Jump to content

Smøring av jaktstøvler.


Skaubjønn

Recommended Posts

53 minutes ago, Chiefen.v-2 said:

Gold Quality Lærsmøring

Den er veldig god. Jeg har brukt den mye, men den "vaskes av"/slites bort fortere enn sno-seal. Går du mye i myr, lyng og vegitasjon som skoa må subbe gjennom så er sno-seal mange hakk bedre siden det "herder" på en annen måte, blir hardere i overflaten. Jeg vet ikke om det er noe hold i dette, men noen påstår at sno-seal ødelegger læret fortere? Det kan kanskje være lurt å bruke Gold Quality og Sno-seal annen hver gang? Jeg har gjort det med noen sko, men vet ikke om jeg ser noen forskjell? Som sakt Gold Quality vaskes fortere bort. Sno-seal er klissete og henger fast. Ulempen er at det også fester seg vegitasjon på skoa.

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Jeg sendte det spørsmålet til Lundhags for en tid tilbake, og fikk svaret:

 

Sitat

Det du ska använda på dina Polar Quest är Lundhags Leather wax och Lundhags Leather graese vax 5 ggr och Grease 1 gång Så var 6 ; e gång använder du leather grease

 

 

Bruker man fett for ofte, blir læret for mykt. 

 

(Disse støvlene er supre til jakt om vinteren)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har best erfaring med relativt hard, bivoksbasert impregnering. For tida er favoritten Granger's G-wax. Høy andel bivoks og lav andel fett. Må jobbes litt med, for å ha noe varighet. De med mer fett, er lettere å jobbe med, men jeg synes det virker som de mykner læret fortere. Får en til litt metning av læret, vil det vare lengre, selv om det kanskje ikke ser slik ut. Ligger det som ei hinne utapå, slites det (synlige) av fort uansett. Jeg har brukt en del Sno-Seal, men jeg synes den er mindre varig, mer grisete, og mykner læret fortere, enn Granger's sin. På Lundhags som ikke trenger smøring på fordelen, som jo er det som slites mest, foretrekker jeg mykere greier og bruker stort sett Sifra. Den ligner litt på Lundhags sine egen, med tjære i, som de har hatt oppigjennom.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dette bruker jeg på lundhags læstøvler:

Ta av lisser,Vask med salsåpe og la tørke.

Kjøp salfett/seletøy fett med bivoks (kostet 100 kr for 500g for lenge siden) 

Sett boksen på lav varme på stekeplaten til innholdet smelter.

 

Sett stekovnen på 40-50 grader og legg inn støvlene til de er varme. 

 

Bruk en pensel og pensle de varme støvlene med ett tynt lag med flytende voks. 

 

Putt støvlene inn i ovnen igjen og slå den av.  

Tørk av det overskytende når de har kjølnet til romtemperatur .

De pleier å holde lenge og være helt tette, men det er jo avhengig av bruk :)

 

Link to comment
Share on other sites

Å mette læret med fett ved hjelp av varme har jeg ikke noe god erfaring med. Du fyller porene med fett og støvlene blir myke og læret trekker vann.

Lærstøvler skal vel heller ikke ha over 40°C.

Nå er det ofte en membran som skal gjøre støvlen vanntett men læret trenger fortstatt behandling for å ikke tørke ut.

For tiden bruker jeg Toko Leatherwax både på nubock og glattlær. Har ikke den lengste holdbarheten men er fin å jobbe med og passer begge typene. Tidligerere brukete jeg Crispi sin som var på tube men den får jeg ikke tak i lengre.

Skal det være noe som er holder lengre er det vel å velge et produkt med stort innhold av bivoks.

Tror ikke det er noe snarvei til lang holdbarhet på vedlikehold av lærsko. Det må uansett gjøres jevnlig.

Skal man ha noe som holder i fuktige forhold er Muckboot med Vibramsåler og ettermarked innersåler ett godt alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (40 minutter siden):

@fnj jeg klarer ikke å lese testen. Men smøringen fra Skraphandlerbua kommer på topp?

Ikke så leservennlig ser jeg nå @Skaubjønn- beklager. Under er en lenke. Ikke rangering,  men kun test av den fra Skraphandlerbua.

http://www.skraphandlerbua.no/sko_testing.htm

 

Tror ikke sidene er aktive lenger så bestilling må gjøres hos andre.

Edited by FNJ
Link to comment
Share on other sites

Prthhh skrev (4 minutter siden):

Jeg kjøpte sist hos Platou Sport.

Skaubjønn skrev (8 minutter siden):

Takk for info. Jeg tror jeg går for sno Seal. Noen som vet om butikker som fører denne? Ikke bare nettbutikker med dyr frakt altså?

Sjekk DNT butikken, Speidersport, Magasinet..

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd SnoSeal 2 ganger, begge ganger ble relativt nye gtx-støvler søkklek. Muligens en tilfeldighet, men gitt kostnad for nye blir jeg ikke å prøve flere ganger.

 

Har de siste 6 år brukt Grangers G-wax, og ser ingen grunn til å ikke fortsette med det.

 

Mine 2cent.

