et par hakk over. 

 

Etter vi fikk frittliggende piper på halvautomatiske rifler er ikke lengre presisjon et gyldig argument mot disse. 

 

Snakker vi om de militære halvautomatiske konstruksjonene som AR og G3 så går de samtlige jaktvåpen en lang gang innen driftsikkerhet, det er ikke i nærheten engang. 

 

 

Gyldige innvendinger mot halvautomater på jakt blir mer det subjektive og tanker rundt samfunnssikkerhet.

Link to comment
Share on other sites

PeM skrev (8 minutter siden):

I dag er nok en god AR15 som en JP helt på høyde med noe du finner i katalogen til Blaser, antagelig et par hakk over.

Et par hakk over det du finner i katalogen til Blaser?

Jeg har hatt en del piper fra Blaser og alle har gått meget godt. Alle jeg kjenner med Blaser har god presisjon. Men AR15 er altså et par hakk over dette?

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, PeM said:

I dag er nok en god AR15 som en JP helt på høyde med noe du finner i katalogen til Blaser, antagelig et par hakk over. 

JP er så custom som det nesten er mulig å komme. De ofrer funksjon for presisjon, og det er jo helt greit til formålet, men de får forsatt ikke ned lukketiden til avtrekket siden designet begrenser.

 

22 minutes ago, PeM said:

Snakker vi om de militære halvautomatiske konstruksjonene som AR og G3 så går de samtlige jaktvåpen en lang gang innen driftsikkerhet, det er ikke i nærheten engang. 

Nå om dagen er det vinter og da er kanskje dette litt relevant (om ikke annet underholdene)?

Jeg har fryst noen våpen på jakt så det er jo en relevant problemstilling. Spesielt i vind og sludd.

Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (1 time siden):

Ca alt er jo presist nok til å jakte det største dyret som går i våre skoger.

Rype på 150m?

Jeg tenker presisjon er det som gjør de mest uegnet som jaktvåpen. (for meg)

Rype på 150 meter er lett match for en mr223 med ok optikk vil jeg tro. ;)

Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (10 minutter siden):

Rype på 150 meter er lett match for en mr223 med ok optikk vil jeg tro. ;)

 

MR i MR223 står jo for "match rifle"

 

Med anlegg og godt innskutt sikte, er ikke ei rype på 150 m hold et problem for en MR223.

Link to comment
Share on other sites

 

Med enklere å betjene mener jeg, "du avsikrer og trekker av nødvendig antall ganger" ;)

 

Ladegrep er å trekke sluttstykket bak og slippe det fram. Eventuelt bare slippe fram. 
Alt dette er enklere enn opp, bak, fram, ned. ;)

 

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

En av de mest optimale systemriflene, ihvertfall nå med så mange kalibre å velge i mellom, må jo være AR-plattformen.

Lav rekyl pga mekanismen, lav vekt, lett å skifte kaliber, billige deler og kan tilpasses til alle.

Har vært flere ganger på rådyrjakt med AR15 i statene.

 

Presisjonen er også mer enn god nok for jaktformål på normale hold.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...