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (2 timer siden):

Takk for info. Jeg tror jeg går for sno Seal. Noen som vet om butikker / kjeder som fører denne? Ikke bare nettbutikker med dyr frakt altså?

 

Du må bo veldig nærme butikken om det skal bli billigere å kjøre dit enn å betale frakt til en nettbutikk.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Et lite tips til vedlikehold av lærsko. Jeg har begynt å bruke Kiwi sin klassiske skokrem på mine lærsko. Skyller av de etter endt tur. Setter de inn med Kiwi, bruker ei fille. Deretter pusser/polerer jeg med en myk børste. Da får man en hinne på læret som beskytter på neste tur. Tar 5 minutter, gjør det etter nesten hver tur. Holdbarheten på skoene har økt betraktelig etter at jeg begynte med dette.

 

Dette går mer på regelmessig vedlikehold, i tillegg så setter jeg inn skoene med voks innimellom slik dere er inne på.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

lilleulv skrev (9 timer siden):

Et lite tips til vedlikehold av lærsko. Jeg har begynt å bruke Kiwi sin klassiske skokrem på mine lærsko. Skyller av de etter endt tur. Setter de inn med Kiwi, bruker ei fille. Deretter pusser/polerer jeg med en myk børste. Da får man en hinne på læret som beskytter på neste tur. Tar 5 minutter, gjør det etter nesten hver tur. Holdbarheten på skoene har økt betraktelig etter at jeg begynte med dette.

 

Dette går mer på regelmessig vedlikehold, i tillegg så setter jeg inn skoene med voks innimellom slik dere er inne på.

Er en grunn til at dette i grove trekk er slik rekrutter læres opp til å pusse sine M77.

Funker.no

Edited by Bartemannen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Brukernavn: skrev (På 7.12.2023 den 21.27):

Å mette læret med fett ved hjelp av varme har jeg ikke noe god erfaring med. Du fyller porene med fett og støvlene blir myke og læret trekker vann.

Lærstøvler skal vel heller ikke ha over 40°C.

Læret kan ikke trekke vann om det er mettet med fett.

Fett er hydrofobisk. 

40 grader går fint, det er jo ikke værre enn i solveggen en sommerdag.

Poenget er jo at porene skal åpne seg og fettet trenge inn, ellers kan man jo skrape av smøringen .

Myke blir de,  men ikke -så- myke. 

 

Idag har jeg vasset i våt snø hele formiddagen,  fortsatt tørr i Lundhagsstøvlene.

Tror faktisk det er 2,5 år siden jeg mettet disse med voks sist.  Riktignok ikke blir brukt så mye de siste årene,  men de har blitt brukt. 

Link to comment
Share on other sites

Lærstøvler skal ikke mettes med fett. Når læret varmes opp og det påføres fett vil nok porene fylles opp med fett. Når de da blir tatt i bruk under fuktige forhold vil fettet vaskes ut, varme innefra og vann. Porene fylles med vann og støvlene blir blaute og levjete.

Å smøre inn lærstøvler er for at ikke læret skal tørke ut og for å gi ett beskyttende sjikt.

 

Jeg har vel brukt metoden med Nikwax og hørføner tidligere, mine jaktøvler har hatt det bedre etter jeg sluttet med det.

 

Trådstaert var vel også ute etter smøring av lærstøvler. Lundhags har jo en nedre og yttre del av cellegummi, er vel noe lær som for invendig.

Så nedre del her er jo i praksis gummistøvler. Så at du har holdt deg tørr i de er vel rimelig.

Link to comment
Share on other sites

Lundhags har gummi som dekker tå og hel, resten er lær. 

Jeg har gjort dette på flere M77 også,  de blir tette , men holder kortere mye pga læret er tynnere tror jeg.

 

Jeg har aldri opplevd noen av problemene du nevner, og jeg har gjennom 25 år brukt diverse par hardt 🤷‍♂️

 

I ungdomsårene var jeg nitidig opptatt av skopuss, og brukte Nike skopuss nesten daglig,  men de dagene er forbi, nå vil jeg ha noe som funker og som holder lenge,  og jeg har oppnådd det gjennom metoden jeg beskriver.

Jeg har aldri eid et par lærstøvler med membran,  mulig det er annerledes med de. 

 

Link to comment
Share on other sites

Apelars! skrev (3 minutter siden):

gummi som dekker tå og hel,

De støvlene som folk vanligvis assosierer med Lundhags, har hele fotdelen gummiert, opp til omtrent ankelhøyde. De har noen få modeller som har kalosjering bare foran og bak, men disse er lite typiske for Lundhags.

Link to comment
Share on other sites

 

CERTECH®
Cellular Rubber Technology er produksjonsteknologien bak Lundhags cellulære gummibunn. Cellulær gummi er fermentert i prosessen, som produserer mye mikrotubuli, noe som resulterer i et lett, fleksibelt og helt vanntett materiale.

For å beskrive forskjellene brukes versjonstall fra 2.0 til 5.0, der et høyere tall har en mer stabil konstruksjon.

Denne designen finner du både på Regular- og Opti-read. Ws-versjonene har litt mykere såler og tynnere isolasjon for en mer tilpasset flex.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...